Phosphorescent - Muchacho (2013)

Roots
Label: Dead Oceans

1. Sun, Arise! (An Invocation, an Introduction) (3:09)
  2. Song for Zula (6:10)
  3. Ride on / Right On (3:44)
  4. Terror in the Canyons (The Wounded Master) (4:05)
  5. A Charm / a Blade (5:20)
  6. Muchacho's Tune (4:19)
  7. A New Anhedonia (4:03)
  8. The Quotidian Beasts (7:04)
  9. Down to Go (5:16)
  10. Sun's Arising (A Koan, an Exit) (3:18)
  11. Muchacho's Tune [Live at St. Pancras Church] * (5:37)
  12. A New Anhedonia [Live at St. Pancras Church] * (5:27)
  13. Song for Zula [Live at St. Pancras Church] * (6:31)
  14. A Picture of Our Torn Up Praise [Live at St.Pancras Church] * (5:39)
  15. We'll Be Here Soon [Live at St. Pancras Church] * (3:55)
  16. My Dove, My Lamb [Live at St. Pancras Church] * (8:43)
  17. Terror in the Canyons [The Wounded Master) (Live at St. Pancras Church] * (4:39)
  18. Storms Never Last [Live at St. Pancras Church] * (4:38)
  19. Down to Go [Live at St. Pancras Church] * (6:48)
  20. Wolves [Live at St. Pancras Church] * (10:15)
  21. Mrs. Juliette Low [Live at St. Pancras Church] * (4:11)
  22. Los Angeles [Live at St. Pancras Church] * (7:15)
avatar van Motdattan
Song for Zula is schitterend.

avatar van Manuel
Inderdaad onwijs goed nummer!

avatar van harm1985
Phosphorescent was voor mij dé verrassuing van TakeRoot 2010, niet voor niks staat Pride inmiddels in mijn top 10. Helaas heeft het veel te lang geduurd voor er een vervolg kwam op zijn heerlijke plaat uit 2010, Here's to Taking it Easy. Song for Zula klinkt alvast veelbelovend!

avatar van Don Broccoli
Oef, deze plaat komt hard binnen hier. Was al liefhebber, dit maakt mij definitief fan.

avatar van Manuel
Hoe/waar heb je hem geluisterd?

avatar van Don Broccoli
Ik heb een 'watermarked copy'.

avatar van Manuel
Jaloers, ik ben erg benieuwd naar dit album.

avatar van staralfur
Erg mooi album

avatar van Motdattan
Zeker mooi. Stuk voor stuk prachtige liedjes. Blijf erbij dat Song for Zula een schitterend nummer is. The Quotidian Beasts en Ride on / Right On zijn ook erg goed. Kanshebber voor album van het jaar. En Song for Zula voor nummer van het jaar.

avatar van Broem
Weer zo'n indie bandje met een hoge geknepen zangstem. Even geluisterd vanwege het hoge gemiddelde. Enkel voor de liefhebbers. Control, alt delete hiero. Om van te gruwelen.

Indiebandje? Neh.

Don Broccoli schreef:
Indiebandje? Neh.

Indierock dan wellicht.

avatar van Ducoz
Alt. country/folk misschien beter?

Americana lijkt me beter ja.

avatar van Don Broccoli
Folk en vooral americana is ook wat bij mij opkomt inderdaad.

avatar van Broem
Welke genre dan ook...het blijft om van te gruwelen

Precieees.

avatar van Hendrik68
Ik moet het hele album nog horen. Tot nu toe heb ik 3 filmpjes op You Tube langs zien komen. Song for Zula en Down to Go zijn alvast geweldig. Ride on/Right on is de andere die ik heb beluisterd. Dat is dan weer een een poepvervelend stukje muziek. Ook jammer dat het direct na het prachtige Song for Zula komt. Maar als dat de enige misser is dan komt het wel goed met dit album.

avatar van harm1985
Zo, nu een week of wat de kans gehad om in te laten zinken.

Het is alweer 3 jaar geleden dat ik Phosphorescent 'ontdekte' op TakeRoot. Hij had toen net Her's to Taking it Easy uitgebracht en zijn live optreden wist me meteen te grijpen. Op Live / Ghost Lights na duurde het mij dan ook veel te lang eer er nieuw materiaal uitkwam, en met dit album is het er dan eindelijk!

Qua stijl ligt het dichter tegen zijn wat oudere werk dan Here's to Taking it Easy en To Willie, met name de opener en afsluiter, die fungeren als 'bookends', zoals ook Neil Young wel eens doet (denk aan Tonight's the Night) doen meteen denken aan Pride. Verfrissend is het gebruik van Synths (en ook de violen die later op het album terugkomen).

Song for Zula heeft natuurlijk een beetje een voorsprong, omdat het de eerste 'single' was en het uiteraard een orenstrelende ballad is. Ride On / Right On mag er ook wezen, wat mij betreft. Wellicht wat herhalend (maar dat kan van het werk van Iron & Wine ook vaak gezegd worden), maar die dikke baslijn vindt ik erg tof.

Dit uptempo sfeertje houdt hij vervolgens even vast, met name tijdens A Charm / A Blade, die ik minstens zo goed vind als Song for Zula. Ook hier wordt de dynamiek erg gewaardeerd. Op mijn laptop klonken de nummers aanvankelijk maar vlak en kaal, op mijn CD speler is dit wel ff annders! Warm en vol dynamiek, links en rechts interessante penstreken, elke luisterbeurt is er wat nieuws.

