Franz Ferdinand - You Could Have It So Much Better (2005)

Label: Domino

1. The Fallen (3:42)
  2. Do You Want To (3:39)
  3. This Boy (2:22)
  4. Walk Away (3:36)
  5. Evil and a Heathen (2:06)
  6. You're the Reason I'm Leaving (2:47)
  7. Eleanor Put Your Boots On (2:50)
  8. Well That Was Easy (3:03)
  9. What You Meant (3:25)
  10. I'm Your Villain (4:04)
  11. You Could Have It So Much Better (2:42)
  12. Fade Together (3:03)
  13. Outsiders (4:03)
  14. Your Diary * (3:08)
  15. Fabulously Lazy * (2:55)
  16. Do You Want To [Live at Princes Street Gardens Edinburgh] * (3:42)
avatar van jellorum
Toevallig hoorde ik daarnet nog eens The Fallen...

vind ik toch een van de betere singles van de laatste jaren...

avatar van smash016
Ik snap ook niet hoe mensen hun debuutalbum beter kunnen vinden. Of ja, ik snap het wel, denk ik, het debuutalbum bevat namelijk de "hits" Dark Of The Matinee en Take Me Out, en die zingen op concerten lekkerder mee dan de nummers op dit album. Als album is dit album naar mijn mening echter volwassener, constanter en gewoon beter.

Maar Franz Ferdinand maakt over het algemeen 2 soorten liedjes: oprechte, melancholische pop-/rocksongs en een beetje funky niet-zo-serieuze blèr-liedjes. Ik zelf hou vooral van de eerste categorie, waarvan er veel staan op dit album. Het eerste album bevat meer van die vatsige foute nummers. Misschien dat dat het is.

avatar van LucM
Zoals eerder gezegd vind ik dit op hetzelfde peil staan als het debuut. Voor een gedeelte hetzelfde, maar anderzijds toch wat meer variatie met enkele rustige popsongs ("Eleanor Put Your Boots On" vind ik erg geslaagd).

avatar van Madjack71
De essentie van dit album is m.i al samengevat in de 1ste twee nummers. De rest is een herhaling van zetten, de een nog slechter als de andere. Op momenten dat ik vage geluiden hoor van The Kinks of nog verder The Beatles, komt m.i de beperking van deze band pas echt naar voren. Een aantal stevige hooks met catchy refreinen, kan dit album bij verre niet redden naar mijn smaak.
Leuk voor festivals en af en toe bij het poetsen misschien, maar Franz en ik zijn geen match.

avatar van smash016
Madjack71 schreef:

Wat een onzin. Er komt na nummer twee nog genoeg nieuws voorbij, alsof The Fallen een voorbode is voor Eleanor of Outsiders, dan zijn toch weer heel andere nummers. Dus als Franz Ferdinand zich laat beïnvloeden door The Beatles of The Kinks, dan is het meteen 3x niks? Alle muziek boorduurt voort op andere muziek. Je mag van mij dit album best slecht vinden uiteraard, maar kom wel met argumenten die hout snijden.

@smash016:

De 1ste twee nummers zijn voor mij direct ook de favorieten van het album. De andere vind ik echt niet veel toevoegen en kunnen mijn aandacht niet trekken en vind ik dus ook minder. Een kunstje is leuk, maar werkt m.i niet heel het album door. Iets waar de Kaiser Chiefs ook last van hebben naar mijn smaak. Niets mis mee met invloeden van The Kinks of Beatles, dat maakt ze niet per definitie 3x niks...heb ik ook niet zo gesteld. Maar daar waar bij The Kinks en zeker bij The Beatles de kwaliteit van songschrijven goed naar voren komt, mis ik die hier derhalve.
Dit album maakt mij niet nieuwsgierig naar wat ze nog meer gedaan hebben. Je mag dit onzin vinden, maar zo is het hoe ik erover denk.

Los van wat ik er van vind. De bandleden waren er zelf ook niet geheel tevreden over. Moe van het toeren, ontbrak het wat aan energie, ze hadden niet de tijd er voor die ze graag zelf zouden willen. Ze probeerden de groove van hun 1ste album op te roepen. Met lange jamsessies trachten ze dat te bereiken, maar het kwam maar niet echt van de grond; Aldus zanger Alex Kapranos in OOR feb.09

Ik denk wel dat Franz de potentie heeft om uit te groeien tot een band van groots formaat. Dan moeten ze alleen wel op het spoor blijven van de eerste twee albums en de onnodige rocksongs die ik op dit album teveel hoor achterwege laten.

