Suuns - Images Du Futur (2013)

Canada

5. Edie's Dream (4:21)
  6. Sunspot (4:36)
  7. Bambi (4:57)
  8. Holocene City (4:54)
  9. Images Du Futur (3:34)
  10. Music Won't Save You (5:56)
avatar van Angelo
Nog nooit van deze band gehoord, maar ik hoor nu voor het eerst Edie's Dream en ben meteen onder de indruk. Wat een bijzonder fijn en bovenal tof nummer! Binnenkort maar 'ns hun debuut beluisteren.

Aparte hoes ook, 't heeft wel wat...

avatar van perlon
Goede liveband ook Angelo, zeker de moeite van een concertbezoekje waard.

avatar van Masimo
Whooo! Zeker benieuwd - volgens mij zit er een hoop potentie in dit bandje

avatar van AOVV
Dromerig nummertje, maar je blijft dankzij de details toch wakker. Ik heb het dus over 'Edie's Dream'. Mooi.

avatar van IllumSphere
Wat een heerlijk nummer is Edie's Dream toch!

avatar van itchy
Zeroes QC was een erg fijne plaat, dus heel benieuwd naar deze! Edie's Dream is rustiger dan alles op die plaat, maar wel mooi.

avatar van robbizzel
Oei wat een heerlijk nummer zeg, kijk hier zeker naar uit. Vorige plaat was redelijk goed, met 1 geweldige uitschieter " Gaze ".

Debuut Zeroes QC is aan mij voorbij gegaan waardoor dit tweede album Images Du Futur de kennismaking moest zijn.
Aangetrokken door de nummers Edie's Dream en 2020 begon ik vol goede moed aan het album.

Maar opener Powers of Ten was iets heel anders...... Radiohead meets Sonic Youth of iets dergelijks. Intrigerender kon het niet van start gaan. Allerminst vervelend en best een onverwachte start.
2020 heeft iets mysterieus in zich en gaf me een beetje het gevoel dat Walking with Thee van Clinic me ook gaf.
Het dromerige element in dit nummer horen we terugkomen in het mooie Edie's Dream waar het minder goed op dansen is als op 2020.

En zo wordt je alle nummers op dit 3 kwartier durend album heen en weer geschud: het is dansbaar maar uiterst vervreemdend, een likje dance, een snufje electro, ietwat shoegaze en rock om het af te maken; het levert een interessante melting pot op waar je de eerste draaibeurten voorlopig nog niet klaar mee bent.

avatar van Linius
Ik kan me herinneren dat ik de vorige plaat niet fantastisch vond maar was toch wel benieuwd naar de singles dus 2020 even geluisterd net. En dat smaakt dan toch wel naar meer moet ik zeggen. Van de week eens luisteren.

avatar van likeahurricane
zo klonken ze live in Utrecht tijdens het Le Guess Who festival:

Minor Work

Mirror Mirror

avatar van IllumSphere
Suuns is toch een geweldig bandje. Het debuut was al verschrikkelijk goed en Edie's Dream bewijst dat de kans groot is dat deze opvolger het nog eens gaat flikken.

avatar van robbizzel
Wat een plaat, beter zelfs dan ik eigenlijk had verwacht. Komt vreemd op gang ( maar al wel erg lekker ) maar gaande weg wordt het steeds meer genieten. Favorieten zijn Minor Work, Mirror Mirror, Edie's Dream en het geniaale Sunspot!!

avatar van robbizzel
hmm bij de favorieten ook maar Holocene City en Music Won't Save You. Behoorlijk verslaafd aan deze plaat deze dagen, wordt eigenlijk steeds beter nog.

avatar van mauricez
Ik begin ook redelijk verslaafd te raken aan deze plaat.

favorieten tot nu toe zijn "Powers of ten" en "Sunspot" (die bas!)

Ik vind wel dat de sound wat volwassener is. Het klop allemaal wat meer dan op het debuut (wat ik ook een geweldige plaat vond).

avatar van E-Clect-Eddy
Grappig, heb ik net Gemma Ray's nieuwe Down Baby Down beluisterd om dan die even zo donkere stemming op dit album te vinden met een vergelijkbaar soort gitaar. Maar daar waar Gemma's nummers dromerig en filmisch klinken en samen een geheel vormen gaat het hier meer de experimentele kant op. Het gitaargeluid doet net als bij Gemma denken aan de sixties en seventies maar het gebruik van synths doet dit dan weer teniet. Eigenlijk doet het mij denken aan een album van Radiohead vooral door de stem die aan Thom Yorke herinnert alsmede het experimentele karakter van de nummers.

