Opeth - Ghost Reveries (2005)

Zweden
Label: Roadrunner

1. Ghost of Perdition (10:29)
  2. The Baying of the Hounds (10:41)
  3. Beneath the Mire (7:57)
  4. Atonement (6:28)
  5. Reverie / Harlequin Forest (11:39)
  6. Hours of Wealth (5:20)
  7. The Grand Conjuration (10:21)
  8. Isolation Years (3:51)
  9. Soldier of Fortune * (3:28)
totale tijdsduur: 1:06:46 (1:10:14)
avatar van Eddie
slaemperayreon schreef:
Cd was voor 15 euro te koop ergens. Aangezien ik de ge-edite versie van "The Grand Conjuration" al had gehoord, besloot ik hierna maar tot aankoop over te gaan.

En ik vind het absoluut een sublieme plaat. Het is mijn eerste kennismaking met ze, dus al die rustigere overgangen, kleine maar subtiele pianoriedeltjes, de stem van Akerfeldt en zijn teksten hebben absoluut een enorme indruk op mij gemaakt. Ik vind eigenlijk ook geen enkel nummer tegenvallen. Maar gezien het feit dat de andere platen volgens jullie nóg beter zijn, zet ik nu rustig in met 4.5*

Ik raad je aan om na deze eens te zien dat My Arms, Your Hearse of Still Life bemachtigd, die vind ik persoonlijke op alle fronten nog net iets beter dan deze parel. Ach wat zeur ik eigenlijk zijn alle opethplaten meesterlijk.

Sietse
alleraardigst album, en dat voor een niet (meer) metalhead.

avatar van wizard
Eerlijk gezegd heb ik wel betere Opeth-albums gehoord (My arms,your hearse, Blackwater Park), maar dat neemt niet weg dat ik dit album erg goed vind.
Wel zijn naar mijn idee sommige nummers wat te lang opgerekt, bijvoorbeeld met een gitaarpingeltje dat maar herhaald en herhaald wordt. Wellicht hoort dit bij Opeth, maar op Ghost Reveries vind ik het nu en dan storend.
Hours of Wealth en Isolation Years zijn erg goed, zeker omdat ik andere 'rustige' Opeth-nummers vaak niet echt kan waarderen.

avatar van Lying Mouth
Ik kan nog niet helemaal plaatsen waarom deze band op deze site zo geprezen wordt terwijl bands als Paradise Lost, Celtic Frost en Therion behoorlijk genegeerd worden.

Blijkbaar is dit niet hun beste dus ik moet nog maar eens wat andere albums gaan luisteren. Ik zie hier My Arms, Your Hearse genoemd worden, terwijl de metal toplijst vooral Deliverance aanprijst. Advies?

avatar van HammerHead
Duidelijk "Blackwater Park" wat mij betreft, alhoewel "Deliverance" ook erg goed is.

avatar van Exfrozen
Ik vind "Deliverance" de beste.

avatar van Eddie
Lying Mouth schreef:

Ik wil Celtic Frost niet op een lijn zetten met Opeth, CF is veel meer thrash (het oude werk) en mist absoluut de finesse en diversietijd van Opeth. Paradise lost zit met het oude werk wel een beetje in de zelfde hoek, maar is ok lang niet zo diverse, maar was midden jaren negentig wel net zo populair. Therion ken ik niet zo heel goed, maar die zaten toch meer in de Death/Black metal hoek.

Lying Mouth schreef:

Dat de metal Top lijst Deliverance aanprijst is vrij logisch die plaat is op een grote Label uitgebracht dan hunoudere werk en heeft zo dus meer bekendheid vergaard. Persoonlijkvind ik 'My Arms...' en 'Still Life' hun beste werk, maar ook 'Black Water Park' mag zeker niet achterblijven. Het oudere werk is wel eenfractie harder en minder glad geproduceerd dan de platen vanaf Black Water park. Dus wanneer je Ghost Reveries helemaal top vind kan het best zijn dat je het oudere werk een stuk minder vind, omdat het gewoon een stuk donkerder is.

avatar van Jeanicious
Eddie schreef:

Therion was in het verleden een echte Death-metal band, die beetje bij beetje uitgegroeid is tot een metalband die gebruik maakt van een echt klassiek instrumentarium/orchestratie en koren.

avatar van Kasperbert
Na Deliverance is dit mijn favo-album van Opeth . The Grand Conjuration is echt een ubervet nummer

avatar van Fianosther
Ik vind Deliverance/Blackwater Park/Still Life toch wel wat beter, dit is een technisch betere herhalingsoefening van de eerstgenoemde 3 maar het mist de duistere sfeer. Ik weet nietzo goed wat ik hier voor meot geven, als album opzich toch wel 4,5*, het zit gewoon ijzersterk in elkaar, is met veel emotie gespeeld, prachtige tempo en dynamiek wisselingen ga zo maar door. Daarentegen mag het volgende Opeth album wel weer echt wat anders worden, anders heb ik het idee dat het, hoe onvoorspelbaar de muziek ook is, saai gaat worden.

