Depeche Mode - Violator (1990)

Pop / Electronic
Label: Mute

1. World in My Eyes (4:26)
  2. Sweetest Perfection (4:43)
  3. Personal Jesus (4:56)
  4. Halo (4:30)
  5. Waiting for the Night (6:07)
  6. Enjoy the Silence (6:12)
  7. Policy of Truth (4:55)
  8. Blue Dress (5:42)
  9. Clean (5:28)
  10. Dangerous * (4:20)
  11. Memphisto * (4:02)
  12. Sibeling * (3:15)
  13. Kaleid * (4:17)
  14. Happiest Girl [Jack Mix] * (4:58)
  15. Sea of Sin [Tonal Mix] * (4:43)
Marcel²
Hans Brouwer schreef:
Staat geen zwak nummer op.

Helemaal mee eens. De schitterende singles Enjoy the Silence en Personal Jesus staan er ook op. De laatste is later nog gecoverd door Marilyn Manson, en vast door nog meer artiesten. Persoonlijk vind ik Songs of Faith and Devotion beter. Maar begrijp me niet verkeerd dit vind ik ook een sterk album, met alleen maar hoogtepunten. 3.5*

avatar van dynamo d
Violator wordt eind maart ook uitgebracht op SACD surround sound. Da's altijd mooi. Ik geloof dat er ook nog bonus tracks bijzitten.

Wat is dat, SACD surround sound?

Toine Rorije
Een systeem dat er voor zorgt dat iedereen al z'n cd's opnieuw wil aanschafen.

avatar van dynamo d
Super audio compact disc = SACD. Surround sound betekent dat er rondom je heen uit 5 of soms 6 boxen en een subwoofer muziek komt. Dit wordt ook wel eens multi-channel genoemd. Ik vind het de ultieme muziek-kick.

En het is - inderdaad - zo mooi, dat je The Dark Side of the Moon - ook op SACD wilt aanschaffen. Philips en Sony hebben dit ontwikkelt. Concurrent van de SACD is de DVD-audio. Ook erg mooi. Eén van de mooiste SACD's is Heathen van David Bowie. Playing the Angel van Depeche Mode is ook op SACD verkrijgbaar.

Okee. Nou ben ik toevallig aan nieuwe apparatuur toe. Mijn vraag: is dit aan te raden? En twee: is dit enigzins betaalbaar?
Verder klinkt dit voor Hans natuurlijk als geweldig nieuws: er komen bonus tracks aan van Dep. Mode!!
Voor degene die dit niet snappen: Hans is hun allergrootste fan!

avatar van orbit
Voor mij is Clean hier het onderbelichte pareltje.. ik krijg steeds weer iets van kippenvel bij dat nummer. Maar vrijwel alle andere nummers zijn ook goed tot zeer goed. Ik vind hem ietsjes minder gevarieerd als MFTM, dus hij krijgt een 4.5*

enjoy the silence is een prachtnummer

avatar van the viking
Enjoy the silence is inderdaad geweldig verder ken ik Personal Jesus en Policy of Truth ! Depeche Mode altijd gezien (misschien onterecht) als singleband,de albums vond ik altijd minder ! Toch nog maar eens beluisteren !

Mooie woorden van iedereen en dat vind ik volledig terecht! Onovertroffen underdroundemuziek met poppy invloeden, waardoor het wat minder zwaar wordt. Goede stem, past perfect bij de muziek.

Policy of Thruth is aanstekelijk tot en met!

bij bol.com te koop voor 20,49!!!???? wtf

avatar van dynamo d
Bij bol.com voor 23,99 euro ook te koop, de nieuwe 2 discs-versie.

avatar van Hans Brouwer
Ja en dan zijn er nog mensen die er schande van spreken dat je een kopie maakt. Ik vind Violator een goed album maar € 20,49? No way!

Bij Fame in Amsterdam (op de kop van de Kalverstraat) lag Violator trouwens pas voor te koop € 7,50.

En dat is nou precies het schandelijke van alles. Koop je ergens een cd voor een x-bedrag, zie je een paar dagen dezelfde cd elders voor veel minder liggen

Groeten

avatar van Casartelli
Kwestie van je adresjes weten. Bij een integere keten of individuele zaak zal je dat niet zo snel gebeuren. Je hebt het over Amsterdam... wel eens bij de Concerto geweest?

avatar van orbit
Valt niet veel over deze plaat te zeggen, behalve dat hij nagenoeg perfect is, staan volgens mij geen zwakke nummers op en enkele van hun grootste hits. Ondanks dat ik hem erg sterk vind hou ik meer van music for the masses en songs of faith of ultra, zitten wat ruigere kantjes aan.
Desalniettemin een 4.5*

lekkere plaat! ik draai hem nog een keer.

avatar van Jan Wessels
Dit is zo'n album waar geen zwakke nummers opstaan. Wat mij betreft hun hoogtepunt. Hun eerdere werk is mij wat te kaal en te poppy, hun latere albums worden wel erg duister en somber.
Typisch een album wat een deel wordt van je leven. Absoluut in mijn top-10. Leuk om te zien dat DM tegenwoordig ook onder de critici helemaal geaccepteerd is. Mijn advies: luisteren, herluisteren, ondergaan en kopen.

