Kings of Leon - Youth & Young Manhood (2003)

Label: RCA

1. Red Morning Light (2:59)
  2. Happy Alone (3:59)
  3. Wasted Time (2:45)
  4. Joe's Head (3:21)
  5. Trani (5:01)
  6. California Waiting (3:29)
  7. Spiral Staircase (2:54)
  8. Molly's Chambers (2:15)
  9. Genius (2:49)
  10. Dusty (4:20)
  11. Holy Roller Novocaine / Talihina Sky (12:04)
  12. Wicker Chair * (3:47)
avatar van Madjack71
Wat een verschil met het geluid dat ze nu laten horen, maar goed das onderhand een dooddoener. Hier heeft het wel wat van ruwe rock 'n roll, de stem nonchalant en sleazy, krijg spontaan zin in bier.
Doet mij ook wat denken aan het debuut van The Black Crowes, niets nieuws onder de zon, maar wel fris gebracht. Kort en krachtigige nummers, die de potentie van deze band goed naar voren brengt.
De zang moet je ding zijn, lijkt hier m.i ook wel wat op de zanger van The Hold Steady. Nee, dan vind ik dat hij nu wel wat aangenamer zingt.
Trani heeft wel een lekkere (Lou Reed) sfeer, al is het wel alsof hij zingt of hij continu zijn lange manen in zijn mond heeft. Mooi nummer.

Leuk voor zo nu en dan, maar veel potten breken doet het bij mij niet.

avatar van Doc
Doc
Een verschil met het geluid wat ze nu laten horen idd.
Van lekkere rock'n'roll naar vervelende zeurderige pop. Geef mij deze plaat maar.
Ik zet duizend keer liever Molly's Chambers op dan Use Somebody. (maar dan noem je ook een draak)

avatar van Lennonlover
Ik ruil deze plaat voor geen geld in voor alle drie de opvolgers tesamen. (hoewel de hieropvolgende plaat ook erg te pruimen is)

Father McKenzie
Tja, Lennonlover, smaken verschillen, of schuiven erg op met de leeftijd, ik word hier echt niet wild van, van geen van de 2 eerste van deze band, dus hun later werk zal ik maar wijselijk links laten liggen...

Ik noteer wel The Bucket (niet van dit album) als een prima rocksong, da's er toch ééntje!

avatar van judgepaddy
Tsssss, Lennon en McCartney zijn het weer eens oneens

Maar goed, deze band ken ik nog niet echt, en ik ge binnenkort maar eens beginnen met deze CD.

Father McKenzie schreef:

Ik denk net dat de volgende misschien beter zal passen bij jou. Hij is compleet het tegenovergestelde van deze plaat. Je kent zeker de hits Manhattan en Sex on Fire en Crawl. Niets voor mij maar misschien kan jij ze pruimen.

Aangename frisse rockplaat, niets speciaal maar gewoon lekker rocken.

avatar van LucM
Nu heb ik alle albums van Kings of Leon meermaals beluisterd en ik vind ze alle 4 de moeite waard. Het debuut bevat frisse en energieke rock'n roll dat een beetje in het vaarwater ligt van the Strokes. Aan de nonchalante zang moet je wennen, maar het bas- en gitaargeluid vind ik wel prima klinken. Melodisch schiet het wat tekort, er staan te weinig nummers die in je hoofd blijven hangen maar aan dit debuut is goed te horen dat deze band potentieel heeft en kan groeien wat ook zal geschieden.

avatar van musician
Onaantrekkelijke rock, met zelden een interessante muzieklijn.
Ik heb er echt moeite voor gedaan, maar het heeft mij weinig te bieden.

Met name het drumwerk vind ik echt slecht.

En ik wil af en toe ook best wel eens aan iets anders beginnen.
Ik had dan niet het debuut moeten nemen, begrijp ik nu. Jammer.

Beneden de drie sterren betekent voor mij dat er mag worden gesproken van een miskoop.

mathieudc
Best een leuk plaatje. Volledig anders dan hun nieuwste album, dat ik fantastisch vind. Deze plaat bestaat uit lekkere Rock & Roll, leuk, alleen vind ik dit album niet constant genoeg van niveau.

Welke platen lijken goed op dit album en het debuutalbum van Jet (dat ik dan weer iets interessanter vind)? Ik ben op zoek naar meer van dit! (3)

avatar van Doc
Doc
mathieudc schreef:

probeer deze eens: The Blueskins - Word of Mouth (2004)

avatar van vigonoah
Ik ben ze nu voor het eerst aan het luisteren maar ik vind het af en toe een beetje country achtig (?) wat mij niet zo erg aanspreekt, o.a. bij Happy Alone.
Ik weet niet of je het zo kan noemen, ik luister nooit country...
Het klinkt allemaal wel lekker maar ik denk niet dat ik deze zo fantastisch ga vinden als "Only By The Night" en "Because of the Times"

Wel echt een goede cd hoes/cover trouwens

avatar van Papartis
Dit album samen met hun 2e album Aha Sheak Heart Attack voor € 9,00 bij Free Record Shop.

avatar van robbrouwer58
Anno 2009 op deze cd uit 2003 gestuit, wat een geweldige muziek zeg. Schaf de andere op termijn zeker aan, ... vuige klasbakken.

