A Tribe Called Quest - People's Instinctive Travels and the Paths of Rhythm (1990)

Label: Jive

1. Push It Along (7:42)
  2. Luck of Lucien (4:32)
  3. After Hours (4:39)
  4. Footprints (4:00)
  5. I Left My Wallet in el Segundo (4:06)
  6. Pubic Enemy (3:45)
  7. Bonita Applebum (4:11)
  8. Can I Kick It? (4:52)
  9. Youthful Expression (4:01)
  10. Rhythm (Devoted to the Art of Moving Butts) (3:33)
  11. Mr. Muhammad (5:27)
  12. Ham 'N' Eggs (3:54)
  13. Go Ahead in the Rain (3:54)
  14. Description of a Fool (5:41)
  15. Footprints [Remix] *

met CeeLo Green

16. Bonita Applebum [Pharrell Williams Remix] *
  17. Can I Kick It? [J. Cole Remix] *
avatar van Niek
Phife komt erg flets inderdaad. Maar de productie vind ik fantastisch. Heerlijk binnenkomertje en ook 1 van mijn favorieten.

avatar van P Jay
Q-Tip is my title.
I don't think that is vital for me to be your idol,
but dig this recital.
If you can't envision a brother who ain't dissin
Slingin' this and that, 'cause this and that was missin

PRACHTIG!

supertrack... Erg goede beat en gewoon erg simpel gerhymed van het duo maar toch erg accuraat en relevant!

Heerlijk!

Raekwon the chef
ja, Phife klinkt hier nog wel een beetje als een groentje die nog maar net komt kijken. Maar ook bijv. op Can I Kick It zit ie op het einde msteeds maar op één woord te rijmen, daar komt nog bij dat ie maar 4 keer ofzo is te horen op deze cd.
Q-Tip vind ike chter wel heel goed rappen op Push It Along en de productie is natuurlijk formidabel.

avatar van John Doe
Niek schreef:
A Tribe is echt heer en meester in tracks maken over de meest - zo op het oog - stomme onderwerpen. Ze bewijzen dat het dagelijks leven interessant genoeg is en dat het niet altijd over racisme, oorlog en dergelijke hoeft te gaan. Op die manier creeëren ze ook een sfeertje dat uniek en onbetaalbaar is. Fantastisch!
mooi gezegd

Bij mij ook nog wat gegroeid trouwens. Ik blijf de eerste helft het sterkst vinden, maar alles is van hoge kwaliteit. De laatste twee - Go Ahead in the Rain en Discriptions of A Fool - tillen na Mr. Muhammed (op mijn vinyl versie een iets andere volgorde) het niveau weer naar de top.

avatar van oruiz
Gedateerd? nee hoor

avatar van P Jay
Luisterde deze cd vandaag nog eens aandachtig en werd weer tot over mijn oren verliefd op deze plaat. Heb deze al lang in mijn bezit en hij staat al tijdje op 4,5* en ik sta nog steeds volledig achter die stem.

Ik las hier al een paar keer dat bepaalde mensen dit geen classic vinden in tegenstelling tot hun vorige twee. En hierbij ben ik het niet bepaald eens.

Oke, hier staan misschien enkele nummers op die niet absolute topkwaliteit zijn , terwijl de volgende twee Tribe-albums héél constant zijn qua niveau. De nummers waarop ik alludeer zijn voor mij "Pubic Enemy" en "Mr. Muhammad", en die zijn zeker niet slecht, maar niet top volgens mij.

De rest is gewoon genieten. Ik vind de sound hier echt héél fresh voor '90: heel volle klanken, lekker jazzy, soms wat raar aandoende samples, maar steeds met een uitstekend resultaat.

"Push It Along" is misschien mijn favoriet hier: harde drums, jazzy geluidjes en superdope rhymin. Je hoort duidelijk dat ze nog in de lijn van de old school rijmschema's zitten, maar toch vind ik specifiek de flow van Q-Tip toch al neigen naar een nieuwere stijl. Hoe Q-Tip hier in '90 flowt is gewoon om duimen en vingers van af te likken!

