Grateful Dead - Live / Dead (1969)

Label: Warner Bros.

1. Dark Star (23:07)
  2. Saint Stephen (6:32)
  3. The Eleven (9:22)
  4. Turn on Your Love Light (15:08)
  5. Death Don't Have No Mercy (10:29)
  6. Feedback (7:50)
  7. And We Bid You Goodnight (0:34)
avatar van Facedown
Beste album van dit "groepje" (understatement als je ziet hoeveel leden ze al hebben gehad)

avatar van Toon1
Of understatement als je ziet hoe populair ze zijn in de VS en hoe goed hun platen zijn .

avatar van korenbloem
inderdaad beste album, deze band verdiend meer bekendheid hier nederland!!!

avatar van Paalhaas
Bij de konijnen af ja, 11 stemmen voor deze wereldberoemde plaat.

avatar van Oldfart
Had nooit iets, heb niets en zal nooit iets krijgen met the Dead, behalve grijze haren, maar die heb ik al....

avatar van pet
pet
Wat een geweldig album is dit! Ik kende de naam van de band al wel langer, maar had toch een hele andere voorstelling bij deze muziek. Toch besloten om dit maar eens te gaan luisteren, en hier absoluut gaan spijt van gekregen!
Het doet me in vlagen denken aan Janis Joplin (vooral bij het nummer Turn on Your Love Light. Zit nu nog steeds te denken of Janis dit niet ook ergens stiekem op cd heeft gezet)
4,5* voor dit album en de eerstkomende maand weer een nieuwe band om te ontdekken!

Pieter Paal
Dit live dubbel-album geeft echt het gevoel dat je bij een Grateful Dead-concert bent.
Af en toe wil ik dat album nog weleens opzetten, maar meestal draai van Grateful Dead het wat compactere werk.

Een van de sterkere platen van The Grateful Dead, en tevens een live album. Deze CD bevat de beste Dark Star/St. Stephen/The Eleven uitvoeringen die ik tegen ben gekomen. 'Death have no mercy' is ook zelden met zo veel emotie opgevoerd.

'Turn on your love light' is leuk, maar niet bijzonder op deze plaat. 'Feedback' was wellicht revolutionair in 1968, maar anno 2007 een verspilling van CD-minuten die zinvoller gevuld zouden kunnen zijn.

Dit album is een goede introductie in de Dead als je alleen de acoustische platen kent. Verder blijft dit een van de mooiere live sets. Veel latere optredens zijn aardig, maar hebben niet meer de sterkte en drive die je hier zult vinden.

Het voornaamste werk dat hier aan kan tippen is de wijd circulerende 68-10-30 soundboard (overigens zonder Bob Weir en Pigpen, maar o.a. met Jack Cassidy).

danieldk schreef:
'Turn on your love light' is leuk, maar niet bijzonder op deze plaat.

Dat vind ik nou juist een heerlijke uitvoering. Ook leuk als het nummer is afgelopen: "And leave it on!!"

Paalhaas schreef:

Ik ben nooit zo fan van de Pigpen-gedreven bluesnummers geweest. Hoewel, een aantal uitvoeringen van hun Workingman's Dead periode wel mooi zijn, zoals de Pigpen-gezongen nummers op de Festival Express DVD.

Wat betreft blues klassiekers vind ik het werk van Quicksilver Messenger Service uit die periode beter.

avatar van Lennon/Morrison
Te gekke plaat. Het legendarische nummer "Dark Star" maakt deze plaat zeker de moeite waard, hoe vaker je het luistert hoe mooier het wordt. "St. Stephen" en "Turn on Your Lovelight" ook pareltjes.

D-ark
Hier wordt je niet bepaald helder van maar toch bijzonder mooi. Krappe 4

avatar van Stijn_Slayer
Geweldig live album! Heerlijk meeslepend met als uitblinker Death Don't Have No Mercy.

Down_By_Law
Stijn_Slayer schreef:

Werd tijd dat je The Dead eens ging ontdekken

Down_By_Law schreef:

Werd tijd dat je The Dead eens ging ontdekken

Stond al tijden op het lijstje, maar was nooit verder gekomen dan een paar nummers luisteren

Down_By_Law
Stijn_Slayer schreef:

Dan moet je ook zeker "Workingman's Dead" proberen: ze brachten veel tijd door met CSNY, en daarom gingen zij zich meer op folkrock en samenzang richten. De samenzang is allesbehalve perfect en kan niet in de schaduw staan van hun voorbeelden, maar het is net als "American Beauty" een topper in het genre.

