Meat Loaf - Bat Out of Hell (1977)

Label: Epic

1. Bat Out of Hell (9:48)
  2. You Took the Words Right Out of My Mouth (Hot Summer Night) (5:04)

met Jim Steinman en Marcia McClain

3. Heaven Can Wait (4:38)
  4. All Revved Up with No Place to Go (4:19)
  5. Two Out of Three Ain't Bad (5:23)
  6. Paradise by the Dashboard Light (8:28)

met Ellen Foley

7. For Crying Out Loud (8:45)
  8. Great Boleros of Fire [Live Intro] * (3:54)
  9. Bat Out of Hell [Live] * (11:11)
  10. Dead Ringer for Love * (4:21)
avatar van Kronos
Naar aanleiding van dit gesprekje draai ik het album nog eens, maar ik blijf het stompzinnige bombast vinden. Dat ga ik geen drie kwartier volhouden denk ik.

Edit: Net voor het einde van kant a gestopt. Te middelmatig. Nu Born to Run opgezet. Dat is toch heel andere koek. De echte koek zou ik zeggen. En Bat Out of Hell een smakeloos substituut.

Berichten verplaatst naar Muziek > Algemeen > Stemgedrag

avatar van RogerV
De lezertjes van de nieuw revu hebben Paradise by the Dashboard light overigens uitgeroepen tot de irritantste plaat ooit.

avatar van Heer Hendrik
Dit is fantastisch album!! Van begin tot het einde. Meat Loaf ( marvin Lee Aday) is hier ontzettend goed bij stem. Zeker in vergelijking met de latere albums. Toen Bat out of hell 2 uitkwam, ben ik naar het concert geweest in Ahoy. Fantastisch. hij speelde toen alleen maar nummers van Bat out of hell 1 en 2. gevolg was dat hij 2 uur en een kwartier vulde met ca. 12 songs. Paradise by de dashboard light duurde maar liefst 25 minuten. Het was een heel toneelstuk wat ze daar opvoerden. Fantastisch!! Later nog 2 x naar een concert van hem geweest, maar die waren toch minder, omdat zijn stem niet optimaal meer was en zich toen ging verschuilen achter zijn "stage-act" Dus de "stage-act"werd dus belangrijker dan de muziek en dat kan volgens mij nu net niet de bedoeling zijn van een concert.
Bat out of hell1 is wel beter dan nummer 2. Met als absolute uitschieters bat out of hell en For crying out loud. heaven can wait is natuurlijk ook hemels. what's in a title. Op muziekmeter lopen de meningen erg uiteen over dit album. Ik kan dat wel begrijpen. Ik ben vaak mensen tegengekomen die Meat Loaf helemaal niets vinden. Het is volgens mij net zo als met paul de leeuw. Of je vindt hem geweldig of je vindt hem helemaal niets. Ik vind hem Super!!

avatar van uffing
Helemaal mee eens, Jeroen. Het is een Love it or Hate it album, and I love it! Misschien wat campy hier en daar, maar kwalitatief staat dit album als een huis.

avatar van ArthurDZ
De opener van dit album, dat is gewoon tien minuten kippenvel. Meeslepend tot en met, een pracht van een tekst en als bonus een geweldige gitaarsolo. Eigenlijk had het titelnummer de grote klassieker van deze plaat moeten worden.

Two Out Of Three Ain't Bad is ook al zo'n pareltje, de rest van de plaat haalt het helaas niet bij de twee vernoemde nummers. Maar het wordt ook nergens slecht, vandaar een welverdiende 4 sterren van mijn kant.

avatar van Heer Hendrik
Dat klopt ArthurDZ! Bat out of hell(single)is wel 2x een hit geweest in Engeland. De eerste keer (eind jaren 70) op nummer 15. De tweede keer 1993 op nummer 8. Na het grote succes van I would do anything for love.... Betekende dat hij toen 2 nummers in de top 10 had, in Engeland dus!

Zelf vindt ik For crying out loud de topper van deze plaat. Zet deze maar eens lekker hard op en dan hoor je nog beter dat er heel veel in zit. Een soort Bat out of hell, maar dan 2 versnelling lager, super!!

avatar van The_CrY
Persoonlijk vind ik All Revved Up With No Place to Go altijd zo'n heerlijk nummer. Bevat zo'n stuwend ritme en dat heerlijke 70s geluid en dan die stem van Meat Loaf... met een prachtige versnelling nog op t eind... Gewoonweg geweldig!

