Toto - The Seventh One (1988)

Label: Columbia

1. Pamela (5:10)
  2. You Got Me (3:13)
  3. Anna (4:55)
  4. Stop Loving You (4:30)
  5. Mushanga (5:36)
  6. Stay Away (5:31)
  7. Straight for the Heart (4:12)
  8. Only the Children (4:11)
  9. A Thousand Years (4:53)
  10. These Chains (5:00)
  11. Home of the Brave (6:48)
  12. The Seventh One * (6:21)
avatar van Metal-D78
Glad is inderdaad een beter woord. AnnA en Mushanga komen wel voor zoet in aanmerking.
Glenn Medeiros.... dat is inderdaad zoet. Volgens mij had die een hit in dezelfde periode als deze uitkwam.

avatar van Madjack71
Nothing's Gonna Change My Love For You en....een hitje met Ria van de Dolly Dots...dit terzijde, maar het is gladgestreken popmuziek...Toto zijn wat dat betreft top stucadoors.

Metal-D78 schreef:
AnnA en Mushanga komen wel voor zoet in aanmerking.

Klopt maar ik vind ze beide wel te gek! Hopelijk spelen ze de aankomende keer in de HMH meer van dit geweldige album als afgelopen keer op Bospop!

Een van de besten van Toto. Op dit album staat mijn favoriete Toto nummer 'These Chains'.
Dat nummer is vooral mooi door een prachtige gitaarsolo van Steve Lukather in combinatie met mooi subtiel toetsenspel van David Paich, vooral in het eindstuk.

TAFKAP schreef:
mijn favoriete Toto nummer 'These Chains'.

Kijk, en dat vind ik nou gaaf! Ik heb nog nooit iemand gezien die These chains als favoriete nummer van Toto heeft genoemd. Een originele en zeer verrassende keus!!

avatar van IJH15
Behalve de hits 'Pamela' en 'Stop loving you' zijn 'Mushanga' en 'Only the Children' goede nummers. Maar het beste nummer is toch wel 'Home of the Brave'. Verder is het wel redelijk, maar niet bijzonder.

Klasse album van Toto, met hun beste nummer ooit.
Mushanga !
Wat een parel.

ichiman38
super cd 1 minder nummer hoogtepunt is Mushanga

avatar van Simon Smith
En dat ene mindere nummer is nr. 2, neem ik aan?

Simon Smith schreef:
En dat ene mindere nummer is nr. 2, neem ik aan?

Zou wel mijn keus zijn inderdaad...

ichiman38
vielip schreef:

Zou wel mijn keus zijn inderdaad...

dat is ook mijn keuze

avatar van vincentcorjanus
Redelijk album van Toto Mushunga en Stop Loving you en Pamela zijn prima te pruimen, You got me een stuk minder. Verder vind ik het album wat glad. *3,5

avatar van Metal-D78
vincentcorjanus schreef:
... wat glad.

Understatement van de eeuw Vincent!

avatar van vincentcorjanus
Metal-D78 schreef:

Understatement van de eeuw Vincent!

RagnöroK
Eigenlijk staan er op dit album best toffe nummers. Het probleem is alleen dat het zo onvoorstelbaar glad is. Het is typisch jaren '80: zwaar overgeproduceerd. Hoewel ik de losse nummers eigenlijk best erg lekker vind. Dit is uitgezonderd het 2e nummer van de plaat, welke wat mij betreft in de top 5 staat van TOTO's slechtste nummers allertijden.

Maar goed, de composities zijn meer dan prima, de melodieën lekker catchy, er is genoeg afwisseling en het arrangement is ook niet eens het grootste probleem. Maar die gladde, satijnen sound die eroverheen ligt wordt gewoon erg snel saai.
Een ander punt is natuurlijk dat TOTO met dit album overduidelijk uit waren op de herhaling van he t succes van het album 'IV'. Vooral de beide singles 'Stop Loving you' en 'Pamela' zijn, hoewel beide wel favorieten van me, voorzien van extreem catchy en typerende jaren '80 refreintjes. Dit werden beide dan uiteindelijk ook grote hits voor de band.
Persoonlijk vind ik dit album beter dan het eerste hit-album uit 1982, simpelweg omdat ik em liever zo nu en dan doorluister dan IV. Maar omdat TOTO van te voren al 'hits' in het hoofd had is het toch een wat te gelikte bende geworden.

Laat wel duidelijk zijn dat er genoeg interessante momenten te vinden zijn in de catchy liedjes, muzikaal gezien. Vooral fils/breaks in de meeste nummers zijn erg nice als je er eens goed naar luistert wat bijv. bassist en drummer Mike & Jeff Porcaro doen. Hoewel Lukather de riffs zoals gebruikelijk wel aardig leuk bedenkt en stevig neerzet zoals bijvoorbeeld die van 'Only the Children' is het voor de die-hard Lukather en/of gitaarfan is zeker niet het meest bevredigende album van TOTO. Er staan paar goeie solo's op (Pamela, Mushanga, These Chains & A 1,000 Years), maar de focus van The Seventh One ligt (te) weinig op solo's, iets dat altijd jammer is met een gitarist als Steve Lukather in de band.

