Bruce Springsteen - Born to Run (1975)

Label: Columbia

1. Thunder Road (4:49)
  2. Tenth Avenue Freeze-Out (3:10)
  3. Night (3:00)
  4. Backstreets (6:30)
  5. Born to Run (4:30)
  6. She's the One (4:30)
  7. Meeting Across the River (3:18)
  8. Jungleland (9:35)
avatar van Zavo
De beste van Bruce.

Niet mee eens (maar smaken verschillen ).

Bevat wel het beste nummer van Bruce ooit (Thunder Road).

avatar van LittleBox
Probeer ook eens de outtakes van deze plaat (War & Roses). Daar staat een mineurversie van Thunder Road op waarvan alle haren van genot overeind gaan staan. Zó vreselijk mooi.

avatar van Pat Chuli
"It's a town full of losers, and I'm pulling out of here to win." -

keer op keer kippevel op dat moment, zelfs na dik 30 jaar ..

avatar van Paalhaas
Ik ook, zelfs na dik 2 jaar..

avatar van LittleBox
Om te vieren dat deze plaat 30 jaar geleden is uitgebracht, is zojuist een DVD-box op de markt verschenen met een ge-remasterde cd van BtR, maar ook (en dat is interessanter) twee DVD's: Wings For Wheels (een making-of DVD met geweldig beeldmateriaal van toen) en een DVD met de liveregistratie van het eerste concert van Springsteen en E-Street Band in Europa: de Hammersmith Odeon in London. Legendarisch concert en de geluidskwaliteit op de DVD is ongelooflijk goed opgekrikt . Schitterend concert met een "O-had-ik-daar-maar-bij-kunnen-zijn"-gevoel. Hij opent met een van de mooiste versies van Thunder Road en verdere hoogtepunten zijn Backstreets, Jungleland, It's Hard To Be A Saint In The City en Lost In The Flood. Elke muziekliefhebber moet dit in zijn kast hebben staan of tenminste dat liveconcert bekeken hebben. Doen!

avatar van Paalhaas
'Is it a big box or a....?'

Hou nou eens op met die flauwe grappen, Paalhaas!

avatar van LittleBox
(Paal)hazen moeten dit jaargetijde op hun tellen passen....

avatar van animalkrullie
Jungleland is een onbekende parel!!!!
Dit is een pop klassieker!!

animalkrullie schreef:
Dit is een pop klassieker!!

Maar 3,5*? Dan ben ik benieuwd waar jij 5 sterren aan geeft.....

avatar van animalkrullie
Ik vind het Nummer: Jungleland een pareltje, de rest vind ik ook goed maar dat vind ik gemiddeld

avatar van gemaster
Hele mooie cd hoor, maar het raakt me allemaal niet echt. Het is toch het verhaal van dat jongetje van 18 dat met zijn meisje achterop de brommer een betere toekomst tegemoet rijdt. Allemaal erg fascinererend enzo, maar het is wel een ver van mijn bed show. Ik denk niet dat ik dit nog veel ga luisteren in de toekomst.

avatar van Eddie
Onlangs voor slechts 15.- de special edition box gekocht, in het kader van de horizontale verbreding. Er ging serieus een wereld voor me op ik kende al wel wat nummers van hem ook had ik Born In The U.S.A. al op vinyl. Maar deze plaat is op alle fronten beter. Emotioneel melodieus, gevoelig en soms rockt het nog lekker stevig weg ook nog. Beste nummers; Thunderroad (uiteraard) 10th av. Freezeout en Jungleland.

(wat ik alleen vreemd vind is dat er bij track 2 'met The E Street Band' bij staad. tot eind jaren tachtig nam "The Boss" toch al zijn platen met de e-streat band op)

avatar van marco straaten
thunderroad en born to run: GEWELDIGE Nummers

Eddie schreef:

Niet alle nummers zijn met the e-street band. De eerste twee albums bestond de e-street band ook nog niet officieel. Born to Run markeerde dat begin. Kijk maar naar de meewerkende artiesten in het boekje.

als ik dan iets van deze man wil hebben is het toch wel dit album...

avatar van fish
Het oer-romantische Backstreets is toch als een herinnering aan een jeug(liefde/vriendschap) die je nooit gekend hebt. En toch zo echt...

heb zowel het originele album als de 30th anniversery edition welke prachtig is.. is elke euro waard..

Lekkere album. Mn eerste Bruce springsteen album. Ik kende hem door mn wiskunde leraar

avatar van vanh
Wat een pure klasse deze cd van the boss. Staat op 1 in mijn lijstje van deze kanjer.

