Deftones - Adrenaline (1995)

Label: Maverick

1. Bored (4:05)
  2. Minus Blindfold (4:04)
  3. One Weak (4:28)
  4. Nosebleed (4:26)
  5. Lifter (4:43)
  6. Root (3:41)
  7. 7 Words (3:43)
  8. Birthmark (4:18)
  9. Engine Number 9 (3:25)
  10. Fireal (6:35)
  11. Fist * (3:35)
avatar van Sammy
De nog lekker rauwe Deftones. Goed album met enkele ontzettend agressieve beuknummers met als hoogtepunt Engine no. 9. 3.5* omdat het toch hun minste cd is.

avatar van HammerHead
Zeer goede debuutplaat en voor mij persoonlijk ook hun beste. Ze klinken nog lekker rauw en agressief. Daarna is dat voor mijn gevoel steeds iets minder geworden, met als resultaat de vrij matige laatste CD.

Rik
Heb deze cd net weer es sinds lange tijd geluisterd. Had verwacht dat ik em eigenlijk niet echt goed meer zou vinden. En hoewel ik alles van het begin tot het eind kan dromen kan ik het allemaal van het begin tot het eind uitzitten. En dat nu al zo'n acht jaar lang (tuurlijk met mindere periodes, maar toch...). Ook een cd die grotendeels mijn verdere muzieksmaak heeft bepaald. Daarom toch maar 5* en een plaatsje in mijn top 10. Staat voor mij geen een zwak nummer op, maar uitschieters blijven Bored, Root en 7 Words.

avatar van Eddie
Dat is lang geleden dat ik deze gehoord heb, ik had hem destijds op bandje, en heb hem toen heel veel gedraaid. Ik weet nog dat ik bored erg lekker vond net als 7 words en Engine number 9. Dit vind nog steeds hun enige goede plaat, al het latere werk kon me niet meer boeien.

avatar van Jeanicious
Ze werden altijd in één adem met Korn genoemd, maar ik vond dat altijd flauwe kul. Dit staat mijlenver weg van het oppervlakkige, bij vlagen interessante Korn-geluid. Ik vind dit veel meer diepgang, agressie en afwisseling hebben.

Absoluut de beste van deze heren.

avatar van Haveaniceday
Misschien ben ik op het verkeerde moment ingestapt: ik heb eerst White Pony leren kennen, en vervolgens pas de rest, maar ik vind dit niet echt supergoed, enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk (waaronder My Own Summer)
Edit: En daarmee ben ik de enige geloof ik

avatar van vanson
ik denk dat we de Deftones tekort doen met stellen dat 'Adrenaline' het beste is dat ze gemaakt hebben...dat zou namelijk betekenen dat 'Around the Fur' geen enkele ontwikkeling laat zien (Shove it, shove it, shove..) en dat 'White Pony' geen klassieker is...

Dit is een goed album, maar het beste van de 'tones moest nog komen

avatar van HammerHead
Da's jouw mening. Ik vind White Pony op enkele echte topnummers na echt al een stuk minder dan de eerste 2 platen.

Das toch ook moeilijk te zeggen.. Op dit album klinken de Deftones heel jong.. Hier na werden de studios veel duurder en de muziek werd veel volwassener.. Toch, het is moeilijk te zeggen of die ontwikkeling ook positief uitpakt voor de muziek.. Ik weet het niet.. Dit album vind ik opvallend goed voor zoon jonge band, maar ik vind dat het niveau daarna niet veel beter is geworden.. Wel vind ik My Own Summer van Around the Fur hun beste nummer..

slapkoekske
Die goeie ouwe tijd dat deftones nog die goeie muziek maakte. White pony vond ik een stuk minder dan deze en around the fur, na deze CD werd het allemaal wat volwassener maar op around the fur na, niet beter

eerst een 3,0 maar daarna toch echt een 2,0

de nummers boeien mij echt voor geen meter
(geen musicmeter, whahanee -_-)
maar misschien verandert mijn mening nog wel na t luisteren van de andere albums, ook al heb ik daar ook niet zon goed gevoel over, want de stem van de zanger is ronduit irritant te noemen...

Vincentionis schreef:

Dat is nou wat ze eigen stijl noemen. De een vindt het irritant, de ander vindt het geweldig.. Ook al zingt Chino systematisch vals, ik vind het zeker niet irritant.. Hij zingt niet gemaakt, en dat bespaart me een hoop koude rillingen..

avatar van Jools
Zelden zo'n agressief nummer gehoord als Engine nr. 9
Doet me qua agressie een beetje denken aan Cosmonaut van At The Drive-in.

avatar van knoltor
Voor mij de enige Deftones-plaat die er echt toe doet. Around de fur was ook wel goed, maar dit is toch nog met afstand de meest aggressieve, rauwe plaat en daar hou ik van.
Nummers als 7 Words doen me nog steeds de rillingen over mijn rug lopen.

dimwit
Hele toffe CD, met around the fur werd het wel beter muzikaal, maar deze is ook erg lekker.

Deftones = whoa

Timothebizkit
XxJoshxX schreef:
Deftones = whoa

Deftones =

avatar van fluidvirgo
Bored brulde ik vroeger altijd keihard mee, wat een lekkere plaat blijft dit toch...

