Judas Priest - Turbo (1986)

Label: CBS

1. Turbo Lover (5:32)
  2. Locked In (4:19)
  3. Private Property (4:30)
  4. Parental Guidance (3:26)
  5. Rock You All Around the World (3:38)
  6. Out in the Cold (6:27)
  7. Wild Nights, Hot & Crazy Days (4:40)
  8. Hot for Love (4:11)
  9. Reckless (4:20)
  10. All Fired Up * (4:45)
  11. Locked In [Live] * (4:25)
  12. Out in the Cold [Live at the Kemper Arena, Kansas City] *
  24. Electric Eye [Live at the Kemper Arena, Kansas City] *
  25. Turbo Lover [Live at the Kemper Arena, Kansas City] *
  26. Freewheel Burning [Live at the Kemper Arena, Kansas City] *
  27. Victim of Changes [Live at the Kemper Arena, Kansas City] *
  28. The Green Manalishi (With the Two -Pronged Crown) [Live at the Kemper Arena, Kansas City] *
  29. Living After Midnight [Live at the Kemper Arena, Kansas City] *
  30. You've Got Another Thing Coming [Live at the Kemper Arena, Kansas City] *
avatar van Kronos
lennert schreef:
Dat Ram It Down eerst maar eens boven de 3 sterren uit mag komen, dat gemiddelde vind ik nog vreemder...

Inderdaad vreemd. En daar vertoont de stemhistorie dan nog een neergaande evolutie de laatste vijf jaar. Smaken verschillen denk ik dan maar.

avatar van Lau1986
Turbo mag dan gezien worden als een commerciële knieval, de band doet dat wel met een prima album. Turbo Lover is een geweldige opener. Over het algemeen bevat het album sterke nummers en hoor je een band die weer met veel enthousiasme speelt. Daarnaast klinkt ook zeker nog wel heavy.

avatar van B.Robertson
Wat een heerlijk album blijft dit toch. Ook hier de oude LP weer opgezocht en ik moet toch concluderen dat het Priest hier uitstekend lukt commercie met goed songmateriaal te combineren. Alleen dat Parental Guidance zit een hogere score altijd in de weg en Wild Nights, Hot & Crazy Days ben ik van oudsher ook niet wild op. Er wordt echter wel met volle teugen genoten van Turbo Lover, Locked In, Out in the Cold en Hot for Love. Wat resteert is ook goed en eigenlijk behoort Turbo tot mijn meest gedraaide Priest albums, daar waar er naar sommige anderen weinig behoefte meer is.

avatar van ZAP!
'Alle' metal en rockartiesten deden het toen. Of probeerden het. Een wat commerciëler geluid in de hoop een groter publiek te vinden en derhalve meer brood op de plank te krijgen. En ik heb daarbij niet de indruk dat Judas Priest deze plaat met lange tanden maakte. "Willen jullie het gladder? Prima, doen we dat. Wij hebben er even goed lol in."
Maar zoals hier wel meer aangegeven, is dit wel van prima tot uitstekende kwaliteit. De één blijft dan steken op een zesje, de ander kan er wel een acht aan kwijt, plus variaties. Voor mij maken het heerlijke gitaarwerk van Tipton / Downing en de unieke, melodieuze cirkelzaagstem van legende Rob Halford ook nog eens flink verschil.
En ten langen leste, de teksten van de nummers vond ik indertijd van enorm opwindende en rebellerende kwaliteit. Maar dat is uiteindelijk sentiment en enigszins bijzaak.

Dike 4,5*.

zwakste album van Judas Priest ( zet hier eens Unleashed in the East tegenover en je weet wat ik bedoel)

avatar van Kronos
Nee, ik weet niet wat je bedoelt. Een live album met wat toen hun beste nummers waren er tegenover zetten is volstrekt nietszeggend. Ik kan trouwens makkelijk vijf albums van Priest noemen die ik slechter vind dan Turbo.

avatar van B.Robertson
Als je altijd weer met dat ene album aan komt draven en verder niets te melden hebt is je zegje ook zo beperkt, vind ik dan. Kom eens met een eigen tekst waarom Turbo zo'n flapalbum is of schrijf een hartstochtelijk stuk over die andere, denk ik dan. Priest zelf heeft de meerderheid van dit kostelijke album gelukkig vastgelegd op Priest... Live! en dat ik daarbij Locked In liever dan Parental Guidance had gehoord is persoonlijk gemijmer.

