Kate Bush - Hounds of Love (1985)

Label: EMI

1. Running Up That Hill (A Deal with God) (4:59)
  2. Hounds of Love (3:02)
  3. The Big Sky (4:40)
  4. Mother Stands for Comfort (3:06)
  5. Cloudbusting (5:09)
  6. And Dream of Sheep (2:46)
  7. Under Ice (2:21)
  8. Waking the Witch (4:19)
  9. Watching You Without Me (4:06)
  10. Jig of Life (4:04)
  11. Hello Earth (6:13)
  12. The Morning Fog (2:33)
  13. The Big Sky [Meteorogical Mix] * (7:44)
  14. Running Up That Hill [12" Mix] * (5:45)
  15. Be Kind to My Mistakes * (3:00)
  16. Under the Ivy * (2:08)
  17. Burning Bridge * (4:38)
  18. My Lagan Love * (2:30)
Prachtalbum van Kate! Mijn favoriet van haar. Single hounds of love...olalala....Herken het jeudsentiment... die fantastische clip van Cloudbusting en van meezingende moeders...heb het album nog cadeau gedaan aan mamslief voor haar verjaardag...constateer dat ik al vroeg trachtte mijn omgeving..zij het irritant... muzikaal te beïnvloeden...;-)

Beauuutifullll!! Al een hele tijd mijn onbetwiste numero uno. Wat een schitterende liedjes, wat een heerlijke stem. Ik zou hier wel een boek wover willen schrijven, maar doe het toch maar niet

Op de A-kant staan een aantal briljante singels; waar onder haar beste (Running up tht hill).
De B-kant laat zich beluisteren als een mooi hoorspel. Alleen jammer dat het effect van een A en B kant op de cd weg is; zeker met de toch wel mooie opvullers, maar die hadden van mij best na Cloudbusting mogen komen.5

avatar van Nautilus
Een tijdje geleden de versie met bonustracks voor weinig uit de bakken van FRS gevist.
Echt een topalbum, singles als 'Cloudbusting' en 'Running Up That Hill' brengen me direct terug naar mijn kindertijd (ik was 8 jaar oud). Super.

Wat een mooie album met puur gevoel, vooral de nummers running up than hill en cloudbusting, ben net me vader verloren dit jaar en als je dan zon nummer luisterd raakt het je nog dieper
subliem zo mooi!

avatar van FunkStar
Houds of Love is misschien wel Kate's bekendste cd en dat allemaal door de singles "Running Up that Hill" en "Cloudbusting". Verder zijn de bonustracks ook absoluut de moeite waard "Under the Ivy" en "My Lagan Love" zijn prachtig.

~Jewel~
Samen met The Kick Inside Kate's beste album naar mijn mening. Dit album is zeer veelzijdig, wel vind ik Kate's stem volwassener en mooier dan bij The Kick Inside.
Alle nummers hebben een andere sfeer en dat maakt dit album zo sterk. Ook het instrumentgebruik is veelzijdig en origineel.
Het enige nummer waar ik maar niet aan kan wennen is Waking the Witch. Hiermee heb ik mijn broer een keer gewekt, heb het nummer opgezet in z'n kamer. Hij zei dat hij, nog half dromend, allemaal rare stemmen hoorde...

Mijn favorieten: Under the Ivy, And Dream of Sheep (beiden zeer ontroerend), The Morning Fog, Cloudbusting, The Big Sky, Watching You Without Me.
Deze cd staat op nr. 5 in mijn top 10.

Kate Bush

Kate Bush............ sinds ik haar bij toppop zag is er iets voorgevallen wat ik tot op de dag van vandaag niet kan verklaren.
Als 8 jarig jongentje zag ik een heuse heks op het tv-scherm ronddwarrelen. Echt waar: het was een heks, maar wel een goede heks, eentje die je op positieve wijze kon betoveren. Ze deed het met Wuthering Heights.
Deze mevrouw bleef rondspoken in mijn hoofd.

