Toto - The Seventh One (1988)

Label: Columbia

1. Pamela (5:10)
  2. You Got Me (3:13)
  3. Anna (4:55)
  4. Stop Loving You (4:30)
  5. Mushanga (5:36)
  6. Stay Away (5:31)
  7. Straight for the Heart (4:12)
  8. Only the Children (4:11)
  9. A Thousand Years (4:53)
  10. These Chains (5:00)
  11. Home of the Brave (6:48)
  12. The Seventh One * (6:21)
avatar van vigil
Stoer!

Schnee schreef:
Wat een geouwehoer over deze paling in een emmer snot. Als dit al het beste is... hoe erg is het dan met de rest gesteld?

Ik mag toch gewoon m'n eigen mening geven of is dat ook al verboden tegenwoordig Het is nou niet dat ik dezelfde smaak heb als jij. Ik vind deze nummers gewoon allemaal heerlijk om naar te luisteren en ze vervelen mij ook niet. Daarom geef ik dit album 5 sterren.

Wen d'r maar aan. MusicMeter is ook een ferm discussieforum waar jou smaak en oordeel vaak flink bekritiseert wordt.
En vooral als Toto ter sprake wordt gebracht.
Toto is een heel kundige band die met dit album ongetwijfelt weer nieuwe fans aanboorde.
Een publieksvriendeljjk staaltje van gedegen wat gladde A.O.R en vooral voor de radio uitermate geschikt.
Het is niet echt meer mijn ding. Maar het beste hebben ze voor het laatst bewaard.
Home Of The Brave. Classic !

avatar van m1997
Ja klopt, bikkel2. Tegenwoordig kun je nergens meer normaal en volwassen over discussiëren zonder belachelijk gemaakt te worden en/of te worden uitgescholden of iets in die geest.
Ik hoopte dat het op dit forum nog wel zou meevallen, maar goed...helaas!

avatar van Poeha
Dat soort opmerkingen van Schnee, gewoon ter kennisgeving aannemen, m1997. Er zijn hier meer dan genoeg users die wel een gefundeerde mening kunnen geven. Uitzonderingen heb je nu eenmaal overal, ook op deze site.

avatar van vielip
En toch blijft dit een fantastisch album!

avatar van m1997
Ach ja, ik vind het gewoon een top album. Dat is eerlijk gezegd het enige wat mij boeit. Ik geniet er nog elke keer van wanneer ik een nummer van dit album op zet. En geloof me, ik luister er elke dag wel een aantal keer naar (ik ben dan ook een Toto fan).

avatar van Lukas
Trollberichten en reacties daarop verwijderd. Uitwisseling over elkaars muzieksmaak kan verder via PM in plaats van bij een albumdiscussie.

Dankje, Lukas

Toch wel 1 van de beste albums aller tijden. Magisch van de eerste tot de laatste noot .

avatar van heartofsoul
Je kunt ook zeggen: toch wel een van de meest middelmatige popalbums aller tijden (al zijn er daar een hoop van). Slaapverwekkend van de eerste tot de laatste noot. Vakkundig gemaakt, dat wel.

avatar van vielip
Dan ga ik toch maar voor de kwalificatie die Melorocker er aan hangt!

