Tom Waits - Closing Time (1973)

Rock / Jazz
Label: Asylum

1. Ol' '55 (3:58)
  2. I Hope That I Don't Fall in Love with You (3:54)
  3. Virginia Avenue (3:10)
  4. Old Shoes (& Picture Postcards) (3:40)
  5. Midnight Lullaby (3:26)
  6. Martha (4:30)
  7. Rosie (4:03)
  8. Lonely (3:12)
  9. Ice Cream Man (3:05)
  10. Little Trip to Heaven (On the Wings of Your Love) (3:38)
  11. Grapefruit Moon (4:50)
  12. Closing Time (4:20)
Bij mij was jaren terug Martha ook de grote favoriet, inmiddels sluit het nummer de rangen. Huidige favorieten zijn Virginia Avenue, Midnight Lullaby en het titelnummer.
Hoe dan ook een meesterwerk, met 1 van de mooiste hoesjes allertijden. Blue Valentine heb ik wel nog een stuk hoger zitten, zowel muzikaal als qua cover

avatar van Lura
Waarschijnlijk toch meer door de hoes, denk ik, Franck Maudit

avatar van Zoute Popcorn
Het slotnummer vat het gehele album samen, en dat zonder woorden. Wat een pracht..

Misterfool
Ik verhoog een halfje. Ik vind het nog steeds een matte plaat die zeker naar het einde toe saai aanvoelt.
Daarentegen bevalt de nachtelijke- nog één laatste rondje in de bar- sfeer van dit album mij een stuk beter. Martha, het titelnummer en Virginia Avenue behoren tot het betere werk van Waits. 3.5*

Misterfool schreef:

Laten we eventjes doen alsof we dit niet gelezen hebben

Bij Grapefruit Moon kan ik gewoon het nummer citeren: every time I hear that melody, something breaks inside. Dat zinnetje is echter nog meer van toepassing op het titelnummer, wat inmiddels mijn favoriete nummer van dit magistrale album is. Zelden werd een album mooier afgesloten.

avatar van Kronos
Voor mij was dit zo'n plaat waarvan ik na twee of drie keer beluisteren ineens het gevoel had die nummers al mijn hele leven te kennen als tijdloze klassiekers, zonder te weten waar ik ze van kende. Alsof ik thuiskwam in een nieuwe goede oude tijd.

Kronos schreef:
Alsof ik thuiskwam in een nieuwe goede oude tijd.

De dag is nog jong maar dit zinnetje zou zomaar eens mijn favorietje van de dag kunnen worden.
Wat een treffende omschrijving, ik had hem graag zelf bedacht.

Misterfool
Dat is nog eens een prachtige paradox inderdaad. .
Tsja, en over mijn waardering voor dit album. Wellicht heb ik nog te weinig blues om te dromen van rust in de hoek van een bruin café of wellicht heb ik meer met de gootblues die Waits maakte in de jaren 80.

Is het bovendien raar dat deze plaat me qua sfeer aan Chet Baker doet denken?

Misterfool schreef:
Is het bovendien raar dat deze plaat me qua sfeer aan Chet Baker doet denken?

Ik heb altijd veel raakvlakken gezien met dit album: In the Wee Small Hours.

avatar van vanson
Franck Maudit schreef:

Ik heb altijd veel raakvlakken gezien met dit album: In the Wee Small Hours.

Tom Waits heeft zelfs verklaard dat album van Frank Sinatra als een van zijn meest favoriete of all time te beschouwen. Dan zal er ongetwijfeld iets doorgesijpeld zijn naar zijn eigen werk.

avatar van jorro
We schrijven 1973. Toen werd ik 15. Waarschijnlijk te jong om toen al de schoonheid van dit album in te zien. Wijsheid komt met de jaren.

Een echte Tom Waits fan zal ik nooit worden. Swordfishtrombones uit 1983 kan ik bijvoorbeeld deels niks mee. Maar dit album is top. Al het positieve over dit album is hierboven al geschreven. Voor de lijstjesfreaks hierbij nog wat cijfertjes.
In de jaarlijst van Oor over 1973 op een 19e plaats en zelfs 11e in de lijst over de jaren 70. Ook komt het album voor in eeuwlijstjes en een lijst met beste debuutalbums ooit.

avatar van Arbeidsdeskundige
Heerlijk die rauwe stem en fraaie piano. Een album om heerlijk bij weg te zwijmelen. Martha springt er bovenuit.

Debuut album van Waits, en was halverwege de jaren tachtig ook mijn eerste kennismaking met
zijn muziek. De songs zijn hier nog kaal met veel pianowerk, en het album is voor mij een van
zijn beste. Liedjes die ook gauw in je geheugen nestelen, enkele zelfs nogal met een meezinggehalte,
met als buitenbeentje Ice Cream Man.

avatar van devel-hunt
Hoewel ik zijn latere vaak absurdere en duistere werk met zijn totaal versleten stem mij meer aanspreekt is dit natuurlijk een droomdebuut waar al zijn toen al aanwezige talent samenkomt, het is meer mainstream als hetgeen hij later ging doen, maar daarom zeker niet minder. Hele sfeervolle plaat met een toch al filmische sfeer, hetgeen hij op zijn latere werk meer gaat uitbuiten.
Waar is Tom Waits eigenlijk anno 2020 gebleven?, hij is behoorlijk uit beeld.

avatar van Venceremos
Hij acteerde een hilarische goudzoeker in de Coen-brothers' western-raamvertelling The Ballad of Buster Scruggs uit 2019.

avatar van Owned
Wat een prachtig album blijft dit. Zo sfeervol en zo mooi!

avatar van shimahero
Inderdaad prachtig album. Favorieten zijn I hope that I don’t fall in love with you, Martha en de afsluiter Closing Time.