Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea (1998)

Folk / Rock
Label: Merge

1. The King of Carrot Flowers Pt. One (2:00)
  2. The King of Carrot Flowers Pts. Two and Three (3:06)
  3. In the Aeroplane over the Sea (3:22)
  4. Two-Headed Boy (4:26)
  5. The Fool (1:53)
  6. Holland, 1945 (3:12)
  7. Communist Daughter (1:57)
  8. Oh Comely (8:18)
  9. Ghost (4:09)
  10. [Untitled] (2:16)
  11. Two-Headed Boy Pt. 2 (5:13)
Cured
MuPu's ? Muziekpuristen ?

jasper1991 schreef:
Jawel, het is voor narcistische MuPu's met ruitjeshemden.

Jazz knows: the square is out - de ruit is uit!

Misterfool
Ik snap op zich wel deels de irritatie ten aanzien van deze plaat, zeker omdat indieliefhebbers dit album regelmatig op overdreven wijze ophemelen. Dat laat echter onverlet dat, als je puur naar de muziek kijkt, het een verdomd sterk album is. Ik durf zelfs mijn hand er voor in het vuur te steken dat dit een 'moderne' klassieker is. Tsja, dan het zeikerigheidsgehalte van deze plaat. Ik heb er zelf geen moeite mee, maar ik kan snappen dat voor sommigen dit een obstakel vormt.

avatar van jasper1991
Volgens mij wordt deze plaat niet opgehemeld, maar vinden veel indieliefhebbers dit een goed album en ik denk ook dat ze puur naar de muziek kijken. Zo zullen zij er ook zijn die puur naar de muziek kijken en het een wat minder sterk album vinden.

Cured
Goeie ja......dat is het 'm met dat soort lui: door dat ze zelf vinden dat ze een superieure muzieksmaak hebben, zijn ze ongeschikt op feestjes e.d. als 'platendraaiert ' , want iedereen wil dan het liefst zo snel mogelijk naar huis (tenzij je dat als organisator van dat feessie graag wilt ).

Over het Melk Hotel : aan de naam van het Hotel te lezen is het combo aldaar nogal saai ; 'no alcoholic drinks at the mini bar'!.

Jij hebt wel héél traag internet: dat bericht is van 19 september

avatar van Casartelli
Jij hebt wel héél traag internet: dat bericht is van 19 september

...of een goed langetermijngeheugen

Casartelli schreef:

...of een goed langetermijngeheugen

Dan nog is je output traag: ik had het al veel eerder gelezen. Verhaal is in omgekeerde zin herkenbaar: had vroeger altijd cassettebandjes (later cd's) bij me in de auto en werd regelmatig weggestuurd om "wat leuke nieuwe muziek" te gaan halen.

Het mooiste was wat dat betreft 1986(7?) in een dipso in het hotel in Krakow: dj draaide rotmuziek en wij hadden een discman (met een verloopstuk) voor twee koptelefoons en hadden onze eigen 'silent disco' - tot het punt dat iedereen om ons heen naar ons stond te kijken. Ik heb toen die mix-cd's maar aan de dj gegeven - die was er blij mee en wij hadden gratis drinken, van die Oostblokpoepel.

avatar van Frenz
Ook weer een gevalletje van indalen. Ik moet altijd door de weerstand van "oh, dit moet dus blijkbaar heel goed zijn". Extra kritische luisteroren ahw, maar uiteindelijk zoek ik het album steeds vaker op en verschillende nummers schreuren door mijn gevoel heen, Oh Comely wat nu opstaat bijvoorbeeld, prachtig, viersterrenmateriaal

avatar van Lambchop
Vaak geprobeerd maar ik voel deze niet. Miss later als ik groot ben nog eens proberen.

avatar van Alicia
Ik beluister dit album om mij eindelijk eens beter in de jaren '90 te verdiepen en vooral om niet weer de vele oudjes uit vorige decennia van stal te halen die weliswaar ook in dit decennium fantastische platen hebben gemaakt, maar juist om die artiesten er uit te pikken die relatief nieuw voor mij zijn.
Ik kan nu al wel zeggen, dat het niet meevalt....

Alicia schreef:
Ik kan nu al wel zeggen, dat het niet meevalt....

Toen die uitkwam had ik ook dat gevoel. Zo'n vals pruttelplaatje met een jankende zanger en een spuuglelijke hoes. Maar om de een of andere reden had ik doorheen de jaren altijd wel een momentje vrij om deze plaat te beluisteren. En tot mijn verbazing kwam het helemaal goed ook.

avatar van Alicia

Ik vind de hoes eigenlijk wel heel leuk!

