Death Cab for Cutie - Plans (2005)

Label: Atlantic

1. Marching Bands of Manhattan (4:12)
  2. Soul Meets Body (3:50)
  3. Summer Skin (3:14)
  4. Different Names for the Same Thing (5:08)
  5. I Will Follow You into the Dark (3:09)
  6. Your Heart Is an Empty Room (3:39)
  7. Someday You Will Be Loved (3:11)
  8. Crooked Teeth (3:23)
  9. What Sarah Said (6:20)
  10. Brothers on a Hotel Bed (4:31)
  11. Stable Song (3:42)
  12. Talking Like Turnstiles * (2:28)
  13. Jealousy Rides with Me * (2:25)
  14. Start Again * (2:38)
  15. Bad Reputation * (4:16)
haveman
Ik kan me voorstellen dat veel mensen dit niet spannend genoeg vinden. En, het is al eerder gezegd, het ontbreekt voor mij ook aan een enkele climax.

Toch blijf ik dit album draaien. Of dit is omdat ik iets zoek wat er niet is, of omdat ik dit zo goed vind weet ik nog niet. De tijd zal het leren.

I will follow you en Someday zijn voor mij de hoogtepunten.

avatar van ol' dirty
crooked teeth is wel echt een fijn nummer

avatar van chicorei
goede teksten, perfecte popplaat

Halfje erbij. Nauwelijks minpunten te ontdekken op deze plaat. Minst ineressante nummer is Someday You'll be Loved. What Sarah Said is zo ontzettend mooi. Ik hoorde het pas na jaren! Stable Song is ook al zo geweldig. Of wat te denken van Marching Bands? Mijn focus lag denk ik in het begin teveel op de hitjes waardoor ik de rest niet genoeg waardeerde. Het is dat Transatlanticism van die meesterwerken heeft zoals Death of an Interior Decorator, Title and Registration, Transatlanticism en A Lack of Color. Deze komt toch angstvallig dicht in de buurt!

Plans zit zo dicht dat er iets bij heb gedaan. Na afronding komt hij dan op de volle mep: 5 sterren. Ook weer te weinig beluisterd. Wat ben ik toch een stommeling. Minder kopen en misschien meer luisteren i.p.v. steeds weer naar de winkel rennen om weer iets nieuws kopen en dan weer dezelfde fout maken. Death Cab is écht een wereldband. Alleen niet écht in Nederland. Als je Diffirent Names For The Sama Things, Stable Song, Brothers On A Hotel Bed beluistert, hoor je dat gelijk. Héél ver boven de middelmaat!!!!

Ad Brouwers schreef:

Yes Sir! Jammer dat het succes van Death Cab in Nederland een beetje is achtergebleven. Ik ben benieuwd of ze dankzij hun bijdrage op de New Moon soundtrack nog een beetje in de aandacht komen hier.

BPDD
Dn!S schreef:

Ik betwijfel het eigenlijk.
Death Cab heeft al een hele berg nummers geleend aan bekende tv-series zoals bijvoorbeeld 'the OC' maar de fanbase is toch relatief klein gebleven.
Gezien de nog altijd redelijk grote onbekendheid in Nederland na dergelijke reclame ben ik bang dat 'New Moon' niet echt voor verandering kan gaan zorgen.
Ik moet trouwens nog wel zeggen dat Death Cab van mijn lievelingsbands een van de bekendste is bij mijn klasgenoten.

Aan de andere kant verkopen ze wel weer zonder problemen the Max van de melkweg uit. (vorig jaar) Bekendheid is relatief.

freakyy schreef:

Bovendien is het toch leuker dat ze in zalen als Paradiso en de Melkweg spelen. Een beetje bekender en ze staan in de HMH en da's voor ons weer minder.

S4X
Dit album is ultiem gemoedelijk.

En gemoedelijk is zeker niet saai. Gemoedelijk is altijd kunnen terugkeren naar een plaat als je even niet weet wat te luisteren, om dan nooit teleurgesteld te raken. Gemoedelijk is ook passend bij bijna elke stemming. Gemoedelijk is precies genoeg afwisseling binnen een heerlijk gekozen sfeertje. Gemoedelijk is precies de juiste snaar raken.

