Editors - The Back Room (2005)

Label: Kitchenware

1. Lights (2:33)
  2. Munich (3:47)
  3. Blood (3:29)
  4. Fall (5:07)
  5. All Sparks (3:34)
  6. Camera (5:03)
  7. Fingers in the Factories (4:15)
  8. Bullets (3:10)
  9. Someone Says (3:13)
  10. Open Your Arms (6:02)
  11. Distance (3:40)
  12. Let Your Good Heart Lead You Home * (4:38)
  13. You Are Fading * (4:30)
  14. Crawl Down the Wall * (3:34)
  15. Colours * (3:52)
  16. Release * (5:44)
  17. Forest Fire * (3:01)
  18. French Disko * (2:25)
avatar van Kos
Kos
Dit lijkt muzikaal voor geen meter op Joy Division toch

Nou, naar mijn mening inderdaad geen overeenkomsten met Joy Division. Maar ik geloof dat als iets een klein beetje "doom" klinkt dat JD er tegenwoordig meteen bijgehaald wordt. Ook staat er in de Oor recensie dat er overeenkomsten zouden zijn met o.a The Chameleons en Echo & The Bunnymen. Nu vind ik dit beide hele goede groepen en kan ik met heel goed luisteren misschien iets van het hele oude werk van The Chameleons erin terug vinden.

Wel vind ik er overeenkomsten met Interpol inzitten, maar het blijft een heel goed (debuut) album met toch een aardig eigen sound.

Dezelfde recensie stond ook al in Engelse bladen, alleen dan weken voor de recensie in de Oor.

Het klinkt toch wel wat "vrolijker" dan Interpol.
Er zit wat meer hoop in hun muziek.

avatar van Pelk
Kos schreef:

Best geinig album.

Ik lees hier erg veel referenties: Interpol, Echo & the Bunnymen, U2, etc. etc.

Het deed mij vreemd genoeg aan The Cult denken, maar goed, ben dan ook een rockn00b .

Nee hoor, niet verkeerd gedacht. Klinkt soms als The Cult ten tijde van Dreamtime (vooral het gitaargeluid). Verder doet de stem me erg denken aan die van Ian McNabb van The Icicle Works. Inderdaad, ook een band uit de jaren 80, in de lijn van (de oude) U2 & Simple Minds.
Moet, vrees ik, zeggen dat ik de Cuttings-CD beter vindt dan The Back Room zelf.

Iedereen die dit goed vind moet eens op zoek gaan naar nummers van de band Apartment, ze hebben alleen nog maar 2 singles uit (Everyone Says I'm Paranoid; Patience Is Proving) maar het lijkt erg op de Editors en het is ook erg goed.

Dit is errug goed! Jammer alleen dat het zo'n korte cd is......:P

avatar van VanDeGriend
Dit is toch wel een lekker plaatje hoor. Alle referenties die genoemd worden kloppen en origineel is t daarmee dan ook niet echt te noemen. Een typisch geval van "nou en". T klinkt oprecht, meeste songs zijn op orde en er zit pit . Dezelfde energie als U2 in zijn eerste twee platen stopte. Ben benieuwd hoe dit bandje zich gaat ontwikkelen.

Op zich geen slechte CD, maar de gelijkenis met Interpol is niet te ontkennen. Het mist alleen de variatie en diepgang van Interpol. 3* voor een redelijke plaat minus 1* voor het gebrek aan originaliteit = 2*.

BGZ
De songs halen inderdaad niet het niveau van interpol. Het geluid is verder wel oke en verantwoord het regelmatig beluisteren van deze cd en het bijzonder de track all sparks

Nou en Interpol? Is dit leuk of leuk? Nou dan

Anna.R schreef:

Nou en Interpol? Is dit leuk of leuk? Nou dan

Nee, zo leuk is dit niet.

avatar van Nicolage Rico
42 schreef:

Nee, zo leuk is dit niet.

Ik vind het ook nog steeds niet super...

hmmm...........IK WEL :P:P

avatar van Zavo

Zie je wel, 't is Interpol voor meisjes...
Yeah! Flamewar! Maar serieus: Als je ze al op die manier zou gaan vergelijken, dan zou ik het eerder een Interpol voor een iets simpeler publiek noemen.