Conclusie:
Prima songs met goede instrumentatie. Het zit allemaal goed in elkaar en staat stevig & krachtig, Helaas een veel te gelikte sound. Door de sterkere songs beter dan de voorganger uit 1986 maar stukken minder dan de rauwere opvolger uit 1992.
Overigens net als alle andere albums van de band niet aan te raden hiervan te coveren met je net beginnende coverbandje.

Favoriete tracks:
- Home of the Brave (met stip), Pamela, These Chains, Stop Loving You.

avatar van vielip
Ik zeg; remasteren en als 2cd opnieuw uitbrengen! Op cd1 het reguliere album opgepoetst en al en op cd2 bonustracks, outtakes, b-sides en/of live opnames van de tour. Wel van een concert waar de stem van Williams nog niet aan gort was graag!

avatar van JelmerHolwerda
Ben het met RagnöroK eens. Het klinkt allemaal veel te glad en dat zorgt ervoor dat ik 'em toch niet te vaak opzet. Toch zit het allemaal erg goed in elkaar en zitten er echt een paar beesten van nummers op. Home of the Brave is heerlijk, maar Mushanga is wel mijn favoriet. Wat een drums en bass zitten daarin zeg, fantastisch.

avatar van rkdev
De laatste dagen weer eens een aantal keren hard vanaf vinyl gedraaid en eigenlijk is het de perfecte 80s poprock plaat. Elk nummer is raak, de plaat is lekker geproduceerd en bevat tevens de terechte hits Pamela, Stop Loving You en Mushanga. Daarnaast bevat het mijn favoriete Toto-nummer Home Of The Brave.

Joseph Williams is mijn favoriete Toto zanger, ben dus erg blij dat hij weer bij de band is en ben erg benieuwd hoe de hernieuwde samenwerking op plaat gaat klinken.

avatar van adri1982
Ik heb zelf twee studio-albums van Toto; Toto IV en The Seventh One. Deze 'The Seventh One' vind ik de beste van de twee. Er zit wat meer ritme in, heeft meer goede en wat betere nummers en ik ben zelf met nummers van dit album dat op de radio kwam opgegroeid. Ik was toen zes of zeven en hoorde toen enkele nummers van dit album als van school kwam (Vooral 'Pamela' en 'Stop loving you'). Tegenwoordig vind ik 'Stop loving you', 'Mushanga' en 'Home of the brave' de mooiste nummers.

Home of the brave is een wereldnummer van deze wereldband die hoog scoorde met dit album

Neal Peart schreef:

By Far beste nummer van deze plaat.

avatar van vigil
By far is toch wel overdreven, wat te denken van Straight for the Heart, Only the Children, Mushanga, Pamela en Stop Loving You?

Anna vind ik dan weer de minste.

avatar van Casartelli
vigil schreef:

en Stay Away niet te vergeten

Cured
Laat ik me als halve rocker ook eens mee bemoeien . Nou ja, 't is meer AOR of zoiets. Pluspunten: muzikaal als een huis, als gitaarliefhebber genieten van Luke, een paar aanstekelijke/goede nummers.

Minpunten: als geheel niet overtuigend songmateriaal , glad en als zodanig voor mij een een lang niet beluisterd album. Dit soort bands (ik moffel Journey er ook even tussen) is voor mij niet aantrekkelijk genoeg, maar ik snap dat sommigen in deze hoek dit album best smaakt. 2,5-3 sterren en door Luke maak ik er 3 van.

WPE
Een aardig album van Toto, wel een beetje glad....met een paar uitschieters, gelukkig wel!

avatar van Ebby
Zo hoor Ik Toto toch het liefst een beetje glad en een beetje commercieel.

avatar van m1997
Wat een goede nummers staan er op dit album. Zeker een van Toto's beste albums.

Mushanga vind ik als ik moet kiezen de beste van dit album. Het is weer eens wat anders, maar is toch een erg mooi deuntje en ook de lyrics vind ik erg mooi. Jeff's drum shuffle is natuurlijk ook weer fantastisch.
Straight for the Heart krijgt een mooie tweede plaats. Wat een lekker sfeertje heeft dit nummer.
Pamela (vooral de bas), Stop Loving You en Only the Children zijn echt nummers waar je vrolijk van wordt. Anna, A Thousand Years en These Chains zijn weer mooie ballads. Home of the Brave is natuurlijk ook van harte welkom en zeker een van Toto's betere nummers.
You Got Me en Stay Away klinker verder ook wel goed.

Dit album krijgt zeker weten 5 sterren!

avatar van vielip
Oftewel, dit is één van Toto's beste albums?

avatar van m1997
Dit album vind ik inderdaad na Isolation en Mindfields hun beste album.

Schnee
Wat een geouwehoer over deze paling in een emmer snot. Als dit al het beste is... hoe erg is het dan met de rest gesteld?