"Luck of Lucien" heeft erg fijne blazers en is weer lekker jazzy. Erg tof verhaal met een goede boodschap. Vind dit een echte topsong! Lekker vibin' op de beat en dan nog wat teksten die er toe doen... en P Jay is tevreden!

Na een paar andere erg toffe nummers komt een volgend hoogtepunt: "Bonita Applebum". Wat een hemelse muziek! Echt feel-good-summer-sfeertje. Het feit dat Q-Tip hier steeds een bar wacht om zijn rijm af te maken past hier perfect. Het krijgt iets heel relaxed en verleidelijk. De muzikale fantasiewereld die deze song creëert is fantastisch voor mij.

"Can I Kick It?" is misschien wel de bekendste song van dit album. Leuk old school-sfeertje en leuk gerijm op een op een Lou Reed-sample gebaseerde beat die écht wel blijft hangen. Topper!

Ben ook een grote fan van "Youthful Expression". Elk nummer heeft iets uniek. Elke beat probeert een ander muzikaal landschap te schilderen. Elke flow heeft een ander ritme of tempo. Ik vind dit een redelijk gevarieerde cd. Bewuste teksten op een orgelmuziekje... Liep de hele dag met dat melodietje in mijn hoofd en dat bewijst voor mij dat dit ook een supersong is.

Tot nummer 9 is het gewoon een constant superhoog niveau. Enkel "Pubic Enemy" weet me niet ten volle te overuigen.

"Rhythm", "Go Ahead in the Rain" en "Description of a Fool" zijn de volgende absolute topsongs. "Mr. Muhammad" en "Ham 'n Eggs" zijn net iets minder.

De slotsom is dat ik dit in tegenstelling tot enkele andere users wél een regelrechte klassieker vind. Superflow en heerlijke vernieuwende beats (zij het dan wel voortbordurend op Jungle Brothers, De La Soul, Stetsasonic,...) en erg fresh voor in '90. Mijn wenkbrauwen fronsten dan ook toen ik las dat iemand dit gedateerd vindt. Natuurlijk hoort een hiphopfan dat dit niet uit '04 is, maar ik kan er nog perfect naar luisteren zonder een vervreemdend effect gewaar te worden.

Welverdiende 4,5* voor het derde beste Tribe-album, wat gezien hun discography zeker geen schande is om na Midnight Marauders en The Low End Theory te komen!

avatar van Zjapp
Ik zag deze vandaag in Leuven liggen in een locale platenzaak, helemaal weggedeemstert in een bak vol stof. Ik kon het niet over mijn hart krijgen om hem daar zo te laten liggen en kocht hem voor 4.99. Ik kende al enkele tracks zoals Bonita Appelbum, Push It Along, Luck Of Lucien en Can I Kick It? en verwacht dat dit minstens 4* gaan worden.

avatar van HansL
We'll be goin' up the creek in a great big canoe...
Lucien, I'll leave it up to you...
It was a brown wallet...
Heerlijk.

avatar van Niek
After Hours, it was cool...
Hey Bonita, glad to meet ya...
Q-tip is my titel, I don't think that is vital...
Heerlijk

|Joël|
Ik heb deze plaat nu ook en ik vind het echt hele mooie muziek
Ik denk dat ik The Low End Theory en Midnight Marauders ook moet gaan luisteren.

avatar van Statiegeld
Heel goed album dit. Ik vind hem iets minder dan The Low End Theory en Midnight Marauders maar dit is ook zeker wel een classic. Public Enemy, Mr Muhammed en Footprints vind ik de mindere nummers van dit album. Bonita Applebum , Can I Kick It? . Dat zijn echt de twee toppers van dit album.

