Red House Painters - Red House Painters (I) (1993)

Label: 4AD

1. Grace Cathedral Park (3:50)
  2. Down Through (2:38)
  3. Katy Song (8:22)
  4. Mistress (4:05)
  5. Things Mean a Lot (3:24)
  6. Funhouse (9:18)
  7. Take Me Out (4:48)
  8. Rollercoaster (4:17)
  9. New Jersey (3:58)
  10. Dragonflies (3:58)
  11. Mistress [Piano Version] (4:32)
  12. Mother (13:06)
  13. Strawberry Hill (7:34)
  14. Brown Eyes (1:48)
fredpit
voltazy schreef:

hij heeft zelfs in de top 3 van allerlei toplijsten gestaan toen dit album net op 20 stemmen zat

Dat is dan ook de reden van het naar beneden duikelen van zo'n album.
Boven in een lijst staan trekt de aandacht van allerlei 'gespuis' dat eigenlijk niets/weinig met het album/band/genre opheeft.

Ik zal dit ook eens even gaan binnenhalen....met zo'n score moet dit wel goed zijn.

Meestal ga ik behoorlijk mijn eigen gang en ontdek ik graag zelf 'nieuwe dingen' in de muziek.
Het komt dan ook niet zo heel vaak voor dat ik me laat beinvloeden door musicmeter qua luistergedrag.
Toch gaat dit natuurlijk niet volledig op (zou ook vreemd zijn op een site als deze). Enkele users volg ik toch wel een beetje en van een aantal users volg ik tips, meestal per pm, blindelings op.
Grovonion is een user die ik wel in de gaten wil houden en ik kwam tot de ontdekking dat ik zijn nummer 1 nog helemaal niet kende dus het werd tijd om dit album maar eens op te gaan zoeken.
Niet echt verrassend beviel de luistertrip dan ook goed.
Zo lyrisch als hij dat het een nummer 1 in mijn top 10 gaat worden ben ik niet, maar het is wel muziek die ik waardeer en ik ben blij het opgezocht te hebben want dit is typisch zo'n bandje die ik zonder musicmeter waarschijnlijk helemaal links had laten liggen.

avatar van VanDeGriend
Het gemiddelde duikt inmiddels onder de 4

Dit is een plaat van 75 minuten waarbij ik na afloop denk van: fuck, alweer afgelopen.

avatar van Jeanneman
Danku lieve MuMe'ers. U heeft mij weer op een prachtige plaat gewezen. Vooral Katy Song is schitterend!

dix
zal dit ook eens controleren

avatar van MVW
MVW
Na in het begin wat moeite te hebben gehad om in deze muziek te komen, vind ik eigenlijk al het werk van Mark Kozelek zeer de moeite waard. Waaronder deze natuurlijk van de Red House Painters.
Wat zijn Katy Song en Mistress toch geweldige nummers!

avatar van Rayaccos
MVW schreef:
Wat zijn Katy Song en Mistress toch geweldige nummers!

Je hebt bijna gelijk katy song en mistress zijn inderdaad geweldige nummers, maar ik vind vooralsnog de rest een stuk minder. Ik zal het zeker nog een tijdje blijven proberen. Voorlopig geef ik 3*

avatar van lebowski
3,5 * voor dit wat mij betreft iets te bedaarde album. Funhouse voorlopige favoriet.

avatar van Lennonlover
Ik ben ermee begonnen, aan mijn tweede luisterbeurt. Ik vond de eerste luisterbeurt al van zeer degelijk niveau. Voor Kozelek en de zijnen heb ik steeds een pak luisterbeurten nodig om een album naar waarde te schatten.

avatar van grovonion
Maar het laat je nooit meer los, tenminste dat is het geval bij mij en een handjevol stemmers van in het begin.

avatar van Lennonlover
Inderdaad, ja. Eens je het album kent, heeft het je te pakken. Het is eigenlijk danzij April van Sun Kil Moon dat ik het repertoire van Red House Painters heb leren kennen. En daar heb ik nog geen seconde spijt van.

Sietse
VanDeGriend schreef:
Het gemiddelde duikt inmiddels onder de 4

Ik denk toch na zo'n 10 nummers "pff, nog 25 minuten".
De laatste 4 nummers hadden van mij echt niet gehoeven. Vind die beduidend minder klinken en er komt dan ook een soort verzadigingsniveau bij mij opzetten. Het wordt allemaal iets te veel van hetzelfde. Vooral Mother van meer dan 13 minuten is echt totaal overbodig in mijn ogen (oren).
Zonder die 4 laatste nummers had dit album inderdaad dat briljante album kunnen zijn dat het voor veel mensen hier wel is, voor mij blijft deze nu hangen op 3,5 en daarmee dus wel een toffe plaat, maar ook niet uitmuntend.

avatar van Gyzzz
Volledig eens met Sietse, en bovendien de reden dat ik Down Colourful Hill prefereer boven deze.

avatar van itbites
Net Katy Song gehoord... ben onder de indruk.
Hier ga ik achteraan.

avatar van levenvergeten
Toch raar, aan de ene kant denk ik dat een plaat als deze perfect in mijn straatje past. Maar na de eerste keer luisteren wil het me niet pakken. Het is eerder vervelend, en ik heb ben hem na acht nummers al zat. Al ik ga hem zeker nog een keer proberen.

