Queensrÿche - Promised Land (1994)

Rock / Metal

8. Lady Jane (4:15)
  9. My Global Mind (4:21)
  10. One More Time (4:19)
  11. Someone Else? (4:44)
  12. Real World [From the Soundtrack of the Movie Last Action Hero] * (4:23)
  13. Someone Else? [Full Band Version] * (7:13)
  14. Damaged [Live at the Astoria Theatre, London, UK on October 20, 1994] * (4:00)
  15. Real World [Live at the Astoria Theatre, London, UK on October 20, 1994) * (3:45)
avatar van ChrisX
Waar naar toe na het commerciele succes van Empire? De band was zo slim om zich niet te herhalen maar ook niet de baby met badwater weg te gooien. Het resultaat is een album dat een aantal toegankelijkere songs die een beduidend akoestische tintje hadden te combineren met experimentelere songs. Resultaat is een album dat wat mij betreft net zo sterk is als de 3 voorgangers (Rage For Order, Mindcrime, Empire).

Na dit album ging het jammer genoeg snel bergafwaarts met ze.

avatar van Sinner
Voor mij het ultieme Queensryche album. Zoals reeds hier boven staat geschreven is het een mooie mix tussen het meer commerciele geluid van Empire en QR's toch meer experimentele/progressieve kant. Overigens vind ik niet dat Queensryche echt ooit drastisch de fout is ingegaan. Het feit dat ieder album weer anders klinkt heeft net zijn charmes en weet de zaak boeiend te houden.

Promised Land zelf is overigens samen met Empire mijn favoriete QR track. Maar de rest van het album hoeft er niet echt voor onder te doen. Persoonlijk vond ik ook het afsluitende Someone Else? in al zijn eenvoud heel erg mooi.

avatar van ChrisX
Vandaag weer eens beluisterd en dit blijft toch echt wel een favoriet album van mij. De hele sfeer en de drang om toch wat nieuws te proberen staat me gewoon erg aan. Erg vreemd dat zo veel mensen deze plaat toch beduidend minder vinden dat de drie voorafgaande.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Het titelnummer is behoorlijk goed. Verder: redelijk goed, maar niet echt opvallend. Ik houd het nog even op een ruimhartige 3½*

Omayyad
Casartelli schreef:

U bent in een ruimhartige bui...

avatar van Rockfan
Goede cd, maar bij het nummer Promised land hadden ze van mij de sax weg mogen laten

avatar van Genesis
Beetje een dubbel gevoel na het beluisteren van dit album. Aan de ene kant staan er paar aardige nummers, aan de andere kant weet deze plaat nergens het niveau te halen van O:M of empire.

Van de eerste 7 nummers zijn namelijk eigenlijk alleen Damaged (doet erg denken aan een nummer van Metallica, ik weet alleen niet meer welke), Out of mind en bridge goed. Promised land doet me niks. Vind het sowieso een slordig nummer en het is me een raadsel hoe sommige dit het beste nummer vinden. Het is echter nog niet eens het slechtste nummer op deze CD. Dat is namelijk Disconnected; wat een ontzettend slecht en irritant nummer. En dan ook nog een clip van maken. Zucht....

Maar net als je denkt dat het niet meer goed gaat komen komen de laatste 4 nummers. Stuk voor stuk sterke nummers met als echt uitschieter het laatste nummer Someone Else. Gelijk ook het beste nummer van de plaat.

Ik hoop dat het een groeiplaat is en dat ie in de toekomst nog wat beter wordt. Voorlopige een kleine 3,5*

avatar van ozwald
Laatste mijlpaal van deze heren. Lekker duistere sound en compleet anders weer dan succesvolle voorgangers. Hadden hierna beter wat anders kunnen doen dan platen uitbrengen maar dat terzijde.

avatar van notsub
Geweldig mooi album, waarop Queensryche na het commerciële succes van Empire gewoon weer doet waar ze zin in hebben. De CD ademt een heel mooie serene sfeer uit met al die Pink Floyd achtige invloeden en zijn vele rustpuntjes. Gelukkig wordt er af en toe ook nog even gas gegeven zodat het een heel afwisselend album is. Het titelnummer is het vlaggeschip van de CD; prachtig. Dit is het laatste overtuigende wapenfeit uit de carriëre van Queensryche.

