dEUS - Pocket Revolution (2005)

Belgiƫ
Label: V2

1. Bad Timing (7:07)
  2. 7 Days, 7 Weeks (3:53)
  3. Stop-Start Nature (4:28)
  4. If You Don't Get What You Want (3:49)
  5. What We Talk About (When We Talk About Love) (4:44)
  6. Include Me Out (5:02)
  7. Pocket Revolution (6:01)
  8. Nightshopping (4:03)
  9. Cold Sun of Circumstance (5:44)
  10. The Real Sugar (3:58)
  11. Sun Ra (6:43)
  12. Nothing Really Ends [New Version] (5:35)
  13. If You Don't Get What You Want [Jagz Kooner Remix] * (5:37)
  14. Cold Sun of Circumstance [Jagz Kooner Remix] * (4:59)
  15. 7 Days, 7 Weeks [Jagz Kooner Remix] * (5:21)
  16. Bad Timing [Jagz Kooner Remix] * (5:17)
  17. Sun Ra [Jagz Kooner Remix] * (6:30)
  18. Nightshopping [Jagz Kooner Remix] * (6:18)
  19. Pocket Revolution [Jagz Kooner Remix] * (5:20)
totale tijdsduur: 1:01:07 (1:40:29)
avatar van R-Know

R-Know schreef:
IJzersterke plaat.
De mooiste van dEUS?
Ik ben er nog niet uit.

Bij mij gaat het echt tussen deze en The Ideal Crash; Hun debuut daarentegen vind ik flink overroepen.

avatar van ratfish
Qua songniveau en uitvoering de beste van dEUS, 'Cold Sun of Circumstance' is meesterlijke gitaarrock.

avatar van wibro
De tracks # 2, # 6, # 10 en # 12 vind ik erg sterk. dEUS moet het van mij dus duidelijk van de rustige nummers hebben. Het merendeel van de rest klinkt allemaal te rouw. Nu schijnen de songs op hun eerdere albums nog veel erger te zijn. Misschien dat ik mij aan die albums daarom ook maar niet moet wagen.

Dit album is juist erg gelikt en gepolijst, zeker in vergelijking met hun eerste twee albums, ja. Maar vooral op In A Bar, Under The Sea staan een boel rustige nummers die érg de moeite waard zijn, als je het mij vraagt.

avatar van My Addiction
7 days, 7 weeks

avatar van hallo!
Matig, toch zeker voor dEUS. Dat is mijn conclusie na een aantal keer deze plaat beluisterd te hebben. De twee eerste nummers zijn ineens de beste van het album. Daarna zijn er nog enkele sterke nummers (If You Don't Get What You Want, Pocket Revolution, Include Me Out...) ,maar ook heel wat nummers die me gewoon niet veel doen. Daardoor heb ik moeite om een uur lang geconcentreerd te blijven luisteren.

avatar van VictorJan
Nu had ik toch echt wel verwacht dat Nothing Really Ends hier bovenaan zou staan... misschien wel het beste nummer van dEUS.

Nee hoor, daar sluit dit album mee af.

Was ik ook gewoon van uit gegaan.
Toen ze dat Nothing Really Ends uitbrachten, verwachtte ik veel van dit album.
Toen na lange tijd uiteindelijk 7 Days, 7 Weeks de volgende single werd, was ik al enigszins teleur gesteld, en terecht.
Pocket Revolution voldeed niet aan de verwachtingen.

Nothing Really Ends steeks ruim boven de rest uit.

avatar van hallo!
Ik vind 7 Days, 7 Weeks toch een stuk beter dan Nothing Really Ends. Dat is maar een redelijk saai nummer naar mijn mening.

En Include Me Out en The Real Sugar zijn weer beter dan 7 Days, 7 Weeks en Nothing Really Ends. Maar goed, het zijn allemaal nummers die je vaker moet horen. Al ben ik juist Nothing Really Ends minder gaan vinden, terwijl ik dat eerst een geweldig mooi nummer vond.

avatar van Arrie
Ik vind dit nou net het dEUS-album met de kortste houdbaarheid. In a Bar, Under the Sea ben ik bijvoorbeeld alleen maar beter gaan vinden, maar dit album is me al snel gaan vervelen. Bad Timing, 7 Days 7 Weeks en Nothing Really Ends zijn geweldig en behoren tot het beste dat dEUS heeft gemaakt, maar verder is het maar wisselvallig. Zoiets als The Real Sugar vind ik maar een flauw nummer.