Nummers als Walk Away, You're the Reason I'm Leaving en Eleanor zijn wat mij betreft niet slechter dan het gemiddelde Beatles nummer. Het verschil is dat The Beatles over een geheel album meer voltreffers produceren. Ook op de voorganger van dit album staan enkele parels van popnummers. Matinee, Jaqueline, Come on Home of 40 ft. bijvoorbeeld. Het probleem is misschien wel dat ze nog teveel een britrock band willen zijn. Ik zou ze weleens een heel album zonder nummers als This Fire en This Boy willen horen doen. Gewoon catchy pop songs met melodieen zoals de piano op Eleanor of de prachtige afsluiter van Tonight: Katherine Kiss Me.

Heerlijke follow up met leuke Beatles invoeden.

avatar van Madjack71
Heb Franz maar weer eens opgezet, dit keer in de auto. Komt niet veel verandering in mijn mening alsook de waardering. Daarvoor vind ik er een te groot gat van middelmatigheid tussen vallen na no.2 tot aan no.10.

avatar van Leonard91
Leuke plaat die alleen net wat te veel nummers heeft die niet écht bijzonder zijn zoals "You Could Have It So Much Better". De rustige nummers als het prachtige "Fade Together" zijn dan wel weer een leuke toevoeging aan het repertoire.

avatar van mk1992

Walk away: Meesterlijke Franz Ballade
Evil and a heathen: een 'vol-op-het-gas' plaat
Eleanor Put your boots on: een wat rustigere, niettemin springerige plaat, leuk voor de afwisseling

Ik zie het gat niet

mk1992 schreef...Ik zie het gat niet

Beauty is in the ear of the beholder.

avatar van mk1992
Madjack71 schreef:

Beauty is in the ear of the beholder.

azijnzeiken is ook een kunst, zeker 95% waardeert dit album >3*

mk1992 schreef:

azijnzeiken is ook een kunst

Dat blijkt, veel op geoefend? Iemand mag dit album toch minder waarderen, of moeten we allemaal maar de publieke opinie aanhangen? Leuke site zou dit worden zeg.
Daarbij, zo slecht is een 2,5 toch ook weer niet?

Kan me wel grotendeels vinden in de opmerking van Madjack, mijn vinkjes staan ook aan het begin en aan het eind. Daartussen is het allemaal wel aardig, maar nooit echt geweldig m.i.

avatar van Madjack71
mk1992 schreef: ,,,azijnzeiken is ook een kunst, zeker 95% waardeert dit album >3*

Geniet gewoon van dit album, dat is wat ik wilde aangeven.

Als iemand een andere mening over een album heeft, ben ik over het algemeen benieuwd waar het dan in zit...wie weet mis ik iets?
Dan pak ik het album weer eens uit de kast en probeer er dan weer fris naar te luisteren. Voor mij een leuk gedeelte van MuMe.
M.i beetje overbodig om zo te reageren.

Ik heb het hele album nooit gehoord dus geef geen ster, maar boven de 1 lijkt me sterk, zelden een slechtere track gehoord na do you want to, misschien al eerder gezegd maar profetische titel lijkt me

JanBetonde2e
Dit album vind ik toch minder dan het eerste album, er staan natuurlijk weer een aantal mooie nummers op, maar ook een aantal mindere, het album is wat minder springerig, maar nog steeds druk, geef mij maar Tonight.

Dit album is geniaal.

avatar van bram1610
Een iets mindere opvolger van Franz Ferdinand, maar de kracht van de album schuilt in iets waar het in FF aan ontbrak: rust. Eleanor Put Your Boots Back On is geniaal mooi, net als Fade Together, waarvan ik het zonde vind als hij is afgelopen, en hem daardoor zeker 3 keer opnieuw draai voordat ik mijn FT ervaring compleet heb. Walk Away zweeft een beetje tussen beide werelden in, maar vind ik ook zeker een goed nummer. De enige "harde" nummers van dit album die echt eruit springen zijn voor mij The Fallen, Do You Want To en I'm Your Villain.
Hmm, door dit commentaar lijkt het net alsof ik dit een slecht album vind. Nou, als we even gaan tellen vind ik 6 nummers van dit album echt geweldig en de rest scoort een tikkeltje lager. Enige nummer dat ik echt niet graag luister is You're The Reason I'm Leaving. Dat refrein blijft irritant lang in je hoofd zitten.