The_CrY schreef:

Ja je hebt helemaal gelijk!. Eigenlijk is het zo, dat elke keer als ik dit album opzet kom ik weer tot een andere favoriet. All revved up with no place to go is bij mij ook al eens de favoriete track geweest. Betekend dus dat dit hele album fantastisch, goed en super is, met geen enkele verzwakking

Heer Hendrik schreef:

Zo is het maar net! Zelfs het kapotgespeelde Paradise By The Dashboard Light heeft de nodige geniale momenten. Absolute klassieker dit.

avatar van Heer Hendrik
Weet je wat het is Uffing. Het is ook wel een soort mode om te roepen dat de mensen paradise by the dashboard light een vreselijk nummer vinden. Want dat is grote onzin. Natuurlijk is het helemaal platgedraaid en iedereen kan dat nummer wel dromen, maar juist dan is het een uitdaging om toch eens objectief naar dat nummer te luisteren. De compositie van dat nummer is en blijft geniaal, vandaar dat het ook een evergreen is geworden op vele feestjes.
Geen feest compleet zonder dat Meat Loaf is langsgeweest

Dus helemaal met Uffing eens. Absolute klassieker!!!!

avatar van Ronald5150
Ik wil best geloven dat dit album als een klassieker wordt aangemerkt, ik kan hem echter niet als zodanig beoordelen. Meat Loaf houdt van het grote gebaar, maar het is mijn inziens te veel en hij gaat regelmatig over de top. Het stukje "toneel" aan het begin van het tweede nummer vind ik bijvoorbeeld ronduit irritant. Ook de stem van Meat Loaf vind ik geen bijzondere en daardoor vind ik het moeilijk om mijn aandacht vast te houden, terwijl de instrumentatie best in orde is. "Paradise by the Dashboard Light" is een vermakelijk nummer, maar kan mijn inziens de rest van de plaat voor mij niet redden. Niet heel slecht, maar ook niet heel goed, maar deze plaat heeft duidelijk zijn plaats in de muziekgeschiedenis opgeeist, en dat is ondanks mijn persoonlijke mening toch een prestatie.

PriestMaiden
Klassieker maar Paradise By The Dashboard is een beetje kapotgespeeld.

Mind Ruler
Ik ken wel meerdere klassiekers die kapotgespeelder zijn dan PBTD en bovendien vervelend in de oren gaan klinken. PBDT doet dat echter niet en kan ik altijd en overal horen. Het is trouwens ook een leuk nummer om te karaoke'en.

avatar van henk01
Wat mij betreft ook een klassieker.

4.5*

avatar van Roadbuilder
Meat Loaf is eigenlijk alleen maar de zanger van dit album. De grote man achter dit album in natuurlijk Jim Steinman en producer Tod Rundgren. De composities van het album zijn bombastisch en Meat Loaf weet dat in een voortreffelijke manier in beeld en geluid om te zetten. Vergeet ook de zang van Ellen Foley niet (in de clips Karla DeVito). Hierdoor ontstaat volgens mij toch wel één van de beste albums in de muziekgeschiedenis

avatar van Dibbel
Late jaren 70-klassieker.
Toen Paradise By The Dashboard Light in november 1978 een hit werd, werd het album in de slipstream meegezogen. Het heeft in 1978/1979, 1988 en 1993 in de albumlijsten gestaan.
In die steenkoude winter van 1978/1979 kon je niet om Meat Loaf heen.
Iedereen had dit album of leende het van iemand en het werd op ieder feestje gedraaid.
Met carnaval 1979 waren mensen verkleed als Meat Loaf (ook vrouwen!).

Bombastisch, theatraal, over de top.
Het zal wel, maar ik vond en vind het nog steeds geweldig.
Fantastisch gedaan door Jim Steinman en Todd Rundgren (die ook alle gitaren speelt).
En Meat Loaf natuurlijk die wel niet de allerbeste stem heeft, maar voor deze bombast wel de meest geschikte.
En verder nog wat personeel van de E-Street Band.
Born To Run van Springsteen klinkt overigens net zo bombastisch en overgeproduceerd als deze plaat.

Het titelnummer is van uitzonderlijke klasse, Two Out Of Three Ain't Bad de mooiste ballad en You Took The Words (met dat geweldige gesproken intro) de lekkere meezinger.
De rest is ook zwaar OK.
Over de mini-opera Paradise By The Dashboard Light zal ik het maar niet hebben.
Voor wie wil weten hoe dit precies zit, zal ik daar wel een keer een apart berichtje aan wagen.