avatar van Zjapp
Ik geef dit voorlopig 4*. Leuk debuut van de Tribe. Ik vind deze even goed als Midnight Marauders. Ik vind het muzikale gedeelte wel een stuk boeiender dan dat van Midnight Marauders, in tegenstelling tot de delivery en lyrics, die op Midnight Marauders heel wat beter zijn dan hier. I Left My Wallet In El Segundo is volgens mij het hoogtepunt op deze plaat. Ik krijg een soort feel good vibe als die beat erin komt. En daarnaast tonen de mannen van A Tribe Called Quest met I Left My Wallet In El Segundo ook hoe inovatief ze wel zien. Ook Push It Along en Luck Of Lucien behoren tot mijn favorieten.

avatar van Reijersen
Ten eerste wil ik zeggen dat ik de hoes erg mooi vind. Over de muziek dat op het schijfje staat ben ik wat minder te spreken. Het komt mij iets te ongeïnspireerd over. Maar het is een debuut, dus ze kunnen dan alleen maar groeien voor mij. (wat ze dan ook met Midnight Marauders deden).

3 sterren.,

avatar van levenvergeten
I don't eat no ham n' eggs, 'cause they're high in cholesterol
A yo, Phife do you eat em?
No, Tip do you eat em?
Uh huh, not at all

Tovert altijd weer een glimlach op mijn gezicht

avatar van Niek
Even een liefdesverklaring voor A Tribe Called Quest en hun debuut. Want deze plaat doet echt niet onder voor de twee opvolgers ervan. Puur kwalitatief gezien kan is het wat minder, maar dat word volledig gecompenseerd door de meest fantastische vibe ooit gehoord op een plaat. Het album opent met de ongekroonde klassieker Push it Along. Daarna blijven ze boeien met catchy baslijntjes, lichtvoetige scratches en prachtige teksten. Het plezier spat ervan af. Je zou het bijna schattig noemen. Aanvankelijk kon het laatste deel van het album me stukken minder bekoren dan het eerste. Tegenwoordig kan ik geen zwakke plek meer ontdekken. Natuurlijk, rappend is het allemaal wat onvolwassen en zeker niet zo goed als op The Low End Theory en Midnight Marauders, maar wie vraagt er om volwassenheid? Rijmtechnisch geniet ik meer van het andere materiaal maar geen van de latere platen tovert zo vaak een glimlach op mijn gezicht als deze. En van geen van alle word ik zo vrolijk als van deze. Daarnaast is het muzikaal gezien geniaal en gelijkwaardig aan meesterwerken en leeftijdsgenoten als 3 Feet High And Rising. Een prachtige plaat en voorbode voor een prachtige carriere.

Reijersen schreef:
Het komt mij iets te ongeïnspireerd over.
Waar zit em dat in denk je? Want je kan het album vele dingen noemen maar ongeinspireerd? Als enig minpunt zou ik zeggen dat ze af en toe te graag willen..

Edit: ik hem nu op staan en het is zo heerlijk Bonita Applebum, You gotta put me on mee mompelen. Rolt zeldzaam lekker op het beatje.

|Joël|
Dan noem je wel net het beste nummer hé.
Maar ik ben het grotendeels met je eens Niek, dit is een mooi album en Bonita Applebum is prachtig.

RedLightCityBoy
Evenals Can I Kick It, mooi gesampled, prachtig.

avatar van Niek
En hoe kun je je beter voorstellen dan:

Q-Tip is my title,
I don't think that is vital,
for me to be an idol,
but dig this recital
If you can't envision
a brother who ain't dissin
slinging this and that cause this and that was missin
instead it's been injected, the Tribe has been perfection
oh yes it's been selected, the art makes it proteected

Kijk, dat staat! Fuck Beef!

Ik dacht dat het niet meer beter kon na Midnight Marauders. Mooi wel dus!