Zeven jaar later was ze daar opeens weer (tussendoor ook hoor, alleen ging dat wat langs me heen), maar verrek het leek nu wel een klein knulletje. Heks? Nee een tovenaarsleerling in de weer met een groot magisch apparaat. Nu heette het Cloudbusting. Zie je wel...........magie.........

En die magie start gelijk al met de eerste single Running Up That Hill. Die drums, het zijn net machines die maar doordenderen. Ze krijgt je er gelijk mee in een trance. Zeker als ze er op haast stiekeme wijze allerlei andere geluiden bij tovert.
Derde single Hounds of Love dondert je kamer in onder begeleiding van haar waakhonden. Of is het dan toch die mevrouw zelf die honden nadoet. Ik ga steeds meer twijfelen. Een harde sound waar af en toe rauw doorheen gezongen wordt.
En dan opeens het wat uibundige The Big Sky die wederom drums in de hoofdrol heeft. En dan die vocalen! Om je vingers bij af te likken. Altijd een enorme favoriet geweest van mij. Het heeft wat middeleeuws en was dat niet de tijd dat ze niet zo vriendelijk waren voor heksen? Ach, hou daar maar over op, concentreer je, laat je niet te veel meevoeren door alle magie want de wereld is jou straks kwijt aERo.
En dat gaat ook niet gebeuren, want op Mother Stands For Comfort schrik ik wakker door het rinkelende glasgeluid. Kurkdroog en zelfs wat kil. Let vooral eens op de bas in dit nummer. Je krijgt er spontaan kippenvel van, maar of dat nu is omdat het zo koud klinkt of omdat de zang zo huiveringwekkend is of simpelweg vanwege de pracht van het nummer.........
De strijkers van het Medicci Sextet dragen het fantastische Cloudbusting, die van die clip dus.
Heel gedragen, maar tegelijk ook episch. Duidelijk een juweel uit de Kate Busch schatkist.
Ook wel één van de toegankelijker nummers op dit album en daardoor waarschijnlijk ook een grote hit waarmee Kate Bush weer in ieders hart werd gesloten (want ze raakte door het album hiervoor toch wel wat vervreemd van veel mensen).
Op die goede, oude LP begint nu kant 2 en hier opent And Dream Of Sheep de grilliger kant van Hounds of Love die hier overigens de titel The Ninth wave draagt.
Die titel is niet zomaar gekozen. Deze kant 2 verhaalt over een vrouw die van boord is geslagen en in een donkere nacht aan het verdrinken is (let ook op de bijbehorende foto's van Kate). Hier levert deze vrouw een strijd met alle emoties van dien die dus bezongen worden in 7 experimentele nummers. Zoals gezegd dus geopend door dit And Dream of Sheep, een schitterende piano-ballade dat ondersteuning krijgt van o.a. bouzouki en whistles. Zo hoor ik haar toch altijd heel erg graag.
Under Ice klinkt haast luguber, maar wat wil je met zo'n onderwerp. Is dit dan het gedeelte dat de vrouw de strijd gaat opgeven?
Als je de titel Waking The Witch ziet zou je denken van niet. Ook hier weer die enge, verstikkende sfeer. Het schijnt dat de titel verwijst naar het verleden waarin vrouwen het water in werden gesmeten en waar men keek of ze bleef dreven. Dit om te zien of het een heks was of niet. Het zijn blijkbaar de beelden die de verdrinkende vrouw krijgt.
Vocaal ook een bijzonder nummer want het gegrom is wel degelijk La Bush zelf. Spannend en haast ongrijpbaar. Dit is nu avontuurlijke muziek. En Kate overtreft zichzelf.
Bij Watching You Without Me lijkt het wel of we langzaam in een trance wegzakken. Het is allemaal niet helder meer. De vrouw is ongetwijfeld buiten bewustzijn. Het klink allemaal heel watterig. Kate zingt ook minder helder. Let vooral maar eens op de achtergrondzang in dit nummer.
Opmerkelijk is dan de opleving in Jig of Life. Dit Iers klinkende folk nummer zweept weer op. 'Come on Let me Live Girl' zingt ze dan ook. Niemand minder dan Bill Whelan schijnt aan dit nummer meegewerkt te hebben (ja die van Riverdance).
En na deze opleving volgt misschien wel mijn favoriete kate Bush nummer ooit: Hello Earth. Duidelijk grootster aangepakt. Piano die bijval krijgt van een flinke stoot strijkers. Bombastisch zo u wilt. En dan weer die vocals: alsof de engelen klaar staan om de verdrinkende vrouw op te nemen in hun midden: 'Get Out of the Water'.
Ik krijg telkens weer kippenvel bij het horen van dit nummer.
Bij afsluiter The Morning Fog krijg ik telkens het gevoel dat ik genept ben. Dit klinkt zo lichtvoetig en zoet. Is het dan toch allemaal niet waar? Ben ik er dan toch ingetuind? Ben ik dan toch betoverd als 8-jarig jongentje en verbreekt die betovering nu pas?
Geen idee (eigenlijk wel: want de vrouw verdronk niet maar werd gered). Waar ik in elk geval duidelijk over uit ben is dat dit een meesterwerk is. Zo eentje waar je U tegen zegt. Volwassen, gerijpt en vooral heel groots................dat is Hounds of Love / The Ninth Wave voor mij