avatar van Metalhead99
Ik heb zojuist voor het eerst eens deze plaat helemaal geluisterd. Ik heb Toto altijd een geweldige live band gevonden. Hun live cd's/dvd's beluister/bekijk ik dan ook met enige regelmaat en ik wil ze 30 mei ook gaan zien in de Ziggodome (ben eerlijk gezegd nooit echt bij een optreden van ze geweest).
Het studio werk had ik altijd wat links laten liggen, omdat ik hetgeen dat ik op de radio voorbij hoorde komen altijd erg glad vond. Maar door de jaren heen heb ik al heel wat glad geproduceerde jaren '80 (pop)rock voorbij horen komen, dus nu durfde ik het toch wel aan.
En dat is niet verkeerd uitgepakt, want ondanks dat de productie inderdaad wel slick is, de uitvoering is gewoonweg geweldig. Op dit album horen we Joseph Williams als zanger (tegenwoordig ook weer de lead zanger van de band) en wat een fantastisch stemgeluid had die man zeg! Hij klinkt nog steeds goed (zie mijn waardering van het recentste live-album), maar op deze plaat klinkt hij nog wat "jonger".
Het album begint met het welbekende "Pamela", een nummer dat iedereen toch al eens voorbij heeft horen komen op de radio. Zeker geen verkeerd nummer, maar niet het beste van het album naar mijn mening. Gevolgd door het enorm 80's klinkende "You Got Me". Aardig pop nummertje. En dan komt de eerste verassing met het zoete, maar zeer mooie "Anna". Prachtig nummer voor een avondje schuifelen op de dansvloer.:) Dit word gevolgd door het catchy radionummertje "Stop Loving You". Tjah, cheesy liefdesnummertjes. Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik heb dat altijd al wel kunnen waarderen. Ook dit nummertje is mooi en heeft een hoog meezinggehalte.
Dan komt de grootste verassing van dit album. Volgens mij is "Mushanga" nooit een bekend Toto nummer geweest, maar ik vind deze echt prachtig. Williams zingt hier echt de sterren van de hemel en word bijgestaan door een mooie, ingetogen instrumentatie. Vooral de akoestische solo van Lukather klinkt erg fijn, maar het keyboardspel van Paich is de meest solide basis van dit nummer.
Na deze prachtige ingetogenheid volgt een lekker swingend rocknummertje (Stay Away) en het wat minder interessante "Straight for the Heart" (mijn mening althans). Met "Only the Children" hebben ze echter wel weer een prachtig nummer, waarbij wederom het geweldige strot van Williams zegenvierd. Verder kent dit nummer ook zo'n beetje het meest stevige "Rock-geluid" en ik moet zeggen dat ik dit ook wel kan waarderen. Vooral het lekker ronkende gitaarwerk van Lukather bevalt me. Met "A Thousand Years" brengen ze weer een mooi, ingetogener nummer. Niet zo mooi als "Mushanga", maar nog steeds een erg sterk nummer.
Ook "These Chains" is wel een sterk nummer, maar valt hierna in de schaduw in vergelijking met "Home of the Brave", want wat voor een fantastisch nummer dat toch is! Het nummer is ruim 1 minuut(!) langer dan ieder ander nummer op het album en de mannen hebben er een epische afsluiter van kunnen maken. De wisselwerking tussen Williams en Paich is tof en instrumentaal klinkt het ook geweldig.
Misschien binnenkort toch maar eens wat meer van Toto gaan luisteren, want dit smaakt zeker naar meer!

Metalhead99 schreef:

Ik heb ook nooit gesnapt waarom Mushanga nooit een hitje is geweest. Het is mijn favoriete nummer en ik heb zelfs de lp single ingelijst met mijn Toto concert kaartje van 30 mei erbij (haal ik er natuurlijk wel uit als het zover is en stop hem daarna terug ). Hangt prachtig aan de muur.
De drum shuffle, de bas, Joe's stem, de bridge...alles is gewoon prachtig in dit nummer. Echt een pareltje in de muziek wereld, als je het mij vraagt. Ik ben blij dat jij hem wel waardeert ^^

Dit is een prima album, maar helaas teveel versingled...

Cured
Niet prikkelend genoeg, wel goed maar te glad verzorgd en een handvol goeie nummers als je daar doorheen prikt.....Heb wel een zwak voor het gitaarspel van Lukather.

Home of the Brave, moeilijkste nummer Live te spelen. Wat een gitaar solo van Steve.

gar
Weet iemand hoe de Rock Candy remasters van Isolation, The Seventh One, Turn Back, Hydra, Toto, Fahrenheit en IV klinken?

