Red House Painters - Red House Painters (I) (1993)

Label: 4AD

1. Grace Cathedral Park (3:50)
  2. Down Through (2:38)
  3. Katy Song (8:22)
  4. Mistress (4:05)
  5. Things Mean a Lot (3:24)
  6. Funhouse (9:18)
  7. Take Me Out (4:48)
  8. Rollercoaster (4:17)
  9. New Jersey (3:58)
  10. Dragonflies (3:58)
  11. Mistress [Piano Version] (4:32)
  12. Mother (13:06)
  13. Strawberry Hill (7:34)
  14. Brown Eyes (1:48)
avatar van Sander B.
Vreemd dat er nog geen berichten staan bij dit album. Het is een album die mij van begin tot eind weet te boeien. Dagelijks is dit album wel een keer in mijn cd speler te vinden en verdient dus niet voor niets een plaats in mijn top 10. Luister eens naar Katy Song, Mistress, Grace Cathedral Park echt juweeltjes. Maar eigenlijk is de hele cd gewoon meer als de moeite waard.

Een album zo mooi als deze behoeft eigenlijk geen verdere uitleg. 5 sterren en een tweede plaats in mijn top 10 zegt genoeg. Van begin tot eind perfect. Het hoogtepunt in de indrukwekkende discografie van mijn favoriete band.

avatar van Woody
Kan iemand meer vertellen over dit album? Mooi en perfect klinkt goed. Maar weet dan nog niet veel?

avatar van Paalhaas
Woody schreef:

Prachtige, ingetogen liedjes die veelal handelen over de (vaak mistroostige) zieleroerselen van Mark Kozelek, zanger/componist van de band.

Ikzelf vind het debuut beter, maar deze is ook prachtig.

Ruim een jaar geleden besloot ik mijn cd collectie in zijn geheel op mijn nieuwe mp3 speler te plaatsen. Een hoop werk, maar het bood een aantal interessante voordelen. Een mooie functie van die mp3 speler is dat hij op genre kan zoeken. Hij kan alle albums binnen dat genre laten zien of hij kan willekeurig een nummer afspelen binnen dat genre. Klinkt heel handig toch? Tot dat ik bij de "R" in mijn platenkast kwam. Want waarin plaats ik Red House Painters toch? Heel strikt gezien is het rock. Maar als ik Red House Painters wil luisteren dan ben ik toch naar iets anders op zoek dan rock. Ik zocht een genre dat past bij het gevoel dat hun muziek opwekt.

Zo is het genre "Sadcore" op mijn mp3 speler ontstaan. Sadcore omdat de muziek van de Red House Painters zo prachtig melancholie en verlangen weet te vertolken. Zwaarmoedig, somber, troosteloos, melancholisch, maar zonder dat het vervalt in vervelende klaagzang. Het is oprecht en onverbloemd. Later zijn bondgenoten als Songs: Ohia, Tindersticks en Mazzy Star erbij gekomen om het Sadcore genre compleet te maken op mijn mp3 speler.

Katy Song is het nummer wat iedereen wil horen als Mark Kozelek het podium betreedt. En misschien is dat ook wel zijn beste nummer. Een prachtige, ingetogen gitaar riff met teksten als:
i know tomorrow
you will be
somewhere in london
living with someone
you've got some kind of family
there to turn to
and that's more than i could ever give you

En zo staat dit album vol met meesterwerken. Van de groezelige gitaren van Mistress tot het rustige, introspectieve Down Through. Maar mijn favoriete nummer van dit album is het openingsnummer. Grace Cathedral Park is alles wat Red House Painters zo bijzonder voor mij maakt. De teksten van Mark Kozelek en de weemoedige, melancholische klanken gespeeld door een heerlijke samenwerking tussen drum, bas en een fonkelende gitaar lijken elkaar hier perfect aan te vullen om een herinnering te beschrijven zoals je het zelf nooit hebt kunnen doen.

a rare and blistering sun shines down
on grace cathedral park
there with you i fear the time
when air gets dark
you know i don't spend days like this
caught up in lost times of youth that i miss

Mooi verwoord Bubbachups

Sander B. schreef:
Mooi verwoord Bubbachups

Thanks! Onze top-10's vertonen overigens akelig veel overeenkomsten. Ben blij dat ik niet de enige ben die dit album zo hoog heeft zitten.

avatar van Sander B.
Idd veel overeenkomsten in onze top 10 Dit album heb ik eigenlijk pas ontdekt na de aanschaf van Sun Kil Moon-Ghosts of the Great Highway (ook een prima album btw). Na het lezen van een aantal recensies en het vallen van de naam Mark Kozelek kwam ik via internet automatisch terecht bij Red House Painters en maakte kennis met dit album. Eigenlijk na de eerste luisterbeurt pakte het album mij al en doet dat nu nog steeds..

avatar van Paalhaas
bubbachups schreef:
Maar mijn favoriete nummer van dit album is het openingsnummer.