Down_By_Law schreef:

Die is me inderdaad al vaker aangeraden, daar zal ik naar op zoek gaan. Vanavond ook Anthems of the Sun eens proberen.

avatar van harm1985
Uitstekende Dark Star en verder mooie uitvoeringen van Lovelight en Death Have No Mercy, maar daarna strandt het album toch een beetje. Dit album is weliswaar een uitstekende weergave van een live concert van the Grateful Dead (en revolutionair ook aangezien dit het eerste live concert is dat is opgenomen met 16-sporen apparatuur), maar desalniettemin heb ik het gevoel dat ik wat mis. Caution (Do Not Step on the Tracks) en Alligator hadden Feedback mooi kunnen omlijsten, nu eindigt het wat bruusk. We Bid You Goodnight is ook wel een beetje aan de korte kant, dat klinkt op Dick's Picks Volume 4 beter.

Voor een complete 1969 beleving is Fillmore West 1969 overigens zeer aan te bevelen.

avatar van Ducoz
Ik ga hem nog steeds kopen! heb hem laatst voor 7 euro of 7,99 zien liggen.

avatar van Ducoz
Wonderschone muziek, dit is het, dit is de ultieme live ervaring, ik wou dat ik er bij was!

avatar van Ducoz
Bedankt voor de aanbeveling! Zal ik morgen avond eens volledig naar luisteren!

enig idee of dit ook te downloaden is? Grateful dead is een van mn favoriete psychedelische bands...en tis exact 10jaar voor mn geboorte opgenomen (kben van 21 april 1979)

btw, topplaat!

avatar van harm1985
Kijk eens bij je temporary internet files nadat je em hebt afgespeeld via WMP

Euhm,...waar? Kben nogal digibeet namelijk

avatar van korenbloem
Vandaag weer eens opget en het is een blijft een heerlijke plaat. Vooral Saint Steven, blijft een van de betere vocale nummers van de band. Darkstar is natuurlijk een meesterwerk niks meer niks minder.

Zal er ooit nog een reunie inzitten, en dan een wereld tournee, laten we het hopen.

Paalhaas schreef:
Bij de konijnen af ja, 11 stemmen voor deze wereldberoemde plaat.

Ach, 4 jaar later en 45 stemmen. Nog steeds zwaar onder de maat.

avatar van Paalhaas
Een stuk beter al, nochtans.

Over die wereldtournee: lijkt me een utopie. En ik heb überhaupt mijn twijfels over het welslagen van een dergelijke onderneming.

avatar van Stijn_Slayer
Een reunie gaat er nooit meer komen. Die was er anders allang geweest. Zonder Garcia kun je onmogelijk van de Grateful Dead spreken. Wel hebben leden nog samen gespeeld onder de namen The Other Ones, The Dead, RatDog en Further. De band die het dichtste bij de Grateful Dead komt (The Dead) is ook alweer opgeheven en volgens mij nooit in Europa geweest (en anders niet vaak in ieder geval).

avatar van matthijs
Al 25 jaar in huis, draai m gemiddeld elke 5 jaar in de hoop dat ik m meer ga waarderen maar helaas ... "Dark Star" klinkt als een lange jam en ook nog eens eentje waar slechts bij vlagen echt wordt samengespeeld. Vermoedelijk is niet iedereen dat met me eens. Vind nog steeds (zoals in 1992) alleen track 4 en 5 fijn om te horen!

avatar van Kronos
Mij lukt het ook niet hier enthousiast over te zijn. Onlangs nog eens geprobeerd toen het voorbij kwam in de '1001 albums die je gehoord moet hebben!', maar voor mij blijft het een stuurloos voortkabbelende plaat met rommelige muziek en ondermaatse zangpartijen.

avatar van adkieb
Live/Dead was het vierde album dat ik van de Dead kocht (na achtereenvolgens Shakedown Street, Wake of the Flood en Aoxomoxoa). Dat was in het voorjaar van 1979. Ik had inmiddels al wel gelezen dat dit HET album zou moeten zijn voor de Dead-liefhebber en was er dan ook naarstig naar op zoek. In Roosendaal of all places, op een mooie zonnige dag, kwam ik het tegen bij Gelcom (bij de Waterput in mijn woonplaats, waar ik de eerdere albums van de Dead had gekocht hadden ze het op dat moment niet) en ik liet het opzetten om het te beluisteren. Vervolgens werd ik helemaal weggeblazen door Dark Star. Alsof je zweeft door de ruimte, en dat dan 23 minuten en wat seconden lang. Thuisgekomen kon ik constateren dat de uitvoering van Saint Stephen op dit live-album veel krachtiger is dan op Aoxomoxoa, dat The Eleven ook een heerlijke jam is, Pigpen op zijn best in Turn on your lovelight. De slow-blues Death don't have no mercy een tweede hoogtepunt is van de plaat en dat Feedback datgene is hoe het heet maar dan met melodie. Als je dan aan het eind van de plaat welterusten wordt toegezongen door de heren dan is dat een mooi eind van een indrukwekkende ervaring.