Annihilator - Never, Neverland (1990)

Canada
Label: Roadrunner

1. The Fun Palace (5:51)
  2. Road to Ruin (3:43)
  3. Sixes and Sevens (5:21)
  4. Stonewall (4:51)
  5. Never, Neverland (5:30)
  6. Imperiled Eyes (5:28)
  7. Kraf Dinner (2:41)
  8. Phantasmagoria (4:00)
  9. Reduced to Ash (3:09)
  10. I Am in Command (3:35)
  11. Kraf Dinner [Demo] * (2:31)
  12. Mayhem [Demo of 'Reduced to Ash'] * (2:54)
  13. Freed from the Pit [Demo of 'Road to Ruin'] * (3:45)
avatar van Kronos
Ik ben het vaak met Edwynn eens, maar ik vind Annihilator toch ook meer aansluiten bij Anthrax en Megadeth. Meer trouwens dan Anthrax en Megadeth bij Dark Angel. Die laatste is een pak minder melodieus en zit meer in hetzelfde straatje als bijvoorbeeld Kreator. Het extra label 'progressive' oversteeg de subgenres op zich. Naar het eind van het decennium toe gingen steeds meer bands op een technisch hoger niveau spelen. Een trend die zich in de jaren negentig verder zette.

avatar van Edwynn
Alice In Hell had wel een veel duidelijker thrashgeluid dan Never, Neverland. Toch eerder een vlot klinkende heavy metalplaat met wat thrashy danwel speedy invloeden. Echt progressief vind ik het niet zo. Wel technisch dik in orde allemaal.

Platen als Persistence Of Time, Time Does Not Heal, Victims Of Deception en ook And Justice For all waren van die etalages van massa's aanelkaar genoopte riffs die onderling meer gemeen met elkaar hebben dan allen hadden met de koers die Annihilator vaarde. Op één bill kon het allemaal wel gewoon overigens. Annihilator toen nog gezien met Pantera en Judas Priest. Maar ook dat was naar aanleiding van het meer thrashgerichte Alice In Hell.

Kreator heeft in mijn beleving nooit zo'n soort album uitgebracht overigens. Die experimenteerden in die tijd weer met gothic/industrialdingen op albums als Renewal en zo.

avatar van Kronos
Oké, daar kan ik wel in mee. Ik zat meer te denken aan eind jaren tachtig en de sfeer van de muziek. Dan plaats ik Dark Angel in een extremer thrash-hoekje en passen de melodieuzere Anthrax, Megadeth en Annihilator beter bij elkaar. Maar wat louter het 'progressieve' element dat je omschrijft betreft volg ik je redenering.

avatar van gigage
Aha, bedoel je het zo. bij deze neverland inderdaad zijn het niet opeenvolgende technische riffs en soloos. Maar vergeleken met de voorganger was het wel een "progressive" stapje zijwaarts. Maar Annihilator deed dat dus "Canadian style" .

Er zitten zeker nog wat speedy elementen in, maar het neigt meer naar Metal Church territoria. Hoe gaaf Alice in Hell ook is; vind deze nog beter en dat komt mede door de fantastische zang van Pharr. Als Waters hem had weten te behouden was de grote doorbraak gekomen denk ik

avatar van Lau1986
Een goede plaat. Ik vind het debuut echter toch wat beter, wat spontaner. Never, Neverland heeft echter ook uitstekende nummers en de zang is er wel op vooruitgegaan. Het klinkt allemaal alleen net wat braver dan op Alice.

avatar van gigage
Van de week heb ik deze ook nog beluisterd. En op dat moment is deze tweede worp sterker dan het debuut want muzikaal beter. Totdat ik Alice weer draai, dan is die inderdaad spontaner en na veel vijfen en zessen dus beter. ( oh nee, sixes and sevens)

avatar van Kondoro0614
Met 'The Fun Palace' lieten de heren van Annihilator bijna merken dat dit album het debuutalbum neer ging halen, echter na dit nummer zakt voor mij toch dat gevoel wat weg wat ik wel bij het debuutalbum had, helaas. Dit maakt het zeker nog geen slecht album, sterker nog ik vind hem wel echt aansluiten bij het debuutalbum en dat is ook wel melodisch zo gezien. Toch is het wat minder hard, vond ik de vaart aanwezig maar ging nog niet zo snel in mijn ogen dan als het debuut. Heerlijk vermaakt met deze plaat, die overduidelijk nog wel vaker aan geslingerd zal gaan worden .

Voorlopige tussenstand:

01. Alice in Hell
02. Never, Neverland

avatar van james_cameron
Prima tweede album van deze canadese metalband. Feitelijk zijn alle tracks de moeite waard, met name wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt. Productioneel laat de plaat te wensen over en qua dynamiek valt er ook wel wat af te dingen op het geheel, maar de band zet hier een solide, vrij tijdloos geluid neer, vol spetterend gitaarwerk. Beste track: het lekker opgefokte Phantasmagoria, die het live ook altijd goed doet.

avatar van Mssr Renard
Mijn lievelingsthrashplaat, misschien wel mijn lievelingsmetalplaat.
Volgens mij is mijn liefde voor metal begonnen bij Savatage en Annihilator en dan vooral deze dus.

Uitstekende zang, heerlijke melodieuze riffs en gave solo's. Ook één van de weinige Annihilator-platen (toentertijd) waar de band echt een band was. Maar ja, toen krijgen ze nog geld (denk ik).

Goede, pakkende songs die zonder uitzondering allemaal mee te zingen zijn (goede en pakkende refreinen). Jeff Waters is een erg technische gitarist die het lekker over een licht-progressieve boeg gooit bij een aantal songs.

Ook ontbreekt de humor nooit bij deze Canadezen, en omdat het toch wel luchtige is (ondanks de politieke thema's) onderscheidt deze band zich van de andere thrashers.

De productie is wat matig, maar dat vergroot het luisterplezier, omdat het allemaal zo verdomde sympathiek klinkt. Goed gedaan, Jeff! En ook even een tip van de hoed voor drummer Ray Hartmann.

avatar van vielip
Jeff kondigde laatst tijdens het concert in Zwolle aan dat het in 2020 de dertigste verjaardag is van Never neverland. Na enig gejuich uit de zaal zei hij dat hij onlangs zanger Coburn Pharr bij hem thuis op visite heeft gehad om het over een tour ter ere van dit 30 jarig jubileum te hebben. En dat Pharr daar erg veel zin in heeft. Nog meer gejuich uit de zaal. Kijk er nu al naar uit!