Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea (1998)

Folk / Rock
Label: Merge

1. The King of Carrot Flowers Pt. One (2:00)
  2. The King of Carrot Flowers Pts. Two and Three (3:06)
  3. In the Aeroplane over the Sea (3:22)
  4. Two-Headed Boy (4:26)
  5. The Fool (1:53)
  6. Holland, 1945 (3:12)
  7. Communist Daughter (1:57)
  8. Oh Comely (8:18)
  9. Ghost (4:09)
  10. [Untitled] (2:16)
  11. Two-Headed Boy Pt. 2 (5:13)
avatar van hoi123
Oh, dan vind ik deze plaat inderdaad wel alleen goed omdat het cool is.

avatar van Sandokan-veld
Ik vond deze plaat al goed toen niemand mij nog cool vond.

avatar van AstroStart
Toch weer een plekje omhoog in mijn top 10. Kippenvel, iedere keer weer.

avatar van Jumpjet
jellecomicgek72 schreef:
Ik heb nog steeds altijd een beetje het idee dat dit zo'n plaat is die je per sé goed moet vinden ofzo zodat je dan in je omgeving er een beetje interessant over kan lopen doen.

Tja, Jelle, zo'n post is vragen om problemen, zeker bij een album als dit.

Maar je hebt wel gelijk natuurlijk.

avatar van Eveningguard
Meerdere malen tranen gehad bij de afsluiter. En dat was een oprechte emotie!

avatar van niels94
Denk je nou dat je stoer bent?

avatar van Flottante
jellecomicgek72 schreef:

Ik heb nog steeds altijd een beetje het idee dat de aarde zo plat is als een dubbeltje, maar ik heb het bewijs van het tegendeel dan ook nooit goed begrepen.

En in de herberg van de stad
Zong hij een drinklied op het nat
Voor wie nog staan kon en wie zat
De troubadour
En nu begrijp ik ook waarom ze uitgestorven zijn

avatar van Leeds
Net voor het slapen gaan deze nog es beluisteren. de plaat is bijna ten einde en ik kan niet anders dan verhogen naar het maximale. Het is inderdaad een meesterwerk. Toen ik indertijd dit album aan het beluisteren was, kon ik maar besluiten dat dit niet echt mijn ding was. Maar om de een of andere reden heb dit album blijven beluisteren tot op de dag van vandaag dus. Doorheen de jaren vond ik dit steeds beter klinken. Het mag duidelijk zijn dat dit een album is dat moet rijpen met de tijd. Geweldige teksten en lekker psychedelisch getint!!! Schitterende folkplaat waar o.a. Beirut de mosterd van haalde.

lekker psychedelisch getint!!!

Dat valt toch heel goed mee? 'Psychedelisch' is zowat het laatste woord dat ik met dit album zou associëren.

Franck Maudit schreef:

De Lo-Fi, de teksten en de sfeer, kortom, ik associeer deze plaat altijd met dat psychedelische.

Leeds schreef:

Dat vind ik heel leuk voor jou maar met psychedelica heeft dat volgens mij geen sikkepit te maken. Volgens mij heb jij gewoon een ietwat vreemde opvatting van wat psychedelica is. Nu ja, daar een vreemde opvatting over hebben kan natuurlijk wel een beetje spie-spa-spiegedelys zijn

Ik neem je maar wat in de maling hoor. Vind het gewoon speciaal dat jij die associatie hebt bij dit album.

Franck Maudit schreef:

Ach, dat is niet erg. Elk heeft zijn mening en dat moet ook zo. Anders zou het maar saai zijn, niet. Maar ik ben toch wel heel zeker dat dit een psychedelische folk-pop/rock plaat is. En zelfs eentje van de zuiverste soort. Hoe de nummers geconstrueerd opgebouwd zijn, hoe tekstueel alles overkomt. Jeff's stem komt al helemaal psychedelisch over. Heel het album ademt psychedelisch uit.