Empyrium
Heerlijk album, vond het erg tegenvallen toen de plaat verscheen maar 14 jaar later is mijn mening compleet veranderd. Wat dit album vooral zo sterk maakt is de verandering na het grote succes van Empire, alsof Tate en consorten de megasuccessen en de oppervlakkigheden van zich af wilde schudden en juist weer een band wilde zijn de zonder de druk van de platenfirma en hits gewoon weer een band wilt zijn die artistiek verantwoord bezig is. Tevens een erg maatschappij betrokken plaat wilde maken, fame & fortune doesn't matter.

My Global Mind (over Afrika), Out of Mind (over mensen die verstopt zijn van de maatschappij, zowel bejaarden als kinderen in een inrichting), Lady Jane (gaat over een authistisch meisje), Bridge (de verziekte verhoudingen tussen vader en zoon), Damaged (incest), Promised Land (over what could have been in life, als alles anders was gelopen), enz....

De kritiek op deze plaat is erg onterecht. Vind de muzikale omlijsting van veelal acoustische instrumenten boeiend en de stem van Geoff Tate is wederom in topvorm. Moeilijk te behapstukken na Empire maat wel de enige juiste richting die ze op konden gaan.

avatar van Sir Spamalot
Dit album blijft zwaar op de maag liggen: een totale ommezwaai na "Empire" (zie mijn post daar: ze durven nogal eens het roer omdraaien). Ik kan "Promised Land" nog altijd zeer waarderen en ook blijft het me opvallen dat hun albums absoluut niet/nooit gedateerd klinken. Dit album is tenslotte ook al weer 14 jaar oud: how time flies!

avatar van James Douglas
De opvolger van het (zeer) succesvolle ‘Empire’. Toch bracht het succes geen voldoening en speelde zanger Geoff Tate zelf met de gedachte om uit Queensrÿche te stappen. Er kwam uiteindelijk na 4 jaar toch een opvolger. Maar stond, zoals wel vaker bij deze bijzondere band, volledig haaks op zijn voorganger. Een bundeling van persoonlijke ervaringen die in de voorgaande jaren aan de oppervlakte waren gekomen. Groots album voor een band met lef en dat is al bewonderenswaardig. Hoogtepunten zijn het donkere ‘Out of Mind, het subtiele ‘Lady Jane’ en het huiveringwekkende titelnummer waarin Tate het uitschreeuwt van ongeloof.

avatar van Epitaph
Vind dit niet slecht , maar om de één op andere reden draai ik 'm nooit meer. Éigenlijk nooit meer iets van Queensrÿche, ondanks dat ik Operation Mindcrime op nr. 1 heb staan in m'n top 10.

Joy
misschie typisch voor deze plaat:

ik heb dit een paar jaar terug een aantal weken veel gedraaid

kan me geen enkel nummer meer herinneren

avatar van ricardo
Je word een dagje ouder zeker

ook dat

toch ga ik um maar weer eens pindakazen

avatar van Sir Spamalot
Ouder en beter - zoals de wijn

avatar van Rinus
Een andere stijl op dit album. Dat was even wennen. Ook zijn de songs door de bank genomen wat minder.

avatar van ricardo
Deze ken ik niet van Queensryche, hij word ook heel erg verschillend beoordeeld door de div users hier, is dit met Empire te vergelijken, of is dit weer een beetje terug naar de oude OM stijl? Ook valt het mij op dat de die hard fans van de oudere albums deze niet echt kunnen waarderen.

avatar van ozwald
dan wordt het met dat avatar de hoogste tijd dat je em wel leert kennen! Hoewel ie anders is dan de eerste 3, 4 platen zul je je er geen buil aan vallen. Stuk voor stuk klassenummers.

avatar van ricardo
de avatar van mij slaat duidelijk op OM, gewoon omdat ik dat het allerbeste muziek album vind nog steeds die ik ooit heb gehoord. de rest op Rage For Order na dan, vind ik nu eenmaal beduidend minder dan de 2 die ik eerder noemde. leg eens uit waarom deze wel de moeite waard is dan ozwald?

