Rainbow - Down to Earth (1979)

Label: Polydor

1. All Night Long (3:55)
  2. Eyes of the World (6:46)
  3. No Time to Lose (3:47)
  4. Makin' Love (4:40)
  5. Since You Been Gone (3:22)
  6. Love's No Friend (4:56)
  7. Danger Zone (4:33)
  8. Lost in Hollywood (4:53)
  9. Bad Girl * (4:51)
  10. Weiss Heim * (5:15)
  11. All Night Long [Instrumental Outtake] * (4:41)
  12. Eyes of the World [Instrumental Outtake] * (6:50)
  13. Spark Don't Mean a Fire * (3:50)
  14. Makin' Love [Instrumental Outtake] * (4:44)
  15. Since You Been Gone [Instrumental Outtake] * (4:00)
  16. Ain't a Lot of Love in the Heart of Me * (4:58)
  17. Danger Zone [Instrumental Outtake] * (5:29)
  18. Lost in Hollywood [Instrumental Outtake] * (4:01)
  19. Bad Girl [Instrumental Outtake] * (5:02)
  20. Ain't a Lot of Love in the Heart of Me (Alternative Outtake) * (5:22)
  21. Eyes of the World [Instrumental Outtake Take 2] * (6:09)
  22. All Night Long [Cozy Powell Mix] * (3:54)
avatar van Brutus
Dit is een Top plaat van Rainbow.

Toppers eyes of the World, Makin Love All night Long

Oh oh oh, wat zijn fans toch bevooroordeeld. Blackmore krijgt altijd het verwijt te horen dat hij zo eenzijdig is en zich beperkt tot één stijl. Doet hij een keer iets anders - country, met Anyone's Daughter of poprock, zoals All Night Long - is het ook niet goed.
Ja, All Night Long is radiovriendelijk. Nou en? De riff is prima, de vocale melodie ligt prettig in het gehoor, de solo is kort en ook al melodieus. Kortom, er is niets mis met het nummer, behalve één ding. Het voldoet niet aan de vooroordelen van de fans. En anders jammeren ze wel over het korte kapsel van Bonnett. Fuck the fans.
Ik moet toch nog eens het hele album horen, want Eyes of the World, Since you've been gone en Bad girl (b-kantje) zijn ook al prima liedjes.

Brutus schreef:
Er staan geen slechte nummers op.

Eens. Blackmore heeft hier een mooie verzameling riffs bijeengebracht. Goed, er is niet zoveel spektakel en bombast als we van hem gewend waren. En de enige keer dat Blackmore zijn gevoelige kant toont is op de zeer fraaie bonustrack Weiss Heim. Tenslotte is de stem van Bonnett goed, maar ook een tikje eenzijdig.
Mijn oordeel: niets is zo goed als het trio Long live rock'n'roll, Gates of Babylon en Kill the King van het vorige album, maar alle liedjes van dit album zijn significant beter dan de overige vijf van het vorige.
Inderdaad, liever Weiss Heim dan Rainbow Eyes.

avatar van Dibbel
Deze LP de laatste maanden nog eens een paar keer opgezet (was daarvoor erg lang geleden) en vind er toch niet zoheel veel mis mee. Alleen de productie is naar huidige maatstaven wat vlak, m.a.w. toch een wat doffig geluid.
Goed het is allemaal wat commercieler, maar so what.
Graham Bonnet vind ik een goede vervanger van Dio, hoewel hij zich hier en daar net af en toe wat overschreeuwt.
De nummers: Eyes Of The World (mooi opgebouwd, met weer een lekkere zoemende gitaarsolo van Blackmore) is geweldig, om keihard te draaien. Since You've Been Gone (Russ Ballard) en All Night Long zijn hitsingles geweest (nou ja, ze haalden de tipparade) en vind ik nog steeds weinig mis mee. Het wat bluesy Love's No Friend is ook heel aardig mee en Lost In Hollywood is ook gewoon goed.
No Time To Lose en Makin' Love zijn de minste nummers.
Kom toch wel nog aan 3,5

avatar van Sir Spamalot
Eyes of the World, Danger Zone en Lost in Hollywood doen het nog goed voor mij, de rest vind ik iets te licht uitvallen. Inderdaad, mijn verwachtingen lagen hoger. Alle nummers werden geschreven door Blackmore en Glover, behalve Since You Been Gone (Russ Ballad). Meesterdrummer Cozy Powell (RIP) schreef mee aan Lost in Hollywood. De zucht van Blackmore naar succes in Amerika? Dat vergeef ik hem nog, maar om Graham Bonnet op zang in te zetten? Ik vind hem niet goed genoeg: hij mist kracht en bereikt tot mijn irritatie de schorre regionen.