Terror in the Canyons ligt weer dichter tegen To Willie en Here's to Taking it Easy aan. Waarbij vooral de blazers net dat beetje extra toevoegen. De uithalen zijn ook niet van de lucht, de typische semi 'valse' zang, waarbij Hauck's stem net ff breekt, heerlijk!

Na dit up-tempo gedeelte (voor zover je daar überhaupt van kan spreken) volgt de 'titeltrack', geen onaardig nummer, 'it grows on you' zullen we maar zeggen, maar A New Anhedonia is toch net ff een stukkie beter. Heerlijke lange opbouw en dan ineens die uitbarsting van harmonieën.

The Quotidian Beasts is dan weer een lekkere rocker, die me in eerste instantie doet denken aan LA van Here's to Taking it Easy. Door dit soort nummers houdt de plaat zijn vaart, essentieel in dit genre, anders ga je heel rap van boeiend naar slaapverwekkend en eentonig.

Binnen het reguliere programma is Down to Go de afsluiter (Sun's Arising (A Koan, an Exit) is toch meer de achterflap zullen we maar zeggen). En wat voor één. Rijke arrangementen, strijkers, blazers, dit is ver verwijderd van de Phosphorescent van Pride.

Matthew Hauck heeft het weer gepresteerd, drie jaar in de luwte en dan een dijk van een plaat uitbrengen. Nu maar hopen dat de volgende wat sneller komt (en dat ie het Europese vasteland weer eens aandoet).

Voorlopig 4 sterren, mogelijk binnenkort nog een 4,5.

avatar van staralfur
harm1985 schreef:
(en dat ie het Europese vasteland weer eens aandoet)..

10 mei, Bitterzoet. 15 euro.

avatar van harm1985
Tof! Eens kijken of ik dan kan gaan.

Vandaag dit album een paar keer geluisterd (had een dagje vrij) en moet zeggen dat The Quotidian Beasts naast Song for Zula mijn favoriete nummer van deze plaat is.

avatar van Ducoz
Ssst... anders is het dalijk uitverkocht voordat ik heb besloten of ik er heen ga

harm1985 schreef:
Tof! Eens kijken of ik dan kan gaan.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

avatar van jassn
Eind december was het, toen Angelo een lied poste in het topic maak kennis met ... 2012. Het was het nieuwe lied van Phosphorescent. Toen ging er een belletje rinkelen, ik heb die ooit nog gezien in het voorprogramma van Band of Horses (dacht ik) eind 2010. Bleek ik de datum juist te hebben maar het was in het voorprogramma van The National. Dat ik een naam onthou van een voorprogramma is al uitzonderlijk. Dat wou ook zeggen dat ik toen onder de indruk was, maar aangezien het hoofdprogramma zo goed was heb ik nooit aan toe gekomen om werk van hen op te zoeken. Het feit dat ik dacht dat ik hen voor Band of Horses gezien heb heeft misschien wel wat met hun muziek te maken. Dat dacht ik toch toen ik naar het lied Song for Zula luisterde. ik was niet direct helemaal onder de indruk maar vond het zeker goed genoeg om er een welverdiende 7 voor te geven.

Nu is dit lied een groeier van jewelste gebleken. Voor mij 1 van de beste liedjes van 2013. Dit is zo'n goed lied dat je het jammer vind, dat je niet Zula noemt en dat je er toch maar eens over nadenkt om uw naam te veranderen. Nadenken? Nee, zelfs dat niet je doet het gewoon; Ik zou het me nooit beklagen moest ik het doen. Een nummer om trots op te zijn. De rest van het album is ook de moeite te noemen. De opener is al direct interessant, het laat u direct al op het puntje van uw stoel zitten om met volle interesse te luisteren naar wat komt. Ook na Song For Zula zakt het niveau niet in, nee hoor want dan ben je al lang bezig met de mensen rond u te verzamelen en heerlijk mee te zingen. Dansen, plezier maken, dit alles, je zit al lang niet meer op uw stoel. Wat deze groep het meest onder de knie heeft zijn toch de iets rustige nummers in een mooie sfeer gegoten. Het is wel niet alleen sfeer, het is veel meer. Neem nu bijvoorbeeld die stem. De stem is zo niet te beschrijven maar toch heel gemakkelijk te herkennen. Uit de duizend haal je zo de stem van Matthew Houck. Hij zingt met zoveel inleving en passie in de liedjes dat je er in gezogen wordt. Dit is alleen de groten gegeven. Ook de instrumentatie is top, geen moment slaat de verveling toe. Er zitten genoeg versnellingen in, niet dat ze dit nodig hebben om het boeiend te houden want deze muziek heeft echt alles. Matthew Houck laat u binnen in zijn wereld maar laat er u niet meer uit.

Ik heb spijt, spijt dat ik deze groep niet beter heb leren kennen toen ik ze voor het eerst leerde kennen, gelukkig heb ik deze groep toch gevonden. Ik zal ze zo rap mogelijk heel goed leren kennen en ik hoop dat veel mensen dit met mij willen doen.

avatar van erwinz
Wat een verschrikkelijk goede plaat. Americana, maar dan anders. In een aantal tracks met flink wat elektronica, maar ook als Phosphorescent zich redelijk aan de kaders van de Americana houdt klinkt de band anders dan andere bands,

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Phosphorescent - Muchaco - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van Don Broccoli
Erwin houdt Pitchfork in de gaten.

avatar van erwinz
Wie niet?

Geen flauw idee.

avatar van Don Cappuccino
Song For Zula vind ik een van de beste nummers uit de finale van het Song Van Het Jaar 2012-topic. Ik ga dit album zeker opzoeken.

avatar van Booyo
Hendrik68 schreef:

Wat een lekker nummer is dat zeg. Swingt de pan uit!