Dit album pakt me 2 1/2 jaar na de aankoop steeds meer en meer... In den beginne kwam ik er ook erg moeilijk doorheen, maar voila: het kwartje lijkt te gaan vallen. Ik vrees dat ik mijn stem binnenkort maar eens omhoog moet gooien.

D-ark
Mijn doet het heel veel als het om losse ummers gaat. maar ik kom er niet doorheen ook al hoe geweldig mooi sommige nummers zijn. De plaat duurt dik 20-30 minuten te lang en begingt na nummer 8 bijzonder te irriteren en steeds meer als hetzelfde klinken. Ook al zijn die nummers ook zo mooi, ik zit er dan al helemaal door heen.

Grote gemiste kans.

avatar van grovonion
Beetje raar om het een gemiste kans te noemen, als de nummers over twee albums gespreid waren was het dan wel goed geweest?

grovonion schreef:

Ja. Maar dat is niet zo, ik raak bijzonder vemoeid van de stem en muziek na 8 nummers(ook al vindt ik het een geweldig band geluid). Daarom is het een gemiste kans dat het 'zo lange plaat' is.' Over twee platen zouden er zeker twee vieren staan. Maar omdat dit een vol album is die gewoon in mijn ogen veels te lang duurt kom ik net op een 3* als ik zou stemmen.

dix
Dan beoordeel je niet zozeer de muziek, maar zeg je iets over je eigen uithoudingsvermogen.

dix schreef:

Misschien, maar goed ik kan met gemak platen van 1,5 uur uitzitten en er van genieten. Maar hier raak ik gewoon vermoeid van...
Laat het maar bij dit anders gaan we weer off-topic...

avatar van BlueVelvet
dix schreef:
Nee, dan beoordeel je het album als geheel, en terecht. Ik vind 1:15 ook erg lang. Er staan heel mooie nummers op, maar dit is niet het soort muziek dat 1:15 uur lang mooi blijft vind ik: het gaat op elkaar lijken. Overdaad schaadt.

dix
Dus als je Red House Painters I en Red House Painters II samen op een dubbelCD zou uitbrengen, dan wordt de waardering zo mogelijk nog lager.

Volgens mij wringt er iets. Ken je de Merzbox ?

dix schreef:

Volgens mij wringt er iets. Ken je de Merzbox ?

Tot en met cd 7 en wat losse dingen daarna na.

Maar goed, 1,15 uur is veels te lang voor deze muziek.

avatar van Gyzzz
dix schreef:

Dat is goed mogelijk. Het is toch net zo goed het gebrek van de artiest om niet langer dan een uur achtereen te kunnen boeien? Als hij op daarvan op de hoogte is, en hij een mooi bondig album maakt, heeft niemand er last van.

Er zijn ook artiesten die zo een album van drie uur kunnen maken dat de volle speelduur interessant blijft, maar daar behoort dit naar mijn mening niet toe. Vooral daarom vind ik Down Colorful Hill een stuk mooier dan deze

avatar van tumkie
mijn eerste kennismaking met RHP.
Als fan van Sun kil moon is dit verplichte kost.
Dan maar beginnen met (volgens musicmeter) het beste album.
De muziek klinkt zeer vertrouwd.
Ga het eventjes laten bezinken en dan pas punten geven

jkbb
Het gaat langsam aber sicher de goede kant op met deze plaat. Al ruim een jaar ken ik Mark Kozelek, eerst via Sun Kil Moon, later met de Red House Painters, maar met deze plaat wilde het maar niet lukken. Reden, zoals zo vaak al gegeven hier: de lengte. Vooral nummers als Funhouse, Mother en Strawberry Hill vielen zwaar op de maag, maar ook veel andere nummers wisten niet echt de emoties op te laten borrelen die wel duidelijk hierin verborgen gaan.

Maar sinds de laatste paar dagen is het zover. Inmiddels makkelijk een 4* waardig, maar meer lijkt alweer dichtbij te zijn. Wat een prachtig gevoel als een plaat die je al een vrij lange tijd kent dan eindelijk zijn schoonheid volledig tentoon weet te spreiden. Wat een sfeer bleek hier ook in verborgen te gaan, zoals ik 'm alleen beleef bij de beste Kozelek.
De piano versie van Mistress is inmiddels al uitgegroeid tot een van mijn favoriete nummers allertijden. Ook Katy Song, de eerste versie van Mistress en Take Me Out komen voor een dergelijke titel in aanmerking. Maar eigenlijk denk ik dat Mother misschien wel eens in een later stadium met de eer gaat pronken. Het eerste gedeelte van dat nummer valt nog niet helemaal op z'n plek, maar dat tweede gedeelte is echter wel een van de beste climaxen allertijden, ijzingwekkend mooi.

avatar van Mindshifter
Mijn cijfer verlaagd. Ik kom er niet doorheen. Na 5 nummers wordt het een sentimentele brij. Geen nummers meer die eruit springen. Helaas Pindakaas.

boomkat
Het gekrijs op Mother, zielsmooi.

avatar van Omsk
Wat een prachtig weemoedig album. De allerbeste in zijn soort. Katy's Song is natuurlijk een kasteel van een nummer, maar ook Take Me Out, Things Mean A Lot en met name Rollercoaster zijn fantastisch. Superontdekking (voor twee euro gekocht in Utrecht).