Blur - Blur (1997)

Label: Food

1. Beetlebum (5:05)
  2. Song 2 (2:01)
  3. Country Sad Ballad Man (4:50)
  4. M.O.R. (3:27)
  5. On Your Own (4:26)
  6. Theme from Retro (3:37)
  7. You're So Great (3:35)
  8. Death of a Party (4:33)
  9. Chinese Bombs (1:24)
  10. I'm Just Like a Killer for Your Love (4:11)
  11. Look Inside America (3:50)
  12. Strange News from Another Star (4:02)
  13. Movin' On (3:44)
  14. Essex Dogs / Dancehall / Interlude (8:08)
  15. All Your Life * (4:12)
  16. A Spell (For Money) * (3:30)
  17. Woodpigeon Song * (1:43)
  18. Dancehall * (3:11)
  19. Get Out of Cities * (4:03)
  20. Polished Stone * (2:42)
  21. Bustin' + Dronin' * (6:33)
  22. M.O.R. [Road Version] * (3:02)
  23. Swallows in the Heatwave * (2:33)
  24. Death of a Party [7'' Remix] * (4:18)
  25. Cowboy Song * (4:07)
  26. Beetlebum [Viva Niteclub Live Acoustic] * (4:34)
  27. On Your Own [Viva Niteclub Live Acoustic] * (4:11)
  28. Country Sad Ballad Man [Viva Niteclub Live Acoustic] * (4:45)
  29. This Is a Low [Viva Niteclub Live Acoustic] * (3:31)
  30. M.O.R. [Live in Utrecht] * (3:18)
  31. Death of a Party [Live in Utrecht] * (4:17)
  32. Song 2 [Live in Utrecht] * (2:07)
avatar van matthijs
Een beetje gefreak vind ik prima, veel van mijn favoriete albums hebben een paar geweldige nummers en enkele freaky experimentele nummers. Maar hier is die verhouding omgedraaid: veel gefreak, wat Blur goed kan, maar het vormt hier de helft van de plaat.
Daarnaast weinig geweldige nummers, slechts een viertal nummers die ik leuk genoeg vind vaker te horen:
-Beetlebum leuk om af en toe eens te horen
-Song 2 om wild op te dansen
-Theme from Retro en Death of a Party voor de sfeer (een beetje duister)
Doe mij maar "13", waar ook veel gefreaked wordt, maar daarnaast een hoop echte songs die ook nog eens goed tot geweldig zijn.

avatar van pdonidvie
Matig album, zoals ik dat gewoon ben van Blur. De openingstrack is het hoogtepunt. De rest luistert ook nog wel lekker weg, maar er steekt niet veel bovenuit.

avatar van royals
Dit album was inderdaad een grote verrassing qua sound en verandering in stijl. Ik vond Song 2 ook altijd een irritant nummer en gelukkig is dat nummer ook niet representatief voor de rest van het album. De melancholie en de euforie wordt weer goed gemixt in hun muziek. Eigenlijk heeft ieder nummer iets bijzonders maar voor mij steken vooral het monumentale Theme From Retro, het melancholieke You're So Great, de opzwepende nummers On Your Own en M.O.R. en het rustige Death Of A Party. En dat einde van Beetlebum is geweldig meeslepend. Helaas voor mij hun laatste echt consistente album.

avatar van Funky Bookie
Ik vind dit een heerlijke plaat.
De briljante opener, het lekkere 2e nummer, pareltjes als On Your Own en Death Of A Party.
Heel veelzijdig en na enkele luisterbeurten boordevol lekkere nummers.

Deze plaat van Blur is de laatste (tot aan de meest recente) die ik echt boeiend vond. Ze kozen voor een minder commercieel geluid, en in die sound moet je net zin hebben. De makkelijk in het gehoor liggende songs zijn hier op Beetlebum na moeilijk te vinden. Chinese Bombs kan ik bijvoorbeeld echt helemaal niks mee.

Ik ben destijds in Vredenburg geweest voor de tour van dit album. Was mooi om te zien, al die jonge Blur meisjes, die met Pa mee naar binnen gingen (want te jong) en vooral de ouders schrokken nogal van de harde (lees gitaarmuziek) die er gespeeld werd. Hen menig ouder vingers in de oren zien stoppen. Het was een super concert overigens.

Toch heeft dit album wel wat. Death Of A Party heeft wel een heerlijk orgeltje
Ik vind het zeker niet hun beste album, en draai m nu voor het eerst sinds jaren weer eens een keer. Toch is het vooral de sound van Albarn die me gebonden houdt aan dit album!

Deze Blur is een beetje een overgangsplaat.
De britpop van Park Life en The Great Escape lijkt losgelaten en heeft meer plaats gemaakt voor een stevigere insteek.
Zeker geen slechte plaat, maar het gemiddelde van 3,68 is goed te verdedigen.
Het is namelijk tevergeefs zoeken naar echte highlights.
Op hun bek gaan ze niet en de inventiviteit is er zeker, maar blur is duidelijk zoekende naar iets anders, en dat lijkt op dit album nog niet helemaal uit de verf te komen.
Juist het afwisselende van de vorige twee albums, deed ze onderscheiden, zeker met een Damon Albarn, die ook later bewees heel veelzijdig te zijn.
Natuurlijk zijn Beetlebum en Song2 heel populaire Blursongs, maar het zijn bepaald niet de hoogvliegers in hun discografie.
Redelijk oprechte plaat, maar ik kom niet aan vier sterren.
Iets teveel fillers en te weinig memorabele songs uiteindelijk.
Met die verstane dat het dus geen slechte plaat is.

avatar van Arrie
Eens wat betreft Song 2, vind ik zelfs één van de minste Blur-nummers. Leuke grap voor een paar keer (was allemaal niet erg serieus bedoeld van Albarn en co), maar ik ben er wel klaar mee.

Beetlebum daarentegen vind ik één van de mooiste nummers die ze ooit gemaakt hebben.

Verder zijn er inderdaad minder nummers die er meteen uitspringen, je moet er wat meer moeite voor doen. Maar voor mij toch wel een plaat voor de lange termijn gebleken, waarbij er wel meer parels op blijken te staan (Death of a Party bijvoorbeeld).

Wellicht een groeier Arrie.
Zal 'm zeker nog eens de revue laten passeren.
Maar de eerste indrukken zijn wat gematigder.
Eens met Death Of A Party. Dat is een prima song.

avatar van Cor
Cor
Change of sound. Het wordt gruiziger, freakeriger met meer noise en distorsion. Maar ik vind het wel weer mooi gedaan door de heren. De spanning neemt toe en dat doet de muziek niet minder worden. 'Song 2' verveelt mij nooit, maar het prijsnummer blijft het prachtige 'Beetlebum'. Zo stekelig en 'at ease' tegelijk.