Als ik moet kiezen, dan Interpol.. maar dit is ook niet slecht

avatar van Zavo
42 schreef:

Gevaarlijke uitspraak, jij noemt nu dus meisjes simpel... Ik bedoel alleen dat Editors wat softer is dan Interpol.

Zavo schreef:

Je bent bij deze gezakt voor het examen tekstinterpretatie. Ik poneer mijn stelling als zijnde een alternatief voor de stelling dat Editors een Interpol voor meisjes zou zijn en niet als nuancering of toevoeging daarop.

En bedankt......

Ik zou hier nu een heel verhaal kunnen gaan schrijven over dat meisjes heus wel van "muziek voor jongens" kunnen houden, en dat het een zeer foute opmerking is, en dat ik Interpol ook leuk vind, en dat het gewoon weer heerlijk seksistisch is (of hoe je dat dan ook schrijft), en........

fuck, nu heb ik het toch gedaan

Anyway, het is ook een beetje soft, daar moet ik je gelijk in geven Zavo. Maar niet al het softe is stom, net zoals niet al het ruige meteen cool is.

Over dat softer als interpol ben ik het wel geheel met zavo eens

avatar van VanDeGriend
Zijn er misschien mensen het met mij eens dat zowel Interpol als Editors leuke muziek maken?

Het lijkt wel een beetje de discussie over de Rolling Stones en de Beatles ("nee die nieuwe van Paul is beter...nietes... de nieuwe Stones is beter")

avatar van Ward
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik vind ze allebei heel goed, maar interpol wel iets beter.

avatar van bonothecat
VanDeGriend schreef:

De stones/beatles discussie is natuurlijk heel anders....ten minste in mijn beleving maken ze hele andere muziek, maar zijn toevallig begonnen in dezelfde tijd.... Interpol en Editors lijken wel sterk op elkaar.....en ik vind de editors net een streepje leuker

VanDeGriend schreef:

Dat vind ik nou echt appels met peren vergelijken. Zowel The Stones als The Beatles waren in het tijdperk waar jij naar refereert bijzonder goede bands. Het is daarbij meer een discussie over persoonlijke voorkeur.

Editors en Interpol qua kwaliteit met elkaar op hetzelfde niveau plaatsen is ronduit absurd.

Doe ik dat dan ?

Maar goed, bij deze dan. Ik vind het allebei aardige veelbelovende bandjes met redelijke cd's. Back Room en Antics de leukste en TOTBL net iets minder. Of t ooit echte toppers worden is nog te bezien. Om interpol op een voetstuk te plaatsen is allicht nog wat vroeg want een album dat voor 100 % overtuigt, hebben ze (nog) niet gemaakt.

avatar van Ward
Ik vind Interpol een stuk leuker als Editors omdat ik TOTBL een briljant album vind. Ik vind The Back Room wel net iets leuker als Antics, maar TOTBL is zo goed dat Interpol van mij toch de voorkeur krijgt.
Ik vind The Back Room eerlijk gezegd ook wel een stuk simpeler en oppervlakkiger als TOTBL.

avatar van VanDeGriend
En zo heeft iedereen zo zijn eigen voorkeur. Hou er alleen niet zo van dat Editors, zoals 42 doet, wordt weg gezet als "Interpol voor een iets simpeler publiek". Das nogal een arrogante en pretentieuze stelling en een impliciete belediging voor de velen die dit gewoon een lekkere cd vinden. En allicht is Back Room geen ingewikkelde cd maar we hebben nu eenmaal niet altijd zin in Frances the Mute of de nieuwe Autechre.

VanDeGriend schreef:

Ik heb die stelling alleen geponeerd als antwoord op de stelling "Editors is een Interpol voor meisjes". Ik ben echter wel van mening dat Interpol een stuk veelzijdiger, creatiever en intelligenter is dan Editors.

Daarbij vind ik het jammer dat een band als Editors, die zeker potentie hebben, met een debuutalbum zijn gekomen dat weinig uiting van een eigen karakter heeft.

Zucht....We blijven het over Interpol hebben......

Anna.R schreef:
Zucht....We blijven het over Interpol hebben......
My plan is working flawlessly.