Hier hetzelfde.

Kennen jullie ook de band Grace Cathedral Park? Inderdaad vernoemd naar het nummer van Red House Painters. Het album 'In The Evenings Of Regret' van deze 9 koppige band behoorde zeker tot mijn favorieten van 2004. Prachtige, slepende, instrumentale post-rock die zich om de akoestische gitaar heen spant met smaakvol gebruik van strijkers en slide guitar. Epische nummers die haast tegen het slow core aan zitten. Heel mooi, het album is in zijn geheel te luisteren op hun eigen site:
Grace Cathedral Park

avatar van Woody
Mijn dank is groot! Ik download geen muziek en niet alles ligt bij de platenzaken. Maar ik had al vaag een herinnering staan in mijn achterhoofd over deze band. En met de lovende woorden hier kan ik hem gerust bestellen!

avatar van Sander B.
"Kennen jullie ook de band Grace Cathedral Park? Inderdaad vernoemd naar het nummer van Red House Painters"

Nee ken ik niet, nog nooit van gehoord eigenlijk
Maar bedankt voor de tip, zal ik zeker even naar gaan luisteren.

avatar van jurado
't wordt hoog tijd dat sun kil moon toegevoegd wordt op MusicMeter.
Sun kil moon is de andere band van Mark Kozelek en klinkt als Neil Young op een peyote trip.

Grace Cathedral Park kan ik geen genoeg van krijgen. Wat een gevoel heeft die gast.

avatar van ACole_20
Na al die verpletterende liefde-uitingen voor dit album heb ik hem besteld en net binnen. Bin mir beneud!

beaster1256
deze plaat heb ik ergens gekocht voor 99 bef , nu nog geen 2,5 euro en ik kon de groep totaal niet maar de hoes vond ik best leuk en die naam ook ' red house painters ' vreemd dacht ik , en hij is uitgegroeid tot 1 van mijn lievelingsplaten , eens een plaat waar ik tot rust van kan komen , briljant gewoon

avatar van grovonion
Ik weet niet meer precies hoe ik dit album heb ontdekt. Het moet een of andere verloren dag begin jaren 90 geweest zijn, dat ik zonder doel of reden door een muziekwinkel aan het slenteren was. Waarschijnlijk heeft de hoes mij magisch aangetrokken tot dit album. Ik heb het dan zonder er zelfs even naar te luisteren gekocht. Een impuls beslissing waar ik nooit spijt van heb gehad. Integendeel, sinds ik dit album voor de eerste keer heb beluisterd is het nooit meer verdwenen uit mijn hoofd en hart. Een van de weinig albums die ik ken die ver meer zijn dan een band, een zanger, muziek en teksten. Hier straalt een soort magie van af die mij doet vergeten dat muziek als geluidsdrukgolven door mijn oren worden opgevangen. Dit gaat rechtstreeks naar mijn ziel. Het vormt de soundtrack van mijn leven.

voltazy
een verdiend hoog gemiddelde, en nu met meer dan 20 stemmen eindelijk hoog in toplijsten

merci Voltazy!

Dit is een bijzondere mijlpaal. Nu alleen hopen dat de (mogelijk) extra aandacht niet zorgt voor negatief stemmers...

voltazy
Klopt, door extra bekendheid gaan meer mensen dit album luisteren en daardoor gaan ook mensen die dit sowieso al weinig vinden op het album stemmen
maar aan de andere kant: Als meer mensen dit album gaan luisteren zullen er ook bij zijn die dit schitterend vinden.
ik heb dit album zelf al een aardige tijd terug ontdekt, maar laatst pas besteld en momenteel valt ie net buiten m'n top 10.
Mark Kozelek is een van de beste song-writers die er is, hoe hij al meteen bij grace cathedral park heel mooi beelden bij de luisteraar weet op te roepen.
Katy song zit textueel (ook muzikaal) schitterend in elkaar. Schitterend hoe bepaalde dingen worden omschreven, ook mooi hoe een paar keer die rollercoaster ook weer terug komt in teksten. Op elk nummer is ook een fijne triestigheid te horen door de teksten in combinatie met de rustige instrumentatie en de stem van Mark Kozelek
Dit album bevat een speciale sfeer en hoewel de nummers los van elkaar staan is het album eigenlijk wel een geheel, een speciaal album.