Ja, er zijn er nog. Ik denk dat ik één van de enige ben.

Ik vind de hoes eigenlijk wel heel leuk!

Da's één van de weinige voordelen van deze post-kampvuurmuziek. Heb het vandaag ook maar weer eens geprobeerd: jankzang, strummende gitaar - dit is gewoon muzikale sm. Heb vlak daarna maar Groove Armada - Fabriclive 87 (2016) opgezet en vervolgens Melanie De Biasio - Blackened Cities (2016) om te flossen. Pas bij de laatste, fijn album, was het écht weg. Dit is echt één van de KPNs - dit overtreft OK PC by far.

Hier komt chez nous een draaiverbod op - de kans dat ik mijn Ikea-theemok een volgende keer kapotgooi is té groot! En dan te weten dat ik gewaarschuwd had moeten zijn: om mijn cd-doosje zit nl nog een kartonnen omhulsel, met dezelfde afbeelding - die moet ik dus eerst verwijderen

Mjuman schreef:

Mjuman is geen fan. Spijtig spijtig spijtig. Hoeveel sterren zou ze dan waard zijn? Stemmen hé!

En wat De Biasio betreft. Schitterend ep'tje idd!

avatar van Elbow
Heb het album ook al ettelijke keren geprobeerd, vorige zomer nog, maar bij mij valt het kwartje ook nog altijd niet. Nu eens met een koptelefoon proberen Het eerst nummer is er pal op! Maar dan komt het tweede nummer en begint de zanger..." I love you Jeeezus Chriiist" met een benepen stemmetje.... mijn haren komen er recht van

Wat de hoes betreft, ik vind hem ook best tof!

Nu een aantal keer beluisterd..

Deels snap ik waarom mensen dit briljant (Alles wat rammelt, de stem, de gitaar, de blazers en de mooie teksten, de hele sound is vrij uniek) vinden, maar voor mij voegt dit album vrij weinig toe. Muzikaal gezien gebeurt er voor mijn gevoel zo weinig spannends en heb ik niks met deze sound.

Nee, van dit album ga ik nooit houden, hoe vaak ik het ook luister.

Mjuman schreef:
De eerste Nederlander die aantoonbaar 3 euro doneert aan Amnesty International, Greenpeace of Artsen zonder Grenzen kan van mij deze cd gratis ontvangen; draai ik ook nog op voor de verzendkosten. Voor Belgen zal dat iets hoger liggen, al kan ik de cd zonder jewelbox sturen.

Ben er klaar mee

Hahahaa, wat een man

avatar van E-Clect-Eddy
Vandaag voor het eerst beluisterd en gemengde gevoelens erna

Kan de lo-fi semi-punk, sandinista's rebellie wel waarderen maar die bijna rauwe grunge-y stem doet soms flink pijn aan de oren met die noten die o zo schattig net niet gehaald worden. Een soort opleving van de Hippie's in een (vooral vocaal) Seattle Grunge jasje.

avatar van galleryplay
Dit is zo'n plaat die je bij de eerste keer horen direct bij je favo's schaart. Of nooit meer luistert..
Ben hiervoor naar Miami gevlogen in 2015 om ze live te zien. Was waarschijnlijk de laatste keer want Jeff heeft al 20 jaar geen nummer meer geschreven. Misschien wel goed ook, dit staaltje was eenmalig en niet te herhalen.
Een volstrekt uniek lyrisch folk album waarbij iedere emotie wordt geraakt.

avatar van Arrie
Naar Miami gevlogen? Je had ze in 2014 ook gewoon in Nederland kunnen zien, in Utrecht (Le Guess Who) of in Amsterdam (Paradiso). Of had je die wegens omstandigheden gemist?

avatar van Musico Pinjo
Off topic maar wilde Neutral Milk Hotel al jaren eens live zien. Uiteindelijk mijn kans gepakt op Le Guess Who in Utrecht en ondanks vele luisterbeurten was het live toch weer magisch.
Ik vind het zo jammer dat er niet meer muziek is gemaakt door deze groep, aan de andere kant misschien maar koesteren wat er is. Beter kan het niet..... ?

avatar van galleryplay
Arrie schreef:

Inderdaad door omstandigheden gemist..
En dat ging steeds meer steken. Toen Jeff in 2015 "the last tour in forseeable future "aankondigde heb ik maar het zekere voor het onzekere genomen
Absurde onderneming natuurlijk maar het was t dubbel en dwars waard.

avatar van thetinderstick
Ten tijde van de release helemaal gemist, maar onlangs "In the Aeroplane Over the Sea" toch maar eens aangeschaft. Wat een fantastische plaat zeg! Het moge duidelijk zijn dat Neutral Milk Hotel een ontzettend grote invloed was op vele bands die in de jaren '00 volgden. Arcade Fire, Decemberists, Broken Social Scene, Beirut en vele anderen.

