Sigur Rós - Takk... (2005)

IJsland

9. Andvari (6:40)
  10. Svo Hljótt (7:24)
  11. Heysátan (4:09)
avatar van AOVV
'Takk...' gaat een halfje omlaag, nu ik 'm nog eens luister. Deze quote heeft me aan het denken gezet:

Eveningguard schreef:
Ik denk dat de band vaak er iets te vaak te veel boven op gooit. De eerste twee albums hadden ook behoorlijk wat ingetogen momenten. Die zijn bij Takk niet te vinden. Het is allemaal grootser en dat vind ik een beetje zonde.

Hij heeft gewoon gelijk, natuurlijk. Al blijft het een erg goeie plaat, de argumenten die Eveningguard aangeeft, snijden wel degelijk hout. 'Takk...' is soms te vol. Dat heeft een de adem afsnijdend effect, en dat is niet altijd even prettig. Toch staat er genoeg kwaliteit op de plaat, om een 4* te verdienen. Minder zal dit dan ook nooit worden bij mij, heb ik het gevoel.

avatar van Eveningguard
Momenten van meters kippevel worden afgewisseld met stukken dat ik denk: Ho maar, nu weten we het wel. Even een paar voorbeelden:

1: Het einde van Glósóli is the bombastisch en wordt te ver doorgetrokken.
2: Jonsi zingt hier wel heel erg vaak met zijn kopstem.
3: De intrumentatie is te vol.

Ik ben door dit album tot de conclusie gekomen dat de zin 'Less is more' zeker opgaat voor deze band.

avatar van AOVV
En dat is in zekere zin jammer, want het zit echt heel goed in mekaar, deze plaat.

avatar van Eveningguard
Steengoed. De nummers steken fantastisch in mekaar maar zo bijzonder mooi als de eerste luisterbeurt wordt ie nooit meer. Pas na drie luisterbeurten begon het op te vallen.

avatar van jassn
damn en ik vond het na 1 luisterbeurt dat het allemaal iets te veel was.

avatar van KKOPPI
AOVV beter zou ik het niet kunnen formuleren. 'Heysatan' is vanuit dat opzicht dan ook het nummer dat de beste structuur heeft; niet te veel instrumentatie en rustig aan. Dát maakt het een typisch 'hemels' Sigur Rós - nummer. Het laatste stuk op 'Meo Bloonasir' valt ook onder die categorie.

avatar van Fathead
Misschien dat het einde van Andvari daarom ook zo mooi is...

avatar van Eveningguard
Ik hoop in ieder geval dat het bombasme bij het volgende album achterwegen wordt gelaten.

avatar van Bardt1980
Ik hou wél van die bombast, mag hier en daar wellicht wat genuanceerder maar ik hoop dat ze die lijn doorzetten op hun nieuwe album.

avatar van Hedser
The Eraser schreef:
Svo Hljótt , beetje onderschat hier! Wat een climax!

Helemaal mee eens. Viel me eerst nooit zo op, maar wat een nummer zeg!

sigurros88
Ik vind het bombastische absoluut geen probleem! Deze is net als hun andere albums een meesterwerk!

Ik vind het eigenlijk wel knap dat elk album een andere sfeer en sound heeft terwijl het allemaal echte ''sigur-ros-albums''' blijven. Elk allbum is weer een nieuw avontuur...die me tot nu toe nog nooit is tegen gevallen!

avatar van Shinobi
Lekkere muziek voor op de zondag. Misschien soms iets te bombastisch, maar dat deert niet.

3,5 Sterren.

avatar van KKOPPI
Eveningguard schreef:

3: De intrumentatie is te vol.

Heb je het hier over Glosoli? Bij dat nummer vind ik de overvolle instrumentatie op het einde juist geweldig passen. Het nummer bouwt zich heel langzaam op en op het einde is het of je van een waterval springt.

avatar van Eveningguard
Nee. Ik heb het over het album in het algemeen. Waar ik Sigur Ros in het begin in vond uitblinken was het minimale gebruik van geluiden en gitaren. Juist dat maakte het tot een emotionele ervaring. Hier proberen ze met een goedkoper geluid weg te komen die een beetje teveel leunt op 'mooidoenerij'.

Nu ik het nogmaals op een rij heb gezet doe ik er nog maar een halfje af. De band moet uitkijken dat ze geen parodie op zichzelf worden.

avatar van Timo-otje
Eveningguard schreef:

Dit vind ik nou weer lichtelijk overdreven, karikatuur op zichzelf. Ik ben het met je eens dat deze minder is dan de eerste 2 maar zo erg is het ook weer niet. Als ze alleen maar dezelfde albums zouden maken zou ik snel afhaken maar dat is niet echt het geval. Je hoort wel op elke album dat het Sigur Ros is maar ze zijn toch iets anders, ze zijn steeds toegankelijker geworden, maar dat hoeft geen slecht teken te zijn. Of dat goed of slecht is, is aan eenieder zelf te bepalen.

avatar van Eveningguard
Ik zeg nergens dat dit al zo'n parodie is, maar het feit dat de band voor de bombastische en daarbij makkelijkere weg kiest baart me wel zorgen. Als ze deze weg blijven volgen dan ben ik bang dat ik het trucje zat word. Less is more, zeker in het geval van Sigur Ros. Voor de rest heeft het album zeker z'n kwaliteiten. Zo is Saeglopur nogsteeds een geweldig mooi nummer.