avatar van ozwald
topsongs, topsound in wel een wat andere, meer duistere sfeer. Links en rechts klinkt het ook wat pink floydiaans. Luister en vorm er zelf een oordeel over. Zou ook zeker Warning en de Queen of the Reich even meenemen als je in de winkel staat... Zijn toch de klassiekers (idd, samen met Rage en OM 1)

avatar van James Douglas
ricardo schreef:

Elk Queensrÿche album t/m 1994 stond haaks op haar voorganger. Daarom was het zo'n vooruitstrefende band met lef. Ik vind dit het mooiste werkje van de heren. Voor meer uitleg moet je m'n vorige comment(s) even doorlezen

avatar van Kef
Kef
Het mooie aan Queensryche is dat ze weer effe net anders klinken dan op hun vorige plaat. Zo ook met deze. Empire is erg hitpotent, Promised Land donker en experimenteel. Geen album dat je na een keer luisteren snapt. Persoonlijk vindt ik dit ook een van hun betere platen.

avatar van itbites
Geweldig zo'n CD die je in sfeer onderdompelt.
Welkome afwisseling na het commerciële Empire. En wat mij betreft de laatste goede Queensrÿche CD.

Kingsnake
Naar mijn mening, het beste waar Queensryche mee op de proppen is gekomen.

Sterke procuctie en ditto songwriting.
Metalgitaren worden hier afgewisseld met saxofoon (gespeeld door Geoff Tate) en keyboards.
Geoff zing dan weer laag dan weer hoog (zonder te schreeuwen) en laat zien dat hij bij de top van de metal-zangers behoort.
Het duo deGarmo en Wilton zijn hier ook op hun best.
Dan weer subtiel gepingel dan weer zwaar riffwerk.

Op Somewhere Else? wordt Geoff begeleid door piano en zingt letterlijk de sterren vd hemel.
Ik denk niet dat er ooit een metalzanger een ballad beter gezongen heeft.

Op de re-issue staan nog wat livetracks en een langere (band-) versie van Somewhere Else?

avatar van itbites
Kingsnake schreef:

Ik denk niet dat er ooit een metalzanger een ballad beter gezongen heeft.

De stelling zelf rechtvaardigt waarschijnlijk een apart topic...
Maar op zich is het natuurlijk een prachtig gezongen ballad, vol emotie in ieder geval. Hij grijpt je echt bij je kladden.

Joy
tate is een goeie zanger, maar someone else, sjezus wat een voorspelbare tranentrekker, en net als je op 3 minnuut 30 denkt, ok nu zal er wel een typische queensryche koerswijziging komen, welnee, tate herhaalt nog eens de eerder gezongene zanglijnen van kop tot staart
op 4 minuut 20 zou je toch een flinke aanzet tot een vette gitaar verwachten, iets overdonderdends, maar nee, het blijft hierbij

en dat is de queensryche die een OM heeft gemaakt

goed gezongen of niet, nee sorry, kan mij niet bekoren

avatar van Kronos
Je spreekt jezelf tegen. Je verwacht een typische koerswijziging en een vette gitaar op 4' 20, maar die komen er niet. Dat betekent dus dat Someone Else geen voorspelbaar nummer is. Voor jou althans niet.

Het nummer heeft overigens geen nood aan koerswijziging noch aan een vette gitaar en iets overdonderends. Gelukkig weten de heren van Queensrÿche zelf nog het best hoe hun muziek hoort te zijn.

avatar van ricardo
Hier zit geen vet gitaarwerk in dus. Ik heb deze nog nooit beluisterd, maar als hij net zo zoetsappig is als Empire dan vind ik het jammer om hem in huis te gaan halen. Er moet wel wat spannends inzitten, en dat vind ik op Empire maar bij slechts 3 nummers het geval. Ik blijf vooralsnog OM en in mindere mate Rage For Order hun enigste topalbums vinden, de rest doet mij vrij weinig tot niets van deze band. Ja een live optreden is ook geweldig.