Meat Loaf - Bat Out of Hell (1977)

Label: Epic

1. Bat Out of Hell (9:48)
  2. You Took the Words Right Out of My Mouth (Hot Summer Night) (5:04)

met Jim Steinman en Marcia McClain

3. Heaven Can Wait (4:38)
  4. All Revved Up with No Place to Go (4:19)
  5. Two Out of Three Ain't Bad (5:23)
  6. Paradise by the Dashboard Light (8:28)

met Ellen Foley

7. For Crying Out Loud (8:45)
  8. Great Boleros of Fire [Live Intro] * (3:54)
  9. Bat Out of Hell [Live] * (11:11)
  10. Dead Ringer for Love * (4:21)
avatar van Wombat666
Over een classic album gesproken. Met meesterwerken als Bat out of Hell, Heaven Can Wait, Two Out of Three Ain't Bad en het prachtige For Crying Out Loud. Dit album verveelt nooit. Jammer dat Meat Loaf het live nooit echt goed kon waarmaken.

avatar van uffing
Pianist Roy Bittan verdient wat mij betreft ook nog een speciale vermelding bij dit album. Zonder zijn karakteristieke spel zou dit album echt wel anders hebben geklonken.

Inderdaad. Bij vlagen hoor je echt een soort van Springsteen sound.

Queen Bitch schreef:
dat einde van all revved up with no place to go

samen met het werkelijk schitterende saxophone-geluid van Edgar Winter maken dit nummer echt een topper.

avatar van paulmccuytney
Ik ben eigenlijk regelmatig een liefhebber geweest van Phil Spector, de man die in de jaren 60 The Wall of sound uitvond en artiesten als The Ronettes en Ike & Tina Turner wereldberoemd maakte. Toen ik eind 1978 Bat out of hell kocht, dacht ik in 1e instantie dan ook dat Phil Spector de producer was. Een nogal bombastische sound waarvan ik wel hield. Natuurlijk geholpen door de megahits Paradise by the dashboard light en You took the words. Ik denk dat Jim Steinman destijds in ieder geval een legendarische inspirator had. Trouwens eind 2001 zag ik Meat Loaf in levende lijve tijdens het Night of the proms concer in Ahoy en dat werd een onvergetelijke avond. En vergeet de niet te onderschatten bijdrage niet van Ellen Foley. Ik vraag me wel af wat er van haar geworden is.

avatar van Snakeskin
Ellen Foley had een komeetachtige start van haar carriere vanwege het inzingen van de plaat en de populariteit die het uiteindelijk met zich mee nam en haar plaat verkocht geweldig. Daarna zakte zij weg en dat lag ook voor de hand.

avatar van RickGretsch
Deze heb ik van de week voor een euro gescoord op LP. Wat een geweldig album is het toch, de sound is te gek en de nummers luisteren lekker weg. Het is ook een nostalgisch genot uiteraard. Mijn ouders waren er gek op en worden nog wild als ze bepaalde nummers horen!

avatar van The_CrY
Toch maar verhoogt naar een 5*... Zo springlevend als Meat Loaf hier klinkt heeft ie nooit meer gedaan, hoewel hij op bijna elke plaat gewoon heel erg goed zingt. Hij tilt de nummers van Steinman hier naar grotere hoogtes, maar, ook belangrijk, de nummers lenen zich er ook meer voor. Nooit meer heeft Steinman grootse nummers geschreven als "Two Out of Three Ain't Bad" of "Bat Out of Hell", om nog maar te zwijgen over het fantastische, tijdsgebonden "All Revved Up With No Place to Go". Natuurlijk speelden toenmalige invloeden als de rock and roll, disco en Electric Light Orchestra vast een rol op dit album, en hoewel Meat Loaf hierna altijd zoete ballades heeft mogen inzingen was er géén van de kwaliteit van "Two Out of Three Ain't Bad", en latere platen kennen die rock 'n roll swing ook niet zo meer. Zowel Steinman als Meat Loaf gingen natuurlijk met hun tijd mee, stemproblemen natuurlijk, maar ook de composities werden moderner en die charmante 70s sfeer die hier zo veel goeds doet is vervangen door de statige 80s sfeer, of de wederom statige metal-sfeer die vanaf 2006 binnen kwam dringen. Ook daar zit veel goed spul tussen, maar voor Meat Loaf werkt dit toch het beste. Ik kan me ook goed voorstellen dat opvolgers met clicktrack zijn opgenomen, en dat je dan dus toch een stukje ziel kan inleveren is in dat geval dus duidelijk.

"It was long ago and it was far away, and it was so much better than it is today." Zo klinkt het wel heel dramatisch, maar zo klinkt Meat Loaf ook

janneman schreef:
een onverbloemde 5 geef ik.
(...)
Voor for crying out loud heb ik al eens een noodstop moeten maken op de A28 omdat de emoties mij overmanden.