Eveningguard schreef:

Dat is geen feit. Dat is uw mening en sorry, ik volg u daar niet in. Dat bombastisch een makkelijkere weg is, is volledig uit de lucht gegrepen. Zeker wat Takk... betreft.

avatar van Eveningguard
Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt. Wat ik in een eerder bericht aanhaalde was de 'rust' die je kon vinden bij de eerdere albums. Het is juist knap om zo te emotioneren, in plaats van op deze manier. Dat het bombastischer is lijkt me een feit. Hoe moei je het vind is weer een ander verhaal.

avatar van Deren Bliksem
Eveningguard schreef:

Hoewel ik een groot SR-liefhebber ben, snap ik je punt wel. Dit album is nou eenmaal minder minimalistisch dan hun vorige albums.

AOVV schreef:

Ik ben het hier deels wel mee eens. Een nummer wat van mij geen climax nodig heeft is Saeglopur. Ik vind het rustige deel van dat nummer hemels, maar de tweede helft is te veel van het goede. Bij Glosoli echter past de climax wel. Het nummer is zeer vol geproduceerd ja, maar het stoort mij totaal niet. En wat betreft rustige nummers, Se Lest is één van mijn favoriete Sigur Ros nummers. Doet me als geen ander tot rust komen. Maar je hebt zeker een punt. Milano bijvoorbeeld, heeft ook niet echt die uitbarstingen nodig.

sigurros88
Milano zonder uitbarstingen lijkt me wel wat aan de lange kant dan:)

Deren Bliksem schreef:

Maar daarvoor niet minder goed. Het is goed dat Sigur Ros hun manier van werken durven aanpassen. Kwestie om het monotone wat tegen te gaan.

avatar van Madjack71
Met terugwerkende kracht begin ik mij toch wel wat te storen aan de stem van Jonsi en de bombast ervan.

Leeds schreef:

Dan lijkt mij dit niet de goede manier. Bombast is een veel makkelijkere manier on te emotioneren dan minimalisme. Je kunt een gigantische uitbarsting van vocalen hebben. Daarbij krijg je een groots gevoel. Maar de rust die je bijvoorbeeld in Untitled 2 had is veel droeviger dan de taart die hier in je gezicht wordt gegooid. Ik had de formule al vrij snel door.

Eveningguard schreef:

Dit kan best zijn. Maar ik blijf heel positief over het feit dat ze hun muzikale koers lichtjes aanpasten. Ze mogen gerust die taart in mijn gezicht gooien. Nu, ik hou van die rustige nummers maar hoe Sigur Ros hier te werk gaat vind ik minstens even goed.

avatar van Eveningguard
Geld dat ook voor de houdbaarheidsdatum? Is het niet zo dat de diepgang van de eerste twee albums veel langer meegaat dan de directere muziek?

Eveningguard schreef:

Met de houdbaarheid van Takk... is niets mis, althans voor mij. Hier is de diepgang toch ook aanwezig en ze zijn muzikaal veel rijper geworden. Maar dat is zeker geen afbreuk voor AB en ( ).

Dat ze in uw term "directere" muziek brengen kan ik misschien wel begrijpen. Maar dan nog is dit niet te vergelijken met wat we voorgeschoteld krijgen op de hedendaagse radio. Want dit wil je toch zo duidelijk maken. Het karakter van dit album is vergelijkbaar met dat van de vorige 2 platen. Als dit oubollig klinkt binnen hier en zeg maar 20 jaar dan zou dit ook het geval zijn met AB en ( ). Maar dit zou me toch wel verrassen.

avatar van Screenager
Na deze toch wel behoorlijk lang niet meer gehoord te hebben, klinkt deze des te beter en verhoog ik bij deze toch naar de 4,5.
Ja, het klinkt dikwijls zeer vol en ja, het is bombastisch,... máár wat een kleppers van songs staan hier op. Men wordt hier vaker dan in al hun andere platen van de ene climax naar de andere gegooid en is naar mijn bescheiden mening hun meest postrock-gerichte plaat.
Ik vind trouwens dat ze wel nog voor genoeg afwisseling zorgen met bijvoorbeeld Með Blóðnasir, wat van mij misschien ook nog wel iets kaler had gemogen dan.
Uitschieters blijven voor mij Glosoli (hémels, zeker ook met die prachtige clip), Saeglopur (ongeveer even hemels) en Gong. Maar ongeveer elk ander nummer op deze plaat is eveneens van een onaardse schoonheid.
Deze plaat blijft gedurende het volle uur boeiend en daarom verdient het deze verhoging zeker wel.
Na Agaetis Byrjun en () hun beste. Takk Sigur Ros.

avatar van IllumSphere
Na de twee fantastische platen, waaronder () als beste tot nu toe, had ik eigenlijk heel erg veel zin in deze plaat. Mijn goesting werd beloond met alweer een fantastisch album die in het begin een stuk vrolijker klinkt, maar dan weer teruggrijpt naar de typerende melancholische geluiden van deze band. Glósóli (die vrolijkheid waarover ik het heb), Hoppípolla (toch wel één van de betere nummers) en Sæglópur (met zijn euforische climax) behoren tot mijn favoriete nummers. Nu mag dit een fantastisch album wezen, () wordt niet van de troon geschopt, maar dat kan ik dit album niet kwalijk nemen. Oh, wat ik trouwens ook kan opmerken is dat de tijdsduur gemiddeld een stuk korter is dan bij de voorgaande albums. Maar dat doet niets af aan de kwaliteit die dit album herbergt.

avatar van MJ_DA_MAN
Topplaat van Sigur Rós met een aantal geweldig mooie momenten, waaronder het hoogtepunt Hoppípolla; het moment dat dat nummer zich begint op te bouwen in combinatie met dat fenomenale piano'tje: onbeschrijfelijk mooi. Staan dus nog een aantal andere absolute topmomenten op; aantal nummers zijn wel iets minder mooi dan de andere, maar deze plaat verdient een dikke 4* op dit moment.