Toto - Toto IV (1982)

Label: Columbia

1. Rosanna (5:32)
  2. Make Believe (3:43)
  3. I Won't Hold You Back (4:56)
  4. Good for You (3:18)
  5. It's a Feeling (3:06)
  6. Afraid of Love (3:53)
  7. Lovers in the Night (4:27)
  8. We Made It (3:56)
  9. Waiting for Your Love (4:13)
  10. Africa (4:55)
avatar van vigil
Die dan weer voor geen meter verkocht.

avatar van dazzler
Toto Vi: Amazon.co.uk: Music

Volgens mijn broertje levert dit label remasters in prima kwaliteit.
Vinyl hoes replica's, maar wel een beetje prijzig.

Het werd echter tijd dat dit album een facelift kreeg.
Weliswaar zonder bonusmateriaal.

De eerste vier albums werden op deze manier heruitgebracht.

WPE
ik weet het, dit album is erg overgewaardeerd, vooral vanwege de mega-hits Rosanna en Africa, maar toch vind ik dit een van de beste van Toto. Nu nog steeds! Ieder nummer klinkt goed, het geluid is (voor die tijd) perfect, alles zit goed in elkaar. Ze hebben nog veel heel goede muziek gemaakt daarna....en je hoort dat het echte ras muzikanten zijn!

Dit is de Grand cru van een stelletje rasmuzikanten op hun top, wat is dit prettig en wat een groove.
Ik hoef dit album niet meer te luisteren om het te horen het gaat in je systeem zitten en dan te bedenken dat ik dit album pas 10 jaar geleden ontdekte toen ik de Seventh one al grijs gedraaid had.

avatar van m1997
Het vierde album van Toto is weer een ware topper.

Africa is en blijft mijn favoriete nummer. Toen ik hem voor het eerst hoorde (toen ik nog geen fan was van Toto), was ik gelijk helemaal weg van dit nummer. Zo heb ik Toto dan ook leren kennen.
Rosanna is verder natuurlijk ook een heerlijk nummer en een beetje een opvolger van ''Georgy Porgy'' in mijn ogen.
I Won't Hold You Back is verder een prachtige ballad en zeker ook een van Toto's betere nummers.
Verder zijn Make Believe, Lovers in the Night en Waiting for Your Love ook stuk voor stuk geweldige nummers.

Aangezien dit album een beetje uitgemolken is, krijgt hij van mij 4,5 sterren (in plaats van 5)!

mooi album, maar de nummers zijn zo uitgemlken dat ze me zelfs tegen gaan staan.
Niettemin heb ik er nog een 4.0 voor over, want het blijven top(!) muzikanten, die ToTo boys

avatar van Running On Empty
Leuke plaat maar sommige nummers kan ik gewoon niet meer horen. Stukgedraaid op Arrow etc.

avatar van vielip
Heb laatst na heel lange tijd Africa en Rosanna eens flink hard de installatie uit laten knallen. En dat was een soort van hernieuwde kennismaking zeg maar. Ook ik was deze nummers namelijk behoorlijk zat vanwege het door de jaren heen vele horen op de diverse radio stations. Maar nu was het weer liefde op het eerste gezicht. Want wat zijn het toch geweldige nummers! De mooiste herontdekking vond ik de outtro van Rosanna. Op elk radiostation wordt die namelijk altijd weggedraaid. Pure heiligschennis wat mij betreft. En dat refrein van Africa....wow, blijft puur genot!!