Nu snap ik waarom Sky Radio zelden goeie platen draait: mensen moeten wel gewoon kunnen doorrijden. Niet teveel emotie.

avatar van Edwynn
1,0
Als Meatloaf niet bestaan had, hadden we geen verkeersregels hoeven hebben.

avatar van Von Helsing
matthijs schreef:

Geen emoties? Ik zit constant te huilen als ik Sky radio hoor....

Von Helsing schreef:

Geen emoties? Ik zit constant te huilen als ik Sky radio hoor....

Von Helsing, het gaat vooral om dat plotseling 'overmand worden' , constant rustig snikken is minder gevaarlijk.

avatar van "H."
Een van mijn eerste " zwarte schijven" die ik destijds helemaaaaalllll grijs heb gedraaid. Vooral bat out of hell blijft toch een heerlijk nummer om af en toe nog eens op te zetten. Maar de drie bllads Heaven can wait, two out of three aint bad en for crying out loud zijn ook niet te versmaden. Vooruit 3,5 ster

avatar van wizard
Dit album kreeg ik eens in handen gedrukt (op een usb-stick) omdat het misschien wel interessant zou zijn voor mij.
Nou nee.
Eigenlijk vind ik alleen het openingsnummer en Paradise By The Dashboard Light de moeite waard. En in het geval van de laatstgenoemde is dat bovenal vanwege het jeugdsentiment (playbackshow op school, midden jaren ’90). De eerste drie minuten van All Revved Up doet me een beetje denken aan Bruce Springsteen (op een slechte dag), maar pas bij de tempoversnelling aan het einde wordt dat nummer nog enigszins de moeite waard.
Over Heaven Can Wait, 2/3 Ain’t Bad en For Crying Out Loud wil ik het liever niet eens hebben. Vervelende ballads met strijkertjes en al.

Conclusie: nee, dit is niks voor mij. Dit album komt met teveel bombast, teveel grote gebaren en dito clichés. Alles lijkt in het teken te staan van zoveel mogelijk albums verkopen met instantemoties.

2.0*

Alleen een 3.5 score omdat nagenoeg Todd Rundgren en de gehele Utopia daaraan mee dot en Todd nog een gave solo geeft. Daarna vind ik het minder en zwaar commercieel ( het eerste nummer is buiten de commercie = teveel op de radio) gebleven.

avatar van Heer Hendrik
Wat in hemelsnaam is Zwaar commercieel??? . Zwaar commercieel beketent toch op voorhand muziek maken waarvan men weet dat dat miljoenen gaat opleveren of interpreteer ik dat verkeerd.
Als men weet dat Jim Steinman bijna 3 jaar lang een platenmaatschappij zocht die het aandurfde om dit rockopera-album op te nemen, kan ik toch niet een indruk krijgen dat dit album alleen maar is opgenomen om zo veel mogelijk geld in het laatje te krijgen. Maar goed ik kan het ook mis hebben........

avatar van uffing
Dit album is verre van commercieel. Het is één grote bak Edelkitsch en Megalomanie. Als je commercieel wil scoren kom je toch niet met zo'n vetzak als Meat Loaf aanzetten? Het is Wagneriaanse Rock die op het eerste gezicht misschien één grote grap lijkt, maar dit album zit compositorisch, productioneel en muzikaal zo ontzettend goed in elkaar. Steinman heeft inderdaad heel lang met deze plaat moeten leuren, maar hij heeft zich achteraf waarschijnlijk stiekem kapot gelachen om de partijen die hem afwezen.

Er kon een hoop in de jaren 70, vergeet dat niet.
De dikke Meat met de tengere Carla De Vito. Het hele verhaal werd helemaal uitgebeeld.
Commercieel betreft de single........ wel zeker dunkt mij.
Bat Out Of Hell is een vrij catchy album. Geschikt voor een groot publiek. Bombast, maar op een manier die het grote publiek wel aanspreekt.
Er wordt nergens te ingewikkeld gedaan, en de uptempo songs wisselen het goed af met de ballads.
De balans is prima. En You Took The Words Right Out Of My Mouth werd een ook een aardig verkopende single.
Ik was erg jong ten tijde van de release, maar kan mij nog donders goed herinneren dat dit dé sensatie was van 1978. Naast Grease natuurlijk.

En '' Paradise'' is nog altijd een song die het later op de avond nog uitstekend doet op een party of discotheek.
Ik kan het niet meer horen, maar da's een ander verhaal.

Kortom dit was commercieel (toen) een welgemikte schot in de roos.

Klopt bikkel. Daarom vind ik het openingsnummer erg sterk omdat dat nummer juist niet veel is gedraaid en staat als een huis. de rest is overkill geweest op diverse media

Fedde
Producer Todd Rundgren heeft veel geld verspeeld aan commercieel mislukte projecten, maar kon van de opbrengst van dit album een leuk huisje op Kauai (Hawaii) laten zetten en leeft er naar eigen zeggen nog steeds onbezorgd van. Onverwacht succes? Ik zou zeggen: het kwam precies op het juiste moment. Een grote groep jeugd kon zich niet vinden in de discorage en nu was er iets opwindends waar je ook nog op kon dansen. En dan de videoclips natuurlijk ...

