Rainbow - Down to Earth (1979)

Label: Polydor

1. All Night Long (3:55)
  2. Eyes of the World (6:46)
  3. No Time to Lose (3:47)
  4. Makin' Love (4:40)
  5. Since You Been Gone (3:22)
  6. Love's No Friend (4:56)
  7. Danger Zone (4:33)
  8. Lost in Hollywood (4:53)
  9. Bad Girl * (4:51)
  10. Weiss Heim * (5:15)
  11. All Night Long [Instrumental Outtake] * (4:41)
  12. Eyes of the World [Instrumental Outtake] * (6:50)
  13. Spark Don't Mean a Fire * (3:50)
  14. Makin' Love [Instrumental Outtake] * (4:44)
  15. Since You Been Gone [Instrumental Outtake] * (4:00)
  16. Ain't a Lot of Love in the Heart of Me * (4:58)
  17. Danger Zone [Instrumental Outtake] * (5:29)
  18. Lost in Hollywood [Instrumental Outtake] * (4:01)
  19. Bad Girl [Instrumental Outtake] * (5:02)
  20. Ain't a Lot of Love in the Heart of Me (Alternative Outtake) * (5:22)
  21. Eyes of the World [Instrumental Outtake Take 2] * (6:09)
  22. All Night Long [Cozy Powell Mix] * (3:54)
Down_By_Law
Vaak afgekraakt album. OK, het is inderdaad een schok om met zo'n commerciele plaat als 'All Night Long' of 'Since You've Been Gone' te komen na al die zwaar alternatieve Dio-era Rainbow songs als 'Stargazer', met al die zwaarden-en-demonen teksten. Maar op zich is dit een erg goed album. Het beste nummer is niet eens bekend: 'Eyes Of The World' overtreft de bovengenoemde hitjes, die overigens ook heel goed zijn. Laatste track 'Lost In Hollywood' is ook een hoogtepunt. De rest is niet zo zeer opvallend, maar zeker wel de moeite waard. Graham Bonnet is overigens ook een waardig zanger, terwijl Cozy Powell en Ritchie Blackmore doen waar ze in uitblinken. Roger Glover van Deep Purple werd hier de nieuwe bassist, en eerlijk gezegd heeft hij meer talent dan de al uitstekende Jimmy Bain, Craig Gruber of David Stone, die hem voorgingen. Don Airey is ook een leuke bonus op keyboards. Kortom, het proberen waard. 4/5

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Tja, ik ben dus zo iemand die dit echt het zwakste Rainbow-album vindt. En dat is juist niet te wijten aan All night long en Since you been gone (en al helemaal niet aan Eyes of the world, allicht), want tegen goede hits heb ik verder niks. 't Is meer de rest die zo ongelooflijk... Ongeïnspireerd... klinkt. No time to lose, Danger zone, Lost in Hollywood, bah wat een dufheid. 2*

Het volgende album is ook poppy, maar neemt toch weer wat meer experimentalisme in zijn crossoverstijl mee.

avatar van Rinus
Misschien tegen de stroom in, maar ik vind dit album, het enige met Graham Bonnet op zang, best een goed album. Misschien klinkt het wat commercieler, maar als dit commercieel is, dan mogen meer albums zo zijn. Alleen al het geweldige "Eyes of the world" maakte haast de aanschaf al waard, maar ook "All night long", "Since you've been gone" en "Lost in Hollywood" zijn goede songs. Op vinyl.

flebbie
Laat ik maar beginnen met wat positiefs te zeggen. Eyes of the World is een ware tractatie. Evenals Lost In Hollywood waar Cozy Powell helemaal los kan gaan. Voor de rest toch wel erg veel huilen met de pet op. Vooral qua songmateriaal is de inspiratie ver te zoeken. De singles All Night Long en Since You Been Gone zijn nog wel aardig. Ik geef zelfs toe als ik ze in de kroeg hoor dan wil er nog wel eens een glimlach op mijn gezicht verschijnen.. Maar toch als je dit luistert met krakers als Stargazer, Kill The King of Gates Of Babylon in je achterhoofd, dan moet je toch weer huilen. Ik heb wel eens gelezen dat het Blackmores hobby is om iets moois op te bouwen en het vervolgens weer tot de grond toe af te breken. Nou dat is hem op deze plaat dan mooi gelukt.