Ik woon in de buurt van Nijmegen, dus ook van Berg en Dal, waar zich het Afrika Museum bevind.
Een tip om naar toe te gaan met jonge schoolgaande kinderen, eigenlijk wel altijd maken ze gebruik van thema’s om deze doelgroep te bereiken.
Die ervaring heb ik al jaren.
Zo ook in 1982, toen ik zelf nog maar 9 jaar oud was, en Afrika van Toto een grote hit in Nederland was.
Over de problematiek in dit werelddeel vanwege de droogte en het gebrek aan voedsel, was bij mij nog niks bekend, maar daarin zou Bob Geldof spoedig verandering brengen.
Voor mij was het nog voornamelijk onschuld en romantiek, al wist ik op die leeftijd natuurlijk nog niet wat dit precies inhield.
En dan kom ik al snel bij de band Toto.
Toto is feel good muziek.
Er wordt op IV niet gekozen om dieper in te gaan op wereldse onderwerpen.
Ook bij deze band lijkt het alsof ze in een romantische, perfecte en onschuldige wereld leven.
Misschien is dat wel zo, maar onderschat het muzikale vermogen van deze band niet.
Vaak worden ze neer gezet als die groep met die sessie muzikanten, die er vooral op uit zijn om hits te scoren.
Natuurlijk hebben twee leden hun ervaringen opgedaan bij Steely Dan, maar de twee andere kernleden komen wel degelijk uit hun eigen vriendengroep.
Dus helemaal bij elkaar gezocht is het absoluut niet.
Ik had dan ook niet verwacht dat juist bij deze band een van de leden bijna ten onder zou gaan aan het drugsgebruik, en een ander helaas helemaal.
Past eigenlijk totaal niet bij de zoetsappigheid die ze uitstralen.
Natuurlijk blijft Afrika het hoogtepunt van IV, maar hun kwaliteiten zijn het beste hoorbaar in Rosanna.
Hierbij wordt moeiteloos van de ene muziekstijl over gegaan in de andere, waarbij elk bandlid in deze ruim 5 minuten laat horen waartoe hij in staat is.
Ik zeg wel moeiteloos, maar dat is het natuurlijk niet.
Eigenlijk is Rosanna geniaal te noemen, en eigenlijk is dit de perfecte popsong.
Het is natuurlijk een gelikte compositie, maar wel een welke elke plaatselijke Top 40 band in hun repertoire stopte, als ze in de een of andere plaatselijke tussen kroeg en discotheek functionerende zaal moesten optreden.
Waarom?
Vanwege het hoge meezinggehalte bij de vrouwen en de rol van de luchtgitaren bij de mannen?
Nee, dit is eigenlijk vooral een maatstaf voor de band, om te laten zien dat ze hun instrumenten goed beheersen.
De ultieme jamsessie voor het grote publiek.
Maar toch moet ik tot de conclusie komen dat Toto hierdoor ook de kracht wat mist om mij vaak te boeien.
Waarschijnlijk is deze band gewoon te volmaakt.

Fedde
Goed verhaal, deric raven . Naast hun debuutplaat en Isolation beslist één van de beste. Muzikaal zeer gedegen plaatje.

Uitgemolken of niet, tijdens hun laatste concert in de Ziggo-dome waren Rosanna en Africa toch weer enorme knallers. Man, wat zijn die gasten nog steeds goed op het podium. Al is het beter dat David Paich niet zingt, maar dat terzijde. Maar Lukather en Williams zijn absoluut nog in topvorm.
Heel prettig bijkomstigheid was dat David Hungate er weer bij was. Top !

avatar van Poeha
En toch heeft die tegenwoordig enigszins gemankeerde zangstem van Paich wel wat. Dat had ik de laatste jaren ook bij de zangstem van Bobby Kimball.

gar
Weet iemand hoe de Rock Candy remasters van Isolation, The Seventh One, Turn Back, Hydra, Toto, Fahrenheit en IV klinken?

avatar van vigil
gar schreef:

Eigenlijk "toevallig" enkel van deze. Het is jammer dat ze er niets meer van gemaakt hebben. Remasteren is heel leuk maar er moet wel een extra pakketje omheen, zeker als je de prijs bekijkt. De prijs is gewoon fullprice (zeg 14 euro) en er zitten eigenlijk nergens bonusmateriaal bij. Heel soms een remix ofzo. Ze speelden toen toch gewoon veel live? Gooi gewoon achter elk album een stuk of 5 a 6 live nummers en iedereen tevreden. ik ga die remasters echt niet kopen voor 14,99 als het gewoon het standaard album is.

Maar goed van deze weet ik het dan wel en die klinkt toch wel heel fris en gelaagd.

gar
Vigil, bedankt voor de info. Inderdaad duur voor alleen het geremasterde album zonder bonustracks. Maar het klinkt dus beter dan de originele cd.

avatar van Rockfan
deric raven schreef:

Waarom?
De ultieme jamsessie voor het grote publiek.
Waarschijnlijk is deze band gewoon te volmaakt.

Afrika en Rosanna zijn de nummers waar veel coverbands zich aan vertillen.

