Daft Punk - Discovery (2001)

Frankrijk
Dance
Label: Virgin

1. One More Time (5:21)

met Romanthony

2. Aerodynamic (3:27)
  3. Digital Love (4:58)
  4. Harder, Better, Faster, Stronger (3:44)
  5. Crescendolls (3:31)
  6. Nightvision (1:44)
  7. Superheroes (3:57)
  8. High Life (3:22)
  9. Something About Us (3:51)
  10. Voyager (3:47)
  11. Veridis Quo (5:44)
  12. Short Circuit (3:26)
  13. Face to Face (4:00)

met Todd Edwards

14. Too Long (10:00)

met Romanthony

avatar van tovenaar
Harder, Better, Faster, Stronger heeft echt briljante effecten. Wonderbaarlijk geproduceerd! Verder vind ik het maar weinig soeps. Veel dezelfde truukjes, zelfde sound... nah, niet echt spannend. Harder, Better, Faster, Stronger had beter op die andere CD van Daft Punk kunnen staan. Wat een gave track is dit.

avatar van Kos
Kos
Dit album is iets rustiger en gellikter dan de vorige met een aantal Air-achtige tracks maar niettemin zeer sterk vind ik.

avatar van T.O.
Een paar zeer sterke nummers als "One More Time" (onderschatte classic), "Too Long", "Something About Us" en "Voyager" maar ook wat fillermateriaal helaas.

avatar van Daan
Zeer goede muziek naar mijn smaak. De eerste 4 tracks zijn naar mijn mening het best. Maar al de andere nummers op de CD zijn ook top.

Ik kijk ook altijd met veel bewondering naar de videoclips. Er zit een soort verhaallijn in waardoor je de andere videoclips gewoon persé wil zien.
Beoordeling: 4 sterren.

avatar van titan
titan (crew)
Hun eerste album vond ik niet zo bijzonder, maar deze onvervalste discoplaat bevalt me zeer goed. 4,5*

avatar van JoeHallenbeck
titan schreef:

Bij mij is het juist andersom. Discovery is een goed album maar haalt het niet bij Homework. 3,5*

moviefreak#1
Dit kan mij persoonlijk absoluut niet bekoren, een hoop van hetzelfde in mijn oren en dat is niet altijd slecht maar hiervan krijg ik zwaar hoofdpijn na 4 nummers.

Allereerst moet ik toegeven het album 'Homework' nog niet volledig geluisterd te hebben, maar 'Discovery' is naar mijn mening geniaal..

De combinatie van funky dance/electrobeats doet mij erg goed aan, vooral nummers als Harder, Better, Faster, Stonger, Voyager en Face To Face knallen van het album.

na het zien van de film interstella 5555 heb ik dit album terug kunnen apprecieeren, maar homework was toch wel pakken beter.
****

deze daft punk is voor mij zonder twijfel één van de beste dance-cd's ooit. met dit album wordt het kille sfeertje wat om 99,9% van de electronische muziek heen hangt verbroken (enige andere producers die hierin zijn geslaagd zijn 'boards of canada', kid a van 'radiohead' en sommige nummers van 'chris liebing').. de menselijkheid is echt teruggekeerd in de electro bij het aanhoren van deze cd. warmbloedige melodien en de pluizige ritmes van dit album voeren mij in hogere sferen, whahaha!! 4,5 !!

avatar van T.O.
sterre schreef:

beetje boude stelling. ik ben het er absoluut niet mee eens iig.
en Daft Punk is géén electro.

0,5

Ben ik voor zover met je eens als je "electronic" bedoelt als overkoepelende stroming. En laat het nu zijn dat ik die "menselijkheid" absoluut niet hoef, maar liever inruil door ofwel kilte (zwaardere stromingen), complexiteit, ofwel perfectie (The Orb, Orbital, ambient etc etc ...).

Wat Daft Punk naar de electronic scene brengt, is net datgene waar ik me van afgestoten heb. Eén totaal overbodige groep dus, die ik liever zo snel mogelijk zie ten onder gaan. Waarderingen voor de albums blijven uit, omdat ik me gewoon niet kan brengen dit soort muziek langer dan 1 nummer te aanhoren.

