Meat Loaf - Bat Out of Hell (1977)

Label: Epic

1. Bat Out of Hell (9:48)
  2. You Took the Words Right Out of My Mouth (Hot Summer Night) (5:04)

met Jim Steinman en Marcia McClain

3. Heaven Can Wait (4:38)
  4. All Revved Up with No Place to Go (4:19)
  5. Two Out of Three Ain't Bad (5:23)
  6. Paradise by the Dashboard Light (8:28)

met Ellen Foley

7. For Crying Out Loud (8:45)
  8. Great Boleros of Fire [Live Intro] * (3:54)
  9. Bat Out of Hell [Live] * (11:11)
  10. Dead Ringer for Love * (4:21)
avatar van <JJ>
Meat Loaf heeft een geweldige stem! Luister maar eens goed naar For Crying Out Loud! Wat een geluid brengt hij daar voort! Het album zou inderdaad wat kort kunnen duren, gelukkig maar dat ik de extra tracks ook heb! Paradise By The Dashboard Light vind ik trouwens nog steeds een geweldig staaltje humor! Wat een anti-climax

Rizz
Lekker over de top dit bombastisch vermaak wat leuk voor mij is voor een keer.
Hij heeft zeker een goede stem, wel theatraal. De drie punten zijn dan ook voor zijn stem en de knappe constructies in de nummers, maar waarschijnlijk zet ik dit dus niet vaak op.

Two Out of Three Ain't Bad is een mooie ballad die wel eens voorbij zal komen.

En Paradise by the Dashboard Light.. Klassieker. En klassiekers zoals deze luister ik meestal alleen op thema-feestjes.

avatar van Lonesome Crow
Na dik 30 jaar eindelijk deze CD in mijn bezit om de context te horen van die ontzettende grote hit die erop staat.
Het titelnummer is precies wat ik verwacht van dit album, bombastische rock met theatrale zang wat een goede opener zeg.
Ik heb "You Took the Words Right Out of My Mouth..." altijd een lekker nummer gevonden, alleen jammer dat er in die 5:04 eerst 50 seconden alleen gepraat zit en precies 20 keer de songtitel wordt gezongen.
Schitterend achtergrondkoortje trouwens op die 2de single van dit album.

Het rustpunt "Heaven Can Wait", op zich wel O.K maar daarna verwacht je dat het weer los gaat barsten maar niet dus.
Het veel te flauwe en simpele "All Revved Up with No Place to Go" hoort hier gewoon niet op thuis, evenals die irritante saxofoon die het alleen maar erger maakt.
Die tempoversnelling op het eind had dan ook niet meer gehoeven.

Het navolgende "Two Out of Three Ain't Bad" is op zich een aardige ballad maar daar was ik eigenlijk nog niet aan toe.
Op de een of andere manier kan ik Paradise altijd wel horen, al zal het nodige jeugdsentiment er ook mee te maken hebben.
Ik zat toen in de 6de klas en in de klas hadden we het erover daags na Toppop, wat een dikke zanger zeg met die jonge griet ja visueel had het veel indruk gemaakt.
Blijft toch wel een erg goed nummer, meer een soort mini-musical waarbij de videoclip de perfecte vertolking van is.
Jammer dat in het slotnummer de bombast maar even losbarst, te lang alleen maar zang en piano te horen.

Opmerkelijk dat keyboardspeler Jim Steinman alleen alle nummers heeft geschreven.
Een ruime voldoende wat mij betreft, 3,5 ster !

avatar van <JJ>
Waarom begint niemand over 'For Crying Out Loud'? Om de één of andere reden wordt dat nummer altijd in de schaduw geplaatst, net één nummer na de grootste hit ... For Crying Out Loud is schitterend! Persoonlijk nog beter dan PBTDBL! Ik zou toch wel enkele meningen over dít nummer willen horen! I.p.v. (bijv.) onderstaande: Alle nummers uitgelegd, en stoppen bij nummer 6??

For crying out loud

hit of niet, het is een prachtig nummer dat op geen moment van de 8,44 min gaat vervelen, al is er geen enkel nummer op Bat Out Of Hell dat gaat vervelen.

Een betere afsluiter van Bat Out of Hell had er niet kunnen zijn

avatar van stereo
Weet je wat ik niet begrijp?

- Dat iedereen hier zo negatief over is....

Bat Out of Hell HET best verkochte debuut album aller tijden; meer dan 37 miljoen verkochte platen! Hierover kan je toch onmogelijk zeggen dat het slecht is!

37 milion fans can't be wrong...

avatar van buckingham
Helemaal mee eens Stereo!

avatar van <JJ>
37 million fans can't be wrong...
(IK MOET HET ZEKER WETEN, citaat van Bon Jovi toch?
Maar inderdaad, helemaal mee eens!! Het is een prachtig album!!
Alleen All Revved Up With No Place To Go verveeld...
Maar de rest maakt alles goed!
En ik kan iedereen aanraden Bat Out Of Hell II toch een kans te geven, wat een schitterend vervolg!!

avatar van Poeha
Dat laatste is een waarheid als een koe.
Ook dat is een knap album.

Die x million fans can't be wrong komt van Elvis Presley, niet van Bon Jovi...

avatar van <JJ>
Heb weer het hele internet af zitten struinen. En ja hoor, ik had het fout
Bon Jovi heeft weliswaar ook gezegd: One Hundred Million Can't Be Wrong, maar dat was ook weer een citaat van Elvis Presley...

