Foals - Holy Fire (2013)

3. My Number (4:01)
  4. Bad Habit (4:41)
  5. Everytime (4:02)
  6. Late Night (5:28)
  7. Out of the Woods (3:25)
  8. Milk & Black Spiders (5:18)
  9. Providence (4:08)
  10. Stepson (4:49)
  11. Moon (4:53)
avatar van Jurr_on
Foals breidt met Holy Fire hun al sterke repertoire verder uit; een ijzersterk 2013 album welke je niet naast je neer mag leggen!
Startend met 'Prelude' luisteren we niet alleen naar een fijn albumintro, maar naar een volwaardige nummer dat semi-instrumentaal opbouwt naar de ware albumopener 'Inhaler'. Samen zetten ze de toon van het album, met 'Inhaler' als sterke aandachtstrekker. Pompende gitaren en schreeuwende zang, niet eerder bracht Foals zo'n krachtige track voort; hoogtepuntje!
De overtuiging van Holy Fire ligt de eerste luisterbeurten zeker in de eerste helft van het album. De ene na de andere top track vliegt je hier om de oren. Het bevat de nummers waar we al eerder mee hebben kunnen kennismaken en vormt daarom ook de gemakkelijke luisterhelft. Enkele luisterbeurten verder vloeit deze overtuiging al snel over naar de tweede helft van het album. Het nummer 'Late Night' sluit af met een heuse gitaarsolo en even verderop geven 'Milk & Black Spiders' en 'Providence' definitief bestaansrecht aan dit derde studioalbum.
Na dik drie kwartier luistergenot ontbreekt er naar mij mening enkel een 'Spanish Sahara' achtige nummer. Een nummer die bij de luisteraar ergens halverwege het album een moment van rust en bezinning opeist. Pas bij afsluiters 'Stepson' en 'Moon' krijgen we deze kans. Alhoewel 'Moon' vanzelfsprekend meer een afsluitende rol heeft dan de functie van een rustmomentje.
Kort samengevat is Holy Fire zeker geen brandend kaarsje in de kerk, eerder een groot en wild ceremonieel kampvuur waar je voor je het weet al snel omheen staat te springen!

avatar van Co Jackso
Dit derde album van Foals wordt regelmatig bestempeld als hun beste album. Helaas ben ik het daar niet mee eens. Wat mij betreft kan dit niet tippen aan het schitterende tweede album, dat met name qua sfeer meer een eenheid vormde en daarnaast de betere losse nummers bevat (Spanish Sahara, Blue Blood). Maar slecht is dit album allerminst en met nummers als Inhaler, het schitterende opgebouwde Late Night en het fantastische Bad Habit, is er genoeg te genieten. Grootste probleem heb ik met het matige Providence en het tekstueel wat simpele My Number.

avatar van musician
Ik vind Late Night ook wellicht het beste nummer van de cd. Ik heb het album nog niet zo lang in huis en moet er nog een beetje aan wennen.

Misschien dat ik ook nog wel een halfje stijg in mijn beoordeling. Ik heb geen andere albums van Foals in huis, een goed vergelijk kan ik dan ook niet maken.

Het is niet heel erg stevige muziek (een paar uitzonderingen zoals Providence) en de zang vind ik ook één van de mindere punten van The Foals. Het is wel goed ritmisch en het heeft mooie melodielijnen, zoals op het prima Milk & Black Spiders.

Ik laat het album nog enige tijd in de repeat. Ben benieuwd.