En alweer een prachtige recensie van aERo , bij een album van een mevrouw waar ik helaas veel te weinig muziek van ken.

Dank u: en dat verhaal over de vrouw die aan het verdrinken is komt niet voort uit mijn hersenspinsels

Zie ook:

thyson schreef:
Volgens mij is Side B juist één mooi concept. Het handelt over Kate's bijna-dood-ervaring, toen ze haast verdronk.

Je hebt het verhaal in ieder geval mooi verteld. Het album werkt dus naar een climax toe, en op het einde: PATS, betovering voorbij. Door het verhaal lijkt het mij in ieder geval een heerlijk album, alhoewel ik met "The Kick Inside" ga beginnen als ik ooit meer van Kate Bush wil ontdekken.

Mooi dat je een concept kunt maken rondom één, ingrijpende, gebeurtenis uit je leven.

Ik denk dat The Kick Inside ook de juiste start is: het is een album dat in mijn album top 25 staat en ik zal die binnenkort ook maar eens voorzien van een langer commentaar dan datgene wat ik er tot nu toe bij geschreven heb.
Maar je kunt daar zeker het beste mee beginnen, en pas dan wel op dat ze jou ook niet weet te betoveren (alhoewel..............hoop er stiekem maar wel op ).
En dan daarna gewoon dit pracht-album doen.

Ik vind het ook zeker niet erg om betoverd te worden door hemelse klanken . Ik ben benieuwd naar je verhaal bij "The Kick Inside".

avatar van Flipper
aERodynamIC schreef:

Vervreemde Kate zich met 'The Dreaming' ook van jouw, aERodynamIC ??

Ze had 'Hounds of Love' nooit kunnen maken wanneer ze 'The Dreaming' niet had gemaakt. Een artiest moet haar weg vinden, was 'Never forever' toch zeer behoudend, 'The Dreaming' was voor velen 'over done'. Hierna kwam logischerwijs 'Hounds of Love'.

'Hounds of Love' is één van de beste van Kate, maar het mooie in 'The dreaming' is dat je hoort dat een artiest haar grenzen aan het verkennen is.

Flipper schreef:

Vervreemde Kate zich met 'The Dreaming' ook van jouw, aERodynamIC ??

