Phosphorescent - Muchacho (2013)

Roots
Label: Dead Oceans

1. Sun, Arise! (An Invocation, an Introduction) (3:09)
  2. Song for Zula (6:10)
  3. Ride on / Right On (3:44)
  4. Terror in the Canyons (The Wounded Master) (4:05)
  5. A Charm / a Blade (5:20)
  6. Muchacho's Tune (4:19)
  7. A New Anhedonia (4:03)
  8. The Quotidian Beasts (7:04)
  9. Down to Go (5:16)
  10. Sun's Arising (A Koan, an Exit) (3:18)
  11. Muchacho's Tune [Live at St. Pancras Church] * (5:37)
  12. A New Anhedonia [Live at St. Pancras Church] * (5:27)
  13. Song for Zula [Live at St. Pancras Church] * (6:31)
  14. A Picture of Our Torn Up Praise [Live at St.Pancras Church] * (5:39)
  15. We'll Be Here Soon [Live at St. Pancras Church] * (3:55)
  16. My Dove, My Lamb [Live at St. Pancras Church] * (8:43)
  17. Terror in the Canyons [The Wounded Master) (Live at St. Pancras Church] * (4:39)
  18. Storms Never Last [Live at St. Pancras Church] * (4:38)
  19. Down to Go [Live at St. Pancras Church] * (6:48)
  20. Wolves [Live at St. Pancras Church] * (10:15)
  21. Mrs. Juliette Low [Live at St. Pancras Church] * (4:11)
  22. Los Angeles [Live at St. Pancras Church] * (7:15)
avatar van Ducoz
Ah, mij moet nog komen. Ik wist niet meer zeker of het nou eind september of oktober was.
Ik twijfel erg omdat ik Muchacho direct kocht (voor) de release date.. Maar een live plaat is wel erg aanlokkelijk, al was Ghost/Live niet echt het aankoopbedrag waard, al waren dat 'soundschecks'.

avatar van Gretz
Muchacho de Lujo staat nu op spotify.

avatar van harm1985
Ik boycot deluxe versies. Breng gewoon een live cd uit, betaal ik gerust weer 15 euro voor, maar ga niet een cd twee keer kopen. Overigens heb ik die opname al als bootleg.

harm1985 schreef:

De dubbelaar kost nu nog maar 10 euro, dan is het niet meer zo erg om hetm dubbel te kopen...

En de live plaat duurt gewoon meer dan een uur, dus het is in dat geval je geld meer dan waard!

Gaat om het principe...

avatar van HugovdBos
Het eerste album dat ik van Phosphorescent hoor verrast me op een positieve wijze. Een geweldige zang en prachtige melodieën. De plaat is een mix van vele genres maar het voelt wel aan als één geheel.

Bij de openingstrack "Sun, Arise! " ben ik gelijk al verrast door het geluid en de zang. Een mooie opener die al veel druk op de rest van het album legt. Bij het tweede nummer "Song for Zula " wordt ik echt gegrepen, een vast ritme waarbij de tekst goed tot zijn recht komt. De melodieën van de instrumenten ontwikkelen zich prachtig door het nummer heen. Het feest is dan nog niet voorbij want ook "Ride on / Right On" is een sterke track en bevat wat ondersteunend gitaargeluid.
"Terror in the Canyons" past ook goed op het album, rustgevend en niet te lang. "A Charm / a Blade" bouwt zicht continue naar het refrein toe op waarbij de piano prachtig naar voren komt.
Op "Muchacho's Tune" komen de blazers en de piano mooi samen. Het daaropvolgende "A New Anhedonia" is niet heel opvallend maar blijft wel in dezelfde stemming hangen. "The Quotidian Beasts" bouwt zich dan weer prachtig op met een combinatie van vele geluiden en het sterke stemgeluid van Matthew Houck. Op "Down to Go" komen opnieuw de blazers en piano mooi samen. Daarna volgt het afsluitende "Sun's Arising", niet zo verrassend als het openingsgeluid maar het album wordt waardig afgesloten.

