Toto - Past to Present 1977-1990 (1990)

Label: Columbia

1. Love Has the Power (6:40)
  2. Africa (4:58)
  3. Hold the Line (3:56)
  4. Out of Love (5:54)
  5. Georgy Porgy (4:07)
  6. I'll Be over You (3:51)
  7. Can You Hear What I'm Saying (5:02)
  8. Rosanna (5:34)
  9. I Won't Hold You Back (4:59)
  10. Stop Loving You (4:28)
  11. 99 (5:13)
  12. Pamela (5:11)
  13. Animal (5:02)
avatar van gaucho
Nou, als je de eerste zes hebt, kan de zevende er ook nog wel bij, inderdaad. Zelf vind ik Isolation de beste Toto-plaat, maar The seventh one haalt mijn top-3 ook wel.
Ik krijg uit TEQUILA SUNRISE's opmerking de indruk dat hij ervan uitgaat dat die vier nieuwe nummers op deze verzamelaar representatief zijn voor de latere koers van Toto, maar dat is dus absoluut niet het geval. Om te beginnen zijn het nummers met een zanger, Jean-Paul Byron, die ze maar heel kort in de gelederen hadden (en dit zijn de enige opnamen met hem) en daarnaast omdat de nummers kwalitatief niet overhouden. Hoewel ik Animal en Can you hear what I'm saying nog wel te pruimen vind, halen de andere twee nummers het niveau dramatisch naar beneden.

Van de latere albums zijn m.i. Kingdom of desire (de hardste), Tambu en Mindfield nog wel aanraders die stilistisch aansluiten bij de eerste zes. En ook hun laatste, Toto XIV, is niet verkeerd, hoewel ik die door een slechte geluidskwaliteit (veel te hard/te plat gemasterd) moeilijker kan besluisteren dan de andere titels die ik hier noem.

Wat deze betreft: met de (nogal op safe gespeelde) selectie van de oudere nummers is weinig mis, al zijn er betere en uitgebreidere verzamelaars. Maar de vier nieuwe nummers scoren bij mij amper een voldoende.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik zal eens wat later werk van ze beluisteren, wellicht bevalt dat dan beter dan de nietszeggende songs wat ze met Byron hebben uitgebracht.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Toch wel een ongelukkig gekozen verzamelaar want de nummers door Byron gezongen misstaan hier echt. Ik mis bijvoorbeeld het uitstekende I"ll Supply The Love van hun debuutalbum, dan had deze plaat zeker een betere score van mij ontvangen.

avatar van Theoden King
Dit is het enige Toto-album dat ik heb, vooral vanwege de jeugdherinneringen luistert het lekker weg. Af en toe lekker meeblêren in de auto! Met uitzondering van het eerste en laatste nummer, die hadden voor mij niet gehoeven. Ook geeft deze verzamelaar mij geen aanleiding me verder in de band te verdiepen.

avatar van Wandelaar
Met weglating van de vier nummers met zanger Jean-Michel Byron een heel aardige 'best of'.
Ik denk zo dat de schrijvers hierboven die mening ook zijn toegedaan. Dat drukt de waardering.

Voordeel van deze CD uit 1990 is dat de race om het hardste volume hier nog niet is ingezet. De tracks klinken nog prettig dynamisch. Vooral in Nederland zeer goed verkocht. Nummer 1 op de albumlijst en best verkochte album ooit van Toto.

Hold the Line is voor mij de favoriet. Verder mogen Africa, 99 en Pamela er ook zijn.

avatar van Duco van Deugen
Van oorsprong een studioformatie en dat is te horen ook. Deze heren kunnen aanmerkelijk meer dan slechts pakweg drie akkoorden te spelen. Alle grote en belangrijke nummers uit hun carrière staan er wel op: Africa, Hold the Line, Rosanna, Stop Loving You, om er enkele te noemen. Van deze groep bezit ik slechts één LP, dus deze CD was zeker een nuttige aanschaf toentertijd.

Geluidskwaliteit is goed tot zeer goed. Ruimschoots een '4' voor deze verzamelaar uit 1990.