Lionel Richie - Can't Slow Down (1983)

Pop / Soul
Label: Motown

1. Can't Slow Down (4:42)
  2. All Night Long (All Night) (6:22)
  3. Penny Lover (5:30)
  4. Stuck on You (3:10)
  5. Love Will Find a Way (6:12)
  6. The Only One (4:15)
  7. Running with the Night (5:55)
  8. Hello (4:07)
  9. All Night Long (All Night) [12" Version] * (6:42)
  10. Penny Lover [7" Remix] * (3:48)
  11. All Night Long (All NIght) [Instrumental Version] * (6:43)
  12. Running with the Night [Instrumental Version] * (6:57)
  13. Can't Slow Down [Alternate Version] * (4:55)
  14. Ain't No Sayin' No [Unfinished Demo] * (4:57)
  15. Tell Me [Unfinished Demo] * (4:57)
  16. All Night Long (All Night) [Demo Version] * (7:20)
  17. Penny Lover [Alternate Version] * (6:24)
  18. Stuck on You [Demo Version] * (3:00)
  19. Can't Find Love [Unfinished Demo] * (5:50)
  20. Love Will Find a Way [Demo Version] * (6:35)
  21. The Only One * (4:28)
  22. The Groove [Instrumental Interlude] * (1:15)
  23. Running with the Night [Undubbed Version] * (6:14)
  24. Hello [Demo Version] * (4:26)
  25. Lionel Richie Blues [Studio Jam] * (1:12)
EVANSHEWSON
Als je dit hoort dan verlang je toch naar de veel ongepolijstere en stukken funkier sound van the Commodores ?
Nààr Machine Gun, naar Brick House !

Op zich natuurlijk geen slechte ballads, allemaal hits. Maar vooral grootmoeders zullen dit een schitterende plaat vinden.

Zo glad als een paling is dit emmerjte... snot. Voor wie van gladde en mierzoete ballads houdt is er dus niets aan de hand.

Het is voor mij zoals in een toeristische rallye waar de instructie geldt ; Links Laten Liggen (LLL).

2 sterren

Pieter Paal
Dit album heeft qua muziek natuurlijk wel een hoog Sky Radio-gehalte, maar alle 8 stukken zitten toch prima in elkaar. Het is allemaal heerlijk gevarieerd en Lionel's stem maakt alles hier weer goed.
Het lukt mij ook niet om een hekel aan hem te krijgen. Zowel in zijn teksten als in interviews komt hij heel sympathiek over. Als Lionel aan de bar naast mij zou zitten, zou ik hem zo een goede borrel aanbieden.

avatar van Poeha
Je moet toch ook geen moeite hoeven doen om een hekel aan iemand te krijgen, toch?
Laat die mensen die hier niets aan vinden toch lekker denken wat ze willen!!!!!!!!!!!

avatar van Madjack71
Destijds een van de grote artiesten en meest verkochte albums.
Ik heb hem zelf ook op Lp en warempel mijn vrouw had hem ook op Lp gekocht, dus nu hebben we 2 dezelfde exemplaren van Dhr. Richie. O, ja mijn broer had hem ook op Lp.
All night long en Running with the night, zijn nummers die heel goed de sfeer van die jaren weergeven en nog steeds goed klinken.
Hello, was een nummer dat bijna in de vuilnisbak beland was, maar toch nog erop kwam en zijn grootste hit bleek te zijn. Leuke clip, is toch blijven hangen.
Ach verder staan er goede ballads op, daar heeft Lionel wel een handje van, maar de latere jaren ging het toch niet zo vlot meer.

De combinatie met The Commodores is er een van funk/soul en ballads, maar die kwamen zonder Lionel ook niet verder dan going to the bank en natuurlijk het wel hele mooie nightshift.

Voor degen die het leuk vinden om te bashen vooral doen. Het is een prettige vorm van zelfbevlekking.

avatar van vin13
Deze in 1983 als 13 jarige gekocht en nu ik de nummers op een rijtje zet zit er niet echt een slecht nummer tussen. Hello natuurlijk te veel gehoord en dat gaat tegenstaan. Het geheel is non-risico en geschikt voor een grote doelgroep maar dat doet niks aan de kwaliteit af. De meeste nummers zijn beter dan wat er in nu in de top 40 staat en daarvoor hulde aan Lionel Richie.