SSS
Niemand heeft Talihina Sky als favoriete track!!

Misterfool
lijkt me nogal wiedes als deze niet op de cd staat

avatar van Arrie
Jawel, het is de hidden track achter Holy Roller Novocaine. Maar die kan je niet apart als favoriete track kiezen.

Beste kings of leon fans, probeer zeker eens het bandje 'the weeks' met hun plaatje 'comeback cadillac' als je deze plaat leuk vindt. Je zal het je niet beklagen!

SSS schreef:
Niemand heeft Talihina Sky als favoriete track!!

Je hebt er 2 versies van, de pianoversie en de gitaarversie. Ik vind beiden even goed!

avatar van Don Cappuccino
Hoor niet zo vaak zo´n grote verandering van het eerste naar het laatste album als bij Kings of Leon. Dit album rockt en klinkt net alsof het in een garage is opgenomen. De nieuwe Kings of Leon bevalt me niet.

avatar van Cor
Cor
Prima plaat, toch? Niet boven zichzelf uitstijgend of vernieuwend, maar gewoon lekkere southern (garage)rock met een nonchalant randje. Niets mis mee, niets bijzonders.

avatar van BlueVelvet
Wat een stem...

Trani.

avatar van Booyo
Madjack71 schreef:
krijg spontaan zin in bier.

Haha, mooie.

musician schreef:
Onaantrekkelijke rock, met zelden een interessante muzieklijn.
Ik heb er echt moeite voor gedaan, maar het heeft mij weinig te bieden.

Met name het drumwerk vind ik echt slecht.

En ik wil af en toe ook best wel eens aan iets anders beginnen.
Ik had dan niet het debuut moeten nemen, begrijp ik nu. Jammer.

Ik kan het eigenlijk niet anders dan met je eens zijn :{ Misschien dat het later nog verandert maar het is eentonig, eentonig en vooral eentonig. De zanglijnen zijn ook niet echt superspannend eigenlijk.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Lekker album, ik hoor hier Gun Club, Green on Red , Guadalcanal Diary en REM in terug.
Dit rockt erg 80's lekker album.

avatar van Co Jackso
Een zeer degelijk debuut van Kings of Leon. Een aantal nummers klinken mij zeer bekend, vooral doordat ze in een lokaal rockcafé veelvuldig nagespeeld worden. Na het luisteren van dit album is het in ieder geval duidelijk dat een band zijn geluid volledig heeft veranderd in de laatste paar jaar. Dit album is 100% rock. Helaas is dit soort garage-rock niet echt mijn ding. De nummers zijn zelf wat te eenzijdig, net zoals het album als geheel. Molly's Chambers en Red Morning Light zijn wellicht het beste wat dit album te bieden heeft, maar ook deze nummers beschouw ik niet als het beste werk van Kings of Leon. Met dit album weet Kings of Leon zich nog niet te onderscheiden van vele andere bands.

avatar van Lennonlover
Dat doen ze nu inderdaad wél, maar in negatieve zin dan. Dit is een van de beste platen van het voorbije decennium, vind ik.

avatar van JVT
JVT
Nooit gedacht dat Kings Of Leon ooit zo klonken. Dit is echt veel beter dan wat ze nu brengen. Stem volgt later, maar het gaat vast en zeker een hoge score worden!

avatar van LucM
Dit is 100% rock'n roll, simpel en ongedwongen waarbij het spelplezier vooraan staat. Maar in tegenstelling tot vele users vind ik dat niet het beste Kings of Leon-album (de volgende 2 vind ik beter), daarvoor is het wat te eenzijdig en steekt de zang mij af en toe tegen. Maar het bevalt mij beter dan hun recentste album.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Krap 3 sterren voor dit weinig opzienbarend debuut in mijn ogen.
Je hoort dat de band wel potentie heeft maar dat het er ( nog ) niet uitkomt.
Ik wil nog geen voorbarige conclusies trekken omdat ik nog niet alle albums van de heren beluisterd heb maar ik vrees dat deze band niet helemaal voor mij weggelegd is.
De raakvlakken met de Black Crowes herken ik wel op dit album en dat is ook een band die mij niet een gehele albumlengte kan boeien.
Opvallend vind ik dat in mijn beleving de zanger op een enkel nummer enigszins de stem van Bob Dylan probeert te imiteren ( Joe"s Head & Dusty )
De sterke nummers vind ik Dusty, Trani, Molly"s Chambers & Holy Roller Novocain.
De draken in dit geheel luisteren naar de naam Happy Alone, en Genius.
De rest is aardig om een keer te luisteren maar daar blijft het dan wel bij.