Op de een of andere manier werkt dit album voor mij wel. De totale sfeer spreekt me erg aan. Het is op een paar nummers na niet echt meer te vergelijken met de eerste twee platen, maar dit album gaat bij mij een stuk langer mee dan The Ideal Crash. Daar was ik na 6 jaar echt wel klaar mee (al zijn er 2, 3 songs die ik nog steeds steengoed vind), maar met deze nog niet.

Het komt misschien ook door het fantastische concert van dEUS in Nighttown in 2005, dat heeft wel een hoop gedaan in mijn beleving. Ik weet nog dat Tom Barman daar 'The Real Sugar' opdroeg aan Mark Sandman (overleden zanger van Morphine) en sindsdien is dat altijd een van mijn favoriete nummers geweest.

Ik zie dat ik hier best veel berichten heb geplaatst (het is denk ik ook een de 10/20 cd's die ik de afgelopen jaren het meest gedraaid heb), maar nog nooit een fatsoenlijke review. Misschien toch eens doen, deze plaat is het voor mij wel waard.

avatar van Arrie
Ik denk dat ik The Ideal Crash nu zo'n zes jaar ken, en in die zes jaar is dat waarschijnlijk wel mijn meestgedraaide album. De laatste tijd wat minder, omdat ik hem wel kan dromen, en mijn tijd liever besteed aan dingen die ik nog minder goed of niet ken. The Ideal Crash koester ik echter, en elke keer dat ik hem draai is het weer kippenvel van begin tot eind.

Wat betreft Pocket Revolution vind ik het grootste gedeelte cd maar eigenlijk wat meer rechttoe-rechtaan rock, waar bijv. The Ideal Crash veel dieper gaat, en de eerste twee platen veel interessanter zijn. Ik ben hier juist allang al klaar mee.

avatar van Sandokan-veld
Ik ben in ieder geval benieuwd herman. Niet bepaald een voor de hand liggende mening die je er op na houdt hier.

Ik vind trouwens 7 days, 7 weeks toch wel overtuigend het beste nummer van deze plaat (erg mooie tekst ook). Sun Ra en het titelnummer zijn ook best goed. De rest heb ik vind ik matig tot wel aardig.

avatar van vin13
Stop-Start Nature op goed volume een behoorlijke oppepper. Hele album weer eens een aan goede luisterbeurt onderworpen. Productie is helder en het album is niet echt rauw te noemen maar de variatie en goede songs brengen mij van 3,5 naar 4 sterren.
Het blijft een eigenzinnige gave band, gelukkig.

Het 3e en 4e album vind ik echt ongelofelijk goed. Juist de eerste twee albums doen mij niet zoveel; er staan zoveel vage geluiden op die nauwelijks muziek te noemen zijn. Ik zou het haast pretentieus noemen. Bij het 3e en 4e album is dat veel minder en zijn het gewoon allemaal fantastische nummers.

avatar van Mexicola
Wow. Werkelijk elk nummer van die plaat is steengoed. Heerlijke afwisseling van rustiger werk en hevige uitschieters... Een favoriet nummer van dit album vind ik moeilijk te bepalen, maar om dan toch maar één te noemen: "Bad Timing" (ik denk dat iedere band wel met zo'n nummer wil openen, wat een killersong) Dit album is anders dan bijvoorbeeld W.C.S. of In A Bar Under The Sea, maar blijft dan toch weer een typische dEUS-plaat. Ze blijven op de één of andere manier vernieuwend... Keer op keer.

avatar van robbrouwer58
Voorkantje cd roept beeldassociaties met I Robot van APP op.

khonnor
iets te lange plaat maar na het optreden mid december in vorst nationaal me wel gerealiseerd dat bad timing en sun ra absolute wereldsongs zijn. en natuurlijk mogen we daar nothing really ends en the real sugar aan toevoegen

vandaar: halfje erbij en 4 sterretjes

avatar van IllumSphere
Ik denk dat The Ideal Crash me zodanig onder de indruk heeft gebracht dat andere dEUS platen de gevolgen zullen dragen. Net zoals het tweede album In a Bar, Under the Sea lijkt het alsof dit in het verlengde ligt van de voorganger en alweer klinkt het tweede album een stuk minder. Ik denk dat het ook onmogelijk was om de gevestigde kwaliteit van The Ideal Crash zomaar eens omver te werpen door een nog beter album te maken. In het algemeen is dit nog best een redelijk album, maar in dEUS normen is dit een ondermaats album. 2,5 zou weer overdreven laag zijn, maar een drie is misschien een beter cijfer.