Ik was niet geboren toen deze plaat uitkwam, maar ik heb hem wel als LP op zolder aangetroffen. Ik heb hem voor de nieuwsgierigheid beluisterd. Lionel Richie is een sympathieke vent, alleen vind ik zijn muziek wat simpel. Die man heeft wel een aardige stem, maar het mist soms nog wat soul. Ik vind Stuck on You nog geen eens een slecht nummer, alleen mist het een beetje soul. All Night Long is een lekker swingplaat om mee wakker te worden.

Dit is gewoon een lekkere plaat, van een fantastische zanger.

Zijn solo debuut viel nog wat tegen, maar met deze bewees ie het ook echt alleen te kunnen..

avatar van PinkEclipse
Blijft een goeie plaat!!!!!!

avatar van Snakeskin
ongelooflijk dat deze plaat zo dominant aanwezig geweest is. Het zijn allemaal van de slappe liedjes.

avatar van LucM
Deze heb ik nog op LP, destijds was het een zeer succesvol album waaruit ook vele hits getrokken werden. Natuurlijk erg mainstream getint met lichtvoetige dance-nummers en zoete ballads maar vakkundig uitgevoerd. All Night Long (All Night) en Running with the Night mag ik nog zeker horen, Hello is niettegenstaande zijn vrij zoet karakter een erg mooi en geloofwaardig nummer.

avatar van Hendrik68
Ik die eigenlijk niks met soul, disco en aanverwanten heeft vind dit toch best te pruimen eigenlijk. Natuurlijk is het supercommercieel, gelikt en zo, maar ik vind het totaal niet erg. Stuck On You vind ik bijvoorbeeld echt een parel van een ballad.

Redelijke plaat van de ex Commodores zanger/ saxofonist /toetsenist . Het is wat belegen allemaal , maar het klopt allemaal wel . All Night Long als track vind ik nog altijd prima .
Hello is mierzoet , maar mag er als compositie zijn ( vond het clipje ontroerend)

Verder zijn de titeltrack en Running With The Night prima songs .

Net als Michael Jackson had Lionel Richie in de jaren '80 een paar keer een plaat waarop opvallend genoeg het merendeel van de nummers ook hits werden.
De mooiste vind ik Running With the Night, die ook het meest stevig is.

avatar van Poeha
Zelf vind ik Penny Lover nog steeds het prijsnummer.
All Night Long En Running With The Night zijn ook niet te versmaden.

avatar van ThePrinceOfPop
Geweldig!!! Als absolute top punt Hello, prachtige nummer .
Dit is een echte 80's album. .

avatar van musician
Als je rond het verschijnen van Can't slow down een jaar of 20 was en je had regelmatig weer eens een vriendinnetje, was één van de eerste dingen die je wist dat je, voor een beetje succes, niet aan hoefde te komen met een album van Mike Oldfield of Neil Young.

Kan ik, door schade en schande wijs geworden, hieromtrent wel opbiechten. Hoe pijnlijk de constatering ook was. Met dit album van Lionel Richie kon je daarentegen meestal wél terecht voor een leuk avondje.

De lichte muziek is dansbaar, enigszins sensueel en mist elk denkbaar scherp randje. Er is welgeteld één wel aardige gitaarsolo te ontwaren, op Running with the night.

En toch wil ik het niet per se een slecht album noemen, nog even afgezien van het jeugdsentiment. Het is een smaakvol samengesteld album, met alleen net even teveel ballads, zweverige muziek.

Het had meer 'bite' moeten hebben en iets minder Stuck on you. Een album volledig gevuld met nummers als de titeltrack, All Night Long en Running with the night kan in principe één Hello lijden. Als afsluiter. Maar de schrijver van Three times a lady, Still en Easy overspeelt hier een beetje zijn hand.

Toch was Lionel Richie destijds bijna net zo groot als Michael Jackson en gingen zijn LP's als warme broodjes over de toonbank. Vijf van de acht tracks haalden de Top 40. Dit album is per saldo dan ook de klassieker van Richie, beter heeft hij daarna in ieder geval niet meer verkocht.

Mevrouw Musician, die ik tegenkwam in 1986, hield van Carole King. Dat aardde gelijk een stuk beter.