Nu ik daar zo over nadenk kom ik op de vergelijking met Grease uit diezelfde tijd. John Travolta en Olivia Newton-John zijn het tegenbeeld van de corpulente Jim Steinman en de te platte Ellen Foley (Carla De Vito). Pubers konden zich vaak beter identificeren met deze antihelden, de niet perfecte lijven waarin een hart klopte dat vroeg naar échte liefde tegenover de platte romantiek van Grease.

Ondanks dat kom ik niet verder dan 3,5*. Het zit goed in elkaar, maar de bombast staat me tegen. Vreselijke hoes.

Neal Peart schreef:

Onzin. Twee van de vier singles zijn inderdaad behoorlijk kapot gedraaid. De rest van de plaat is structureel genegeerd.

avatar van The_CrY
Als ik deze discussies zo lees ben ik blij geen kind van de jaren 70s te zijn geweest. Voor mij is niets van deze plaat kapot gedraaid.

@ klopt wees blij mij kwamen die nummers mijn strot uit op een gegeven moment

avatar van Metalhead99
Ben zelf ook geen jaren '70 kind, daar ik pas bijna 2 decennia later ten tonele kwam. Toch doet zelfs "Paradise..." (vermoedelijk het meest kapot gedraaide nummer van dit album?) het nog altijd goed op de meeste feestjes. Zelf blijf ik het ook lekkere muziek vinden. De bombast en het theatrale kan ik wel waarderen.

Ik vind dan wel weer dat de koek snel op was. Dit is wel dé plaat die veruit het meest indruk maakt.
Part II trok mij al veel minder, al waren de verkoopsuccessen wederom voorbeeldig.
Alles wat er tussen in zat en erna kwam is uiterst matig tot middelmatig. Jim Steinman was de man die het feitelijk bedacht ( met Todd Rundgren natuurlijk op deze plaat) maar zonder zijn bijdrage blijft er van Meat Loaf niet zo heel veel over. Marvin zelf is geen echte songwriter en groot artistiek talent en tegenwoordig ook al geen groots zanger meer.

Ik wil nog wel ff reageren op uffing over de singles.

Nadat Paradise en You Took The Words hits waren geworden, waren veel mensen al overstag. Die kochten uiteindelijk gewoon het album. Het verbaasd mij dan ook niet dat de latere 2 singles geen hits werden.
Gebeurt wel meer hoor. Micheal Jackson is de grote uitzondering natuurlijk.

Het album zelf was een groot verkoopsucces.

Richard: '' Paradise'' is niet alleen het meest kapot gedraaide nummer van dit album, maar ook al heel veel jaren in het uitgaansleven.

avatar van Heer Hendrik
[ Helaas niet eerder kunnen reageren, maar wat bedoeld Neal Peart nu eigenlijk met "( het eerste nummer is buiten de commercie = teveel op de radio) gebleven" Is het het een song die nu wel of niet commercieel gemaakt is

Even voor de duidelijkheid Bikkel, je schrijft: "Ik denk toch wel dat de promo van Paradise By The Dashboard Light zeker heeft bijgedragen aan de hit dat het toen werd." De promo is zelfs de grondlegger van het succes van de single, echter alleen in Nederland, Destijds had Veronica nog een C-licentie en geloof het of niet. ze hadden nog wat zendtijd over. Er was die betreffende week net een videoclip voor een muziekprogramma binnengekomen, echter die duurde te lang dus plande ze deze op primetime tussen 2 programma's in. Half nederland zag deze clip, omdat er toen nog maar 2 zenders in de ether waren. Een dag later was die promo het gesprek van de dag en bijna iedereen had hem gezien en dat filmpje was natuurlijk ook wel een apart geval. Bekijk hem nog maar eens op you tube. het viel op. De Dagen na de eerste vertoning werd de vraag naar dit nummer alleen maar groter en groter en groter en groter. Daardoor gingen Muziekstations het nummer ook draaien en werd het een nummer 1 hit. En dat allemaal door Veronica.

@ Heer Hendrik. Het openingsnummer is niet commercieel en daar zit een dijk van een gitaarsolo in van Ome Todd. De rest kan mij eigenlijk gestolen worden

avatar van iggy
Ik heb het idee dat jij de gitaarsolo vaak zo'n beetje het belangrijkste onderdeel van een nummer vind Neal. Klopt dat?

avatar van matthijs
Ik ben niet Neal, maar ik ken wel heel wat matige nummers met een geweldige gitaarsolo. Vroeger toen ik bandjes opnam nam ik ook wel eens van sommige nummers alleen de gitaarsolo op. Bij progrock, waar ik geen zin had 10 minuten af te zien voor 2 minuten gitaargenot, maar ook bij radiovriendelijke 4 minutensongs (twee voorbeelden waar ik aan moet denken: REM en the Church).
Maargoed, ik spreek voor mijn beurt. Neal?

Neal Peart schreef:

Grappig Hoor!!!! Dit nummer werd destijds in Engeland uitgebracht en werd flinke hit.