Menig bandje gehoord (op vooral koninginnendagen). Maar steeds waren het weer één van deze nummers waar het niet goed ging.(Valse zang of een ongelijk ritme). Zo zijn er nog wel een paar bam die nummers....Don't you (Forget about me) van de Simple Minds bv.

avatar van viking1
Ben totaal geen toto fan.
Vind het prima ras muziek kanten. Maar niet helemaal mijn ding.
Heb het singeltje rosanna nog steeds.
En deze lp.
Dit een stukje jeugdsentiment dit album.
Dit album blijft heerlijk om af en toe eens op te zetten.
Op wat latere hitjes na, toto niet echt meer gevolgd.
Maar dit album is een topper.
Zeer herkenbare en iconisch hoes.

buizen
Beetje glad. Als style spreekt het me niet aan, maar door alleen maar te focussen/inzoomen op het drumwerk van Jeff Porcaro word ik blij van een album als deze.
Zelfde als met album van Power Station (drumwerk Thompson).

buizen schreef:
Zelfde als met album van Power Station (drumwerk Thompson).

De geniale shuffle in Rosanna is en blijft vakwerk van formaat. Jeff kreeg er terecht een prijs voor.
Geen spierballendrummer, maar alles op de goede plek en met flair.
Songmatig en produktie wat aan de vlakke kant, dit album van Toto.

avatar van Marco van Lochem
De Amerikaanse band Toto bestaat dit jaar 40 jaar en 8 april is het 35 jaar geleden dat hun best verkochte en met Grammys overladen album “IV” uitkwam. Met het debuutalbum “TOTO” gaf de band in 1979 een duidelijk visitekaartje af. Veel variatie in stijl en alles perfect gemusiceerd en gezongen. Muziek die van rock naar funk en naar ballads gaat, maar alles wel herkenbaar gespeeld. “IV” was het album waarop de radioklassiekers “ROSANNA” en “AFRICA” staan en nog steeds zijn dat bij het grote publiek de toppers. Maar tussen de 10 tracks staan ook nog andere pareltjes. Het door gitarist Steve Lukather gezongen “I WON’T HOLD YOU BACK” is een ballad die nog steeds deel uit maakt van de setlist en de rockers “MAKE BELIEVE”, “AFRAID OF LOVE” en “LOVERS IN THE NIGHT” laten horen dat de heren niet alleen maar softpop maken. Het album werd wereldwijd met goud en platina overladen en dat succes hebben ze niet meer kunnen evenaren. In Nederland van “THE SEVENTH ONE” een topper, maar Amerika liet de band vallen. Twee jaar geleden bracht de band het album “XIV” uit en liet daarmee horen nog steeds een geweldige band te zijn, waarvan het vuur nog steeds brand. “IV” zal wel het grootste succes ooit blijven en dat is terecht. Het is een blauwdruk van een goed AOR/melodic rock album.

avatar van SLRockingBass
Erg genietbaar album van Toto!

De tracklist is geniaal opgezet. Openen met het sterke Rosanna, even het tempo hooghouden met Make Believe en daarna gas terug met een ballad. Kant twee begint dan weer met een hit, Afraid of Love. De nummers die volgen zijn m.i. fillers, al kan ik van We Made It wel genieten! Dan een prachtige afsluiter in Africa! De hits zijn hierdoor mooi verdeeld en niet, zoals op de meeste albums, gelijk aan het begin.

avatar van chevy93
Interessante uiteenzetting van Rosanna.

What Makes This Song Great? Ep. 9 Toto - YouTube

avatar van chevy93
Ozric Spacefolk schreef:
Hoge score alleen al voor de Rosanna-shuffle van Porcaro.
Kan hem maar niet onder de knie krijgen.
Soms kom je wat tegen op YouTube...
The Rosanna Half Time Shuffle by Jeff Porcaro - YouTube

Ik snap niet zoveel van drummen, maar man, wat klinkt dat lekker.

bikkel2 schreef:
Maar inderdaad, hoe goed Philips moge zijn, niemand speelt het zo treffend als Jeff.
Toch is hij verdomd goed!

Toto - Rosanna (Live) - YouTube

Simon is ook een geweldenaar. Wat drukker en meer een filler dan Porcaro, maar een uitstekend vervanger gebleken in Toto.
De band toen gezien tijdens de Kingdom Of Desire tour ( was kort nadat Jeff was overleden) en dat was erg goed moet ik zeggen.