Berichten verplaatst naar Lionel Richie

avatar van Heer Hendrik
Lage waardering voor 1 van de meest verkochte albums van de jaren 80. Heeft maar liefst 79 weken in de album lijst gestaan, dus verbaasd me deze score me wel . Schijnbaar door de jaren heen een deel van zijn glans verloren.

avatar van Hendrik68
Kan er mee te maken hebben dat ik nog niet gestemd heb, jij zelf ook niet trouwens. Dit is inderdaad een belachelijk lage score. Ik geef echter geen extra sterren om het gemiddelde op te krikken, maar gewoon het aantal dat ik vind dat een album verdient. Dus hier zijn mijn 3,5 ster.

avatar van Heer Hendrik
De reden dat ik niet gestemd heb is omdat ik 3 nummers niet ken(Can't slow down love will find a way en The only one) Ik stem pas als ik daadwerkelijk alle nummers ken en dat is in dit geval niet zo, maar als ik dit album bij iemand zie staan zal ik er objectief naar luisteren.
Trouwens een goede redeneringHendrk 68 om geen extra sterren te geven om de score op te krikken

O, ik denk dat ik via You Tube die nummers wel kan luisteren, zal ik binnenkort doen!

De score viel me op, omdat het destijds een kneiter van een hitalbum was

avatar van Hendrik68
Ik heb weinig met soul, maar Richie kan bij mij een potje breken. Dit album luister ik nog altijd een aantal maal per jaar. Ook in het kader van de herinneringen aan die goede oude tijd.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik had deze LP al jaren in de kast staan maar ook al jaren niet meer gedraaid.
De CD vandaag voor 1,50 aangeschaft, en eerlijk is eerlijk een slechte plaat is dit wat mij betreft zeker niet, wel mierzoete en eigenlijk aalgladde muziek en je moet er voor in de stemming zijn maar ik ga de plaat vanavond weer eens na zeer lange tijd afspelen, al ben ik bang dat ik de plaat in de jaren 80 leuker vond dan nu .
We zullen zien.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Bij tijd en wijle slaat het glazuur van je tanden zo mierzoet dit album klinkt maar tegelijkertijd ook genietbaar om weer eens te horen.
Wel wat raakvlakken met Michael Jacksons Thriller.
Zowel voor Richie als Jackson hun meest succesvolle album wat enkel uit hits bestaat, bij beide in het sleutelnummer van de plaat ( Beat It / Running With The Night ) een fraaie gitaarsolo van een prominent gitarist ( Van Halen/ Lukather ).
En ook wel herinneringen aan de jaren 80 met beide platen zoals die goede oude schooltijd.

avatar van spinout
Ik heb destijds de single "Hello" gekocht en werd erom uitgelachen door mijn broers. Op het B-kantje staat ook een mooie ballade, die niet op het album staat. Penny lover, Stuck on you en Hello zijn prachtig, de rest kan me niet bekoren.

avatar van Johnny Marr
Zeer glad en zoet, het is inderdaad een beetje de "mini-Thriller", maar dan uiteraard veel minder.
Mijn favorieten zijn het titelnummer, Penny Lover en vooral "Stuck On You".
"Hello" vind ik toch wel het minste nummer hier, een beetje saai vind ik, en een toch wel tenenkrommende cliché tekst.

OK, het is gladder dan The Commodores. Maar wat een vakmanschap. Zeven van de acht songs beklijven. Hello moet je loszien van de clip; bevat het niet een prachtige akoestische gitaarsolo? En voor Stuck on you zou geen enkele country-artiest zich hoeven te schamen, toch Hendrik68?

deric raven
Het label Motown had Michael Jackson zien vertrekken naar Epic, waar hij flink wist te scoren, met als hoogtepunt Thriller.
Wat ga je dan doen?
Investeren in een andere artiest.
Lionel Richie had al een verleden in de succesvolle groep Commodores en een gigantische hit op zijn naam staan met Endless Love met Diana Ross.
Truly van zijn solo debuut scoorde in het thuisland ook gigantisch, maar werd hier absoluut niet opgemerkt.
Can't Slow Down had wel de elementen van Thriller in zich; wat uptempo soulnummers, een paar ballads en de cleane productie.
All Night Long (All Night) en Hello werden ook in ons land gigantische hits.
All Night Long (All Night) heeft op zich ook wel die mooie opbouw; beetje ballad, om vervolgens halverwege in een swingend geheel in de stijl van The Wizzard Of Oz (Brand New Day) los te gaan.
De clip deed natuurlijk ook veel, het dansen in de straat werd vervolgens weer gekopieerd door de zus van Michael Jackson; Janet in haar clips van het album Control.
Hello was de ballad, die ook vooral opviel door de clip met het blinde meisje, waarvan Paul de Leeuw jaren later een geslaagde parodie maakte, toen een zichtbaar geamuseerde Lionel Richie in zijn show te gast was.
Net als Thriller werd ook dit album geheel uitgemolken; Penny Lover, Stuck on You en Running with the Night verschenen ook op single.
Penny Lover vond ik niet zo bijzonder, maar Running with the Night en Stuck on You vind ik sterker dan de nummer een hits.
Running with the Night met het Bee Gees achtige koortje.
Vreemd genoeg kwam bij mij de waardering van Stuck On You pas jaren later.
Ik heb heel lang gedacht dat dit nummer oorspronkelijk van Kenny Rogers was.
Voor mijn gevoel zal dit ook altijd een country nummer blijven; zegt misschien ook wel iets over de kwaliteit van het lied.
Motown had in Lionel Richie een nieuw paradepaardje in huis, maar natuurlijk zullen ze altijd blijven balen van het succes van Michael Jackson.
Het beste Lionel Richie nummer voor mij, moest nog komen, dat is namelijk Se La.