En Poeha, vind u ook niet dat Bat Out Of Hell II een slechte titel heeft?
(Misschien heb ik iemand gevonden die met mij daarover een gedachte kan wisselen?) Ik hoor vaak dat Bat Out Of Hell II een album is wat 'meelift' op I, maar stel dat het anders had geheten, zou het dan beter uit de kast kunnen zijn gekomen? Je hoort zo vaak negatief gepraat over 'meelifters'.... (M.U.V. Unforgiven II)

avatar van stereo
Ja inderdaad een citaat van Elvis van het album 50,000,000 Million fans Can't Be Worng (Golden Records Vol. 2)

En Poeha, vind u ook niet dat Bat Out Of Hell II een slechte titel heeft?

Slechte titel of niet het is en blijft een goed album (vind ik)
maar dan heeft Bat Out OF Hell III ook een slechte titel...

Misschien hebben de 2 andere Bat Out Of Hell-albums daarom ook een alternatieve titel?

-Bat Out Of Hell II: Back Into Hell
-Bat Out OF Hell III: The Monster Is Loose

Ik heb altijd gedacht dat de Bat Out Of Hell albums een soort reeks was... (weet niet zeker of dit klopt )

avatar van Poeha
schreef:
En Poeha, vind u ook niet dat Bat Out Of Hell II een slechte titel heeft?

Tja zoals stereo al zei: BOOH II heeft inderdaad een ondertitel.

Zelf ben ik niet zo voor die Bat Out Of Hell II en III titel.
Doe maar gewoon de ondertitels als albumnaam.
Veel mooier (maar dat is een persoonlijke mening).

Dus inderdaad JJ, daar ben ik het zeker met je eens.

Zelf vind ik Back Into Hell beter dan Bat Out Of Hell.

avatar van <JJ>
Ik vind die ondertitels ook mooier.
Het was beter geweest als Meat Loaf was afgeweken van z'n trilogie-drang en gewoon nieuwe titels had gebruikt. Misschien dat het album dan meer kansen had gekregen...
Neemt niet weg dat dit album ook schitterend is!
Het scheelt in mijn ogen maar 0,5 punten met Back Into Hell, net dat irritante All Revved Up With No Place To Go-verschil!
Nog een geweldig pluspuntje aan Marvin, hij krijgt het voor mekaar om nummers te creeëren die (bijna) allemaal langer duren dan 5 min. en nooit of te nimmer gaan vervelen! Zelfs wanneer ze over de 8,9,10 min heen gaan!

schreef:

Ja dat is wel waar maar om een af andere reden komt hij minder uit de kast dan deze.. ik weet niet waarom.

Misschien omdat ik vroeger toen ik de eerste keer BOOH II hoorde hem eerst niks vond; nummers waren veel te lang eigenlijk vond ik Bat Out Of Hell al veel te lang, nu niet meer!

het zal de leeftijd geweest zijn!

avatar van bertrammeijer
Dit is wel een leuke cd maar niet echt mijn soort muziek

avatar van Snakeskin
de best verkochte debuutplaat aller tijden met 37 miljoen stuks.

avatar van ricardo
stereo schreef:

@Snakeskin: Een aantal berichten terug.

avatar van WeztSide
Een vriend van me vond de LP van deze in de Emmaus, die blijkt nog een euro of 13 waard te zijn? Is dat ongeveer correct?

avatar van Snakeskin
Dat kan.

avatar van rudiger
WeztSide schreef:

Lijkt me niet . Ik zie hem regelmatig op rommelmarkten liggen voor 0,50 cent of 1 euri .

avatar van Kronos
Dit is inderdaad te vinden voor (bijna) niks. Waar ik mijn exemplaar voor 1 euro gekocht heb lagen nog zeker 10 stuks voor dezelfde prijs.

avatar van Arrie
Die van 13 euro is of belachelijk duur of een bijzondere uitgave.

avatar van WeztSide
Hij helemaal enthousiast

avatar van Septua
Ik heb de LP net gekocht voor €1,50.. 2de hands weliswaar, maar amper tot geen schade.

1,5
Voor de geinteresseerden:
Vanavond op ned.3 21:00 Classis Albums.
Zelf sla ik deze over, boeit me niets................

avatar van Jester
Interessant om te zien hoe moeizaam het allemaal ging. En de motorgitaar (en aansluitende solo) van Rundgren!

ohmusica
Ik krijg er nog de rillingen van, met aangename scheuten.

Hendrik68
Ligt in een platenkoffer stof te happen. Weet niet of ik hem ooit nog op CD aanschaf. Het is in ieder geval een topalbum. Ik kan het als Springsteen-van-de jaren-70 fan ook nauwelijks slecht vinden. Ze hadden het vanavond uitgebreid over de Springsteen invloeden, qua instrumentatie en teksten. Ik zit net te denken: Paradise by the Dashboardlight was er eerder dan het nummer The River. Zou Spingsteen tekstueel zijn geinspireerd hierdoor? Het zal toch niet? Was in ieder geval prachtig met welk een genot Jim Steinman over het album sprak zo lang na dato. De songs zijn eigenlijk stuk voor stuk klassiekers.

avatar van rudiger
Ik heb die docu op ned 3 ook gezien en was wel aardig . Ik blijf dit nog steeds een erg goed album vinden anno 2011. Wie zong in 1978 niet mee op de tonen van Paradise .
Ik vind de waardering erg aan de lage kant en dit album hoort ook zeker in de top250 thuis want het is en blijft een klassieker .