Chimaira - Chimaira (2005)

Label: Roadrunner

1. Nothing Remains (5:38)
  2. Save Ourselves (5:11)
  3. Inside the Horror (5:31)
  4. Salvation (5:23)
  5. Comatose (4:45)
  6. Left for Dead (5:44)
  7. Everything You Love (6:19)
  8. Bloodlust (7:21)
  9. Pray for All (5:55)
  10. Lazarus (7:36)
  11. Malignant * (3:30)
  12. Cleansation * (4:07)
Necr0ph0biC
Ga van 5* naar 4*, naar een tijdje lijkt het toch wat minder te worden, vooral Everything you Love gaat vervelen. Toch blijven songs als Lazarus en Salvation Chimaira-klassiekers

avatar van andnino
Jammer van enkele overbodige en veel te lange nummers want Nothing Remains, Save Ourselves en Inside the Horror zijn gewoon geweldig. Salvation en Lazarus zijn al helemaal ongekend prachtige nummers.

Geweldig album van Chimaira, echt geweldig!
Elk nummer nadert de perfectie, misschien is dit wel het beste album dat ik van Chimaira heb gehoord, hoewel ik The Impossibillity of Reason ook niet slecht vond van Chimaira, maar ik verkies dit album dan toch boven The Impossibillity of Reason als ik eerlijk moet zijn. Chimaira heeft erg sterke nummers in dit album gestoken, vol sterke solo's en dit album is ook best te pruimen om gewoon lekker te beuken. Als ik eerlijk moet zijn vind ik dit album perfect, elk nummer is super en verveelt nooit.
Nee, erg sterke prestatie van Chimaira, dit album is gewoon top, dit album moet je beluisterd hebben! Heb je het album nog niet, waar wacht je dan nog eigenlijk op?!
Ga zo snel mogelijk naar je dichtstbijzijnde platenboer, je moest al weg zijn!
Cijfer: 5,0*!

avatar van neyonn
Zoals andnino hierboven zegt is het jammer dat enkele nummers op kunstmatige wijze 'gerekt' worden waardoor je toch vaak naar de skip toets reikt. Ondanks dit kleine foutje blijft het een goed album

3.5*

avatar van king_pin
Toch jammer dat je duidelijk een andere drummer op deze plaat hoort... Andols Herrick IS gewoon de drummer voor Chimaira!

mede door zijn afwezig toch de minste Chimaira plaat, hoewel ie nog steeds supervet is!

clutch
Foei, wat is Nothing Remains toch een lekker beukertje!

avatar van Aghora
Simpel ragwerk, maar juist daarom toch ook heel lekker om naar te luisteren. Bloodlust is mijn favoriet.

Stukken beter dan Resurrection, die plaat kon me niet echt boeien.

avatar van oceanvolta
Dit is me toch te veel ragwerk hoor. Af en toe wel lekkere stukken of een leuke solo maar het beukt maar door zonder variatie. Er zit wel variatie in de riffs en drums maar qua sfeer en energie is het allemaal hetzelfde.
Deze manier van zingen spreekt mij ook niet aan. Ik ben meer van de cleane zang.

avatar van Bastiaan Tuenter
Nothing Remains moet toch wel een van de allerbeste metalnummers aller tijden zijn.

bennerd
Zeker niet het allerbeste, maar wel een ijzersterke track. Inside the Horror is ook heel erg goed. Heb weer zin gekregen in deze plaat, miljaarde.

avatar van ASman
De band is er ondertussen mee gekapt, wat ergens wel jammer is: samen met Lamb Of God en Devildriver vond ik ze tot de beste moderne "Groovecore" (een stroming bands welke -anders dan de standaard Metalcore zoals Killswitch Engage of Unearth- een op Groove Metal gebaseerde sound hebben/hadden) behoren. Wat beter dan Shadows Fall en God Forbid, welke op zich ook twee solide bands waren, en lichtjaren beter dan de generische en slappe The Agony Scene of Atreyu meuk.

Lamb Of God is, met recht, een huisnaam geworden. Ook Devildriver heeft, eveneens met recht en niet in het minst dankzij de gezichtsmeltende grooves van de gitaristen en de venijnig kwaadaardige brul van Fafara, een aardige schare fans achter zich weten te krijgen waardoor het ook tot een van de populairdere moderne Metalbands is gaan behoren. Jammer dat Chimaira uiteindelijk een ander lot is beschoren. Sinds mensenheugenis geplaagd met personeelswissels en begonnen als generische Nu-Metalband (nooit echt een reputatie om goed mee te starten), veranderde de band sinds haar The Impossibility Of Reason drastisch haar sound. Volledig de kant van de Groove op en in hun mix brachten ze verschillende andere elementen samen die hun geluid typisch "Chimaira" maakte. De karakteristieke brul van zanger Mark Hunter, kenmerkend hakkende riffs die als een sloophamer neerkomen, een spaarzaam maar effectief gebruik van keyboard-soundscapes (die overigens enorm sfeerversterkend werken) en de Midden Oosters-aandoende melodielijnen die vaak in het soleerwerk komen opduiken...allemaal versmolten binnen een geheel dat alleen maar "Chimaira" genoemd kon worden. Dit alles maakt Chimaira toch een rotsvaste nummer 3 in de "Big 5" (als we het zo al kunnen noemen, want voor bepaalde bands bleef het echte succes toch wel uit) van deze moderne Groovecore-stroming.

De band piekte op deze plaat. The Impossibility Of Reason was aardig, maar de band was duidelijk nog zoekende naar hun geluid. Op deze plaat vonden ze niet alleen echt hun sound, ze haalden ook het maximum wat uit deze sound te halen valt. In hun verdere platen -naar mijn mening zelfs niet op hun eveneens geprezen Resurrection- konden ze dit niveau niet meer halen. Soms misschien een tikje monotoon, maar dat was dan ook weer eigen aan deze stroming.

Warm aanbevolen.

avatar van james_cameron
Uitstekend derde album, met ditmaal iets langere en overwegend midtempo nummers. Aan variatie schort het hierdoor wel enigszins, maar gelukkig is het songmateriaal over de hele linie wel ijzersterk. Het album klinkt ook erg goed, wat vooral te danken is aan de geweldige mix van Colin Richardson, één van mijn favoriete producers. Toffe band, jammer dat men er inmiddels mee gestopt is.

avatar van Eddie
Eens of twee keer per jaar komt deze plaat nog voorbij. Elke keer realiseer me dan weer wat een mod-der-vet-te plaat dit eigenlijk is. Ik draai deze echt te weinig.