Eels - Wonderful, Glorious (2013)

Label: Vagrant

6. The Turnaround (4:49)
  7. New Alphabet (4:08)
  8. Stick Together (3:42)
  9. True Original (3:48)
  10. Open My Present (3:09)
  11. You're My Friend (3:47)
  12. I Am Building a Shrine (3:35)
  13. Wonderful, Glorious (3:43)
  14. Hold on to Your Hat * (0:46)
  15. Your Mama Warned You * (3:09)
  16. I'm Your Brave Little Soldier * (2:51)
  17. There's Something Strange * (5:12)
  18. Happy Hour (We're Ronna Rock) * (3:50)
  19. That's Not Really Funny [Live 2011] * (4:55)
  20. In My Dreams [Live 2010] * (3:07)
  21. Prizefighter [Live 2010] * (3:01)
  22. Looking Up [Live 2011] * (5:06)
  23. What I Have to Offer [Live at KEXP] * (2:56)
  24. I Like the Way This Is Going [Live at KEXP] * (2:13)
  25. Spectacular Girl [Live at KEXP] * (3:32)
  26. Summer in the City [Live at KEXP] * (2:12)
Eels kan weinig fout doen bij mij dus verwacht een niet al te kritische noot van mijn kant
Al helemaal niet met een opener als Bombs Away die me wel erg aan dEUS doet denken (Theme From Turnpike).
Het toont al aan dat we de 'ruigere Eels kant' opgaan zoals we ze in het verleden al eens eerder gehoord hebben. Het is de kant van Eels die niet iedereen waardeert, evenals de 'happy kant' van Mark Oliver Everett
Wat dat aan gaat is het vooruitgesnelde Peach Blossom wel een mooie voorbode voor dit album.
Ook Kinda Fuzzy is swingend en funky en jawel, ook hier weer een soort dEUS-vibe en wel eentje die ik een tijdje niet meer hoor bij die band.

Er wordt ook gas teruggenomen zoals in Accident Prone of The Turnaround en daar is de band altijd sterk in maar hier vind ik het een beetje saai en doet het me vooralsnog een stuk minder.
En zo wisselt het album lekker af met de nadruk op uptempo plus lekker rollende drums en een gruizige sound (Stick Together).

Het sprookjesachtige van het debuut of Daisies of the Galaxy ontbreekt. De emotie van Electro-Shock Blues ook.
We krijgen er een aantal ballads voor terug die niet tot hun allerbeste genoemd kunnen worden maar daardoor nog steeds uiterst aangenaam (met name I Am Building a Shrine is prachtig) en een aantal swingende tracks die me zeker wel kunnen bekoren.
Deze laatste categorie heeft in elk geval mijn voorkeur. Nummers als Bombs Away, Kinda Fuzzy, Peach Blossom, Stick Together of New Alphabet gaan er goed in bij mij.

Wonderful, Glorious zal onder de fans geen potten breken denk ik en ik vrees voor wat teleurstelling hier en daar. Ik behoor daar niet toe. Dit is gewoon een heerlijke toevoeging op hun inmiddels uitgebreide discografie. Goed om ze weer met nieuw werk te horen.

avatar van Janhero
Bij Eels weet ik het nooit. Ben altijd weer blij als er weer wat nieuws van ze komt maar als ik dan het hele album luister ben ik toch vaak weer een beetje teleurgesteld. Er zitten zeker altijd een paar diamantjes bij maar niet vaak het gevoel houdend van, ik ga het hele album achter elkaar luisteren. Blijf die paar diamanten wel herhalen, zoals oa, True Original en On the Ropes
Eels brengt mij in verwarring. Ze komen regelmatig voorbij maar ik zoek mijn nummers uit. Ik heb op mijn pc een mapje gezet met mijn eigen favo nummers achter elkaar gezet. En dan denk ik weer, geweldig!

avatar van jassn
Mark Everett zijn tiende album onder de naam Eels? Nee, want dit is volgens E zelf de 1ste echte groepsplaat van Mark, maar vergis u niet dit klinkt gewoon weer als Eels. De teksten zijn nog altijd door Mark zelf geschreven en alles gaat goed met hem, jammer voor ons want dit wilt zeggen mindere kwaliteit van zijn nummers. Het blijft allemaal wel aardig klinken en het verveelt nooit maar echt overtuigen doet Eels niet met dit album. De rustige nummers overtuigen niet en uptempo nummers zijn wel leuk maar ook niet meer. Het was leuk om nieuwe nummers te horen van Eels maar daar houdt het ook mee op voor mij.

avatar van Renoir
Gewoon weer een fijne, nieuwe Eels plaat. Herkenbaar, niets nieuws onder de zon, maar goeie songs, zoals op prakitsch elk album sinds Beautiful Freak. Ook de bonusdisc is zeer de moeite waard!