avatar van vielip
Maar dat persoonlijk gemijmer ben ik het wel volkomen mee eens! Locked in staat wel op de vhs/dvd en knalt er fantastisch in. Heb overigens de re-release van Turbo op vinyl besteld afgelopen week. Smetje is wel dat ze het artwork hebben aangepast dan wel veranderd. Maar qua sound schijnt ie lekker te klinken. Ben benieuwd.

avatar van Hakuna
Op discogs maar eens wat oude CBS made in Japan voor de EU markt Cds aangekocht van Judas Priest waaronder deze, vind het toch wel een fout maar zo'n heerlijk schijfje. Het zal wel aan mij liggen hou wel van die swingende jaren '80 rock. Ook al klinkt hij zo fout als wat volgens velen hier.

OK het is geen British Steel of Defenders Of The Faith.

Maar ga de komende weken mijn Priest collectie na velen jaren gemist te hebben weer compleet maken zodat ik alles wat ik ooit op plaat en cassette heb gehad weer terug heb.

Tussenstand:

Defenders Of The Faith
British Steel
Painkiller
Screaming For Vengeance
Turbo

Score 4

vielip schreef:

Ik moet dat 'smetje' even rechtzetten. Het artwork is inderdaad aangepast dan wel veranderd maar het ziet er echt fantastisch uit! Véél mooier dan het oorspronkelijke naar mijn mening. Ben normaal echt geen fan van dit soort fratsen maar in dit geval is het echt een verbetering. Om over het geluid nog maar te zwijgen. De remaster/heruitgave klinkt geweldig. Het was altijd al één van m'n favoriete Priest albums en dat is in ieder geval niet minder geworden

avatar van B.Robertson
Ben gezwicht voor Turbo 30 op LP. Het was even zoeken naar de juiste review mbt. het geluid: REVIEW: Judas Priest Turbo 30 (2017 deluxe 3 CD set) | mikeladano.com - Ben er zeer benieuwd naar want die oude versie klinkt ook goed, maar ik ben nou eenmaal fan van het album.

avatar van Edwynn
Het leukste is natuurlijk het live spul op die uitgave. Ik geef verder zelf niet zo heel veel om de remaster van het studiowerk. En ja, ik ben ook gecharmeerd van Turbo.

avatar van B.Robertson
Victim of Changes, The Green Manalishi, Desert Plains en Locked In erbij en Parental Guidance eraf zijn de verschillen tussen de CD bonusdiscs en het officiële Priest... Live! als ik het zo even bekijk.

Dat concert krijg je er natuurlijk niet bij op LP. Dan toch voor Turbo 30 op vinyl gaan heeft wel wat van verzamelaarstrekjes. Met die remaster CD's met bonustracks van destijds heb ik me amper ingelaten, doe het vooral met oude platen en CD's, maar voor Turbo dus een uitzondering.

Heb de inner sleeve op Discogs bekeken en behalve een drumstel waar de gitaristen voor staan geen spoor van Dave Holland op de foto's. Beetje in de traditie van Unleashed in the East om de drummer niet te tonen, al liggen er nu misschien andere redenen ten grondslag dan een open vacature wegens vertrokken of ontslagen drummer.

avatar van Edwynn
De liveopnamen zijn wel van andere shows dan die waaruit Priest Live uit voortkomt. Voor mij meer dan de moeite waard.

En ja, Dave Holland is uitgegumd vanwege de perverse strapatsen die hij uithaalde.

avatar van B.Robertson
Dan lijkt deze cash grab van Sony (zoals ik gisteravond ergens las) dus in beide versies de moeite waard, vooropgesteld dat ook ik morgenmiddag blij met die LP ben. En dan is het verder een dingetje of je genoeg aan het officiële livespul hebt of ook concerten als deze erbij wil hebben; los van de andere opnamen ongetwijfeld completer dan Priest... Live! en wellicht wat minder gesleutel in de studio achteraf, dacht ik zo.

avatar van vielip
Ja die 3cd moet ik toch ook nog eens op de kop zien te tikken. Tot nu toe nooit gedaan omdat ik Priest....Live! al in de 2cd uitvoering heb. Maar door bovenstaande berichten en de link naar de review begint het toch te kriebelen.

avatar van B.Robertson
Priest... Live! heb ik de 2018 uitgave van op LP en de oude CD-versie. Ik pas voor die hedendaagse heruitgaven met complete concerten in de regel. Ben net de proef op de som aan het nemen met de nieuwe Turbo en de oude uitgave. Toch wel goed gelukt die Turbo 30, want ik vind 'm warmer en dynamischer klinken dan het toch al niet misselijke geluid van het origineel en ook die hoes is mooi met die andere kleurinvulling.