Dan rest er nog het feit wat we met psychedelisch (het woord begint stilletjes aan tegen te steken, niet??) bedoelen. Daar zal ik persoonlijk niet te diep op ingaan, of we gaan hier nog pagina's vol schrijven met zaken die uiteindelijk toch niets te maken hebben met deze parel van een plaat. Denk aan platen als Revolver, Sgt. Peppers (Beatles), Forever Changes (Love), Odessey & Oracle (The Zombies) Begin (The Millennium), enz... . 1 voor 1 pyschedelische platen. De link is zo gemakkelijk gemaakt met deze plaat.

Ik voel aan dat je die term meer associeert met albums als Hot Rats (Frank Zappa), Tago Mago (Can), Yeti (Amon Düül II) of meer met recentere albums zoals Sung Tongs (Animal Collective), The Soft Bulletin (Flaming Lips) of Screamadelica (Primal Scream). Wel, zo zie je maar hoe uitgebreid een genre kan zijn. Een folkplaat als deze In the Aeroplane over the Sea kan f*cking goed tot zijn recht komen. En dit van de eerste track tot de laatste. Oh yeah!!!

Leeds: Ik weet niet waarop je die veronderstelling baseerde maar van de laatste opsomming vind ik enkel The Soft Bulletin écht in aanmerking komen. En misschien Tago Mago, als ik in een gulle bui ben. En van die eerste opsomming voldoet enkel Odessey & Oracle. The Beatles laten op enkele nummers wel een psychedelisch geluid horen maar houden het naar mijn gevoel nooit een heel album vol. Als ik 1 album moet nomineren als -voor mij- diegene met het hoogste psychedelica-gehalte, dan is het deze: Picknick (in het bijzonder de laatste 5 nummers).

Heb In the Aeroplane over the Sea nog eens beluisterd en ik kan nu wel beter begrijpen waarom jij die associatie maakt. Je hebt me hoe dan ook een nieuwe manier geboden om de muziek en teksten te benaderen, waarvoor dank.

Geniet ervan zou ik zeggen. Oh Yeah!!!

avatar van Leeds
The Beatles hebben in 1967 met The Magical Mystery Tour en Sgt. Peppers psychedelische albums uitgebracht. De link met In the Aeroplane is enkel de evolutie daarvan. Dat is geen veronderstelling beste Franck. The Doors en Cream waren dit ook, al was dat meer rockgerichter natuurlijk. Deze eigenschap zit hem vooral in het tekstuele. Neutral Milk Hotel kon dat met deze plaat als de beste.

LeedsDit psychedelisch? Wat voor medicijnen gebruik jij? Imo is dit een exponent van hetzelfde genre als Radiohead: blanke jankmuziek voor jongens die zitten te somberen omdat ze zonder madam door het leven moeten.

Psychedelisch? Als dit al psychedelisch is, zou ik maar nooit wat straffers drinken dan Radler. Doe u huiswerk, luister Nuggets (1972) of The Electric Prunes - I Had Too Much to Dream (Last Night) (1967) of Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida (1968) of vooruit Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn (1967)

Kom tot inkeer - anders een donatie in de boetepot. Ik heb 'em ooit gekocht en tweemaal gedraaid (voor de contraexpertise, snapt u wel) - vreselijk echt; wil 'em graag wegdoen - van dit soort blanke jankmuziek word ik gedeprimeerd.

Leeds schreef:
Dat is geen veronderstelling beste Franck.

Ik alludeerde hierop:
Ik voel aan dat je die term meer associeert met albums als Hot Rats...

Mjuman schreef:

Gelukkig neem ik nog geen medicijnen beste mjuman. Maar je mag niet zeggen dat ik mijn huiswerk moet maken. Bespaar me de moeite om voorbeelden te geven want de meeste platen die je opnoemt ken ik. Psychedelische muziek heeft nu eenmaal het karakter dat zich makkelijk laat uitzaaien. Je zal ze overal vinden. Van hip hop tot klassieke muziek. Als je denkt dat ik absoluut de enige zou zijn die zegt dat dit psychedelisch is dan zal ik toch enkele voorbeelden moeten aantonen dat dit zo niet is.

