Toto - Toto IV (1982)

Label: Columbia

1. Rosanna (5:32)
  2. Make Believe (3:43)
  3. I Won't Hold You Back (4:56)
  4. Good for You (3:18)
  5. It's a Feeling (3:06)
  6. Afraid of Love (3:53)
  7. Lovers in the Night (4:27)
  8. We Made It (3:56)
  9. Waiting for Your Love (4:13)
  10. Africa (4:55)
avatar van Snakeskin
1982 was muzikaal niet een geweldig jaar. Dat schreef ik twaalf jaar terug en daar kom ik op terug. Dit was wat mij betrof één van highlights van dat jaar en dat ben ik nog steeds van mening. De plaats is uiterst degelijk waarbij vooral "Africa" het geheel fors omhoog tilt. De track heeft zich ontwikkelt tot een classic van een niveau dat ik toen niet voor mogelijk hield. Een onverslijtbare track.

avatar van Kronos
Prince - 1999 , Captain Beefheart and The Magic Band - Ice Cream for Crow , Elvis Costello & The Attractions - Imperial Bedroom , Michael Jackson - Thriller , Iron Maiden - The Number of the Beast , Queensrÿche - Queensrÿche , Mercyful Fate - Mercyful Fate , Accept - Restless and Wild , Survivor - Eye of the Tiger , Judas Priest - Screaming for Vengeance , Scorpions - Blackout , Manowar - Battle Hymns.

1982 een zwak muziekjaar? Ik dacht het niet.

avatar van Edwynn
Venom en The Cure kwamen ook nog met onvergetelijke dingen toen.

Toto IV vind ik maar zwakke formulemuziek bevatten. Africa is een fijn en stemmig nummer en dan is er nog Afraid Of Love en dan zijn de krentjes wel uit de pap.

avatar van Snakeskin
"night and day" van Joe Jackson en "New gold dream" van Simple Minds en "Nebraska" van Bruce Springsteen en "The Nightfly" van Donald Fagen, maar ik schreef ook dat ik het moest herzien.

Edwynn schreef:
Venom en The Cure kwamen ook nog met onvergetelijke dingen toen.

Dat vond ik lange tijd ook, maar nu het zijn veertigste verjaardag nadert is het bij mij iets meer dan dat geworden, onder andere door een constante kwaliteit en omdat er enige tracks bovengemiddeld goed zijn. Maar dat is persoonlijk.

avatar van rider on the storm
Ik vind dit album zo enorm goed dus onlangs vervangen door een audiofiele vinyl remaster. Mijn top 10 is vol...laten we deze dan maar op 11 zetten.

Een album die voor mij vol herinneringen zit en geen zwakke plekken bevat.

Vanaf het openingsnummer Rosanna tot en met het laatste nummer Africa bezorgd het album mij kippenvel en een enorm goed gevoel. Een album die een mindere stemming wegblaast.

De plaat is inmiddels alweer 38 jaar oud maat sleet zit er niet op, integendeel de plaat klinkt zo fris alsof ie net uit is.

Topalbum, voor mij vijf sterren.

Een (te) commercieel album helaas waarvan de singels zijn 'dood' gedraaid. Haalt het niet bij Hun eerste twee albums. Jammer een gemiddeld cijfer gegeven.

avatar van milesdavisjr
De twee voorganger vielen niet mee, hier en daar aardige ideeën maar toch echt weinig echt goede songs. Benieuwd naar IV, waarvan ik weet dat de schijf vanwege enkele songs een groter bereik heeft gehad.

Rosanna is alom bekend maar blijft mooi, een song die 'af' is. Zelfs de keyboard partijen halverwege het nummer laat mij glimlachen.

Make Believe is een degelijke song waar ook weinig mis mee is. Lukather soleert tussen de bedrijven door op haast achteloze wijze en doet dat verdienstelijk. Een fijn nummer.

Bij veel fans ligt I Won't Hold You Back goed hoewel het mij allemaal wat gezapig is. Een andere invalshoek of wat spannende overgangen had het nummer goed gedaan.

Good for You kan mij niet echt boeien, het eenvormige refrein klinkt mij net wat te kazig in de oren. Een van de songs die ik altijd vrij snel skip als de plaat op staat.

Ook bij de volgende track weten de heren mij maar matig te boeien. Wederom wat eenvormig van aard en daar brengt het 'jazzy' karakter ook geen verandering in.

Afraid of Love is sterker, gezongen door Lukather, het geeft de plaat wat meer body want dat had het na de slappe tracks hiervoor wel nodig. Lukather is en blijft toch mijn favoriete vocalist in de band. Gezegend met minder elastische stembanden in vergelijking met Williams en Kimball maar op de een of andere manier brengt hij met zijn stukken wat meer pit en dat heeft een Toto plaat toch wel nodig.

Lovers in the Night is weer vrij degelijk, een typische jaren 80 rocksong, met uitwaaierende keyboard stukken. Zeker niet heel sterk maar het misstaat niet op dit album.

Met de volgende track heb ik ook nooit veel gehad. Het slappe refrein en de herhalingen die hieruit voortvloeien vervelen mij al naar een minuut.

Waiting for Your Love is gevarieerd, kent een zwoel ritme en de lichte jazzy accenten geven het een zomers tintje. Op de een of andere manier heb ik altijd een zwak voor deze song gehad.

Africa zal ik wat hebben gehoord in de jaren 80, destijds als jonge tiener stond dit nummer op de een of andere verzamel plaat. Elke keer als ik de plaat erop legde werd de naald eerst op deze track gezet. Het heeft nog steeds zijn charme maar inmiddels is het wat gezakt op mijn lijst met favoriete Toto songs.

Ook IV is wisselvallig van aard maar kent zijn momenten. Het grote middenstuk vind ik ronduit matig en dat maakt ook dat deze plaat niet tot grote hoogten stijgt.

Tussenstand:

1. Toto