Opeth - Ghost Reveries (2005)

Zweden
Label: Roadrunner

1. Ghost of Perdition (10:29)
  2. The Baying of the Hounds (10:41)
  3. Beneath the Mire (7:57)
  4. Atonement (6:28)
  5. Reverie / Harlequin Forest (11:39)
  6. Hours of Wealth (5:20)
  7. The Grand Conjuration (10:21)
  8. Isolation Years (3:51)
  9. Soldier of Fortune * (3:28)
totale tijdsduur: 1:06:46 (1:10:14)
avatar van Fianosther
grappig, ik vind the grand conjuration en the baying of the hounds juist de zwakste songs van de plaat.

Reverie/Harlequin Forest, ghost of perdition en beneath the mire steken juist boven de rest uit.

avatar van james_cameron
Wederom een mooi Opeth album. De band begint steeds meer de Tool van de metalwereld te worden. De unieke stijl en de vernuftige songstructuren dragen hier uiteraard aan bij. Het gemak waarmee de band rustige melodieuze passages afwisselt met ruw beukwerk en gebrul dwingt respect af.

avatar van HammerHead
Vandaag nog maar eens gedraait en ik haal er toch een halfje vanaf. Technisch gezien een zeer strak staaltje, maar nogal ontdaan van spontaniteit en echte emotie. Daardoor vind ik 'm ook vrij saai vergeleken met eerder werk

avatar van THEMARSVOLTA
james_cameron schreef:

Tool van de metalwereld? wat voor muziek is tool dan? pop?

BlueBerry
dit is niet echt mijn ding. maar deze band kan echt spelen. live klaren ze de boel ook wel even. en ik vind het knap want de zanger schrijft de muziek en de texten en dan komt er zoiets tevoorschijn.
geweldig tempowisselingen. en dit album is toch weer magie. veel afwisseling wat het leuk maakt om het album helemaal te luisteren.
3.5*

Atheist
Goed album, maar soms wat te veel tempowisselingen en te veel instrumenten. ook de hoes vind ik wat clichematig, maar er staan ook een paar meesterwerken op zoals het nummer Reverie / Harlequin Forest waarin de bekende grauwe winterse sfeer die zo kenmerkend is voor Opeth goed naar voren komt.

Ik vraag mij af wat die bandleden er zelf van vinden om een toernee door Latijns Amerika te doen, ikzelf vind het klimaat daar en de sfeer helemaal niet passen bij de muziek van Opeth.

avatar van smash016
HammerHead schreef:

Ja, klopt. Ik vind het ook misschien wel het minste Opeth-album, maar wist eerst niet waarom. Het klinkt allemaal ook veel te gelikt en kunstmatig. En dat Mikael steeds beter (clean) gaat zingen, is mooi voor die jongen, maar eerlijk gezegd vind ik z'n stemgeluid op de oudere albums veel beter klinken, ook al zingt-ie daar in feite minder goed. Het is misschien cliché, maar ik heb toch sterk het vermoeden dat men onder druk van Roadrunner de sound wat toegankelijker heeft gemaakt. Kijk nou naar The Grand Conjuration, het promo-nummer van de cd... da's toch geen Opeth, met al die herhaling en verse-chorus-structuur en standaard riffjes...

ForzaRob
Laatst deze plaat weer geluisterd. Toen ik hem net had gekocht vond ik dit de minste Opeth-plaat en heb een jaar ofzo niet meer naar Ghost Reveries geluisterd.

Toen ik hem van de week weer beluisterde vielt mij pas op hoe goed deze plaat is. Ik verhoog direct van 4 naar 5.

Misschien vind ik dit zelfs wel de beste Opeth plaat.

Omayyad
Binnenkort komt er een nieuwe versie op de markt...

avatar van Kasperbert
ForzaRob schreef:

Misschien vind ik dit zelfs wel de beste Opeth plaat.

Naar aanleiding van jouw verhaal heb ik besloten deze plaat ook weer eens op te zetten en verrek, hij klinkt inderdaad een stuk beter dan ik me herinnerde. Er is een prima afwisseling tussen rustig en hard, de agressie komt goed over in de harde stukken (dat maakt The Grand Conjuration zo briljant ), maar ook de rustige stukken komen goed over. Enige minpuntje is het wat overbodige Isolation Years, wat bijzonder weinig toevoegt naar mijn bescheiden mening. Van 4* naar 4,5*

voltazy
ik heb net de nieuwe speciale editie aangeschaft, naast een veel mooiere hoes staat er een bonus nummer op ''soldier of fortune'' (cover van deep purple) en er zit nog een 2de disc bij met een documentaire, een 5,1 mix van het album en de video van the grand conjuration

avatar van Fianosther
5.1 mix in dvd audio of SACD?

voltazy
dvd, ik heb het zelf nog niet geluisterd, heb vooral de cd opstaan nu

avatar van dynamo d
voltazy schreef:

Op zich leuk maar waarom wordt dit dan niet meteen uitgebracht en pas een jaar later? Dat snap ik niet. Of is het geldklopperij?

voltazy
ik heb eigenlijk geen flauw idee waarom pas een jaar later, een paar jaar later zou nog te bedenken zijn, zoals PT doet, maar in dit geval maakt het me niet uit, ik had het orgineel nog niet

Ben deze middag ook de special edition met dvd gaan halen, knappe hoes, album zelf heeft nog wat luisterbeurten nodig

Heb ook de Ltd. edition aangeschaft...was in het begin wat twijfelachtig over de aankoop...heb m al een paar keren gedraaid en vind m al stukken beter nu...echt een album dat slechts geleidelijk aan zijn geheimen prijsgeeft en daar houden we dus van... . Een album dat dadelijk goed is, ben je meestal ook zo weer beu...

avatar van Cygnus
Prachtige muziek... 4*, minus 1 voor het gegrunt, en dan ben ik nog mild...