Opvallend zijn de vele verschillende instrumenten die nergens niet goed samenklinken. Op het album is gebruik gemaakt van vele muzikanten die zowel op de gitaar, piano, verschillende soorten drums, trompet, trombone en percussies een ongelooflijk mooie samenhang vormen. Matthew Houck heeft voor het album een sterke groep muzikanten geselecteerd. Niet voor niks zeer goed ontvangen in de media.
4/5

avatar van Ducoz
Het live album, opgenomen in een kerk in Londen, is de aanschaf meer dan waard.
Beter gezegd, dit is het allermooiste wat ik dit jaar op Americana gebied gehoord heb.
Dat mag wat zeggen, aangezien ik een hele hoop heb gehoord dit jaar..

Intiem, alleen gitaar, piano en vocalen.
Matthew Houck klink zo nog beter.
Ik word er helemaal stil van, de teksten zijn zo ook beter te volgen en adem benemend mooi.
Ik denk ook dat de nummers zo stukken beter zijn dan op plaat, en die zijn al onwijs goed.

Als het een losse release had geweest dan had ik daar 5 sterre aan toegekend. Ik had Muchacho op 4,5 sterren staan maar met deze live plaat er bij geef ik een half sterretje meer.

Deze versie van 'Song For Zula' vind ik mooier en emotioneler dan zo als hij op het album te horen is. 'Song for Zula' maakt me in deze versie emotioneel.. weemoedig. Het doet me sterk denken en terug denken aan een stuk gelopen relatie in 2009, iets waarbij beelden in mijn hoofd gaan draaien... Terwijl ik in 2009 nog niet van Phosphorescent had gehoord en het nog 3 jaar zou duren voor dat 'Song for Zula' uberhaupt het licht zou zien...

ik ben na dit album ook ander werk van phos... gaan beluisteren, maar dat vind ik eerder gezaag. Dit album vind ik wel zeer goed. waarom...?

avatar van Don Broccoli
johan d schreef:

Dat wilde ik eigenlijk aan jou vragen.

avatar van staralfur
Ik ga Muchacho de Lujo toch maar wel kopen , is leuk voor in de auto (de enige reden dat ik af en toe een cd koop). Die live-versie van Song for Zula is om te janken zo mooi...

Don Broccoli schreef:

Dat wilde ik eigenlijk aan jou vragen.
klinkt minder zagerig

avatar van Motdattan
Hét album van het jaar 2013 voor mij. Stuk voor stuk prachtige, emotionele nummers waarbij je hoort dat het met gevoel gemaakt is en gespeeld wordt. Ik sta nog steeds achter de 5* sterren die ik na de eerste paar luisterbeurten gaf. Song for Zula is ook een van de beste nummers die dit jaar gemaakt is. Dat wist ik al toen ik hem de tweede keer hoorde.

avatar van vigil
Ik had gehoopt dat het hele album van het niveau van Song for Zula zou zijn dat is helaas niet zo maar over het geheel genomen natuurlijk een prima plaat met het eerder genoemde Song for Zula als prachtig hoogtepunt!

ik zie nu de dubbellaar voor 200 euro staan op Amazon

Prachtige (na enige gewenning) breekbare stem. Zeer goed. Vooral naar Wolves kan ik blijven luisteren.

Jeeeeetje heb ik onder een steen geleefd? vanvond het hele album beluisterd nadat ik toevallig werd gegrepen door Song for Zula. Echt een magisch mooi album en het nummer Song for Zula is het kroontje... Zware teksten, komt echt binnen. Verdrietig nummer maar voor mij ook echt een comfort song. Love it!!

avatar van harm1985
Liz1978, dan moet je zeker ook de eerste drie albums checken, A Hundred Times or More, Aw Come Aw Wry en Pride.

harm1985 schreef:

Dankjewel voor de tip. Ga ik doen en ik zal verslag doen

avatar van Gladius
Via een vriend & Song For Zula deze artiest ontdekt. Dat nummer lijkt in ieder geval heel hard op The Barr Brothers. Ook een aanrader!