Sir Spamalot schreef:
hij mist kracht.

Dat is niet waar. Zoek op YouTube een paar bootlegs op van concerten met Bonnett. Hij had geen enkel probleem met Stargazer, Long live rock'n'roll en Catch the Rainbow. Zijn opvolger JL Turner wel. Wel heeft hij inderdaad een neiging tot overschreeuwen, maar daar stoor ik mij niet erg aan.

avatar van Edwynn
Als je die Stargazerversie van Monsters Of Rock bedoelt met Bonnett; dat vind ik dus helemaal niks. Kracht heeft ie. Dat wel. Maar veel verder dan oorverdovend loeien gaat het niet. Je kunt dan net zo goed iemand in een vrachtwagen op de maat mee laten toeteren tijdens Stargazer.

Het leukst vind ik Bonnett nog in de wat commerciëlere oefeningetjes. Zoals Since You've Been Gone en het werk bij Alcatrazz.
Joe Lynn Turner is meer een AOR zanger. Die moet je inderdaad ook niet op Stargazer of Kill The King zetten.

PriestMaiden
Helemaal anders dan het Dio materiaal. Een goede rockplaat met twee welbekende singles. Bonnett is een goede zanger maar is niet te vergelijken met een Dio.

sugartummy
all night long klinkt retestrak, eyes of the world heeft een fantastisch intro; no time to lose is nog strakker dan all night long;makin' love is zwak;since you been gone is goed;love's no friend is een stevige ballad;danger zone is goed; lost in hollywood is ook weer goed. eigenlijk slechts 1 rotte appel, die me wel doet besluiten om slechts een 3.5 te geven.

avatar van Rockfan
Altijd al een zwak gehad voor dit album. Het was het eerste wat ik van Rainbow hoorde.

Graham Bonnet zal nooit tot mijn favoriete zangers gaan behoren.De heer Bonnet heeft de neiging tot schreeuwen. Verder is de productie ronduit matig. Maar de songs zijn wel dik in orde

Nieuwstad
Rockfan schreef:
Verder is de productie ronduit matig. Maar de songs zijn wel dik in orde

Ik vind de productie juist lekker vettig, heb je de remaster uit 2011 al gehoord? Die knalt echt je speakers uit. Ik vind juist niet alle songs even sterk. All Night Long, Eyes Of The World en Lost In Hollywoord zijn uitstekend. Since You Been Gone is een stuk commerciëler dan voorgaand werk maar wel een prima catchy nummer (van Russ Ballard) vind ik. De overige 4 tracks zijn ondermaats, zeker met het Dio werk in je achterhoofd..

Een aantal tracks die niet het album haalden zijn ook zeer de moeite waard overigens:

- Bad Girl
- Weiss Heim
- Spark Don't Mean A Fire
- Ain't A Lot Of Love In The Heart Of Me
- Set Me Free
- Will You Love Me Tomorrow

De meeste verschenen als bonustrack op de remaster. Zo kun je je eigen, betere versie van dit album samenstellen

avatar van Rockfan
Nee....die remaster heb ik nog niet gehoord. Snel maar eens achteraan gaan dan

Nieuwstad schreef:
De overige 4 tracks zijn ondermaats,

Eén van die vier ondermaatse nummer is Love's no Friend. En dat is vrijwel hetzelfde als

[quote]Nieuwstad schreef:

....
- Ain't A Lot Of Love In The Heart Of Me[
..../quote]

Ik meen dat dit enige uitleg behoeft.
Het nummer is trouwens sterk geënt op Mistreated, dat volgens het ene of andere interview het nummer was waarop Bonnett werd aangenomen.

Nieuwstad
Ja je hebt een punt, ik spreek mezelf daar wat tegen he.Ik denk dat ik die demo versie beter vond dan de uiteindelijke albumversie. Zou er nog eens naar moeten luisteren, zo vaak staat dit album ook weer niet op hier

Nieuwstad schreef:
Ik denk dat ik die demo versie beter vond dan de uiteindelijke albumversie.

Daar is niets op tegen. Maar ik ben wel nieuwsgierig waarom.