avatar van Bluebird
flebbie schreef:

Ongeveer precies zoals ik er ook over denk. De ongelofelijke scheur van Bonnet vond ik enerzijds een sensatie, anderszijds een duidelijke overkill. En inderdaad maar 2 nummers (Eyes, Hollywood) die er echt uitspringen.

avatar van AGE-411
Is dit nog met Dio?

avatar van Dexter
Bij de bandinfo staat:
Ronald James Padavona (t/m 1978)

Ook staat in verschillende posts dat Graham Bonnet hier zingt...

avatar van Mart
Graham Bonnet laat hierop echt horen dat hij een geweldige zanger is. Of ik hem beter vind dan Dio kan ik niet echt zeggen, maar ik vind hem een waardige vervanger.
Maar jammergenoeg is het songmateriaal op dit album wat minder, het klinkt nogal gewoontjes en ongeïnspireerd (en dat valt tegen, zeker als je weet wat voor geweldige muzikanten er op dit album spelen). Er staan in de vorm van All Night Long, Since You Been Gone en Lost In Hollywood toch nog wel wat sterke nummers op, en het album als geheel luistert opzich wel lekker weg. Maar in vergelijking met Rising is dit niks bijzonders.

avatar van Mart
Ik heb hem nog een paar keer herbeluisterd, en ik vind het eigenlijk een best goed album, commercieel of niet. Eyes Of The World is een geweldig lang en meeslepend nummer, Lost In Hollywood is lekkere vlot en melodieus, Love's No Friend is wat bluesier en laat goed de zang van Graham Bonnet horen, en ten slotte zijn All Night Long en Since You Been Gone goede hits. Al met al gewoon een heel degelijk hardrock-album. Ik vind hem beter dan Long Live Rock And Roll, maar niet zo geniaal als Rising, deze zit er dus mooi 'tussenin'.

Ik heb vrijwel alle albums van Rainbow, en dit album is door de jaren heen uitgegroeid tot één van mijn favoriete Rainbow albums. De periode met Dio vind ik wel ietsje beter, maar dat neemt niet weg dat ik "Down to Earth" een goed album vind. Het klinkt allemaal ietsje commerciëler, maar zeker niet fout, en ook niet te glad. De composities zijn gewoon wat compacter. Om te beginnen vind ik Graham Bonnet een hele goede zanger, en ik mag zijn ietwat ruwe stem graag horen op dit album. De bekende nummers "Since You Been Gone" en "All Night Long" vind ik gewoon erg gaaf, alleen al door de typische Ritchie Blackmore riffs, waar met name deze nummers door gedragen worden. Van de minder bekende nummers op dit album vind ik "Lost in Hollywood" en "Love's no Friend" super. In de andere nummers hoor ik ook interessante muzikale ideeën en arrangementen, en de heren muzikanten klinken ieder gedreven. Het blijft gaaf om Cozy Powell te horen op dit album.
Kortom, dit is gewoon een goed hardrock album.

avatar van Edwynn
Wat mij betreft is dit het minste Rainbow album. Niet omdat het gladjes is, want daar kan ik net als het oude, wat meer avontuurlijker werk doorgaans goed mee leven. En Since You've Been Gone vind ik eigenlijk de beste track.

Graham Bonnet is een prima zanger, maar legt erg weinig nuance in de vocalen.
De nummers an sich zijn wat vlakjes. Er is degelijk doch weinig echt spetterend spel van met name Blackmore. Dat maakt voor mij de release niet bijster interessant.
De latere albums met Joe Lynn Turner laten een veel sterkere synthese horen tussen de oude vertrouwde Blackmore en Amerikaans getinte hardrock.

