Foals - Holy Fire (2013)

3. My Number (4:01)
  4. Bad Habit (4:41)
  5. Everytime (4:02)
  6. Late Night (5:28)
  7. Out of the Woods (3:25)
  8. Milk & Black Spiders (5:18)
  9. Providence (4:08)
  10. Stepson (4:49)
  11. Moon (4:53)
Wow, Holy Fire gaat verder waar Total Life Forever eindigte. Maar dan nog net even spannender!

avatar van Jurr_on
Foals breidt met Holy Fire hun al sterke repertoire verder uit; een ijzersterk 2013 album welke je niet naast je neer mag leggen!
Startend met 'Prelude' luisteren we niet alleen naar een fijn albumintro, maar naar een volwaardige nummer dat semi-instrumentaal opbouwt naar de ware albumopener 'Inhaler'. Samen zetten ze de toon van het album, met 'Inhaler' als sterke aandachtstrekker. Pompende gitaren en schreeuwende zang, niet eerder bracht Foals zo'n krachtige track voort; hoogtepuntje!
De overtuiging van Holy Fire ligt de eerste luisterbeurten zeker in de eerste helft van het album. De ene na de andere top track vliegt je hier om de oren. Het bevat de nummers waar we al eerder mee hebben kunnen kennismaken en vormt daarom ook de gemakkelijke luisterhelft. Enkele luisterbeurten verder vloeit deze overtuiging al snel over naar de tweede helft van het album. Het nummer 'Late Night' sluit af met een heuse gitaarsolo en even verderop geven 'Milk & Black Spiders' en 'Providence' definitief bestaansrecht aan dit derde studioalbum.
Na dik drie kwartier luistergenot ontbreekt er naar mij mening enkel een 'Spanish Sahara' achtige nummer. Een nummer die bij de luisteraar ergens halverwege het album een moment van rust en bezinning opeist. Pas bij afsluiters 'Stepson' en 'Moon' krijgen we deze kans. Alhoewel 'Moon' vanzelfsprekend meer een afsluitende rol heeft dan de functie van een rustmomentje.
Kort samengevat is Holy Fire zeker geen brandend kaarsje in de kerk, eerder een groot en wild ceremonieel kampvuur waar je voor je het weet al snel omheen staat te springen!

Inhaler en My Number klinken al erg de moeite. Zeer benieuwd naar het hele album en uiteraard ook hun passage in AB op 15 maart.

avatar van Sammy
Eerste paar luisterbeurten: 'gewoon' enthousiast. Luisterbeurt 3 en 4: 'wow...wat een plaat weer'. Voorlopige hoogtepunten: Late Night en Milk & Black Spiders.

Eerste luisterbeurt: wow. Ben benieuwd wat de 3e en 4e luisterbeurt worden, wat een sfeer en opbouwende sound.

avatar van Snoeperd
Sla je de 2de over?

Ik snap helemaal niets van al deze recensies obv de lage kwaliteit leak die nu circuleert. Hoe kun je nu al tot je volledige conclusie komen omtrent dit album? Dat je nieuwsgierig bent kan ik begrijpen, maar ik zou nog even wachten voor ik met een oordeel kwam.

avatar van Gretz
My Number is Megahit en 3fm heeft het de hele tijd over 'een nieuw bandje uit Engeland'.

avatar van Mctijn
Dn!S schreef:

Veel mensen horen het verschil niet eens tussen 128kb en 320kb. (Ik erger me er trouwens wel degelijk aan op dit moment )
Daarbij hangt het ook erg af van je apparatuur (kwaliteit van je koptelefoon of stereo installatie) of je het verschil kan waarnemen. Een goed oordeel over de *muziek* is volgens mij prima mogelijk Of je de mastering/productie perfect kan beoordelen is een tweede.

avatar van Outlaw104
Volgens mij is titel van track 5 toch echt 'Everytime' ipv 'Lights on the Bridge'.

Best een prima album alleen het enthousiasme dat ik bij veel anderen zie toch nog niet erg aanslaan bij mij (Inhaler is een mooi voorbeeld: best leuk maar meer niet voor mij).
Overkomt me de laatste tijd vaak merk ik. Muziek die geniaal in elkaar zit maar qua emoties vrij ver van me af blijft staan.
Hoe dan ook geef ik niet op en een ruime voldoende is zeker op z'n plek.

avatar van FLUOman
Een aantal van de songs doen me denken aan Jack Peñate's plaat "Everything is new", wat ik een heel fijn en 'levendig' album vond. Dit dus ook!

zeker een van de betere albums dit jaar!

avatar van ricoreyes
Gaat steeds beter Pietertje. Goed zo jongen.

avatar van midnight boom
Fantastische plaat dit!

tuktak
Eindelijk weer eens een lekkere, makkelijk in het gehoor liggende, maar zeker muzikaal interessant blijvende rockplaat. Met inhaler als absolute uitblinker.