Geweldige plaat,ook live helemaal super tijdens de reunion tour speelden ze de combi Meeting across the river/ Jungeland nog wel eens echt kippevel

avatar van pukster
Heb vandaag ook voor 15 euro de special edition gekocht. Heb niet echt iets met Bruce, maar zo'n prachtige box voor zo weinig geld kon ik niet laten ligggen. Tip voor platenmaatschappijen: maak vaker zulke uitgaven en er zal minder vaak muziek worden gestolen van het Net. Wie wil zo'n box nou niet hebben? Wat ik van Born to Run vind? Wel aardig. Precies wat ik verwacht had van Springsteen. Gelukkig niet zo glad als Born in the USA (ken ik nog van mijn jeugdjaren).

avatar van Tribal Gathering
Dit is echt een album met fantastische songs, maar een wat mindere uitwerking. Thunder road is in de rustige uitvoering van het live album 75 -85 een heel stuk beter.

Eigenlijk is het best treurig als je in de documentaire bij deze box hoort dat ze een jaar hebben gedaan over het op plaat zetten van deze 8 songs. In dezelfde box zit dan een live DVD van een concert in het Hammersmith Odeon in London waar ze op een avond de studioversies van een aantal van de nummers compleet overtreffen.
En dan ben ik normaal gesproken geeneens een echte liefhebber van live albums, maar wat Bruce met de E-street band hier laat zien ; Werkelijk waar fantastisch.

Als je deze box voor 15 euro ziet liggen, moet je natuurlijk geen moment twijfelen. Je krijgt een goede documentaire, een heel goed studio album en een fenomenaal concert op DVD. Er zijn slechtere dingen om je geld aan uit te geven.

avatar van citizen
Hammersmith is inderdaad geweldig.

EVANSHEWSON
Voor mij is dit zijn absoluut meesterwerk. Geen halve zwakke song. Titelsong om rillingen van te krijgen, een meesterwerk. Wàt zeg ik ?
Born to run (het nummer dan) is beste song OOIT !
En dit komt van een ware Beatlesfan !
Thunder Road is ook overweldigend !
Koop de specitale 30th anniversary edition, die box is zijn geld méér dan waard, met het live concert Hammersmith Odeon in 1975 in London !
Box is voor niet te veel geld te vinden, maar ik vrees dat ze er zullen moeten bijproduceren, want er is véél vraag naar !
Deze elpee, of cd zit in mijn all-time top tien !

avatar van Rinus
De doorbraak LP van Bruce in de USA. Een beetje een andere stijl dan op de twee eerste albums, meer rock georienteerd, maar de teksten zijn nog steeds behoorlijk wazig. In de nummers is vaak een behoorlijk grote rol weggelegd voor de sax van Clarence Clemons. Het is echter een transitie album, langzaamaan wordt Bruce een working class hero. En die stijl verfijnt Bruce op de albums die komen gaan. Het prijsnummer is natuurlijk "Born to run", dat later weer op een geweldige manier gecoverd werd door....Frankie Goes To Hollywood (op het album "Welcome to the pleasure dome"). Ik heb de vinyl uitvoering met klaphoes.

avatar van korenbloem
zonder enige twijfel een 5.

meer worden wil ik er niet vuil aanmaken, iemand die dit album nog niet kent, luisteren, luisteren en nog een luisteren tot dit ongeveer het mooiste is wat je hebt gehoord.

The boss.

EVANSHEWSON
Absoluut meesterwerk uit de beginperiode van The Boss.
Thunder Road is de mooiste opener van een album ooit en de titelsong kortweg het allerbeste lied ooit. En dààr wil ik niets afdoen.
Zéér doorleefde songs van een gewèldige performer en artiest.
Voor mij maximale score dit meesterwerk;
* * * * * (vijf, 5, cinq, five, Fünf)

avatar van avdj
Tja, wat moet ik met dit album?
In principe zijn het gewoon mooie, degelijke songs maar ik wordt er niet bepaald warm of koud van. Mijn favoriet is het titelnummer en de laatste twee gaan er ook wel in. Maar zijn muzikaliteit kan zijn beperkte stem in tegenstelling tot Neil Young mijns inziens niet compenseren. De nummers zwingen gewoon niet en zijn ook niet bepaald baanbrekend te noemen. Wat dit album op de zestiende plaats doet bij AcclaimedMusic is mij dan ook een raadsel. 3,5*

avdj schreef:

avdj schreef:
De nummers zwingen gewoon niet en zijn ook niet bepaald baanbrekend te noemen.

... en even later...
Ga je mond spoelen! Van iemand met zo'n top 10 zou je kunnen vermoeden dat jij ook Born to Run als meesterwerk zou herkennen, maar helaas... Goed, ik voel me toch geroepen hier iets over te zeggen. Het was niet bepaald Springsteens bedoeling om er een swingend geheel van te maken. Hij had een boodschap te verkondigen. Dit album is het bewijs van een ongelooflijke daadkracht en wilskracht om mensen met een album net zo te overtuigen en betoveren als hij daarvoor al deed met zijn liveoptredens. Bekijk of beluister Live @ Hammersmith Odeon (DVD en CD) en de documentaire Wings for Wheels en als een nummer als Thunder Road (zeker live!) je koud laat ben je helaas reddeloos verloren...