ok, daft punk is geen electro (ben niet zo'n hokjes-freak overigens) maar ik bedoelde dus electronische muziek (niet meteen zo ongesteld reageren)

kan zijn, ieder zijn meug of een gedeelte ervan.. ikzelf kan beide soorten ontzettend apprecieren. ik hou dan ook van zo ongeveer bijna alle soorten muziek (in iedere 'stroming' zitten wel een aantal ariesten die mij enorm aanspreken), maar ik hou nog steeds het meest van de muziek waar te horen is dat er ook echt een mens aan het roer staat.. perfectie in muziek is mooi, maar imperfecties vind ik mooier. vergelijk het met topmodellen. zij hebben een perfect symmetrisch gezicht, ontzettend gave huid, yebbe yebbe etc. maar toch vind ik deze mensen vaak afzichtelijk lelijk. niet dat ik nu muziek zoals bijvoorbeeld aphex twin, o9, flashbulb, hellfish, peaky pounder, autechre lelijk vind (verre van zelfs, autechre staat for god's sake op nummer 2 in mijn top 10 ghe) maar toch heeft die muziek die zo zacht aan zou voelen als hij een vaste vorm had mij op een bepaalde manier meer te bieden dan een klinisch geluid..

maar goed, kortom, over smaak valt niet te twisten, daarom zal ook nooit iemand gelijk krijgen..
whep

avatar van gemaster
Ik heb hem net nog even in de trein beluistert en dit blijft toch wel een heel erg fijne plaat. Vooral de eerste 4 nummers zijn van ongekende kwaliteit. Daarna wordt het allemaal ietsje minder, maar de nummers blijven heel erg goed. Er zitten een paar mislukte nummertjes tussen en die zorgen ervoor dat het blijft bij 4 sterretjes. Mijn favoriete nummer is 'Aerodynamic' met die heerlijke gitaarsolo.

gemaster schreef:

Mijn favoriete nummer is 'Aerodynamic' met die heerlijke gitaarsolo.

En waar komt mijn nick vandaan ?

Even de "belangrijkste letters" er uitlichten, en ........
Ziedaar: a nick is born !!!

Met dank aan dat geweldige nummer.

ik vond Homework een stuk sterker dan deze...
daar durfden ze nog met een experimentele sound te komen. dat karakter is volledig verloren gegaan in dit commerciele album... erg jammer

avatar van John Doe
Daft Punk doet toch juist wel z'n eigen ding. Elke keer die eigenzinnige tekenfilmclips. Daar kiezen ze zelf voor en of het verkoopt is een tweede.

0,5
Wat je eigenzinnig noemt ... Leji Matsumoto (Captain Harlock, Galaxy Express 999,...) was jaren geleden gewoon enorm populair in Frankrijk, net zoals vele andere anime series in Frankrijk. Daft Punk volgt gewoon de retrofad waar ze zelf deel van uitmaken.

Beejeej schreef:

ik vond Homework een stuk sterker dan deze...

Wacht even, een heel album baseren op cheesy disco muziek is commercieel? Ik denk dat iedereen die helemaal uit zijn dak ging op Homework en die dit album begon te luisteren van een koude kermis terugkwam. Het zou commercieel geweest zijn als ze weer met eenzelfde soort album zouden komen. Overigens is er helemaal niks mis met een commerciele sound, zolang het allemaal maar goed in elkaar steekt.

goed, laat ik commercieel herdefinieren naar makkelijke tunes... weinig moeite doen om wat anders op de markt te brengen dan hetgeen we al kennen. zo beter ?
ik zeg ook niet dat het weer hetzelfde moest klinken als Homework, maar dat er weer iets nieuws gemaakt mocht worden.

is hier ook niet een film van die eigenlijk een soort videoclip is...?

avatar van John Doe
Interstella 5555

merci

High Life

0,5
Wordt trouwens het hele album afgespeeld in de film ?

avatar van gemaster
Ja. Leuk om een keertje te bekijken.

0,5
Met dank aan Interstella 5555 een dikke vette 0.5* bij dit album. Geen zin om tracks apart te bespreken, zo snel mogelijk de hele zooi vergeten is de boodschap.

Platte, commerciële, domme, melige disco nouveau of hoe je het ook noemen wil. Verfoeilijke muziek, verfoeilijk groepje en een nog verfoeilijker album. Bah.

avatar van gemaster
Wat vond je van de film zelf?

0,5
Heb ik ook 0.5* gegeven. Van zo'n film zou je verwachten dat er wat aandacht besteedt wordt aan het mixen van beeld en geluid. Het resultaat is een banaal filmpje met deze kutsoundtrack op de achtergrond. Maar kan je gewoon op MM lezen

avatar van Jordy
Onderhond schreef:

Verfoeilijke muziek, verfoeilijk groepje en een nog verfoeilijker album. Bah.

Ik ben benieuwd wat je van bijvoorbeeld "Rollin & Scratchin'" vindt, van het debuutalbum.