Ik hoopte dat ze daar na Damnation vanaf waren, maar helaas...

avatar van dynamo d
Ghost Reveries is nu ook in 5.1 surround sound uitgebracht? Heeft iemand deze versie al beluisterd? En zo ja, is het wat?

AHWA
Cygnus schreef:
Prachtige muziek... 4*, minus 1 voor het gegrunt, en dan ben ik nog mild...

Ik hoopte dat ze daar na Damnation vanaf waren, maar helaas...

Ik snap niet waarom je Opeth luistert als je weet dat je een hekel hebt aan het gegrunt.

AHWA schreef:

Omdat er tussen het gegrunt door genoeg mooie dingen te horen zijn... En in de hoop dat er een juweeltje zoals A Fair Judgement opstaat... En ik heb op deze plaat ook mooie nummers gehoord, dus een miskoop vind ik het niet...

AHWA schreef:

Leuke top 10 trouwens...

Bobiej
Mijn god, wat is The Grand Conjuration een ziekelijk vet nummer! Zodra ik "Deliverance" binnen heb, bestel ik deze .

avatar van Yak
Yak
Niet dat er argumenten te lezen waren bij Opeth vs. SOAD, maargoed.. berichten verplaatst naar Opeth

avatar van auto pilot
dynamo d schreef:

Zo zou je het kunnen noemen, vooral dankzij Opeth's nieuwe platenmaatschappij Roadrunner, die deze kunstjes vaker flikt.

Opeth kondigt trouwens via hun officiële site aan dat ze dit jaar weer de studio in duiken om hun negende studioalbum op te nemen, die dan ook dit jaar hopelijk zal worden uitgebracht.

Ook werkt Mikael aan een soloproject. Hierover is verder niet zoveel bekend, maar het zou kunnen dat dit meer op Damnation gaat lijken. Hoeft niet natuurlijk.

auto pilot schreef:

het gerucht ging al dat steven wilson met een nieuw solo project komt omdat hij afgereisd is naar zweden een tijdje geleden, dit zal vast iets met elkaar te maken hebben

avatar van Sir Spamalot
Hierbij eens een complimentje voor de website en de webmaster, want dankzij musicmeter.nl heb ik ook deze groep leren ontdekken, enkel en alleen uit nieuwsgierigheid vanwege de positieve commentaren. De muziek is simpelweg geweldig en verdient dan ook ten volle alle positieve berichten. Muziek gaat niet alleen om het gevoel dat "erin zit" maar voor mij vooral om het gevoel dat het oproept. En hoe meer verschillende gevoelens het bij iedereen oproept, des te beter, want eenheidsworst smaakt maar flets...

The music, music and only music: that's the only thing that matters.

avatar van phantasia
Gisteren heel toevallig op Opeth (toen nog onwetend) terechtgekomen via een maat van me! Hij had een compilatie-cd gemaakt waaronder een nummer van ruim 12,5 minuut.
Was zo zwaar onder de indruk van dit nummer (voor mij nog steeds naamloos), heb het nummer zeker 5x achter elkaar zitten luisteren. Sliep wat later dan gepland, en door de adrenaline sliep ik helemaal voor geen meter .
Vanmorgen geinformeerd wie deze band is en was zo nieuwsgierig dat ik Musicmeter kon inschakelen voor de recensies.... als ik alles zo lees moet het gewelidg zijn. De pluspunten die genoemd werden waren ook aanweizg op dit ene nummer. Reuze benieuwd wanneer ik erachter kom welk nummer het was van welke cd ZSM naar cd-winkel ieder geval.
Op deze manier ook Soilwork leren kennen, met resultaat grijs gedraaide cd's Stabbing the Drama and Figure Nr. 5!!!

avatar van mathias
phantasia schreef:
... en was zo nieuwsgierig dat ik Musicmeter kon inschakelen voor de recensies.... als ik alles zo lees moet het gewelidg zijn.

Dat is het zeker, phantasia! Een fijne ontdekkingstocht gewenst, het loont absoluut de moeite!

Bobiej
phantasia schreef:

Als ik naar de tijd van het nummer kijk, denk ik dat je naar Blackwater Park van Blackwater Park (2001). Als het dat nummer is; kan ik je dat album ten zeerste aanraden, staan Opeth pareltjes als The Drapery Falls en Dirge For November op. Hoewel eigenlijk al het Opeth werk is aan te raden, alleen Damnation is een beetje vreemd in te komen, gezien dit een volledig grunt loos album is, op de rest staat nog duidelijk Death Metal.

Veel plezier toegewenst met je ontdekking van Opeth, zal niet zo moeilijk zijn denk ik .

Dit album heb ik vandaag tijdens het winkelen met mijn vriendin ook aangeschaft, het enige Opeth album wat ik nog niet heb. Grappig eigenlijk, ik ben vooral fan van Opeth's eerste 4 albums, die heb ik gepindakaast allemaal, maar de latere albums die ik íetsje minder vind (ik hou meer van de snelle tempowisselingen van de oudere nummers), heb ik de laatste 4 allemaal op cd gekocht...

De eerste indruk is wel positief bij mij, maar toch jammer, wéér niet Morningrise overtroffen...wat eigenlijk toch onmogelijk is, Morningrise is Opeth's meesterwerk. Apartere riffs dan dit, mooiere acoustische fingerpicking, brutere grunts, en vooral die sfeer...die duistere sfeer van Orchid en Morningrise is iets wat ik mis op het latere Opeth werk. Maar toch, met dit album zal ik mij zeker vermaken de komende tijd, daar kan ik op rekenen...