Op een of andere manier heb ik deze plaat nooit op CD kunnen bemachtigen. Omdat ik namelijk de LP nog heb in goede staat, wil ik daar niet meer dan een rommelmarktprijsje voor betalen.
Op de LP staan overigens niet de woorden "Songs by Jim Steiman".
En 4,5*

Dibbel schreef:

Over de mini-opera Paradise By The Dashboard Light zal ik het maar niet hebben.

Ik zal er wel om verketterd worden, maar wat mij betreft: Ga je gang.

avatar van Heer Hendrik
Ja ik ook. het blijft namelijk een artistiek hoogtepunt in de moderne popmuziek

avatar van henk01
doe mij er ook maar bij

Na jaren weer gedraaid en de cd overtuigd me niet meer zoals vroeger, ik verlaag m'n stem van 4 naar 3,5. Wat me ook opvalt is hoe matig de cd klinkt, het is soms een brij van geluid naar mijn mening.

Paradise by the Dashboardlight was één van mijn eerste singletjes. Ik had nog niet veel geld, dus ik moest voor de kortere versie gaan van bijna 6 minuten, zonder het 'kreun stukje' in de auto. Die kostte maar 1 gulden. Wat was ik er blij mee. (terzijde: mijn eerste single is How You Gonna See Me Now van Alice Cooper: goede keus vind ik nog steeds ). Nu in 2013 heb ik Paradise... te veel gehoord, maar het is niet fair om daarom deze plaat lager te waarderen. Want die staat vol met geweldige bombastische emotionele hardrock muziek. You Took the Words Right Out of My Mouth is ook prachtig, met ook een geweldige rol voor Cher, net als Bat Out of Hell, de titelsong. Maar eigenlijk staat er geen minder nummer op.
Een aanrader is de muziekdocu over dit album. Daarin vertellen Meatloaf en schrijver/muzikant Jim Steinman dat ze er werkelijk heel lang over gedaan hebben om een platenmaatschappij te vinden, tot ineens toen ze de moed al op hadden gegeven Epic toehapte, producer Tod Rundgrenn in het bijzonder. Het eindresultaat: inmiddels rond de 43 miljoen verkocht albums..., 14x platinum in the USA en 24x(!) platinum in Australia, waar het het best verkochte album ooit is.

west schreef:

Cher komt niet voor op dit album. Je hoort hier gewoon Ellen Foley. Cher had pas een rol op de titeltrack van het volgende album, Dead Ringer.

avatar van dazzler
De blonde Ellen Foley hoor je enkel op Paradise by the Dashboard Light.
Het is de zwartharige Rory Dodd die de andere backings deed, ook live.

Stom ja, ik haal ze allemaal door elkaar!

dazzler schreef:
De blonde Ellen Foley hoor je enkel op Paradise by the Dashboard Light.
Het is de zwartharige Rory Dodd die de andere backings deed, ook live.

Rory Dodd is een mannelijke achtergrondzanger die op bijna elke track te horen is, evenals Ellen Foley. De zwartharige dame uit de clip is Karla de Vito en zij is niet op dit album te horen. Het is ook Ellen Foley die samen met Jim Steinman het gesproken intro doet op You Took the Words Right out of My Mouth.

avatar van dazzler
Okee, weer wat bijgeleerd.

avatar van paulmccuytney
Eind 1978 toen Paradise een grote hit werd, kocht ik dit album. Ik draaide hem toen wel zo grijs, dat ik het bewust enkele jaren lang niet meer gedraaid heb. Pas daarna besefte ik wat voor meesterwerkjes er op staan. Ik vind het wel erg irritant dat ze op de radio heel vaak de ingekorte, dus verkrachte versie van Paradise draaien (excl. het erg grappige honkbalverslag). Hoogtepunten naast Paradise: het titelnummer, Heaven can wait en Two out of three ain't bad.
Ik geef dit album in ieder geval een dikke 4,5.

avatar van Dibbel
Zonder honkbalverslag sowieso geen verkrachting natuurlijk
Maar ook met honkbalverslag blijft hij natuurlijk op het derde honk 'steken'
Een homerun zat er gewoon nooit in .

avatar van Queen Bitch
dat einde van all revved up with no place to go