Leftfield - Leftism (1995)

Dance / Electronic
Label: Columbia

1. Release the Pressure (7:39)

met Earl Sixteen, Cheshire Cat en Papa Dee

2. Afro-Left (7:32)

3. Melt (5:21)
  4. Song of Life (6:55)
  5. Original (6:22)

met Toni Halliday

6. Black Flute (3:46)
  7. Space Shanty (7:41)
  8. Inspection (Check One) (6:30)
  9. Storm 3000 (5:44)
  10. Open Up (6:52)

met John Lydon

11. 21st Century Poem (5:42)

met Lem Sissay

12. Afro-Ride * (9:12)
  13. Release the Preasure [Release One] * (7:20)

met Earl Sixteen

14. Original [Live Dub] * (7:31)
  15. Filter Fish * (7:41)
  16. Afro-Central * (7:43)

met Djum Djum

17. Release the Pressure [Release Four] * (5:01)

met Earl Sixteen

18. Cut for Life * (7:07)
  19. Release the Pressure [Adrian Sherwood Mix] * (4:56)

met Earl Sixteen

20. Afro Left [Hodge & Peverelist Mix] * (6:20)

met Djum Djum

21. Melt [Quiet Village Mix] * (7:49)
  22. Song of Life [BodyJack Mix] * (8:51)
  23. Original [Adesse Versions Mix] * (7:03)

met Toni Halliday

24. Black Flute [Ben Simms Mix] * (8:19)
  25. Space Shanty [Voiski Mix] * (7:12)
  26. Inspection (Check One) [Maffi Mix] * (4:34)
  27. Storm 3000 [Dungeon Meat Mix] * (5:33)
  28. Open Up [Skream Mix] * (7:35)

met John Lydon

29. 21st Century Poem [Zomby Mix] * (4:52)

met Lem Sissay

totale tijdsduur: 1:10:04 (3:14:43)
avatar van Castle
Dat het album alweer 22 jaar oud is, getting old grandpa... Nu besnuffelen of de mixen ern her aankoop waard zijn

avatar van Djarune
Djarune schreef:
komt ie......Beste electronische album ooit!!
(in 2006)

bijna 11 jaar later denk ik er toch anders over. Wat rest is een bovengemiddeld goed album

avatar van E-Clect-Eddy
De 10 nieuwe mixen / bonustracks aangehoord, na eerst de originele versies te hebben beluisterd. Daar zitten wel een paar leuke mixen tussen maar voor mij zijn de originelen toch favoriet.

Op deze release staan dus 10 nieuwe bonustracks / remixen en de remixen van de vorige heruitgave staan hier dus niet meer op.

Ponty Mython
De meeste remixes zijn wel aardig, maar er zit niet echt een kraker tussen. Sommigen blijven ook erg dicht bij het geluid van het origineel, zoals de Quiet Village remix van Melt en de Voiski remix van Space Shanty, hoewel je ook wel kunt doorslaan in het veranderen. Zo herken ik bijna niets meer van het origineel in de Skream remix van Open Up. Nu ik het nog eens beluister zijn de uitschieters voor mij de Adesse Versions remix van Original en de Ben Simms remix van Black Flute. De remaster klinkt wel prima. Ik hoor nu allerlei geluiden die kennelijk op de oude master waren weggevallen. Leftism heeft in 22 jaar nog niets aan kracht ingeboet en dat wordt dankzij deze remaster nog eens extra versterkt en duidelijk gemaakt.

avatar van Gyzzz
Deze RA-review verwoordt precies mijn gevoel bij het originele album. De remixes wekken mijn interesse verder niet.

avatar van FunkStarr
Van de week maar weer eens opgezet, en Release the Pressure trek ik gewoon niet. Ik vind de vocalen echt alles verpesten, en niet te zuinig. Zelfde geldt voor Open Up, vreselijke lyrics van Johnny Rotten met z'n geschreeuw (terwijl het in potentie juist weer één van de betere tracks is), het brengt de muziek compleet om zeep, jammer. Melt, Song of Life, Original, Black Flute, Inspection zijn allemaal lekkere tracks. Dat dit het beste electronische album ooit wordt genoemd door sommige mensen neem ik dan ook niet echt serieus. Gewoon een aardig album voor de tijd, maar dus erg jammer van de vreselijke vocalen in sommige nummers. Van de nieuwe mixes vind ik eigenlijk alleen de Dungeon Meat mix wel aardig en de Maffi mix van Inspection is wel geinig.

Ponty Mython
Je houdt niet van reggae?

Na het sublieme optreden in Paradiso van donderdag ook het laatste halfje erbij.

avatar van trebremmit
Gyzzz schreef:

Goede recensie inderdaad.
Wat mij betreft is dit wat een platte en gedateerde sound, zelfs toen al volgens mij. Slecht is het ook niet, maar er zijn veel interessantere acts uit die tijd.

avatar van matthijs
Djarune schreef:
Inderdaad een goed album maar verder niet uniek. Dat hoeft ook niet. Er zijn vele elektronische albums uit die tijd die ik minstens zo graag draai. Underworld, Orbital, Moby, Chemical Brothers, en ook de minder dansbare dingen zoals Future Sound of London, Boards of canada, Plaid...
Overigens interessant dat je mening in 11 jaar is veranderd. Specifiek dit album of geldt het voor je muziekvoorkeur als totaal?

Toch wel het beste dance album wat ik in ieder geval ken hoor. Qua keuze van geluiden, diepgang en ritmes vind ik het album perfect in balans. Niet zo oppervlakkig als 2 Unlimited, niet zo ingewikkeld als Autechre. Geluiden komen overal vandaan, van synthesizers tot gesampelde Bulgaarse panfluiten. Ook als het om de beats gaat ben ik zeer te spreken over hun keuze, niet extreem, gewoon mooi gemiddeld.

Wat ook mooi is aan dit album is dat echt elk geluid een doel heeft. In tegenstelling tot de hedendaagse dance dat vol zit met opvulgeluiden. Ik mis Leftfield echt.

Lifeforms vind ik ook geweldig hoor, maar beschouw ik niet als dance.

De single versie van Release the Pressure uit 1996 mag er trouwens ook wezen. Werd regelmatig op Kink FM gedraaid.

In een recent Youtube comment deelt een piloot van een aanvalshelikopter van de US Marines met de wereld dat hij Storm 3000 luisterde terwijl hij vlak over de grond vloog in Irak in 2003. "Greatest memory of my life."

Fantastisch album. Recentelijk live in Paradiso gezien en nog weinig aan kracht ingeleverd. Nummers staan als een huis waardoor de plaat als 1 geheel voelt. ‘Release the pressure’ en ‘Open up’ met Johnny Lydon als uitschieters.