Ik ken deze band niet eerder dus wist niet wat te verwachten anders dan wat de 3voor12 website als steekwoorden gebruikte om dit album te beschrijven: bezwerend, psychedelisch, grooves, elektronica, rock, Montreal. Nu heb ik een zwak voor Canadese artiesten, kwam ik vorig jaar achter nadat ik eens goed door mij collectie ging spitten. Dus nu en dan beproef ik dat of ik inderdaad Canadese acts vaker wel dan niet goed vind. Vandaar dat ik me aan het beluisteren van dit album waagde.

Zo op de eerste beluistering zou ik willen zeggen dat ik het moeilijke toegankelijk vind dan dan Gemma's Down Baby Down. Er zitten een aantal nummers bij die lekker klinken maar wel wat aparte elementen bevatten. Zeg maar alsof iemand een tomaat in de erwtensoep heeft gedaan of een snufje chili in de champignonsoep. Soms doet dat vreemd aan. Het enige echt stabiele in alle nummers lijkt de stem van de zanger en de sixties aandoende gitaar. Holocene City doet me een beetje aan The Beatles denken ten tijde van the white album, en dit is voorlopig voor mij het beste op het album. Maar ik denk inderdaad ook meer dan een paar keer dit album moeten beluisteren om het goed te kunnen plaatsen. Het grijpt me niet naar de keel na één keer luisteren. Twijfel tussen 3 en 3.5 ster.

E-Clect-Eddy schreef:

Ik zou het dan zeker nog een paar keer beluisteren..

avatar van IllumSphere
Ik weet niet of het ligt aan het feit dat het de eerste keer is dat ik deze plaat beluister, maar ik vind het nu tot nu toe een stuk minder dan het debuut die in mijn ogen één van de verassingen is van de voorbije jaren. Sowieso zal ik deze plaat nog een paar keer opzetten, dus ik hoop dat het nog komt.

avatar van Don Cappuccino
Net even wat stukjes via de Luisterpaal beluisterd en dat klonk wel veelbelovend. Morgen eens helemaal beluisteren.

avatar van erwinz
Knappe plaat met een opvallende mix van experiment en songs met een kop en een staart en een even opvallende combinatie van elektronica en gitaren. Suuns wordt met van alles vergeleken, maar geen enkele vergelijking houdt stand.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Suuns - Images Du Futur - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van Don Cappuccino
Images Du Futur is een apart album. De zang heeft op sommige momenten weg van Thom Yorke als hij gaat dansen. Het is intrigerend maar het pakt me niet echt helemaal. Edie's Dream is wel een geweldig nummer met zijn afwijkende baslijn die erg trippy aanvoelt. Ook 2020 vind ik geweldig, echt een dansnummer met een behoorlijke kronkel. Nu 3,5 ster, kan misschien met meerdere luisterbeurten hoger worden. Het is wel extreem gevarieerd, ieder nummer heeft echt zijn eigen stijl.

avatar van Renoir
Wat een gruwelijk spannende plaat is dit zeg. Op Le Guess Who vorig jaar maakte Suuns al behoorlijk veel indruk op me, maar ik wist toen niet goed of ik me liet meeslepen door de euforische sfeer in de zaal (wij stonden lekker binnen, en buiten stonden nog heel veel mensen die er niet meer in konden). Maar Suuns maakt zich helemaal waar op Images Du Futur. Je moet er wel goed voor gaan zitten, maar als je dat doet, word je rijkelijk beloond. Ik kan eigenlijk geen zwak nummer aanwijzen. Verplichte kost voor liefhebbers van Radiohead.

avatar van hoi123
Na het redelijk fantastische Zeroes QC en met supersingle Edie's Dream was ik er eigenlijk wel vanuit gegaan dat deze me wel weer zou grijpen. Ik moet 'm nog een paar luisterbeurten geven, maar het bevalt tot nu toe meer dan prima. Minder herrie, maar even veel en soms zelfs meer dreiging (Your Music Won't Save You ), ondanks de grotere aanwezigheid van melodieën. Wordt vervolgd.

avatar van IllumSphere
Ik zei de vorige keer dat deze plaat mij een stuk minder beviel dan het debuut, maar ik moet mijn woorden terugnemen. Ondanks dat het debuut tot nu toe nog altijd de beste plaat van hen is, biedt Images Du Futur ook genoeg leuke nummers met als hoogtepunt Edie's Dream. Ik heb er in ieder geval van kunnen genieten.

avatar van Booyo
Hallelujah, wat is dit kwartje hard gevallen. Wat een ongelofelijk vette muziek. Dreigende baslijnen, schreeuwende gitaren, een lekkere stem, werkelijk sublieme drumpartijen, welke het samen met de elektronica ook nog is erg dansbaar maakt. Deze combinatie zorgt er begrijpelijkerwijs voor dat Suuns een vrij unieke sound weet neer te zetten op dit album. Lijkt me live echt te gek.