Maar Aeroplane klinkt echt uniek. Melodieus, energiek, mysterieus en overstuurd, steeds tegen het valse aan. Maar vooral met ontzettend veel gevoel gebracht door genie Jeff Mangum en zijn band. Een bonte mix van Folk, pop en rock. En dan die fascinerende stem van Mangum. Hij lijkt steeds te hard te zingen waardoor het meer dan eens wat vals wordt, maar dat draagt alleen maar bij aan de bijzondere sfeer van het album.

"In the Aeroplane Over the Sea" is een van de mooiste nummers van de jaren '90. "King of Carrotflowers pt 1" en "Two Headed Boy" lijken simpel maar zijn o-zo-mooi. Maar niets is wat het lijkt op dit album. Vaker luisteren en ook bij andere nummers valt het kwartje: "Holland, 1945", "Oh Comely" en "Communist Daughter". Maar het album bevat zoveel verschillende lagen. Bij nog betere beluistering vallen de teksten op. Veel verwijzingen naar de oorlog, Anne Frank, tweelingen. En dan lees je de teksten eens door. Heel surrealistisch dacht ik steeds.. maar wacht eens even.. hier zit toch meer achter. Het hele album blijkt een verhaal (of meerdere verhalen) te vertellen. Welk verhaal is voor iedereen anders, maar inderdaad in bijna alle nummers verwijzingen naar Anne Frank. Wat bij mij is blijven hangen: Mangum ziet in Anne Frank de liefde van zijn leven, die hij nooit heeft kunnen ontmoeten.

Reincarnatie is een terugkerend thema. Ziet Mangum zich als een reincarnatie van Peter van Daan, de jongen waar Anne verliefd op was? ("Will she remember me 50 years later?").

Now she's a little boy in Spain
Playing pianos filled with flames

Anne zelf gereïncarneerd als Pepito Arriola? Het Spaanse wonderkind waarvan men zei dat hij het pianospelen in een vorig leven moet hebben geleerd?
En de Two-Headed Boy? De onafscheidelijke tweeling waarvan er eentje sterft. Eindelijk gescheiden, maar toch onafscheidelijk. Ze komen elkaar weer tegen na de dood, gereincarneerd in "some stranger's stomach", waar ze weer samensmelten ("Let your skin begin to blend itself with mine".)

De conclusie: iedereen leeft door. Uiteindelijk komen we elkaar allemaal weer tegen. "(Ghost, I know you live within me"). "I know she will live forever, all goes on and on..".

Je kunt de plaat 100x luisteren en toch steeds nieuwe dingen en invalshoeken ontdekken. En daarom is "In the Aeroplane Over the Sea" met terugwerkende kracht een van de beste albums van de jaren '90. Wat zonde dat dit het laatste echte wapenfeit van deze band is. Jeff Mangum is er bijna aan ten onder gegaan. Of zou er nog ooit een vervolg komen?

avatar van thetinderstick
owja, is het iemand trouwens opgevallen dat als je de cd afspeelt in je mediaplayer, het instrumentale 'untitled' nummer ineens een titel krijgt? "The Penny Arcade in California" !

avatar van pim556
Misschien is dit een beetje off topic maar ik wil liefhebbers van dit album graag dit project aanraden. De zang is net zo vals en de blaasinstrumenten en zingende zagen zijn aanwezig, maar het is ook een beetje anders gelukkig.

0,5
Never got the hype. 'k Heb dit album al enkele keren een herkansing gegeven, met voldoende tussenpozes tussen de luisterbeurten in. Nooit wat mee gehad - in tegenstelling tot heel velen laat de plaat me steenkoud. 't Zal wel aan mij liggen ...

UnknownPleasure
dit is zo'n album waarvan ik gewoon niet kan begrijpen dat het werkelijk bestaat, dat ze dit hebben kunnen opnemen, hoe dan.

onwerkelijk goed, en voor mij waarschijnlijk het beste album ooit.