avatar van Karma_To_Burn
Best nog wel een degelijk Rainbow Album!
Deze een lange tijd aan de kant laten liggen.. en dat komt vooral door Graham Bonnet(Op deze plaat is hij best goed! maar toen ik deze zanger in 2006 live zag was het een teleurstelling..)
Ook kon ik alleen All Night Long & Since You Been Gone.. en dacht ik dat dit hele album zo commercieel was..
Gelukkig viel dit allemaal wel mee! en heb ik zelfs een paar nieuwe goede Rainbow songs gevonden(Eyes of the World,No Time to Lose)
Maar ook nummers als:Makin' Love & Love's No Friend spraken mij wel aan en was lekkere recht toe recht aan Rock
Danger Zone vind ik de minste van deze plaat.. Het nummer klinkt vrij rommelig en erg snel in elkaar gezet(Als opvulling van het album)
All Night Long,Since You Been Gone,Lost in Hollywood Zijn nummers die soms leuk zijn.. maar niet voor vaak..
KOm uit op een dikke 3,5! Lang zo slecht nog niet dit album

avatar van Karma_To_Burn
Lol die Ritchie was best wel een eikel zeg.. dat Glover dat allemaal pikt van hem

Stijn_Slayer
Since You've Been Gone is echt een dieptepunt in de geschiedenis van de rockmuziek... De rest kan mij ook niet echt bekoren.

avatar van BlauweVla
Ik vind "All Night Long" vele malen erger.
"Since You Been Gone" is trouwens van componeer talent Russ Ballard en vind ik wel redelijk goed.

BlackFlying-v schreef:
De bekende nummers "Since You Been Gone" en "All Night Long" vind ik gewoon erg gaaf, alleen al door de typische Ritchie Blackmore riffs.

Ook ik mag deze twee hits graag horen. Alleen zijn die typische Blackmore riffs in elkaar gezet door Russ Ballard, die ook I Surrender schreef.

avatar van Edwynn
Matig Rainbow album. Het muzikale spektakel van de voorgangers is helemaal weg. En het lompe vocale werk van Graham Bonnet helpt de rest om zeep. Het enige interessantere nummer is het hitje Since You Been Gone.
Heel jammer.

avatar van notsub
Commercieel hardrock album van Rainbow, dat ik echter wel beter vind dan het materiaal dat hierna uitkwam. De hitsingles klinken gewoon goed en verder zit er genoeg power in het album. Eyes Of The World is het gaafste nummer van de plaat.

avatar van The Seeker
Met dit album ben ik afgehaakt. Hier staan nog wel wat leuke nummers op. 'Eyes of the World' en 'Lost in Hollywood' vind ik nog wel te pruimen. Maar die Graham Bonnet vond ik echt walgelijk. Helaas kon het nog erger bleek later..........

vondeich
Danger Zone 3*
Lost in Hollywood 3,5*

Al met al: 3*

avatar van wizard
Deze cd had ik al heel lang op mijn computer staan, maar er nog nooit echt goed naar geluisterd.
Van een best of cd van Rainbow die ik in bezit heb, kende ik alleen All Night Long en Since You've Been Gone, en die 2 commerciële niemendalletjes zetten me niet aan om de rest van de plaat ook te gaan beluisteren. Dat heb ik de afgelopen dagen toch maar eens gedaan, en wat blijkt? Er staan best veel goede nummers op Down To Earth. Met name Lost in Hollywood, Eyes of the World en Love's No Friend sprongen er voor mij uit. De meeste andere nummers zijn ook wel ok, maar niet heel speciaal.
De zang van Graham Bonnet is me ook goed bevallen. Vergeleken met Dio is het natuurlijk stukken minder, maar ik vind zijn stem wel lekker wegluisteren, en niet zo glad als Joe Lynn Turner's stem. Bonnet heeft net dat ruwe randje dat de nummers hier en daar een beetje spannend maakt. Ook muzikaal kan dit album niet op tegen een Rising, om maar eens iets heel erg goeds te noemen, maar is nog steeds veel beter dan wat hierna zou komen. Hier en daar hoor ik zeker nog de brille terug die Long Live Rock 'n Roll een erg goede plaat maakte.