avatar van vielip
Ja klopt. Zoals ik hierboven al ergens aangaf vind ik die echt te gek. Zowel qua sound als package in het geheel.

avatar van B.Robertson
Daar had ik notitie van genomen en dat is ook van belang bij het overwegen van een dergelijke aanschaf wat medegebruikers ervan vinden. Was wel een overweging, waarom een plaat opnieuw kopen die je al in gave staat hebt, maar ik heb er tot nu toe ongelooflijk lol van en moet me er toe aanzetten iets anders te draaien.

avatar van Wolfmother
Tijdens deze kruistocht door de metal heen betrap ik mezelf erop dat ik altijd de albums van Maiden en Priest aan het vergelijken ben. De laatste jaren pakt eerstgenoemde constant de leiding, maar in dit jaar wint JP sinds British Steel versus de debuutplaat van de nieuwkomers weer eens, al is het heel erg close.
Muzikaal is het stukken minder en komt het redelijk simpel over vergeleken met die lange symfonieën op Somewhere in Time, maar het heeft zo'n lekkere foute 80's sound waar je vrolijk van wordt.
Kijkend naar de voorgaande discografie scoort Turbo niet perse heel hoog, heftige competitie ook.

1. British Steel
2. Screaming for Vengeance
3. Defenders of the Faith
4. Turbo
5. Point of Entry

avatar van ZAP!
Dit is mijn favoriete Priest plaat, ik kan er ook niks aan doen...

(er zijn wel veel losse nummers in hun oudere repertoire die ik bij elkaar zou kunnen zetten en die 'plaat' zou dan nog wél beter kunnen zijn)

avatar van Dirkrocker
Toen ik deze plaat voor het eerst hoorde, moest ik erg wennen. Dat ze hier meer de commerciële kant opgingen mocht duidelijk zijn, en dat is niet erg. Ik ben deze plaat door de jaren heen steeds meer gaan waarderen en vandaar dat ik hem nu en keurige 4 sterren geef. Lees hier over priest live, de cd heb ik niet, maar dat concert wel op dvd liggen hier. Geweldig ook!

avatar van MetalMike
Blijft best een aangenaam plaatje hoor. Maar met "Rock You All Around the World" gingen ze echt wel door een ondergrens wat mij betreft. Ook "Wild Nights, Hot & Crazy Days" heeft die Kiss jaren 80 vibe, vrij tenenkrommend. Parental en Private zijn ook rete-commercieel, maar hebben nog wel iets speciaals, met name dan op de live plaat waar ook "Out in the Cold" en "Locked In" (video uitgave) )schitteren. En "Reckless" vind ik ook nog wel lekker!
Voor de rest geef ik denk ik toch meer de voorkeur aan Point of Entry als het om de meer commerciële Priest gaat.

Neal Peart schreef:

Nou ik weet wel meer dan 5 albums die beter zijn dan Turbo. Van de album van de tachtiger jaren staat bij mij Turbo een na laatst boven Point of entry. En Screaming for vengeance vindt ik veel beter dan Turbo. Ik begrijp de kritiek van Kronos overigens wel : een waanzinnig goed live album als Unleashed in the east kan je niet vergelijken met een studio album uit de jaren tachtig. Ook zit er ook nog eens 7 jaar tussen, de vergelijking met de betere voorganger Defenders of the faith gaat hierin eerder op.

avatar van Gommans
Een plaat met zwakke en goede momenten. Maar toch altijd weer overduidelijk Priest zoals alleen Priest kan klinken. (zelfs bij bij de commerciële nummers). De remaster klinkt duidelijk beter en heavier…
Deze plaat werd samen met Ram it down destijds verguist door de commercie en de fans… wat uiteindelijk resulteerde in een ijzersterkte plaat als Painkiller. Dus misschien is een beetje dankbaarheid en respect voor deze commerciële knieval en zoektocht naar een ander geluid op zijn plaats.

avatar van RonaldjK
1,5
De clip van Turbo Lover was in 1986 veel bij Sky Channel te zien. Ik gaaaaaaaaapte bij zowel muziek als beelden.
Sowieso vond ik de band nogal wisselvallig qua songmateriaal: beukende metal werd al vanaf mijn instapplaat British Steel moeiteloos afgewisseld met slappe hap. Al waren Screaming en Defenders dikke voldoendes geweest, het futloze Point of Entry was ik niet vergeten. Iets dergelijks wordt op Turbo herhaald, plat als het kale Hollandse polderlandschap in de winter.