Favorieten zijn 2020 en Bambi. En ik ben misschien wat overenthousiast geworden, maar van mij krijgt dit voor nu

avatar van philtuper
De vergelijking met Clinic komt niet uit de lucht vallen. Daar kun je je bedenkingen bij hebben aangezien een aantal nummers wel heel erg veel op Clinic lijken. Maar daarnaast zijn dat juist wel heel goede songs. 2020 is een heerlijk nummer, net als Bambi en Music won't save you. Die kun je keer na keer draaien!

avatar van robbizzel
Als dit veel op het werk van Clinic lijkt, ben ik erg benieuwd geraakt, welke plaat wordt dan aangeraden van Clinic?

avatar van Raconteur
Internal Wrangler denk ik zo.

Topalbum. New new wave!!

Electro_
De altijd moeilijke tweede. Suuns doet er niet aan mee en gaat "vrolijk" verder met hun tragische, dreunende en hypnotiserende sound. Prima!

avatar van captain scarlet
Ook live staan deze jongens hun mannetje, zoals jl woensdag bleek in Doornroosje, Nijmegen. Invloeden van krautrock, new wave en toch ook wel trance.
Werkt verslavend. Van dit bandje kunnen in de toekomst nog mooie dingen verwacht worden.

avatar van Flaphead
Bevreemdend en spannend. Licht experimentele muziek die lang niet voor iedereens oren geschikt zal zijn. Een echte luisterplaat wel, ondanks dat het hier en daar heus wel 'dansbaar' zal zijn. Gitaren en electronica worden op intelligente wijze met elkaar samengebracht, op een wijze die doet denken aan Radiohead, maar dan stiekem ook weer helemaal anders. Een logischere link naar die band is echter wel de zanger, die sterk aan Thom Yorke doet denken. Sfeervolle prachtplaat!

Rudi1984
Ik vind dit maar een saaie plaat, in tegenstelling tot het prima debuut. Het zal vast knap in elkaar zitten, maar heeft nergens smoel; het kabbelt maar wat voort.

Meerdere keren geprobeerd, maar deze plaat weet maar geen indruk te maken.

avatar van aerobag
Dan zijn we bij de Super Tip-Topper van Vlad, Montreal-based rock formatie SUUNS. Onbekenden voor mij, dus onbevlekt wandel ik ze tegemoet, maar als de indie-lover van weleer, wel met opgewekte stappen.

Powers of Ten is een scherpe opener en schud me gelijk wakker, chaotisch rollende gitaren met mompel-vocalen die nog behoorlijk venijnig zijn. Alsof leadzanger Ben Shemie met op elkaar geklampte kaken zijn frustratie de wereld in slingert. Dan volgt de track met de naam 2020, het jaar van het hier en nu. Een nummer met een heerlijke psychedelische drive, die wil er bij mij wel in. Een pulserend crescendo-decrescendo groove is de rode draad van dit nummer en dat maakt dit zeker tot een van de hoogtepunten van het album.

Sowieso zijn deze pulserende klanken voor mij wel de blikvangers van het album, zoals ook op highlight-tracks Bambi en Music Won’t Save You, waar over de gehele speelduur van de nummers een pakkende elektronische drive te vinden is. Het vormt een mooie samenspel met de jammende gitaarritmes en leidt tot een hypnotiserend effect. Live zal dit vast en zeker ook wel genieten zijn.

Images du Futur is dynamisch, kent een interessant basisgeluid, rijkelijk gevuld met effecten en kent ook zeker zijn momenten, alleen had ik gehoopt iets meer van dit soort creatieve slimmigheden zoals op 2020 terug te vinden waren op dit album. Er zit meer in, naar mijn bescheiden mening dan. Sommige nummers missen iets eigens, iets onderscheidends. SUUNS zou ook iets meer kunnen spelen met de percussie-ritmes, die over het algemeen wat recht toe recht aan zijn, om de nummers nog meer chaotische zwaarte mee te geven.

SUUNS tovert op Minor Work halverwege overigens ineens een aanstekelijk gitaarmelodie uit de hoed die me zo bekend voor kwam en na wat verder onderzoek kwam ik erachter: Het is precies het gitaarwerk op Clinic’s The Second Line. (maar ik lees ook bij de reacties dat ik niet de enige ben die aan Clinic moet denken)