Jake Bugg - Jake Bugg (2012)

Folk / Rock

5. Simple as This (3:19)
  6. Country Song (1:49)
  7. Broken (4:07)
  8. Trouble Town (2:50)
  9. Ballad of Mr. Jones (2:39)
  10. Slide (3:08)
  11. Someone Told Me (2:36)
  12. Note to Self (2:40)
  13. Someplace (3:32)
  14. Fire (1:45)
  15. Kentucky * (2:13)
  16. Love Me the Way You Do * (2:25)
  17. Green Man * (2:30)
avatar van musician
Prima debuut van een toch groot talent. Dat hij dit op zijn 18e weet te brengen is uitzonderlijk.

Ik was erg benieuwd naar dit album, snel gezocht en gelukkig snel gevonden, nadat ik eigenlijk vrij aangenaam was getroffen door het recente Shangri La.
Dat per saldo iets steviger is en eigenlijk ook net iets beter.

Het is een combi van alternatieve muziek met rock & roll, wat indie, singer/songwriter, jaren '60 en popachtige ballads.
Het is echt heel erg raar om te roepen dat dit al zo vaak is gedaan. Je kunt een artiest namelijk nooit kwalijk nemen dat hij in een genre muziek maakt, waar hij blijkbaar muziek in wil maken.

Het gaat er om, dat hij zich in dat genre kan onderscheiden en dat hij uiteindelijk voor zichzelf een plaats binnen dat genre weet te verwerven. Ik vind dat hij nog wat onevenwichtig is, dat hij zeker nog kan groeien in die rol.

Niet elke ballad is even aardig, hoewel nummers als Broken, The Ballad of Mr. Jones en Slide best gehoord mogen worden. Het wat dreigende karakter op deze nummers maken ze heel wat spannender dan de ballads op Shangri La.

Ik heb in die zin bewondering voor Bugg, dat hij op zijn jonge leeftijd niet de kant is opgegaan van een Justin Bieber of lid is geworden van een boy band. Hij geeft aan het rock hart op de juiste plek te hebben zitten. Hij moet alleen nog het juiste evenwicht vinden. Maar gelukkig heeft hij daarvoor nog voldoende jaren voor de boeg.

avatar van Shelter
verrassend geluid van een 18 jarige en het heeft zeker wat vernieuwends door het oude jasje.
2 fingers is een leuk nummer, Broken, ballad of Mr Jones, slide ook.

Het is niet echt mijn soort muziek, maar kan wel horen dat hij talent heeft.
Hoe dit standaard is, is me echt een raadsel?? Ik vind het wel wat flets na verloop van tijd.

avatar van bas2204
Ik zie hier weinig in, niets nieuws of verrassends op de leeftijd van de zanger na. Kan vaak ook moeilijk tegen zangers met een stem alsof hun neus permanent dicht wordt geknopen

avatar van brandos
MotleyKoen zegt:
Begint heel goed met het ongelooflijk toffe Lightning Bolt. De rest van het album verliest echter al snel glans
Tot en met 'Seen it all' lijk je wel naar een heel ander album te luisteren dan wat er daarna komt. De eerste 4 nummers, nostalgisch punky, waarbij de stem van Bugg maar ook de composities zodanig (street credible?) binnenkomen dat je denkt het al eerder van een (soort van) Ray Davies of Pete Shelley gehoord hebt. Dat lijkt mij een compliment; deze nummers zijn dusdanig ontkoombaar dat ze al geruime tijd hadden kunnen bestaan en zijn nochtans geen kopie of gimmick van zoiets. Vervolgens komt de zachtere kant van Bugg ruim aan bod, misschien minder onderscheidend, maar zou je een album voor een romantische setting willen gebruiken, kun je inschakelen bij nummer 5. Voor mij blijft het album ook verder aan de goede kant van de streep en helt hij nergens te ver door naar behaagzucht (al is 'fire' geen echte toevoeging meer). Het blijft heel knap dat Bugg op zo'n jonge leeftijd zoiets kon maken, al moet ik wel erkennen dat mijn nieuwsgierigheid naar Jake Bugg hiermee wel bevredigd is. Misschien heeft ie hierna nog wel onontkoombaar werk uitgebracht maar vooralsnog doe ik het (in alle tevredenheid) hiermee.

avatar van aerobag
Het album opent sterk, Bugg heeft zich duidelijk laten inspireren door de ’60/’70 folk rock sound die hij zich knap eigen gemaakt heeft. Maar dan blijkt de artiest het meeste van zijn kruid al verschoten te hebben. De nummers zijn compact en kennen vrij basische songstructuren. De liedjes krijgen daardoor weinig ruimte om te ademen en het album eindigt als een verzameling van ongeïnspireerde liedjes die de middelmaat niet weten te ontstijgen.