S4X schreef:

Helemaal mee eens.

Kadafi
De top 3 van het album:

# Soul Meets Body (99 stemmen)
# I Will Follow You into the Dark (74 stemmen)
# Crooked Teeth (61 stemmen)

Helemaal mee eens.

De rest boeit me echter niet zo. Dan kan ik echt niet meer geven dan een 6. Toch luistert het wel ergens lekker weg. Lieflijk album. Te weinig pit.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Hm... mijn top 3 (ook wel bekend als: mijn 3 vinkjes)

# Marching Bands of Manhattan
# Summer Skin
# Different Names for the Same Thing

Vooral de tweede helft van laatstgenoemde ... waarschijnlijk het beste stukje DCfC ooit.

avatar van Stephanhogenboom
Mij toch net iets te veilig

avatar van perrospicados
Net nog weer eens uit de platenkast getrokken en ja, het blijft lekker. By the way waar blijft de opvolger van Narrow Stairs ???

De nieuwe Death Cab For Cutie cd gaat Codes And Keys heten en staat gepland voor april/mei 2011. Dus nog effe wachten!!!

Thnx!

avatar van itbites
Casartelli schreef:
Hm... mijn top 3 (ook wel bekend als: mijn 3 vinkjes)

# Marching Bands of Manhattan
# Summer Skin
# Different Names for the Same Thing

Helemaal mee eens. Wereldnummer!

Mooie nummers inderdaad, maar vlak ook What Sarah Said niet uit! Die is in de loop der jaren enorm in waardering gestegen bij mij.

MindRuler
Destijds aangeschaft vanwege Soul Meets Body en Crooked Teeth.
De solo van die laatste doet me trouwens altijd aan de Pixies denken.
Your Heart Is An Empty Room behoort ook tot mijn favorieten op dit fijne pop-album.
Geen album voor elke dag maar als ik in de juiste stemming ben, kan ik hier enorm van genieten.

avatar van Ataloona
Van de hoes werd ik niet echt enthousiast, had zo van 30 Second to Mars ed. kunnen zijn, maar toen ik het nummer What Sarah Said beluisterde werd ik nieuwschierig. Niet eens door het nummer zelf, vond ik niet heel bijzonder, echter de tekst is zo mooi, herkenbaar en tragisch. Gelijk maar eens het album opgezocht en beluisterd en dit vind ik werkelijk fantastisch. Sterke composities, mooie teksten en ook al vind ik de stem van de zanger niet erg bijzonder, het trekt me in combinatie met de teksten en muziek wel. Voor nu een 4*, maar dat gaat nog wel stijgen.

avatar van Sandokan-veld
Jiskefet-lid Michiel Romeyn gaf een interview in het jubileumnummer van Oor, waarin hij dit soort muziek omschrijft als 'zalfpop'. Geen idee of hij deze term gejat of zelf bedacht heeft, maar het is een rake typering. Het soort moderne pop/rock dat niet bijzonder prikkelend of spannend is, maar geschikt voor mensen die graag, na een lange dag, op de bank liggen onder een modieus dekentje, met een goed glas rosé en een marathon van Grey's Anatomy op de buis.

Niet echt mijn levensstijl of muziekkeuze, maar ook geen muziek waar ik me bijzonder aan stoor. Hoe dan ook, ik betwijfel of ik ooit er aan toe was gekomen om dit te beluisteren zonder een recensieopdracht van Ataloona op het forum. Ik moet toegeven dat het niet is tegengevallen. In zijn genre is dit waarschijnlijk wel een topplaat: wat betreft het weven van knusse sonische dekentjes van gitaren en toetsen kan DCFC makkelijk de vergelijking aan met een band als Coldplay, en liedjes als Different Names For The Same Thing of Someday You Will Be Loved hoeven niet onder te doen voor de composities op de laatste twee platen van Elbow.