Degelijke plaat ,maar ingehaald door de tijd . De songs hebben geen baat bij de productie . Als het allemaal ietwat ingetogener was geweest had deze plaat bij mij hoger gescoord . De tijd was er natuurlijk naar en Toto sprong prima op die trein . Brede tapijten van synths ,spierballengitaarsolo's van Lukather en die koortjes .Dit album heeft het allemaal .Het beste nummer bewaren ze voor het laatst.
Wat er tussen staat is zeker niet slecht ,maar bij mij blijft het niet hangen. Dat is geheel mijn makke ,want muzikaal blijft Toto een uitstekende band , die mij iets te vaak de veilige route kiest . Met zulke muzikanten in de gelederen , zouden ze hun nek eens moeten uitsteken en de commercie laten voor was het was . Maak eens een avontuurlijk album ,jongens . Voor deze 2 en halve ster .

avatar van musician
Het zou natuurlijk ook heel goed kunnen, dat de jongens van Toto zich juist geweldig voelen bij deze muziek.

De verdachtmakingen dat bij het opnemen van een album een band bewust kiest voor commercie en dus bijvoorbeeld niet "hun nek durven uitsteken" of niet "avontuurlijk" willen zijn is nergens op gebaseerd. Geen enkele band weet vooraf of een album wel of niet goed gaat verkopen, anders waren de muziekkeuzes voor iedere muzikant gemakkelijk geweest.

Prima dat ze zich geweldig voelen bij het spelen van deze muziek.
Ik misgun ze niks . Vind het sympathieke gasten en bovenal topmuzikanten.
Maar daarom mag ik nog wel wat meer van ze verwachten.

Ik heb inderdaad geen keihard bewijs dat Toto hier een commercieel pad kiest .
Daarentegen heb jij ook geen bewijs dat dat niet zo is. Ik ervaar het echter wel zo . Makkelijk in het gehoor liggende A.O.R. die een band als Toto op dit punt in hun carrière voorbij zou moeten zijn.
Zeker gezien hun capaciteiten en ervaring.

Een term als verdachtmakingen vind ik dan weer wat sneu .
Je hebt daar vaker last van valt mij op . Even dat terecht wijzen ,alsof je de wijsheid in pacht hebt.
Er is maar 1 Leo Blokhuis ,maar mocht hem iets overkomen dan zal ik je persoonlijk voordragen als zijn vervanger. Qua zelfingenomenheid overtref je hem , en dat is op zich ook een prestatie.

avatar van musician
Je hoeft niet zo op je teentjes getrapt te zijn. Je doet zelf de uitspraak

(...) die mij iets te vaak de veilige route kiest . Met zulke muzikanten in de gelederen, zouden ze hun nek eens moeten uitsteken en de commercie laten voor was het was (...)

Waarmee je zelf een suggestie oproept waar ik mij, en niet alleen bij Toto, in het algemeen tegen keer.

Vaak wordt gesteld dat bij goed verkochte albums de band vooraf bewust muzikale keuzes heeft gemaakt waardoor een album uiteindelijk goed heeft verkocht.

Daar ontbreekt altijd elk spoor van bewijs. En het is ook altijd wijsheid achteraf.

Er is hier niemand die in het hoofd kan kijken van muzikanten dus het idee dat een band bewust een commerciële route kiest (als die al is te bewandelen) klopt niet.

Dat een band graag ziet dat de verkoopcijfers gigantisch zijn is evident; als je een album maakt ben je natuurlijk gestreeld met de positieve aandacht die dat dan genereert en de verdiensten zijn prettig. Andersom kunnen ze teleurgesteld zijn als het wordt afgebrand. Bij het maken van een album kun je enthousiast zijn over de opnames maar weet je nooit hoe het gaat worden ontvangen.

Dat heeft allemaal overigens niets met Leo Blokhuis te maken en wat er met zelfingenomenheid wordt bedoeld in dit verband ontgaat mij ook volledig.