avatar van Lukas
Ik kan hier veel over gaan schrijven, maar ik houd het kort: op een herfstavond in de trein zitten met de Red House Painters op is niet bepaald een straf: 4* + 1* = 5*.

avatar van deek
grovonion schreef:

Nu is mijn nieuwschierigheid tot wel hele grote hoogte gewekt, moet heel raar lopen wil ik dit album niet binnen 1 week in m'n collectie hebben.

avatar van musicfriek
Ik kan begrijpen dat dit mensen aangrijpt, maar mij vooralsnog niet. De muziek zit goed in elkaar en ook de zang is aangenaam, maar toch heb ik halverwege het album zoiets van: ja, nu weet ik het wel. Maar ik heb stug doorgezet en nee... het kan mij (nog) niet pakken. Spijtig.

3* (neigend naar 2,5*)

musicfriek schreef:

3* (neigend naar 2,5*)
En zo kan het gebeuren dat iemand met een gelijkaardige smaak (ook al leg ik dit even in het breed uit: ik wil niet pretenderen je smaak te kennen noch keur ik hem af), niet valt voor de magie van een bepaald album. Hetzelfde gebeurt mij (om even twee albums uit je top10 aan te halen) ook bij Love en Nick Drake. Het is soms een kleine vonk die de liefde voor een bepaald album, groep, stem of genre doet oplaaien. En het is net diezelfde vonk die om andere redenen soms helemaal uitblijft. Welke redenen dat zijn is mij vooralsnog een raadsel. Jij schrijft over aangename muziek, ja dat kan ik natuurlijk beamen. Jij schrijft ook dat je na de helft er wel genoeg van hebt, ook dat kan ik begrijpen. Alhoewel mij op dat punt van het album net iets helemaal anders overkomt: een soort van gelukzaligheid, een moment van compleet begrip en een vat op, wat ik zou willen beschrijven als de essentie van dit album voor mij. Sorry dat ik wat te lyrisch schrijf maar dat komt spontaan naar boven als ik over mijn lievelingsalbum schrijf.

avatar van musicfriek
En ook dat begrijp ik helemaal hoor. Ik zou ook zo reageren bij een lievelingsalbum van mij In sommige songs hoor ik zeker wel het geniale (ik noem een Katy Song, erg mooi!), maar daarna zitten er nummers tussen die voor mijn gevoel veeeel te lang duren (Funhouse). Ik kan albums vrij snel doorgronden, maar deze dus niet. Ik ga het zeker nog wel vaker proberen, misschien kun je me advies geven waar en wanneer ik dit het beste kan draaien, you name it, I'll do it!

musicfriek schreef:
misschien kun je me advies geven waar en wanneer ik dit het beste kan draaien

Ik draai de Red House Painters het liefste 's ochtends vroeg. Je weet wel, zo'n lekkere luie zondagochtend (of elke andere luie ochtend for that matter) waarop je even niet op de klok hoeft te kijken en alle tijd hebt om in je eentje naar een fel oranje zonsopkomst te kijken.

avatar van grovonion
Wow, een kans om je stemming alsnog een positieve tendens te geven, merci . Maar ik heb spijtig genoeg niet direct een antwoord, bij mij werkt deze muziek het best als ik in een melancholische bui ben. Maar da's waarschijnlijk niet voor iedereen zo.

grovonion schreef:
bij mij werkt deze muziek het best als ik in een melancholische bui ben

Precies wat ik bedoelde! En die heb ik dus meestal 's ochtends vroeg.

avatar van MichelDumoulin
Heb niet alles ^ gelezen. Volgens mij is deze band toch vooral hier héél populair.
Hmmmmm...
Must be very good

Ik ga het eens proberen.
Na jááren ben ik ten slotte ook Bob Dylan en Neil Young lichtjes gaan waarderen.

Even wachten op de juiste stemming!