Nee, simpelweg omdat ik als jongen van 8, 9 jaar in aanraking kwam met Wuthering Heights, ik haar verder toen niet meer volgde simpelweg omdat ik te jong was, en pas met dit album pikte ik Kate Bush pas serieus en heel bewust op. De albums hiervoor heb ik toen in rap tempo met terugwerkende kracht aangeschaft. Een stukje door elkaar gehusselde Kate Bush geschiedenis dus

Prachtige recensie hoor! Ik heb altijd een vaag soort herkenning bij kate gehad, iets in me zei dat het lekker is om je te laten gaan in je eigen obsessies en hobbies. en dat doe ik dus ook. Andere artiesten waren altijd bezig een cool imago te kweken, maar kate stelde zichzelf kwetsbaar op. ook in har muziek, de mystische band zal ik wel nooit kunnen uitleggen, maar dit blijft mijn favoriete elpee allertijden. was meteen verliefd!

avatar van Madonna
Dit vind ik persoonlijk de mooiste Kate. Eigenlijk bedoel ik te zeggen dat ik met deze CD het meeste heb. Het is een beauty....."Running up that hill" hoor ik graag 's avonds snoeihard in de auto....Hypnotiserend. En die videoclip van "Cloudbusting" zal ik nooit vergeten. Donald Sutherland speelt haar vader. De regenmaker wordt in beslag genomen/geconfisqueerd.....

-4.5-

J.Bell schreef:
Is dat niet een beetje gevaarlijk

Ze is er voorlopig 35 mee geworden

avatar van dynamo d
Wat is dit toch een prachtig album! Ik kende het al maar wilde het vanwege de bonus tracks ook zelf in bezit hebben en dus gisteren maar gekocht. Schitterende en geniale composities van Kate Bush. Ze componeert, zingt en speelt piano. Hounds of Love is een combinatie van progressive rock, pop en traditionele folkmuziek.
Magnifiek drumwerk ook van vooral Stuart Elliot, ook de drummer van The Alan Parsons Project.
Mijn favoriete nummers zijn Cloudbusting en Hello Earth. Wonderschoon en pijnlijk tegelijk, dat Hello Earth. Terecht dat Hounds of Love indertijd zoveel lovende kritieken en (nominaties voor) prijzen in de wacht sleepte.

avatar van Tribal Gathering
Deze heb ik vroeger eens gehuurd, maar toen kon het behalve de twee bekende nummers geen indruk maken.

En toch moet dit een goed album zijn.

Na de herwaardering van The Kick Inside zal ik deze toch ook nog maar eens proberen.

avatar van Tribal Gathering
Ik was zo'n jaar of 10 geleden toen ik deze huurde duidelijk niet in de juiste stemming om hem te waarderen, want nu na 1 keer luisteren vind ik het al een heel goed album. Alleen Waking the witch zal nog wat overredingskracht nodig hebben en bonustrack Burning bridge vind ik ook nog niet echt goed.

Zelfs de 2 remixen op dit album zijn niet vervelend.

Om te beginnen 4 sterren, maar als deze dezelfde weg volgt als the kick inside zal dat niet lang duren.

Burning Bridge was een b-kantje van Cloudbusting. Ik heb het nog op single liggen. Indertijd draaide ik dat nummer net zo vaak als Cloudbusting. Ik praat nu over een lange tijd geleden dat ik het voor het laatst gehoord heb: benieuwd of ik het nog steeds zo weet te waarderen.
Het is natuulijk wel zo dat het bij mij niet op de LP stond (en ook niet op mijn cd). Ik kan me voorstellen dat het er wat buiten valt en dat is ook waarom ik een hekel heb aan bonustracks toegevoegd aan het origineel.

avatar van Tribal Gathering
Extra tracks zijn bijna altijd een mixed blessing. Op dit album ben ik blij dat Be kind to my mistakes, Under the ivy en My lagan love erop staan ( en misschien later ook Burning bridge).

De ergste extra's zijn bijna altijd live-nummers en remixen. Dan kun je nooit eens lekker het album op shuffle / random zetten zonder je licht te ergeren. Al gaat dat bij dit album niet zo op door de b kant.

Best album wat ze gemaakt heeft.

avatar van Reint
Ik ken alleen Cloudbusting en Running Up That Hill van dit album. Ik ga snel eens op zoek naar het geheel.

Al wat gevonden?

avatar van Reint
Oei. Ik heb nogal een lijst met wat ik allemaal nog wil downloaden. Een hele lange! Ik laat het ongetwijfeld weten als ik het heb beluisterd!

Ben benieuwd