Prima Hans ,

We gaan elkaar hier toch niet in vinden en dat hoeft ook niet . Ieder heeft zijn eigen beleving van de dingen.

avatar van vigil
Toto is toch altijd een band geweest die zich redelijk in de mainstreamkant van de rockmuziek begaf? Natuurlijk met Hydra wat minder (en de opvolger van dit album met een rauwe rocksound) maar ook altijd op zoek naar de hitsingle. Dat geeft verder ook helemaal niks. Ze stonden in de schaduw van de sterren als sessie muzikant maar in de spotlight met deze band.

Glasheldere productie maar natuurlijk is ook de populaire AOR sound van de 2de helft van de jaren 80 te horen maar veel minder dicht gesmeerd dan vele andere producties in die tijd.

Het is misschien oerdegelijke pop/rock met als wat alternatieve/anders klinkende nummers Mushanga en Home of the Brave maar het is wel hele goede oerdegelijke pop/rock. Wat mij betreft hun meest constante/coherente album.

avatar van musician
Er zit heel wat verschil in diversiteit in Toto albums. Niet in het minst door de personele wijzigingen, andere zangers en later tragische omstandigheden, zoals het overlijden van Jeff Porcaro.

Maar albums als Toto I, Turn back, IV, Isolation en Toto VII kennen toch grote onderlinge verschillen. Ik geloof daarom ook niet dat kan worden gezegd dat juist deze band om de een of andere reden het zichzelf erg gemakkelijk heeft gemaakt in de loop van het 40-jarige bestaan.

avatar van vielip
Ik kwam net per toeval een clip van Straight for the heart tegen op youtube. In uitstekende kwaliteit ook. Dus iets zegt me dat dit officieel is uitgebracht. Wist ik nog niet. Nu ben ik ook geen mega Toto fan maar als het om The seventh one gaat dan ben ik toch bovengemiddeld geïnteresseerd. Als ik me niet vergis is het ook een iets andere versie van het nummer dan degene die op het album staat of niet? De intro is iets anders voor m'n gevoel.

avatar van gaucho
Volgens Discogs is het nummer alleen in de VS en Canada op single uitgebracht. Wist ik ook niet trouwens. Dat zou dan de vierde single van het album geweest moeten zijn, maar deze was zo te zien nergens een succes.

En even inhakend op de opmerkingen hierboven aangaande Mushanga: dat was in ons land wel degelijk een hitje, als derde single van het album. Kwam tot nummer 16, toch niet onaardig.

Opvallend is wel het grote verschil in succes van dit album in thuisland Amerika en op het Europese continent. Vooral in Nederland was dit album een enorm succes, terwijl het in de VS geen potten kon breken. Stop loving you flopte daar volledig en alleen Pamela haalde daar een bescheiden hitnotering - tevens de laatste keer dat ze in de VS een hit scoorden.
Daardoor behaalde het album een lagere notering op de Billboard-albumlijsten dan alle voorgaande Toto-LP's. Kwam niet hoger dan #64, en in de UK slechts tot nummer 73. Onvoorstelbaar eigenlijk, als je bedenkt dat het, zoals velen hierboven aangeven, een tamelijk commercieel klinkend album is, geknipt voor de Amerikaanse radio. Ik bedoel, het debuutalbum van Richard Marx was in hetzelfde jaar een topper in de VS en dat album klinkt geluidstechnisch net zoals deze.

EDIT: ik lees net op Wiki dat Mushanga kennelijk alleen in NL op single is uitgebracht. Dus waarschijnlijk hebben ze in de VS en Canada gewoon voor een ander nummer gekozen als derde single-keuze. Overigens is in de VS ook Anna nog op single uitgebracht. Zonder succes uiteraard.