Goh, de consensus is dat dit album dus toch wel een stuk minder is. Hoewel ik het debuut beter vind, moet ik toch zeggen dat ik deze vaker luister. Zo is deze geniaal om gewoon even op te zetten, of een avond beginnen met de enorme knal van The Fallen (echt, die opening hard opzetten is zo tof, de feestsfeer is gelijk gezet) Met name de kritiek op de schijnbaar mindere helft van de 2e helft van het album verbaasd mij. Zo staan bijvoorbeeld 2 sterren van mij bij het titelnummer, wat echt een bijzonder tof nummer is, vooral de tekst is echt geweldig, vind ik en bij I'm Your Villain. Als ik vier favorieten zou kunnen geven, zou die vierde waarschijnlijk naar Outsiders gaan, (al moet ik zeggen dat ik als het ware een haat/liefde-relatie heb met Walk Away, af en toe geniaal, dan weer niet) echt een heel bijzonder nummer.

avatar van IllumSphere
Hetzelfde zoals bij het debuut, niet slechte, maar ook geen hoogstaande rock. Ik geef dit album hetzelfde cijfer als het debuut, met als reden dat er niet veel vernieuwing is. Favorieten zijn The Fallen, You Could Have It So Much Better en Outsiders.

avatar van Co Jackso
Een geweldig tussendoortje, dit album van Franz Ferdinand. Wat vooral opvalt is de drive en dynamiek achter dit album. Geslaagde twists and turns verpakt in een aantal kort en krachtige nummers om het zo maar te zeggen. Een uitstekend voorbeeld hiervan is het pakkende I’m Your Villain.

Favoriet van mij is het wat melancholisch klinkende Eleanor Put Your Boots On. Nummers als The Fallen, This Boy en You’re the Reason I’m Leaving verrassen niet, maar zijn daarentegen wel behoorlijk verslavend. Ik ben het dan ook eens dat dit een album is dat best voor een avondje uitgaan gedraaid kan worden.

avatar van DjFrankie
Vrolijk gelikt catchy maar vooral lekker. Dat is mijn oordeel, Ik kan niet stil zitten hierbij.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
DjFrankie schreef:

Eens, maar wat mij betreft iets te weinig niveau om echt te blijven boeien.

WPE
Ik heb deze cd zomaar gekocht, blind. Ik vind het wel aardig klinken, maar of ik hem erg vaak ga draaien weet ik niet..achteraf is het niet echt mijn muziek, maar ja, je wilt af en toe toch wel iets nieuws proberen.
De nummers klinken in ieder geval lekker dynamisch en fris, en er zit ook vaart in. Maar ik vraag me wel af of Franz een blijvertje zal worden...

avatar van Funky Bookie
Ik vind het album sterk beginnen, maar na Evil And A Heathen begin ik toch mijn interesse langzaam kwijt te raken. Ik vind FF live duidelijk beter dan op plaat.

avatar van IntoMusic
Voor het eerst een nummer (Walk Away) van deze man gehoord op 3FM. Luister sinds kort wat meer radio en leer wat nieuwe artiesten kennen. Wist niet dat genoemd nummer is geïnspireerd op het deuntje van Kraftwerk. Ga deze ook maar toevoegen om nader kennis te maken met Franz.

avatar van Rudi S
IntoMusic schreef:
Voor het eerst een nummer (Walk Away) van deze man gehoord op 3FM..

Franz is geen man, maar een band

avatar van IntoMusic
Potjandrie... Had ik ook al bij Elliott Brood. Thanks Rudi, dus ook even verdiepen in de achtergrond van deze BAND .

avatar van Niek
Duidelijk wat minder dan de debuutplaat, maar nog altijd zeer sympathiek.

avatar van AOVV
Ook ik vind het debuutalbum net wat beter, en ja, dat album is veel hitgevoeliger. Op deze tweede plaat lijkt de band niet al te direct op succes bij het grote publiek te willen mikken, en dat kan ik best waarderen. Ze laten ook soms een ander gezicht zien (de opener is een erg potente single die afwijkt van alles op het debuut; [iEleanor Put Your Boots on][/i] durf ik gerust frivool te noemen; de afsluiter klinkt als een soort synthese van het hele album met een vaag psychedelische galm), maar ook bevat deze plaat enkele recht-door-zee-songs, waarvan Do You Want To het hardst knalt.

De invloed van de grote jaren '60-bands is duidelijk hoorbaar; vooral The Beatles en The Kinks hoor ik erin terug. Fade Together had gerust een outtake van Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band kunnen zijn!

De songs die wat korter van stof zijn (This Boy en Evil and a Heathen) doen we dan weer zo goed als niets, klinken me wat te druk en overvol. Maar laat dat vooral de pret niet drukken; Franz Ferdinand is een fijne band, die zeker in de beginjaren dus zeer goeie songs heeft voortgebracht.

3,5 sterren