Laatst pas deze cd gekocht. Mijn nieuwe nr 1. Q-tip is gewoon koning en hier komt hij het best tot zijn recht.
Lucien, Youthful Expression, Rhythm, Mr. Muhammed en Go Ahead in teh Rain, beste van de Tribe imo!

Vind het zelf ook iets meer 'swingen' dan hun andere werk.

Gekkenhuis
Ik denk dat dit net aan mijn favoriete A Tribe Called Quest album is. Dit album heeft een sfeer die mij aanspreekt, en blinkt uit in de haar onbevangenheid. Verder zijn de grapjes op deze plaat leuk, en komen ze op het juiste moment.

avatar van Outblasty
Gister voor het eerst beluisterd, kan nog niet echt beoordelen maar ik vond het af en toe wel heel speels klinken (beetje structuurloos).

Maar heb nog niet echt goed naar de, vaak heel leuke, teksten kunnen luisteren. Binnekort maar weer eens opzetten en dan kom ik wel met mijn oordeel.

Ik ben sowieso al blij dat ik hem aan mijn collectie(tje) heb kunnen toevoegen vanwege de leuke kaft !

avatar van Pooiertje
Is Bonita Applebum geproduceerd door Jay Dee?

avatar van Niek
Niet volgens mijn boekje.. Hoe kom je daar precies bij?

avatar van Osiris Apis
Bonita is gewoon door Tribe zelf geproduceerd. Zie ook de comments bij youtube filmpje.
Vanaf het album Beats, Rhymes And Life produceerde Dilla mee met Ali en Q-tip onder de naam The Ummah.

Social_Mask
Natuurlijk niet zo goed als MM en The Low.. En dat ligt vooral aan de producties. Q-Tip en Phife komen hier al erg grappig uit de hoek en weten je te vermaken met hun komische lyrics. Maar Ali Shaheed is nog een beetje in zijn begin fase, dat kun je volgens mij heel goed horen. De beats zijn hier minder gevarieerd, maar kennen wel hoogtepunten. Can I Kick It?, Bonita Applebum en Push it Along zijn nar mijn mening de beste nummers met de beste beats. Ook Luck of Lucien is erg leuk en om Pubic Enemy kan ik altijd weer lachen. Maar helaas wordt het album vanaf nummer 11 een stukken minder. Het kan me dan niet meer boeien en wil dat het album zo snel mogelijk eindigt. Vandaar dat ik zit te twijfelen tussen 3,5* en 4*, maar vanwege de degelijk tot sterke eerste 10 nummers wordt het toch een 4*.

avatar van John Doe
Laatste twee nummers zijn ook sterk vind ik. Eerste heeft een grappige groove (haast alsof een plaat overslaat) en grappige losse lyrics die deels op een gangster-achtige manier gerapt zijn maar dan met 'gewone teksten'. Grappig ook die Hendrix sample aan het begin. Description of a Fool is een mooie psychedelische brei van geluid.

Ik zal het overigens niet gek vinden als dit iemands favoriete Tribe plaat is (of op een dag mijn favoriete wordt). De wat stoffigere producties -omdat ze meer dan andere albums op gesample'de oude platen leunen- vind ik heel charmant en juist sfeerverhogend.

avatar van T.O.
Ik vind dit ook een erg interessant en leuk album nog steeds.

Het ademt wat mij betreft een heel erg andere sfeer dan bijvoorbeeld The Low End Theory, dat slechts een jaar later uitkwam.

Deze hiphop vind ik ook moeilijk ergens mee te vergelijken, of het moeten de gelijktijdige albums van De La Soul en Jungle Brothers zijn.

avatar van Outblasty
Ik ga dit album ook maar eens beluisteren. Om de een of andere reden heb ik dit eigenlijk nog nooit beluisterd terwijl Midnight Marauders en The Low end theory al een half jaar lang bijna dagelijks gedraaid worden. En dat terwijl ik hem zelfs al maanden origineel heb.