3.5*

avatar van B.Robertson
Ritchie Blackmore soleert goed op Down to earth, maar de composities vallen wat tegen. Eyes of the world, Love's no friend en Lost in Hollywood vind ik de enige noemenswaardige nummers.

avatar van The Wep
Na Dio blijkbaar tijd voor een andere weg. De nummers zijn wat minder. Eyes of The World en Lost in Holywood springen eruit. De rest is wat simpel, flowerrock, poging om "hitparade muziek" te maken of hoe je het wil noemen. Jammer !

avatar van B.Robertson
Zonder Dio zat Blackmore tevens zonder tekstschrijver. Een vaste bassist had hij hier ook nog niet dus pakte producer Glover zijn oude vak weer op. Since You Been Gone werd voor hen geschreven.
De rest kwam van het duo Blackmore/Glover met zo hier en daar een bijdrage van Airey/Powell. Nummers als No Time to Lose, Makin' Love en Danger Zone zijn nou niet bepaald toppers en ook met All Night Long heb ik het helaas wel bekeken.De produktie is aan de schelle kant voor Glover zijn doen maar pakt wel goed uit. Graham Bonnet was best wel een goede zanger.

avatar van R-Know
Man man man, allemaal boze berichten. Een dijk van een plaat. staat vol met moois.
Minpuntje is wel de geluidskwalieit. Ver beneden peil.

Nieuwstad
Dit album is vorige maand verschenen als deluxe edition met een paar aardige bonustracks:

CD1:
05. Since You Been Gone
06. Love’s No Friend
07. Danger Zone
08. Lost In Hollywood
09. Bad Girl (7′ Single B-Side)
10. Weiss Heim (7′ Single B-Side)

CD2
01. All Night Long (Instrumental Quttake)
02. Eyes Of The World (Instrumental Quttake)
03. Spark Don’t Mean A Fire
04. Makin’ Love (Instrumental Quttake)
05. Since You Been Gone (Instrumental Quttake)
06. Ain’t A Lot Of Love In The Heart Of Me
07. Danger Zone (Instrumental Quttake)
08. Lost In Hollywood (Instrumental Quttake)
09. Bad Girl (Instrumental Quttake)
10. Ain’t A Lot Of Love In The Heart Of Me (Alternative Quttake)
11. Eyes Of The World (Instrumental Outtake Take 2)
12. All Night Long (Cozy Powell Mix)

Op zich wel leuk eens te horen al die instrumentals, al waren de meesten al te horen op een bootleg. Jammer dat ze het nummer Set Me Free zijn vergeten.

avatar van Germ
Germ (crew)
Vergelijk dit niet met het koninklijke werk met Dio.
Dit is gewoon prettige jaren 80 hardrock, af en toe dreigt het richting AOR te gaan maar die grens wordt gelukkig net niet overschreden (wat verderop in jaren 80 wel zou gebeuren).
En die Bonnett is toch wel een goede zanger hoor.

avatar van iggy
Een behoorlijk wisselende plaat. Neem al night long tenenkrommend. Ritchie moest en zal rainbow een hit bezorgen. Vooral in noord amerika bleek de oude rainbow niet geweldig te lopen. Dus ging het roer drastisch om. Op zich heb je daar best ballen voor nodig vind ik. Maar om nu met zo'n nummer op de proppen te komen nou ja. Gelukkig weet rainbow zich goed te herstellen met het sterke eyes of the world prima nummer. Ik vind die bonnet trouwens een uitstekende vervanger van dio. Ook daar nam blackmore behoorlijk wat risico mee. Want dio drukte toch een behoorlijke stempel op het geheel. Maar ritchie heeft een neus voor het vinden van goede zangers. Hoewel dio wel beter is dan bonnet. Maar daar zal bijna iedereen het wel mee eens zijn. De volgende nummers zijn matig tot aardig die zullen niet bepaald in de rainbow top 10 staan. Alleen nr 6 steekt er enigzins nog bovenuit Toch vind ik het jammer dat bonnet het veld alweer moest ruimen na 1 cd. Naar mijn idee zat er nog wel meer in het vat. En vooral beter. Maar ja wie ben ik

Nu heb ik de band tijdens deze tour ook nog live gezien in kerkrade. Nu is die rodahal geen al te grote zaal. Ik schat dat er 1500 mensen ofzo in kunnen. Of dit nu de reden is geweest dat rainbow het naar ruim 1 uur voor gezien hield? Wat ik wel weet is dat rainbow deze avond geen vrienden gemaakt heeft. T- shirts spandoeken en weet ik veel werden in de fik gestoken. 1 ding werd die avond wel duidelijk. Blackmore is inderdaad een nukkig mannetje he he.