Graham Bonnett zal nooit mijn zanger worden. Tuurlijk hij is een echte hardrock zanger, maar na de top DIO periode valt dit album- bij mij - in een diep gat.

avatar van Edwynn
Wat mensen in Graham Bonnett horen of denken te horen is mij een compleet raadsel. Over platen om zeep helpen geholpen gesproken. Die schreeuwlelijk hoort thuis op de markt om rot fruit aan te prijzen. Nog beter had Blackmore George Baker kunnen vragen. Had Down To Earth én George zelf nog wat flair kunnen hebben.

avatar van iggy
Dat is ook een manier om Bonnet te omschrijven.

avatar van BlauweVla
Neal Peart schreef:

Ik vind hem juist meer een poprock (wat ie oorspronkelijk ook is) en A.O.R. zanger, die zich overschreeuwd om z'n hardrock rol te vervullen. Hij is cool verder vind ik, James Dean maar dan sukkelig en wat onnozel, met een soort luchtige humor op het podium

avatar van gigage
Lekkere meebrul plaat. Lost in hollywood en eyes of the world zijn voor mij de toppers. En alsof de grote mond van Bonnet nog niet genoeg is beukt met name Cozey Powell er ook nog eens flink op los. Nee, subtiliteit is hier niet te vinden, wat je vervolgens achter laat met een schorre keel en daarbij het gevoel hebbende dat je het minstens zo goed hebt gedaan als ome Graham himself. Goed dat de man weer is ingewisseld want hij pastte totaal niet bij de onvermijdelijke Dio songs die live ten gehoren gebracht moesten worden. En 1 album is ook wel mooi geweest want ik zou niet weten wat ze samen nog meer uit de mouw hadden moeten toveren. Uh schudden dus.

avatar van Broem
Mijn eerste Rainbow album. Gekocht om Since you're been gone. Was volgens mij een bescheiden hitje destijds. Was ook weg van Cozey Powell. Heb zijn single Dance with THE Devil nog. Ruige song die het goed deed op de schoolfeestjes. Ik vond die combi met Blackmore toen erg interessant. Dit album is goed maar wel erg Down to Earth Zal 'm weer eens 'n draaibeurt geven.

Brutus schreef:
Dit is een Top plaat van Rainbow.
Er staan geen slechte nummers op.

Dat is meestal zo met albums van Rainbow

avatar van Edwynn
Meestal. Maar in dit geval niet. Brallerig en nietszeggend.

avatar van Bluebird
Brallerig en nietszeggend.

De Invisible Touch van Rainbow so to speak. Al bieden Eyes Of The World en Lost In Hollywood nog wel enig vertier. Verder zakt je broek er idd danig van af. Zoals Blackmore dat zelf al aangaf in een interview destijds.

Ritchie Blackmore Interview - YouTube

avatar van Edwynn
Eigenlijk vind ik alleen Since You Been Gone leuk.

Brallerig en nietszeggend.

Wat een onzin zeg, dit was gewoon een 'andere' Rainbow maar zeker niet brallerig en/of 'nietszeggend'. Don Airey als vanouds op keyboards. Cozy Powell op drums is ook niet te versmaden.

avatar van Bluebird
Edwynn schreef:
Eigenlijk vind ik alleen Since You Been Gone leuk.

Tja, het was idd een bescheiden hitje destijds. Ik vond er in ieder geval geen reet aan. Toch wisten toen opeens een hele hoop mensen wie Rainbow was terwijl de grote jaren al voorbij waren gegleden.

buizen schreef:
Don Airey als vanouds op keyboards.

Don Airey was toen net vers toegetreden overigens. Ook alleen maar voor dit album waarna hij zn biezen weer pakte (of moest pakken). Daarvoor hadden ze Tony Carey en David Stone.

Brallerig en nietszeggend.

Dat muziek jou niets zegt betekent nog niet dat de muziek slecht is. De riffs zijn prima. De melodieën zijn catchy. De solo's zijn van het bekende Blackmore niveau.
De vraag is dus wat je van Bonnet vindt. Ik kan er wel tegen, ik ben tamelijk tolerant als het om zangers gaat (hoewel, diens opvolger ....) Maar ik begrijp wel wat je bedoelt met brallerig. Op het podium heeft Bonnet al helemaal de neiging zichzelf te overschreeuwen en dat kan knap irriteren. Op dit album houdt hij zich nog redelijk in, dus het stoort me niet.

M.Nieuweboer schreef:

..En de enige keer dat Blackmore zijn gevoelige kant toont is op de zeer fraaie bonustrack Weiss Heim...
..Vier sterren. Dankzij de twee bonustracks hoef ik niets af te trekken wegens de korte tijdsduur.

Tja, daar zit je dan, met je goede gedrag, en je originele album. Niks bonustracks.
Vind het maar een raar fenomeen om met met 'bonustracks' te strooien, en die dan ook nog in de beoordeling/waardering mee te nemen.
Het staat niet op MuMe maar er is zelfs een remasterde release uit 2011 ("Deluxe Edition" ofzoiets) met daarbij een complete extra CD's met 12 nummers. Wat is er dan nog origineel aan/van het oorspronkelijke album Down To Earth?

avatar van Edwynn
Jouw Lp. Die is oorspronkelijk. Bonustracks zijn de bijl aan de stam van muziekbeleving. Al valt er aan Down To Earth weinig meer te verknallen.