Editors - The Back Room (2005)

Label: Kitchenware

1. Lights (2:33)
  2. Munich (3:47)
  3. Blood (3:29)
  4. Fall (5:07)
  5. All Sparks (3:34)
  6. Camera (5:03)
  7. Fingers in the Factories (4:15)
  8. Bullets (3:10)
  9. Someone Says (3:13)
  10. Open Your Arms (6:02)
  11. Distance (3:40)
  12. Let Your Good Heart Lead You Home * (4:38)
  13. You Are Fading * (4:30)
  14. Crawl Down the Wall * (3:34)
  15. Colours * (3:52)
  16. Release * (5:44)
  17. Forest Fire * (3:01)
  18. French Disko * (2:25)
avatar van TEQUILA SUNRISE
Is een geweldig debuutalbum die ik nog met enige regelmaat opzet, de band nog nooit live gezien, maar weet wel dat ze live erg goed zijn. Hoe zal het prijsnummer Open Your Arms dan live wel niet klinken? Wat een intensiteit in dat nummer!

avatar van Rick T
Ahhhh nostalgisch deze. Toch mooi hoe een album dat eigenlijk in mijn ogen 4 sterren verdiend, in 2005 tijdens een persoonlijk moeilijke tijd echt constant op repeat stond. Had ik toen gestemd, dan was het waarschijnlijk mijn favoriete album ooit, haha. Maar goed, het was nostalgisch deze nog eens terug te luisteren. Naast de bekende pareltjes Munich, All Sparks en Blood, bezorgden Open Your Arms en Distance me weer kippenvel.

Blijft een heerlijk debuutalbum dit.

avatar van Man of Sorrows
Na veertien jaar moet deze nog steeds eens in de 4/5 maanden worden gedraaid. En dan krijg ik meteen zin om al mijn oude cd's van onder het stof te halen, want was is dit herkennen, erkennen en genieten. Chris Urbanowicz is een held.

avatar van Marco van Lochem
Editors, dus zonder “the”, werd in 2002 opgericht in Birmingham en brachten hun debuutalbum “THE BLACK ROOM” uit op 25 juli 2005. Zanger Tom Smith is de man die de sound van Editors met zijn karakteristieke stem een geheel eigen geluid geeft. Hij is samen met bassist Russel Leeth de 2 leden die vanaf het begin lid zijn gebleven van het Engelse 5-tal. De stijl van Editors is Engelse, new-wave-achtige pop/rock met een grote aandacht voor de melodie. Van dit album verschenen in Engeland 4 songs op single, waarvan “MUNICH” als re-issue in 2006 het succesvolste was. Deze single bereikte de Engelse top 10. Naast de stem van Smith is ook het gitaarwerk van Chris Urbanowicz prominent aanwezig. Heerlijke riffs, prachtig geluid! Ruim 43 minuten heerlijke muziek en het succes van “THE BLACK ROOM”, platina in Engeland, werd succesvol vervolgd met album #2 ”AN END HAS A START”. Op dit album staat onder andere de Editors klassieker “SMOKERS OUTSIDE THE HOSPITAL DOORS”. Twee jaar geleden verscheen album 6, “VIOLENCE”, een album waarop minder gitaarwerk te beluisteren is. Editors heeft zich in de afgelopen 15 jaar ontwikkelt als een vaste waarde binnen de zogenaamde Britse indie-muziek, ze zijn regelmatig hoofdacts op grote festivals en treden ook dit jaar weer regelmatig op. Afgelopen week traden ze nog op in Berlijn en 6 van de 11 songs op “THE BLACK ROOM” stonden op de setlist, wat duidelijk maakt dat dit album ook voor de heren zelf een zeer belangrijke, gewaardeerde plaat is geworden en derhalve is de classificatie van “klassieker” op zijn plaats!

avatar van Slowgaze
Je hebt de albumtitel bijna goed, Marco.

DeMeine
JVT schreef:
Wat is Fall toch een prachtnummer!! ? Genieten

Het mooiste nummer van dit album, samen met All Sparks en Camera.