Pitchfork Media's M. Christian McDermott gave the album an 8.7 out of 10, referring to Neutral Milk Hotel as "one psych-rock band making music that's just as catchy as it is frightening" and said that the album "does a credible job of blending Sgt. Pepper with early 90's lo-fi.

Uit het boek van Kim Cooper:
Mangum sings his dreamlike narratives with a dreamer's intensity, his creaky, off key voice occasionally breaking as he struggles to complete each dense couplet. The music is like nothing else in the 90s indie underground: a psychedelic brass band, its members self-taught, forging polychromatic washes of mood and tribute.

Verder op rym staat onder het genre van deze plaat: Indie Folk, Indie Rock, Psycedelic Folk, Lo-fi

I rest my case. En wat jullie nu ook mogen beweren of zeggen. Ik ga hier niet meer dieper op in. Laat me dan maar gerust naar dit blanke kattengejank luisteren die maar de uitstraling heeft van een simpel pop en folk riedeltje. That's fine by me. Vergeet uw plaat dan niet te verkopen hé, het zou zonde zijn ze zo in de vuilbak te gooien.

PS: gelukkig ben ik al jaren getrouwd en hoor ik niet in dat groepje van zieligaards zonder vrouw die naar zo'n muziek luisterd. Maar zeg nu voor jezelf, wat voor zielige uitspraak is dat nu, jij sukkelaartje.

Ik alludeerde hierop:

Geen probleem Franck

Misterfool
Ik snap deels wel waarom Leeds deze muziek psychedelisch noemt, al zou ik zelf niet dat labeltje plakken op dit album. De muziek heeft op momenten een haast surrealistisch/ impressionistisch sfeertje. Sommige klanken: de zingende zaag op het titelnummer bijvoorbeeld, geven ook wel een beetje zo'n vibe af. De relatie met Sgt, Peppers, zoals McDermott die legt, zie ik dan weer niet. Ik vind het sowieso lastig om NMH zo snel met iets te vergelijken. Wellicht Beirut; die band heeft ook een soort schuinmarcheerders-instelling. Bij dit album wordt dat echter veel hoekiger gebracht.

Leeds schreef:

'Harde Hollandse Humor' (een andere type van H3) landt nooit goed in Vlaamse aarde. ook dit maal niet

Persoonlijk voel ik me niet zo geroepen om uit te leggen wat het niet is - Lo-fi, ok, folk-invloeden ok, indie ok, maar daar stopt mijn gedachtetrein wel. Ooit was hier iemand van de pot gepleurd toen ik schertsenderwijs dit typeerde als postrock. Ook hier geldt: wat is de waarde van een label als het nauwelijks enig licht werpt op de muziek zelve?

En de boeken waarnaar jij verwijst zeggen mij heel weinig: het US besef tav labels (genretyperingen) daar kan ik heel weinig mee - IDM, nog zo'n hopeloos vage term, dreampop idem. Het rare is iemand met enig statuut gebruikt het ooit en zippo de meute rent erachter aan. Ik vind het best hoor, maar voor mij voegt zoiets bitter weinig toe. Psychedelic Folk - denk ik trouwens eerder aan Tungg (vanwege het repetitieve) of Trader Horne (vroeger, vanwege het sprookjesachtige).

Leeds schreef:

PS: gelukkig ben ik al jaren getrouwd en hoor ik niet in dat groepje van zieligaards zonder vrouw die naar zo'n muziek luistert. Maar zeg nu voor jezelf, wat voor zielige uitspraak is dat nu, jij sukkelaartje.

