Anthrax - Persistence of Time (1990)

Label: Island

1. Time (6:55)
  2. Blood (7:13)
  3. Keep It in the Family (7:09)
  4. In My World (6:25)
  5. Gridlock (5:17)
  6. Intro to Reality (3:24)
  7. Belly of the Beast (4:48)
  8. Got the Time (2:44)
  9. H8 Red (5:04)
  10. One Man Stands (5:38)
  11. Discharge (4:13)
  12. Protest and Survive * (2:22)
avatar van Kondoro0614
Totaal onverwachts vermaakt. Ik had dit eigenlijk niet meer aanzien komen, zeker niet dat ik altijd veel negativiteit hoor over de band en mijn herinneringen aan 'Anthrax' ook niet goed waren heb ik het album weer voor het eerst sinds een paar jaar weer aangeraakt. Ja, dit album heeft me zeker vermaakt en werd nergens echt saai maar het beste wat de heren uitgebracht hebben dat was dit album in mijn ogen niet.

Dit was het laatste album voordat Belladonna bij 'Anthrax' vertrok en misschien was dit wel een goeie zet aangezien ik zeker in het vorige album de beste man erg naar vond zingen. Nu is dat in dit album echt wel anders en heb ik weer genoten van de zanger. Ik ben benieuwd hoe John Bush het gaat doen. De riffs waren prima en ik heb me weer uitstekend vermaakt met dit album, drums is ook prima en ik hoor de basgitaar eindelijk ook weer eens zuiver bij Anthrax.

Het album kent zijn nummers, zeker het leuke 'Got the Time' kwam me weer bekend voor. Ook de rest van de songs zijn prima hoor, zo vond ik 'Time', 'Keep It in the Family', 'Belly of the Beast', 'In My World' en 'Blood' ook erg gave tracks en heb ik me er uitstekend mee vermaakt! De lengte zat me alleen een beetje tegen, ik moet nog een beetje wennen aan de lange albums (dertig / veertig minuten zitten mij het fijnst).

Voorlopige tussenstand:
01. Spreading the Disease
02. Persistence of Time
03. Among the Living
04. Fistful of Metal
05. State of Euphoria

avatar van vielip
De laatste met Belladonna was The attack of the killer B's. Komt nog na deze. Ik snap overigens maar weinig van je opmerkingen dat Belladonna naar en vreemd zingt. Van alle thrash en speed bands die in die tijd opereerden was hij verreweg de beste zanger. In de overige bands nam meestal maar zo één van de leden de zang voor z'n rekening omdat toch iemand het moest doen. Anthrax had als enige een 'echte' zanger in de band. En dat hoor je. Waarmee ik niet wil beweren dat die andere bands niet goed waren. Maar als je puur naar de zang kijkt dan zingt Belladonna de rest lachend naar huis.

avatar van milesdavisjr
vielip schreef:

Ten opzichte van de andere 'grote 3' ben ik het met je eens, maar de zangers van respectievelijk Death Angel, Flotsam & Jetsam, Annihilator, Metal Church doen volgens mij toch niet onder voor Belladonna, onze beste vriend kon een nootje raken maar een echt goede zanger is hij naar mijn bescheiden mening toch echt nooit geweest. Dan vind ik zijn opvolger Bush juist wel een topper, maar dat is een andere discussie.

vielip schreef:

Dat zijn ook niet míjn woorden wat je daar loopt te vertellen, ik zeg dat ik de zang daar naar vond, kan de productie zijn geweest of dat ik het gewoon op dat album niet leuk vind. Dat ging over het album hier voor, en ik merk dat ik weinig vertel over dit album: op dit album vond ik namelijk de zang wel weer super tof net zoals in de eerste drie albums. Waarom zou ik anders dit album zo hoog in mijn lijst plaatsen?

Op het volgend album zingt hij toch al niet meer? Wat Wikipedia mij bevestigd althans. En ik zeg er ook duidelijk bij dat ik benieuwd ben hoe Bush gaat zingen.