Jan Wessels schreef:

Is dat zo? Ik kreeg de indruk dat dat nog steeds van die baardapen waren die alleen maar geilen op ouwe zompige bluesrock...

avatar van Jan Wessels
Misschien komt het ook omdat Anton Corbijn de huisfotograaf (en fan) is van Depeche Mode? Dan mag het weer van de VPRO (in overdrachtelijke zin). Je ziet dit fenomeen vaker. Ineens kan Johnny Cash weer of blijkt the Sweet toch wel een betere band te zijn geweest dan iedereen altijd dacht.

avatar van orbit
Dat is waar, Hazes wordt natuurlijk ook al weer enige tijd zalig verlaard En het feit dat Gahan lange tijd een drugsverslaving heeft gehad doet misschien weer een lichtje van herkenning in de ogen van die toondove grijze rockers schijnen... "goede" muziek heeft natuurlijk altijd iets met drugsproblemen te maken

avatar van Jan Wessels
Ik denk dat het veel te maken heeft met de status en de voortrekkersrol die iemand heeft. Als Orbit of ik iets roepen over DM zal het denk ik niemand interesseren, roept Giel Beelen dit in zijn programma dan is het hot. Hoewel, die clip die op tv was van Giel Beelen had een averechts effect (die droom dat hij á la Gerard Joling zou worden). De achtergrondmuziek was van O-zone en later (nadat Giel wakker was geworden) draaide hij Lenny Kravitz (zogenaamd verantwoorde pop). O-zone kreeg dankzij de clip veel airplay en werd een monsterhit en Lenny? Ik kan me de lovende recensie van de eerste plaat van Culture Club in Oor herinneren: "CC gaat verder waar ABC gebleven is...", dat hebben ze daarna nooit meer geschreven..

avatar van orbit
Er is danin ieder geval gerechtigheid Jan, want DM is destijds ook door die ouwe grijze spijkerpakrockers ongenadig de grond in geschreven, evenals andere bands die niet aan hun "ouwelullen imago" voldeden. En als dat nu ergens onterecht is, is het voor een muzikaal genie zoals Martin Gore en een door god gezonden stemgeluid zoals Dave Gahan. Bovendien zijn ze mede-verantwoordelijk voor de vernieuwing in popmuziek eind jaren 80.

Maar nog steeds vind ik Music For The Masses avontuurlijker dan deze, om even ontopic te blijven

avatar van the viking
Depeche Mode werd in de ons omringende landen wel gewaardeerd hoor(met name in Duitsland)terwijl hier de muziekcrtitici onterecht de vloer aanveegden met de cd's van Depeche Mode ! Tijdens hun toernee werd Nederland vanwege te weinig respons dan ook regelmatig vermeden !

avatar van Droid
Moeilijk te kiezen tussen Violator en Music for the Masses. Eind jaren 80 was wat mij betreft hun gouden periode.
Ook dit is een klassieker. Wonderschone composities en een geweldige productie van Flood & Alan Wilder.
De remastered CD+DVD uitvoering is zeer de moeite waard, mede vanwege de toevoeging van de Sexy B-sides ("Dangerous", "Happiest Girl" en "Sea of Sin").

avatar van Nanne
Dit is een erg sterke cd. Bij eerste beluisteren vond ik het wat steriel klinken allemaal . Maar nu ben ik om . Geen zwak nummer zit er tussen.
Enjoy the silence vind ik het toppertje; doet me qua opbouw erg denken aan true faith van NO.

True faith van New Order heeft inderdaad wel iets van Depeche Mode weg.
Blue Monday lijkt bijvoorbeeld ook op People are People.
Beide dands zijn erg belangrijk geweest bij de ontwikkeling van de Electronica en House (en natuurlijk ook Kraftwerk met The Model).

avatar van Nanne
wil niet zeurzeiken, maar het omgekeerde is het geval. True faith is uit 1987 en dus ouder;

Vergelijk True Faith maar met bijv. Ice Machine van Depeche mode, van Speak & Spell.
Het enige wat ik bedoelde is dat er in die tijd verschillende bandjes actief waren die een flinke stempel op de house stroming gezet hebben.
Kraftwerk, Human League, Depeche Mode en New Order.
Natuurlijk weet ik dat New Order al lang actief was; voorheen als Joy Division.
Echter vanaf Blue Monday ging New Order een heel andere kant op als in de tijd als Joy Division en de beginperiode van New Order. Niet dat dat verkeerd was.

avatar van orbit
Ben het met Deric eens, veel overeenkomsten tussen die bands, en DM was er ook als één van de eersten bij met dat genre. Dus ik denk dat ze elkaar wederzijds hebben beïnvloed. Ze zijn waarschijnlijk allemaal wel schatplichtig aan Kraftwerk, maar DM heeft er natuurlijk wel de meest klinkende munt uit weten te slaan. Wat mij betreft ook terecht in muzikaal opzicht.