Je vertelt er niet bij of je wel gelukkig getrouwd bent, en of je dit mag je draaien in het bijzijn van je vrouw? Zo niet, ben jij de sukkel. Ik laat de andere twee denkwijzen even ongemoeid, maar associatief denken (beelddenken) ooit van gehoord

Dit album ooit aangeschaft obv berichten en positieve uitlatingen alhier, al twijfelde ik. Dit is ultimately NMD. En de cd raak ik niet kwijt - ik verkeer blijkbaar alleen met mensen met een goede of een heel slechte smaak; en dit valt ergens in het grijze gebied - alleen het doet me helemaal nix, sterker nog ik word er onrustiger van dan van Fabriclive 82 - en da's echte stappeman D&B

avatar van hoi123
Mjuman schreef:
van dit soort blanke jankmuziek word ik gedeprimeerd.
... want Iron Butterfly, The Electric Prunes, Pink Floyd en de artiesten op Nuggets zijn natuurlijk zo etnisch divers als het maar kan.

Je zegt het zelf al: labels plakken op een muziek is nutteloos en juist daarom heeft het echt weinig zin om Leeds aan te vallen als hij iets psychedelisch vindt.

hoi123 schreef:

Nee dat zeg ik niet! Net zoals het plakken van duidelijke, verklarende labels op verhuisdozen (bijv "breekbaar, glas") ervoor zorgt dat zaken snel geïdentificeerd worden, kan het adequaat - nb! - labelen van muziek inzicht verschaffen en het eenvoudiger maken om erover te praten. De onderhavige discussie hier geeft duidelijk aan dat hier GEEN sprake daarvan is.

Labels te breed willen trekken doet afbreuk aan de oorspronkelijke betekenis van de term en voegt niet toe inzake communicabiliteit.

Dat ik dit een kloteplaat vind (die allerlei nare associaties bij mij oproept), is totaal niet relevant - het gaat me om het terminologiegebruik, dan wel vervaging daarvan.

Misterfool schreef:

Inderdaad. Ik had ook al Beirut aangekaart wat deze plaat betreft. Er zijn gemakswijze veel raakvlekken tussen beide albums. Alleen is deze plaat, zoals je duidelijk maakt, hoekiger.

hoi123 schreef:

Het is nu eenmaal zo dat elke persoon een bepaald album anders ervaart. Voor mij is dat nu eenmaal zo treffend. Dat ik met mijn agument de bal compleet mis is dikke zever. Een muziekkenner als mjuman zou dat toch moeten relativeren en in plaats van , op vriendschappelijk wijze, de aanval op te zetten, zou mjuman beter eens uitzoeken waarom ik dit zo vind. De verwijzing met Sgt. Peppers is echt wel zo gek niet. De sound zegt niet alles over een album natuurlijk. Maar we wijken af...

Den Fransman met Vlaamse roots die gelukig getrouwd is heeft gesproken.

Groetjes aan iedereen.

avatar van El Stepperiño
Dit album schijnt te moeten rijpen en ik zal hem daarom nog eens vaker beluisteren. De eerste luisterbeurt bevalt echter niet best. Ik hoor emotie maar de muziek zelf spreekt mij nog niet erg aan. Wel hoor je meteen dat dit een groeier is. Nog maar geen sterretjes uitdelen dan..

avatar van Wibren
Oh Comely.
Wat is dat toch een fantastisch nummer, steekt er op deze plaat echt met kop en schouders bovenuit.

De eerste Nederlander die aantoonbaar 3 euro doneert aan Amnesty International, Greenpeace of Artsen zonder Grenzen kan van mij deze cd gratis ontvangen; draai ik ook nog op voor de verzendkosten. Voor Belgen zal dat iets hoger liggen, al kan ik de cd zonder jewelbox sturen.

Ben er klaar mee

Ben er klaar mee

Ach kom, je gooit toch een meesterwerk zo niet weg. Foei foei foei...

avatar van jasper1991
Jawel, het is voor narcistische MuPu's met ruitjeshemden.