Nou sorry hoor...wist niet dat je kwaad werd

milesdavisjr schreef:

Als zanger vind ik Belladonna dus beter dan die in de bands die je opsomt (die ik overigens allemaal te gek vind!). Of het je stijl is of niet dat laat ik even buiten beschouwing. Luister maar eens naar live opnames met Belladonna. Of het nou 'toen' is of 'heden', de beste man zingt altijd goed. Nu misschien zelfs wel beter dan toen. En Bush is inderdaad ook geweldig! Alleen hoor ik hem veel liever bij Armored Saint dan Anthrax. Nooit een heel geslaagde combi gevonden op de één of andere manier.

Nou sorry hoor...wist niet dat je kwaad werd

Ik ben helemaal niet boos. Jij snapte het niet en ik leg je het nog een keer uit wat ik er van vind.

Waarvoor dank!

avatar van Eddie
Gezien alle positieve berichten had ik echt zin in deze plaat. Misschien verwachtte ik iets te veel. Het is zeker een sterke plaat, echt een niveau beter dan zijn voorganger. technisch is dit wel het beste wat ze tot nu toe gedaan hebben! Echter, op geen enkele plaat stoort Belladona me zo verschrikkelijk als op deze. Wanneer er echt gebeukt wordt valt het niet zo op. Maar in de, voor Anthrax’ begrippen, rustige nummer stoort hij me heel erg. Wat me precies stoort kan ik moeilijk onder woorden brengen, maar het klinkt mij alsof de band boven hem uitgegroeid is.
Verder snap ik alle positieve berichten wel hoor, erg sterke songs, een wat zwaarder 90’s geluid, mooi om te horen hoe Anthrax ook overeind blijven bij langere, technischere songs. Ook tekstueel laten ze een wat meer serieuze kant van zichzelf horen. Niet de beste Anthrax plaat, zeker niet de slechtste!

01- Among the Living (4,5*)
02- Fistfull of Metal (4.0*)
03- Persistance of Time (3,5*)
04- Spreading the Disease (3,5*)
05- State of Euphoria (3.0*)

avatar van Edwynn
Met Persistence Of Time streefde Anthrax een wat serieuzer geluid na. Geheel naar adagium van wat gemeengoed werd in metalland. Het leverde weliswaar in de vorm van Keep It In The Family en Blood een aantal hele sterke nummers op maar in zijn geheel blijkt het een plaat die wat langdradig is met zijn uitgesponnenheid en gebrek aan opzwepende stampers. Dat de boel via een cover van Joe Jackson opgeschud moet vind ik tekenend. Derhalve goed beluisterbaar mits in delen verorberd.

avatar van gigage
Je moet een beetje in de flow van het album komen en daarom misschien wat minder geschikt voor een metal marathon? Het scheelt wel of je een album al wat decades in de kast hebt staan, dan draai je 'm wanneer je er ook echt zin in hebt ipv als volgende in de rij. Maar, swa, deze site bedient eenieders luistergenot dus het maakt verders ook niet zoveel uit. Uiteindelijk komt het erop neer welk album je het meest draait van de band en voor Anthrax is dat voor mij deze Persistence of Time op de voet gevolgd door het ook al zo serieuze For All Kings.

avatar van Eddie
gigage schreef:
Je moet een beetje in de flow van het album komen en daarom misschien wat minder geschikt voor een metal marathon?.

Ik denk dat je daar wel een punt hebt. Luister de plaat nu weer na een paar dagen geen Anthrax te hebben geluisterd (pak de marathon van de week weer op, beetje last van Anthrax moe-heid). Ik kan alleen moeilijk zeggen of ik de plaat nu beter vind omdat ik wat meer in een post-thrash stemming ben, of omdat het contrast met de oudere platen minder opvalt.

avatar van gigage
Een metal marathon per jaartal geeft wat meer afwisseling. Ik meen dat ik de highlights van het topthrashjaar 1990 zo'n beetje wel gehad heb. Maar ik ben daar niet erg consequent in om dat voort te zetten. Addicted to chaos