***1/2

avatar van Shelter
Lekkere plaat als je boos bent of agressief
Bored is veruit het beste nummer, wat een heerlijk begin ook.
Het hele album knalt en Chino brult/zingt lekker mee....

avatar van kaztor
Wat zo bere-strak is aan dit album is het gort -en gortdroge geluid. Neem bv. de manier waarop Lifter begint: drummer zet heel kalmpjes in, klinkt wel heel kaal, en dan die riff... Heerlijk!
Verder vind ik Engine #9, Nosebleed, Root, Minus Blindfold en Fireal ook dikke krakers.

Gish
Heb dit album eigenlijk erg laat aangeschaft, wat vreemd is want ik ben een grote fan van "Around the Fur" en "White Pony".
Ten onrechte lang gewacht dus, want ook hier steelt deze band mijn hart met gemak. Herkenbare en allesverzengende metal.
Ik heb bij White Pony wel eens een bericht geplaatst of er gebruikers zijn die betere vergelijkbare metalalbums kennen dan deze. Heb daar weinig respons op gehad.
4,5/5

avatar van Schizophrenia
Toch wel een van de betere van Deftones. Hier hebben ze nog van die heerlijke lompe riffs, waar je wel op moet headbangen. Zelf vind ik deze nog beter dan de eerste van Korn waar ik hoendertijd ook helemaal gek van was. En die versnelling van Minus Blind Fold wat is die echt tof!

avatar van Mr T
Gaaf album met veel vette tracks. Heb echt moeite om hier favorieten te gaan kiezen. Geen ingewikkelde muziek, maar dat is ook absoluut niet nodig, dit is nog eens lekker beuken

guess who
mooie plaat, maar ik had er meer van verwacht. ik kende eerst het geweldige engine n.9, dus verwachtte ik een echt monster album.
jammer genoeg was er maar 1 track die het niveau van dat nummer haalde, nl. 7 words

avatar van Shelter
Niet eens Bored?
Dat vind ik namelijk echt een meesterlijke track!

Joy
Lifter!

mooi man

avatar van kaztor
Schizophrenia schreef:

Eerlijk gezegd vind ik dit toch ook wel beter dan de vroege Korn. Van Deftones waardeer ik het dat ze amper gimmicks op hun albums gebruiken. ze klinken altijd als zichzelf en proberen niet geforceerd hip te zijn.

No fist to fucking save you from!
You knock me out!

Heerlijk!

avatar van Sanderkeuh
Eerste en hardste plaat van Deftones. Rauwe, agressieve en kenmerkende sound.
Zanger Chino heeft zeer sterke stem en wisselt makkelijk af tussen fluisteren, zingen en screamen.
De grunts van Chi op de achtergrond bij sommige nummers passen ook perfect bij de muziek.
Toffe drum ook, er zit niet echt een patroon in. Het lijkt soms of het wat willekeurig in elkaar is gestoken. Maar dat maakt te drum net goed.
Zitten ook een paar goede bass-stukjes in. Bass mocht wel iets luider van mij.
De lyrics zijn niet zo speciaal maar klinken wel goed.

01. Bored: Heerlijk begin van een heerlijke plaat. Zeer sterke opbouw, de drum en gitaar passen zeer goed bij elkaar.
02. Minus Blindfold: Stuk minder dan Bored, maar geen slecht nummer. Ietwat vreemde opbouw, en niet alles past goed bij elkaar vind ik. Het heeft een paar vreemde afwisselingen. De song wordt naar het einde toe wel steeds beter.
03. One Weak: Beter dan Minus Blindfold, de opbouw is hier veel beter.
04. Nosebleed: Heerlijke song, vooral zang is hier sterk. Echt typische Deftones sound hier. En toffe bass in het midden.
05. Lifter: Geen slecht nummer, maar niet zo speciaal. Deze word ook beter naar het einde toe.
06. Root: 1 van de beste nummers op het album. Heerlijke riff in het begin, en daarna wordt de song alleen beter.
07. 7 Words: Best goed nummer, mocht wel iets harder.
08. Birthmark: Goede opbouw weer hier, niet veel op aan te merken.
09. Engine No. 9: Beter dan de vorige 2 nummers vind ik, zang en achtergrondzang wisselen elkaar perfect af hier. Goede opbouw dus.
10. Fireal: Langste nummer van het album, maar zeker niet het beste.
11. Fist: Rustiger nummer om het album mee te sluiten. Amper zang hier, maar dat stoort niet.

Top 2:
Bored, Root

3.75*, maar ik rond af naar boven. Dus:

met deftones heb ik heel erg gehad dat je er veel naar moet luisteren, anders kan je het niet waarderen. ik zie veel mensen zeggen dat ze de latere albums van deftones minder goed vinden. dit vind ik echter maar onzin, als band moet je vernieuwen en dat doen de deftones erg goed vind ik, op het album ''white pony'' zit bijvoorbeeld ''korea,'' dit is net zo rauw als vroeger maar met een lichte stijlverandering. die verandering moet je gewoon accepteren. daarnaast, live spelen ze oude nummers immers ook??

avatar van Don Cappuccino
Vandaag Adrenaline gekocht voor 2,50 bij de FRS en wat een heerlijk album is dit! Het oude werk is gewoon net zo goed als het laatste album. Vette riffs en weer de geweldige zang van Chino Moreno. Gelukkig deden de Deftones zich steeds meer ontwikkelen door de tijd heen in tegenstelling tot andere genregenoten, de muziek werd steeds experimenteler, maar het oude geluid bleef toch nog steeds. 4,5 ster.