Vocaal is het een ander verhaal, de een beetje afgeknepen zang gaat me wel een beetje tegenstaan over veertig minuten, en er staan ook wel een paar liedjes op Plans die zonder enige indruk achter te laten voorbij fladderen.
Al met al denk ik niet dat ik vaak naar deze plaat zal terugkeren, maar liefhebbers van zalfpop mogen deze plaat gerust op hun lijstje 'essentiële aanschaf' zetten.

Ja, mooie term inderdaad. Ik voel het wel. Ik ben inmiddels ook meer en meer aan het twijfelen over mijn waardering voor deze band. Begrijp me niet verkeerd, Plans en de voorganger vind ik erg goede platen. Maar na Plans heeft DCFC inmiddels alweer 2 albums en een EP uit die me toch veel minder weten te raken. Het komt bij mij ook deels door de zang. Die ik voorheen veel beter wist te waarderen dan de laatste tijd.

Hoe dan ook, Plans blijft nog steeds een mooie plaat. Hoewel ik er tegenwoordig niet veel meer naar luister. Het is inderdaad een warm dekentje dat ik met name in de herstmaanden soms wel prettig vind om even op te tukken.

avatar van AOVV
Ik vind deze nog net iets beter dan 'Transatlanticism', met 'Your Heart Is an Empty Room' staat hier mijn favoriet Death Cab for Cutie-nummer op. Maar dat is niet alles, natuurlijk. Echte missers heb ik nog niet gevonden in de vele luisterbeurten die ik het album al geschonken heb.

Mooie muziek, al moet ik hierbij wel regelmatig denken aan Nederlandse artiesten uit de Excelsior stal. Zou prima tussen Daryll-Ann en Johan passen; al is Death Cab for Cutie kwalitatief beter.

Mind Ruler
Destijds gekocht voor Soul Meets Body en Crooked Teeth die vaak gedraaid werden op mijn toenmalige werk. Het album bleek zeker geen miskoop, integendeel! Een mooie pop-plaat met knappe teksten en veel muzikale afwisseling. Your Heart Is An Empty Room is meesterlijk.

avatar van Leeds
S4X schreef:

Ik ben erg blij met dit gemoedelijke album

Wat is dat mooi verwoord!!! Knap, héél knap. Ook al is het een bericht van 2 jaar geleden.

avatar van Screenager
Klinkt niet meteen geweldig overdonderend, maar bijwijlen zeker wel aangenaam. Ik moet regelmatig aan The Shins en The Boxer Rebellion denken en dat zijn geen slechte referenties. Op andere momenten flirt het dan weer met iets te veel meligheid.

avatar van jasper1991
Ik vind Soul Meets Body en Crooked Teeth erg gaaf, maar de andere nummers blijven jammer genoeg wat achter en doen me niet zo veel.

Dikkop
Ook What Sarah Said en Brothers on a Hotel Bed niet?
Beide nummers hebben een zeer mooie tekst.

avatar van jasper1991
Ik zat er in ieder geval stil bij en de teksten heb ik niet op de letter bijgehouden.

avatar van Minneapolis
Is het apart dat ik deze Plans echt een heel stuk sterker en constanter vind dat het net zo veel geroemde Transatlanticism?
Zoals ik in dat topic schreef viel de voorganger nogal tegen, maar wat is dit een mooie plaat zeg. De helft kende ik al (vandaar dat ik de lp kocht). Met name de eerste 4 nummers zijn genieten, maar ik vind de rest ook van een behoorlijk niveau en ik vermoed dat de onbekende nummers zullen groeien net als de ander nummers deden.
Schitterende foto trouwens die hoes.

avatar van aerobag
Alhoewel ik een aantal albums van ze in bezit heb, zal ik nooit een fan worden van deze Amerikaanse formatie. Death Cab is voor mij als een groentesoepje zonder enige smaakversterkers of zout. Het album kent de zanglijnen en opbouw van de emo-scene, maar het venijn en de hartstocht ontbreekt. Zo eindig je met een verzameling nummers die kwalitatief prima in elkaar steken, maar weinig memorabele momenten kent en mij dus, op een kleine uitzondering na, ook niet weet te bereiken.