Nog even de promo-video van Straight fot the heart vergeleken met de albumversie, en je hebt gelijk vielip: veel verschil zit er niet in, maar die fill van Jeff Porcaro aan het begin, voordat de toetsen invallen, staat niet op de albumversie. Het lijkt ook of de drums iets harder zijn ingemixt voor meer 'single-power'.

avatar van vielip
Aha kijk dat brengt enig licht in de zaak
De mix van de video lijkt inderdaad wat meer punch te hebben. En die fill van Jeff aan het begin is inderdaad extra ten opzichte van de album versie.
Wat betreft het relatieve floppen van dit album in de States; daar snap ik ook helemaal niks van! Als er één album van Toto geknipt is voor de Amerikaanse markt dan is deze het wel. Bijna elk nummer kun je op single uitbrengen. Gelukkig werd het in Europa een terechte kneiter van een hit. Dat Mushanga alleen in Nederland op single is uitgebracht wist ik overigens ook niet. En met een 16e plaats in de de top40 vind ik het nog een behoorlijke hit ook.

avatar van Simon Smith
Én Mushanga staat al jaren in de Top 2000. Houwen zo!

avatar van vielip
Ja dat is mooi inderdaad. Daar moet alleen Home of the brave nog bij vind ik. Met afstand het beste Toto nummer ooit wat mij betreft!

avatar van Marco van Lochem
Op 1 maart 1988 verscheen het zevende studio album van de Amerikaanse band Toto, toepasselijk getiteld als “THE SEVENTH ONE”. In 1978 verscheen het debuutalbum “TOTO” van deze topmuzikanten en van dat album werd “HOLD THE LINE” een hit. Daarna was het een paar jaar rustig op hit gebied, maar met het verschijnen van “IV” in 1982 kwam de band weer terug aan de top. De singles “ROSANNA” en “AFRICA” zijn nog steeds geregeld op de radio te beluisteren en het album groeide uit tot een klassieker. Met een vergelijkbare hoes als “TOTO” en “IV” werd deze 7e ook een kassucces, voornamelijk in Europa en Japan. De eerste single “STOP LOVING YOU”, met Yes zanger Jon Anderson in een vocale gastrol, werd de grootste hit in Nederland en bereikte de 2e plaats in de Top 40 en stond 14 weken in die lijst. Ook “PAMELA” en “MUSHANGA” werden hits en daarmee groeide het album uit tot één van de best verkochte albums in Nederland in 1988. De 11 songs laten de diversiteit van de in Los Angeles opgerichte band horen. Met de poppy rock songs “PAMELA” en “YOU GOT ME” gaat het album swingend van start, om met de ballad “ANNA” gas terug te nemen. Met de hit “STOP LOVING YOU” gaat het tempo weer om hoog en het op Afrikaanse ritmes gebaseerde “MUSHANGA” laat de veelzijdige zijde van Toto horen. “STAY AWAY” is het stevigste nummer op het album, met Linda Ronstadt als achtergrond zangeres. “STRAIGHT FROM THE HEART”, met een heerlijk basloopje van Mike Porcaro, is een typische westcoast song. “ONLY THE CHILDREN” is een lekkere rocker met een geweldige gitaar riff van Steve Lukather, waarna er 2 midtempo songs volgen. Allereerst het geweldig door lead zanger Joseph Williams gezongen “A THOUSAND YEARS” en met Lukather als leadzanger op “THESE CHAINS”. Het slotnummer “HOME OF THE BRAVE” is het hoogtepunt van het album. Gedeelde zang door Williams en toetsenist David Paich en fantastisch drumwerk van Jeff Porcaro, tillen deze symfo-rock song naar ongekende hoogte. Met “THE SEVENTH ONE” werd de schare fans in Nederland alleen nog maar groter en dat de band nog steeds populair is, bewijst het uitverkochte concert in de Ziggo Dome van 17 maart aanstaande. Aan die populariteit heeft dit album meegewerkt…een regelrechte topper in het oeuvre van Toto.

avatar van borland
vielip schreef: