Jefferson Airplane - Surrealistic Pillow (1967)

Label: RCA

1. She Has Funny Cars (3:13)
  2. Somebody to Love (3:01)
  3. My Best Friend (3:04)
  4. Today (3:02)
  5. Comin' Back to Me (5:24)
  6. 3/5 of a Mile in 10 Seconds (3:45)
  7. D.C.B.A. -25 (2:39)
  8. How Do You Feel (3:35)
  9. Embryonic Journey (1:55)
  10. White Rabbit (2:33)
  11. Plastic Fantastic Lover (2:40)
  12. In the Morning * (6:20)
  13. J.P.P. McStep B. Blues * (2:36)
  14. Go to Her * (4:01)
  15. Come Back Baby * (2:55)
  16. Somebody to Love (Mono) * (2:57)
  17. White Rabbit (Mono) * (5:21)
avatar van philtuper
White Rabbit. Het beste nummer onder de 3 minuten ooit. Amen!

Paul Kantner R.I.P Dit was wel de beste plaat waar hij aan meewerkte. De sfeer van een era lang vervlogen.

avatar van Ducoz
Je zou Blows Against the Empire eens moeten beluisteren. Psychedelisch op een andere manier, maar daar staat Kanter volop aan het roer en verzorgt de meeste vocalen. De band daar bestaat onder andere uit leden van Airplane en the Grateful Dead. Als ik het goed heb doet David Crosby daar ook op mee.

avatar van MDRAIJER
Ik heb echt een zwak voor Grace d'r stem, helaas horen we deze niet genoeg op dit album.

avatar van Metgezel
Het zijn toch de meest voor de hand liggende nummers in de vorm van 'White Rabbit', 'Somebody to Love' en 'Today' die dit bij vlagen wat wisselvallige album omhoog moeten trekken. Het begint heel aardig met nummer 1, 2, en 4, die naar meer smaken. Daarna blijft het zaakje echter wat steken; vocaal is het natuurlijk ijzersterk, progressief, en onderscheidend, maar muzikaal is het niets speciaals op met name de 2e helft van het album.

De singles zijn geweldig, er bestaat nauwelijks een meer representatieve hit voor Woodstock dan 'White Rabbit'. Helaas kunnen zeker 5 á 6 nummers me niet genoeg boeien om het een volle 4 te geven.

avatar van Marco van Lochem
Jefferson Airplane werd in het midden van de jaren ’60 opgericht in San Francisco Amerika en wordt gezien als één van de grondleggers van de psychedelische rock. Ook staat de band aan de wieg van de San Francisco Sound, muziek gemaakt door bands uit deze stad in California in de jaren ’60 met een eigen geluid. Het tweede album van Jefferson Airplane verschijnt op 1 februari in 1967, het jaar van de “summer of love” en de flower power. Het album is getiteld “SURREALISTIC PILLOW” en de titel verraad al de psychedelische invloeden. De 11 tracks kun je ook voor een deel onder westcoast pop plaatsen, maar het gaat wel verder. Mooie popliedjes met koortjes zoals “MY BEST FRIEND” worden afgewisseld met wat rauwere, meer psychedelische tracks zoals “3/5 OF A MILE IN 10 SECONDS”. Allemaal klinkt het nog steeds geweldig en dat maakt van dit album een topper. Hits staan er ook op, want “SOMEBODY TO LOVE” en “WHITE RABBITT” bereiken de hitparades in beide kanten van de Atlantische Oceaan. De lead vocalen worden door 4 personen gedeeld en vooral Grace Slick maakt op mij een grote indruk. Wat een prachtige stem heeft zij. Met “SURREALISTIC PILLOW” begon Jefferson Airplane het jaar 1967 goed, waarna er nog een legio klassiekers uitgebracht werden door andere bands, zoals The Beatles (“SGT. PEPPER’S LONELY HEARTS CLUB BAND”), Jimi Hendrix Experience (“ARE YOU EXPERIENCED”), The Cream (“DISRAELI GEARS”) en het debuutalbum van The Doors. Uit Jefferson Airplane kwamen Jefferson Starship, Hot Tuna en zelfs Starship voort, maar geen enkele spin-off kon tippen aan de kwaliteit van het origineel en aan deze klassieker uit één van de meest indrukwekkende muziekjaren allertijden 1967.