avatar van 1996Customer
Sun Ra is zeker en vast 1 van DE beste nummers in Belgie gemaakt, Bad Timing is misschien een redlijk lang intro nummer, maar verdorie wat is het een goed nummer. Een goede dEUS plaat, maar geen W.C.S. en al helemaal geen Ideal Crash

avatar van WJW
WJW
Misschien wel hun beste album.

avatar van ArthurDZ
Tja, ik vind het geen slechte nummers, maar ik mis de chaos en de gekte van de eerste drie albums gewoon. En Stef Kamiel Carlens. En Rudy Trouvé ook wel. Die maakten het spannend en gek en geniaal. Weg is de gekke, onvoorspelbare sfeer van weleer. Die spanning, veroorzaakt door botsende ego's, die is gewoon helemaal weg.

Oke, ik klink als een verzuurde recensent, maar zo ervaar ik het gewoon Je hoort me niet zeggen dat dEUS tegenwoordig een slechte band is. Ze zijn gewoon niet meer zo goed als in hun beginperiode.

avatar van IllumSphere
dEUS zou beter een langdurige pauze nemen van een aantal jaren. Das Pop gaat dit ook doen om er voor te zorgen dat ze het niet gewoontjes gaan vinden en dus kwalitatief mindere muziek gaan maken. ik heb het gevoel dat muziek maken voor dEUS wel al gewoontjes geworden is, maar dat de band nog niet tot die conclusie gekomen is. Laten we hopen dat ze dit na het middelmatige Following Sea inmiddels begrepen hebben.

Eens met ArthurDZ, ik mis hier de chaos, gekte en genialiteit.
Stef Kamil zingt nog wel op een paar nummers mee, maar dan meer als vriendendienst voor Barman; onder zijn visie.
Duidelijk niet meer als volwaardig lid.
Voor mij blijft vooral het debuut onovertroffen.

avatar van Ernie
als ik de laatste 2 albums luister en dan deze kan ik alleen maar concluderen dat dit de laatste echt goede is van dEUS. De magistrale opener, de prachtige single 7days 7weeks en persoonlijke favoriet include me out staan hier heel hoog aangeschreven. Nothing really ends is ook geniaal natuurlijk. Het ietwat electro-pop aanvoeldende What We Talk About (When We Talk About Love) is de wat vreemde eend in de bijt maar meerdere luisterbeurten tilden deze song op tot een sterkhouder. De 1ste 4 van dEUS blinken nu in mijn kast en ik denk niet dat ik nog meer ga aanschaffen...

avatar van Minneapolis
Waar die hard dEUS fans (of mensen van het eerste uur) de voorkeur hebben voor hun eerste platen, is dit mijn favoriete album. Met afstand..

Dit vind ik de spannendste plaat (dreigend in sommige nummers zelfs), en op de een of andere manier vind ik dit ook hun plaat die het meest tegen zwarte muziek aan leunt. Dat klinkt misschien raar in het rock genre, maar er zit meer "groove" in dit album dan de folk/rock-achtige andere platen. In a Bar under the sea komt nog het meest in de buurt.

Ik ben het eigenlijk wel met je eens. Ik heb deze ook verhoogd naar de maximale score. Zie mezelf wel als fan van het eerste uur, maar In a Bar en deze springen er voor mij toch wel bovenuit, met het debuut als goede derde. Het is echt de groove en soul die het hier voor mij doet, daarnaast brengen sommige nummers een bepaalde rust met zich mee die dEUS verder niet heeft gekend voor mij.

avatar van Kronos
Voor mij was dit album de eerste lichte tegenvaller van dEUS. Intussen ben ik het wel meer gaan waarderen maar nu ik het nog eens beluister na bovenstaande lovende reacties valt het toch weer wat tegen. Het ontbreekt gewoon aan ijzersterke nummers. Voor dEUS doen kabbelt het allemaal wat te middelmatig voort.

Nog steeds een erg goed album maar hun minste, samen met Vantage Point.