Het zit 'm voor mij nog niet eens in de gitaarsynthesizers, maar in de vele popliedjes. Sir Spamalot benoemde dit in 2013 met rake klappen en gaf desondanks 2,5 ster. Dat is mij nog teveel. Slechts Locked in, Reckless en Rock You All Around the World laten iets van metalfurie horen, al vervalt de laatste dan toch in een zoutloze meezinger. Ik gaap weer eens.
Out in the Cold is op zich een best poplied met fraaie melodie, maar dan erger ik me weer aan het schelle gitaargeluid, badkamerdrums en lange duur van een dikke 6 minuten. Hadden ze aan Bonnie Tyler of Tina Turner moeten geven.

Nee, vanaf midden jaren '80 ging het nogal eens mis in metalland...

RonaldjK schreef:

Nee, vanaf midden jaren '80 ging het nogal eens mis in metalland...
Sky Channel, Musicbox de voorloper van MTV met programma's als Headbangersball met Kristiane Backer en later Mevrouw Warwick en Pip Dahn's Rockblok kwam de videoclip van Turbolover tot vervelends toe heel vaak voorbij. En luciferstokjes is geen overbodige luxe bij het zien van deze clip. Vooral tijdens de gitaarsolo is het vechten om de ogen open te houden. Ik moet overigens wel vermelden dat dankzij Skychannel, Musicbox en later MTV er meer hardrock en heavy metal op de televisie te zien is. Voorheen was het zeer beperkt, een special of concert van Judas Priest of Iron Maiden op Nederland 1 of 2 dat kon toen echt niet. Wij moesten het doen met de radio slechts 2 uurtjes per week. Dinsdag met Beton van de VARA met de helaas legendarische Alfred Lagarde tussen 17:00 en 18:00 en woensdag Stampij met Hanneke Kappen van de VPRO eveneens tussen 17:00 en 18:00. Over het Turbo album : ik heb het heel vaak gedraaid met de hoop dat het kwartje eens valt, maar helaas. Het is overduidelijk dat er flink wat mayonaise metal en carnavals metal is toegevoegd. Dit album valt tussen de veel betere albums Stay Hungry van Twisted Sister en Slippery when wet van Bon Jovi. Overduidelijk is ook dat Judas Priest met dit album een gigantische uitglijer heeft gemaakt. Door het voor de metal fatale mengsel van mayonaise metal en carnavals metal komt dit album dan ook totaal niet van de grond. Overduidelijk is ook dat Locked in en Reckless kilometers hoog boven de rest uit steekt. Echter slagen deze 2 nummers er niet in om het album uit het slop te trekken het blijft kwakkelen. Voor de luisteraar wordt het steeds zwaarder om het album helemaal te beluisteren. Parental Guidance, Rock you all around the world en Wild nights, hot & crazy days zijn van het niveau Heb op m'n kop een kamerbreed tapijt of andere carnavals kraker. Turbo lover Private property is van het niveau Stay Hungry/ You give love a bad name alleen deze 2 nummers zijn veel beter. Out in the cold is een slap aftreksel van You've got another thing comin en is behoorlijk langdradig. En volledig met je eens ze hadden dit nummer beter aan Tina turner of Bonnie Tyler kunnen geven. Donna Summer was ook een mogelijkheid geweest, had ze met dit nummer kunnen optreden in Soul Train. kortom dit album is voor de luisteraar een lijdensweg (althans naar mijn mening) Des te verrassender zijn de -tot dan toe- laatste 2 opvolgers met Rob Halford, waarbij Judas Priest genadeloos en snoeihard terug sloeg. Het contrast met turbo is enorm dat is een behoorlijke flinke slok op een borrel. In mijn lijst de top 7 van de tachtiger jaren albums van Judas Priest staat Turbo 1 na laatste maar nipt boven het nog zwakkere Point of Entry. Wat je ook terecht beweerd lang niet alle albums in de jaren tachtig waren goed. Er zaten ook een hoop finaal ontspoorde albums tussen ook van bands met grote namen. Ook ik geef een 1.5

avatar van vielip
Doe mij maar twee frikadellen....met extra mayo en carnavalsaus

avatar van RonaldjK
1,5
Ja mooi hè, ik zit ook te lachen om de rake benamingen mayonaise- en carnavalsmetal!

avatar van MetalMike
Denk dat 'ie polonaise bedoelt, maar het is duidelijk...