Hij is toegankelijker (zelfs poppy op momenten), maar o zo verslavend en slim. Zin in Paradiso!

avatar van gherdt
Bad Habit is zo ongeveer het beste nummer dat ik ooit heb gehoord. Dat gevoel zal wel een beetje wegebben, maar wat een anthem zeg! Ook de rest klinkt als een heerlijk overgeproduceerde klok. Mooi gezongen met melodieus zwierende gitaren en genoeg spannende wendingen om tot het einde te boeien. Al had mijn inziens het einde wat meer mogen knallen. Foals altijd wel aardig gevonden maar heb hier voor het eerst het idee dat er echt iets bijzonders gebeurd.

Lekberichtjes verwijderd.

gherdt schreef:

Daar kan ik me helemaal bij aansluiten. Zelden een song zó mooi gevonden bij de eerste luisterbeurt. Dit gaat een grote worden voorspel ik.

Rest van de plaat verrast mij ook. Was nooit zo Foals-achtig maar na het horen van dit laatste album ben ik helemaal om! 4,5 ster.

Wat (bitrate-)berichtjes weggehaald.

avatar van Madjack71
Mooie hoes. Wat ik zo beetje gehoord heb vanuit de clips, heeft het een wat jaren tachtig sausje over zich met wat stevigere gitaren. Ergens wordt ook The Cure aangehaald, kan ik mij ook wel een beetje in vinden. Denk dat ik het wel leuk vind voor een paar nummers, maar een heel album betwijfel ik.

avatar van SOAD
Madjack71 schreef:

Als je K3 al de moeite waard vind zal ik deze ook gewoon een kans geven.

avatar van Madjack71
...ik zal het eens op volle sterkte aan mijn dochtertjes laten horen, als we er samen van door de kamer gaan springen, dan zal ik er nog wel een poging aan wagen.

20 maart zie ik ze in Keulen, ben benieuwd

avatar van R-Know
Voor mij helemaal nieuw maar wat is dit lekker.
Blijven-draaiertje.

avatar van heavy
Ik zag ze 5 jaar geleden optreden in New York in The Bowery Ballroom. optreden Dat was helemaal te gek. De heerlijke gitaarloops en ritmische refreins zouden weleens kunnen inslaan dacht ik toen. Ze hadden afgezegd voor Lowlands en ze braken maar niet door.Met dit album gaat dat wel gebeuren, let maar op. In interviews geven ze dat trouwens zelf ook aan. "last change".

avatar van Obeu
Dit is fantastisch! Vond Antidotes een beetje ontoegankelijk. Total Life Forever een stuk toegankelijker en ook heel fijn. Toch klinkt dit meer als een geheel. Geen 'Miami' ofzo, zo'n popliedje. Holy Fire klinkt heeeeeel gelaagd en dat vind ik fijn. Mooie plaat! Een blijver.

avatar van kobe bryant fan
Mooie plaat, die me toch net iets te lang duurt om erg hoge ogen te gooien.
De plaat is toegankelijk, maar klinkt toch wel fijn. De streaffe uitbarstingen in: Inhaler zorgen ervoor dat ook de rockfan aan z'n trekken komt. Maar over de hele lijn duurt Holy Fire me te lang.
Er is wel voldoende variatie, zo zijn er rustigere nummers zoals afsluiter: Moon, en zomerse pop gerichte nummers zoals: My Number. Maar na 20 minuten begon ik al naar de tijd te kijken en dat is natuurlijk geen goed teken. Reden? Geen idee, hopelijk verdwijnt het naarmate ik de nummers beter leer kennen. 3*

avatar van JVT
JVT
Meer dan degelijke plaat. Alleen jammer dat er enkele waardeloze nummers op staan. Het begint bij Prelude wat eigenlijk geen echt nummer is maar meer een intro; Is niet erg maar als het album dan afsluit met overbodige nummers als Moon en Stepson blijft er niet zo héél veel over.
My Number, inhaler en Providence zijn wel zeer goed!
3.5*