avatar van Superbitch
Dit was het hoogtepunt uit de solocarrière van Lionel Richie. Maar liefst vijf van de acht liedjes waren een hit. Vocaal is dit heel sterk. Hij heeft een warme stem, klinkt relaxed en gevoelvol, met zin voor ritmische vrijheid. Hij heeft wel meer van die sentimentele ballads, maar Hello, met die typische dalende sequens volgens de kwintencirkel, blijft zijn meest memorabele. Een riffje in Stuck on You lijkt wel erg op dat uit Wonderful Tonight. De dansbare nummers, met zelfs wat Latijnse ritmes, bieden voldoende tegengewicht om het afwisselend te houden. Grappig aan Lionel Richie is dat hij z'n hele leven met Michael Jackson heeft moeten concurreren: eerst met tienergroepjes in de jaren '60, dan The Commodores tegen The Jacksons, en in de jaren '80 solo. Altijd stond hij in de schaduw.

avatar van Marco van Lochem
Lionel Brockman Richie Jr. werd op 20 juni 1949 geboren in Tuskegee Alabama en bouwde zijn carrière op aan de zijde van The Commodores. Deze soulband werd eind jaren ’60 opgericht en brak in de jaren ’70 door bij het grote publiek. Ze scoorden hits met onder andere “BRICK HOUSE” en “THREE TIMES A LADY” in 1978, “SAIL ON” en “STILL” in 1979 en met “LADY (you bring me on)” in 1981. Lionel Richie was op een groot aantal hits te horen als lead zanger en was ook verantwoordelijk als songwriter bij een aantal van die hits. Hij vond het in 1982 tijd om op eigen benen te staan en werd gesteund door de Amerikaanse nummer 1 hit die hij samen met Diana Ross in 1981 had gescoord met “ENDLESS LOVE”. Zijn debuut solo album verscheen in de herfst van 1982 en onder andere de singles “TRULY” en “YOU ARE” waren in zijn thuisland een groot succes. “CAN’T SLOW DOWN” kwam uit op 11 oktober 1983 en vierde recent zijn 35e verjaardag. Van deze millionseller was “ALL NIGHT LONG (ALL NIGHT)” de eerste single en bereikte in Nederland de eerste plaats. In de slipstream van het succes van Michael Jacksons “THRILLER” werden er van “CAN’T SLOW DOWN” ook veel exemplaren van verkocht, mede door de vele hitsingles die ervan af gehaald werden. “RUNNING WITH THE NIGHT” en “HELLO” werden grote hits en “STUCK ON YOU” en “PENNY LOVER” scoorden iets minder. Vijf van de acht tracks werden single, de andere 3 laten een gevarieerde sound horen. De titelsong is dansbaar, “LOVE WILL FIND A WAY” is een typische jaren ’80 midtempo westcoast song en “THE ONLY ONE” is ballad nummer 4 van deze plaat. Met een keur aan sessiemuzikanten is het muzikaal allemaal perfect ingespeeld, de songs staan nog steeds overeind en dat onderscheidt een klassieker van alle andere albums. Lionel Richie bereikte dat al met zijn 2e solo album!

Jeugdsentiment ten top . Als opgroeiend menneke kon ik de liedjes van dhr Richie wel goed hebben . Er schijnen nog ergens beelden te zijn van een playbackende Twinpeaks inclusief houtskoolsnor die los ging op All Night Long .Naarmate de jaren vorderden werd de interesse in de man minder , maar dit album is voor mij nog steeds een prima geproduceerde plaat met puike liedjes . Ook zijn de muzikanten hier niet de minste . Half Toto speelt mee en ook Nathan East op de bas draagt hier en daar een steentje bij. Hello vind en vond ik toen al een draak van het zuiverste water , maar de rest is meer dan prima . 4 sterren en daarbij zit wel een halve voor jeugdherinneringen .