avatar van Pruut
Ik vind dit album veel complexer dan Deliverance...door Deliverance zat ik zo in.. En die vind ik ook egt geweldig, maar hier zit wat meer afwisseling in. Maar Deliverance heeft weer strakkere harde nrs, ik geef ze allebei 4.5*

avatar van Edski
Normaal gesproken is dit niet helemaal mijn soort muziek. Ik weet eigenlijk niet meer waarom ik deze plaat ben gaan luisteren, maar was blij verrast! Hard, melodieus, afwisselend... zowel de zang/grunt als het gitaarspel zijn erg goed...
Ik ga zeker meer van Opeth beluisteren!
Andere tips in dit genre? Is Riverside misschien wat voor me?

avatar van Fianosther
het standaard symfo rijtje van nu:

opeth
porcupine tree
riverside
anathema
marillion

avatar van Edski
Thanx, ik zal eens gaan rondsnuffelen of er naast Opeth voor mij nog meer te halen is in deze hoek...

avatar van dynamo d
Welke nummers van Ghost Reveries hebben geen gegrunt en zijn wat rustiger (m.a.w. in Damnation-stijl)? Of zit er in elk nummer gegrunt? Ik houd daar nl. niet zo van, maar vind Opeth op niet-grunt songs erg goed.

avatar van Snappy
Even voor je geluisterd en het resultaat is dat nummer 4,6 en 8 geen gegrunt, succes!

avatar van dynamo d
Snappy schreef:

Dank Snappy! Dan ga ik 'm binnenkort maar eens kopen.

slaemperayreon
Mag ik wel even eerlijk zijn? Die langere nummers waar dus wél in gegrunt wordt, laten juist de sterkere kant van Opeth zien. En bovendien hoor je dan pas goed hoe Mikael met zijn stem kan variëren door dan ook clean te zingen.

avatar van Snappy
slaemperayreon schreef:

Helemaal mee eens! De afwisseling van rustig en gegrunt binnen een song is Opeth op zijn best!

avatar van Rayaccos
Hm, het is normaal gesproken niet echt mijn muziek en zal het dus niet zo snel opzetten, maar stiekem...heel stiekem in mijn eentje op mijn kamertje ga ik het zeker nog eens keihard opzetten.

beaster1256
dikke zeverplaat van een richting die weinig om het lijf heeft en al honderden keer gemaakt is door groepen van de jaren 70 , what a waste of cd material

avatar van Fianosther
een richting die weinig om het lijf heeft? wat bedoel je daar precies mee?

En hoezo jaren 70?

En hoezo jaren 70?

dat lijkt me nietzo moeilijk. opeth = death metal gemixed met jaren 70 prog rock... waarom het een richting is die weinig om het lijf heeft is voor mij de hamvraag.

avatar van Bruno Banani
Hours of Wealth is mijn eerste lente-dag plaat, skitterend!

(met bijbehorende foto op www.brunobanani.blogspot.com)

Fianosther schreef:

Dat van die progelementen begrijp ik, maar het is (mijn inziens) vooral een death metalband. En dat is niet helemaal jaren 70

avatar van Improve
Improve
wizard schreef:

Klopt ja vooral bij: Reverie / Harlequin Forest nummers 5, gaat een riff echt te lang door is wel echt minder.

avatar van smash016
Prima album, alleen jammer dat Mikael klinkt alsof-ie zanglessen heeft genomen. Ik weet niet, die "off-key", bijna gefluisterde vocals van Orchid e.d. hadden toch meer, naar mijn smaak. En neem nou, Hours of Wealth, sorry, dat is mij iets te pathetisch... "Looking through my window... all days are in darkness..." - hoe die dat uitspreekt, tenenkrommend gewoon.

avatar van Waldo Jeffers
Dit Opeth-album was een echte openbaring, toen ik het voor het eerst hoorde stootte het eigenlijk meteen naar nummer 3 in m'n album top van Opeth (na BP & Morningrise)... Ondertussen is ie nummer 2 geworden. Blijft overrompelen dit album. Toont ook aan wat een unieke band Opeth eigenlijk wel is. 4,5

Echt een magistraal goede cd deze laatste van Opeth. Goede stem variatie en de toevoegingen van de hammond orgels geven deze plaat een warme gloed. Alleen heb ik het gevoel dat deze plaat opgebouwd is ui drie magistrale kleppers van nummers ( met name: the grand conjuration, ghost of perdition en the baying of yhe hounds) en dat de andere nummers er zo een beetje opstaan als vullers. Versta mij niet verkeerd opzich zijn ze ook wel goed, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat ze zo een beethe veredelde intros, een aanloop naar het grote vuurwerk zijn. Maar genoeg gezeurd, algemeen gezien is dit is een sublieme plaat, maar eentje die je wel helemaal in een ruk moet uitluisteren (zie argumenten boven).