Queensrÿche - Promised Land (1994)

Rock / Metal

8. Lady Jane (4:15)
  9. My Global Mind (4:21)
  10. One More Time (4:19)
  11. Someone Else? (4:44)
  12. Real World [From the Soundtrack of the Movie Last Action Hero] * (4:23)
  13. Someone Else? [Full Band Version] * (7:13)
  14. Damaged [Live at the Astoria Theatre, London, UK on October 20, 1994] * (4:00)
  15. Real World [Live at the Astoria Theatre, London, UK on October 20, 1994) * (3:45)
avatar van RuudC
Een halfje eraf voor deze eerste Queensryche waar ik gewoon niks mee kan. Het begint al vervelend met I Am I, wat ik een heel vervelend, nerveus nummer vind. Daarna komt het eigenlijk ook niet meer goed. Deze koerswijziging is te groot. Het album is niet eens zo commercieel meer als Empire was en daarbij lijkt de band echt zoekende te zijn. De composities stralen niets meer uit. Niets raakt meer. Disconnected is zelfs verschrikkelijk, terwijl twee cd's eerder de band met gemak meer dan degelijk was. Promised Land zit kwalitatief tussen storend en nietszeggend in. Dit cd'tje is overduidelijk de nieuwe hekkensluiter.

Tussenstand:
1. Operation: Mindcrime
2. Rage For Order
3. Queensryche EP
4. Empire
5. The Warning
6. Promised Land

avatar van Mssr Renard
Voor mij is dit toch de essentiele Queensryche-plaat. Hier raken ze precies alle snaren die ik zo fijn vind.

Een meer rock- en minder metal-gerichte plaat. Meer gitaar dan keyboard dan de voorganger, en wat lekkere kortere tracks. Eigenlijk staat hier geen enkele vervelende songs op. Deze is (net als Edge of Thorns van Savatage) misschien een wat vreemde plaat voor een metalband, maar ik denk dat ik door mijn voorliefde voor AOR en melodieuze rock toch het graagst en vaakst terug grijp naar dit soort platen.

De productie is warm, de band is creatief sterk, de drums zijn voor de verandering echt erg goed. De rockers rocken echt lekker en de ballads balladeren erg goed.

Na deze plaat heeft Queensryche nooit meer mij weten te raken. Maar met drie goede albums heb ik toch een hoop Queensryche te beluisteren zo nu en dan.

Favoriete tracks: One More Time, Global Mind (5*), Disconnected, Out of Mind, Damaged, Someone Else (kippenvel) en het titelnummer.

avatar van gaucho
Ja, Someone else is sowieso een kippenvel-nummer, of het nu in de piano- of in de bandversie is.

Grappig dat je Disconnected noemt als een van je favorieten. Dat is het enige nummer op dit album waar ik nog steeds niets mee kan. Voor het overige is deze plaat - die ik kocht bij verschijnen - geleidelijk in mijn achting gegroeid, tot het punt dat ik het nu een van de beste Queensryche-albums vind. Maar destijds viel hij me tegen; ik had wellicht toch teveel een Operation:Mindcrime of Empire part 2 verwacht.

Maar uiteraard siert het hen dat ze op het toppunt van hun roem niet voor de gemakkelijkste weg hebben gekozen. Meer rock, minder metal, en duidelijk ook minder toegankelijk. Het maakte dat hun populariteit midden jaren negentig flink afnam, maar fans koesteren terecht (o.a.) het titelnummer, Damaged en dat hemelse Someone else.

Niet hun beste album, maar zeker goed voor de top 5. Die overigens bij mij verder bestaat uit de vier albums die hieraan vooraf gingen...

avatar van Mssr Renard
En daarmee is het ook gelijk de enige metalband (die ik ken) met een saxofonist in de band.

Disconnected is zo waanzinnig fijn gedrumd. Heerlijk hoe tegendraads de geprogrammeerde beat in het in het introstuk is en hoe dan plotsklaps de drummer en bassist die dikke rockgroove inzetten. Ook die zware riff is fenomenaal, gecombineerd met wederom sax/wahwahgitaar. Een erg tegendraads en onheilspellende song, maar vooral een waanzinnig groovende song. Een echte drummers-song.

Maar My Global Mind en One More Time zijn ook echt de winnaars hier. Die drumpartijen zijn echt heerlijk gespeeld. Rockenfield snapt wel hoe het moet hier.

En dan die modulatie is het eindstuk van One More Time. Zo aanstekelijk om mee te zingen (schreeuwen dan, want zo hoog kan ik niet zingen).

avatar van Johnny Marr
Mssr Renard schreef:

Toch geen zo'n slechte drummer hé?

Johnny Marr schreef:

Toch geen zo'n slechte drummer hé?

Op Operation Mindcrime vind ik het niet echt goed. Niet ergelijk, maar ook nergens echt bijzonder. Dit is dé plaat waar Rockenfield echt shinet

avatar van Johnny Marr
Mssr Renard schreef:

Pffff, dat titelnummer. Blijft niet te vatten zo geniaal. Raap. Me. Op.