AC/DC - High Voltage (1976)

Australiƫ
Label: Atlantic

1. It's a Long Way to the Top (If You Wanna Rock 'N' Roll) (5:16)
  2. Rock 'N' Roll Singer (5:04)
  3. The Jack (5:52)
  4. Live Wire (5:50)
  5. T.N.T. (3:34)
  6. Can I Sit Next to You Girl (4:12)
  7. Little Lover (5:37)
  8. She's Got Balls (4:51)
  9. High Voltage (4:03)
avatar van uffing
Aha, het was dus meer en constatering

PriestMaiden
AC/DC - HIGH VOLTAGE

It's A Long Way To The Top: Een goede opener, behoort tot mijn favoriete nrs. van AC/DC. De doedelzak en zang van Bon Scott

Rock 'n' Roll Singer: Rock 'n' Roll, daar staat AC/DC voor, goed nummer.

The Jack: Heel bekend, bluesy nummer, toch vind ik het wat overgewaardeerd, het is iets te langdradig en eentonig voor mij.

Live Wire: Goed nummer. De gebroeders Young leveren goed gitaarwerk.

Can I Sit Next to You Girl: Het album heeft toch zo'n 'feel good' teksten met een knipoogje. Zeker één van de betere op High Voltage.

Little Lover: Geen slecht nummer, maar wat te veel herhaling instrumentaal.

She's Got Balls: De dubbelzinnige teksten op dit nummer zijn volop aanwezig, beter als vorige track.

High Voltage: Het album wordt afgesloten met de geweldige titeltrack. Ook zo'n nummer van hen waarbij je moeilijk kunt stilzitten. Het outro van dit nummer .

Prachtig album van AC/DC uit hun jonge dagen dus.

avatar van kaztor
Ducoz schreef:

Ja dat snap ik, daarom ben ik "confused" ik dacht altijd dat High Voltage een normaal album was, maar deze versie blijkbaar niet!

Nope.
Een bijeenraapsel van de heren Atco/Atlantic, net als de gangbare versies van Dirty Deeds, Let There Be Rock, Powerage en '74 Jailbreak.

Ampivinni schreef:

je moet sowieso dingen van een bepaalde artiest niet vergelijken met andere bepaalde dingen van een artiest...

orbit schreef:

Bij AC/DC is dat nochtans erg makkelijk hoor

Onzin.
Met Bon Scott in de band klonken ze een stuk bluesier. Met Brian Johnson is het meer recht-toe recht-an.

Ben je ze nou aan het vergelijken?

Rijnes
3 sterren. Vind het een ERG langdradig, met vlagen simpelweg saai album voor rock 'n roll muziek. Aantal goede nummers, absoluut, maar iets meer variatie zou gemogen hebben.

haveman
Voor variatie moet je niet bij ACDC zijn. Alles is hier zo goed dat ik niet eens zou willen dat er meer gevarieerd wordt.

Dat dit album hier als een verzamelaar aangeduid staat vind ik wel apart. Dit is toch gewoon de niet Australische release van High Voltage? Imo veel beter dan het hoger aangeslagen Back In Black.

zie ut probleem ook nie zo, stuk voor stuk toppers en zeker nie saai te noemen

avatar van iggy
Prima cd It's a long way een prachtig gezongen nummer. Bon weet weer eens zijn verhaal te doen in 5min 16. Rock'n' roll singer deel 2 van it's a long way to the top? Tekstueel gezien dan eerst zingen over het harde leven on the road. Nu bezingt bon hoe bezeten hij was om het te maken binnen de r&r mooi hoor.I hear it pays well ha. Dan the jack een erg grappige tekst. Later een van de ac/dc klassiekers. Live wire wie kent hem niet met dat prachtige intro en wederom bon die er weer prachtig op zingt. hoi hoi hoi hoi hoi daar ga ik verder geen woord aan vuil maken cause i'm TNT. Can i sit next to you girl weer zo'n nummer dat doordrenkt is met bon humor. Het langzame little lover komt uit mijn kef boxen gerold weer is bon in goede doen was it ccoca cola humor man bon humor that is. She's got balls The ladie got balls snauwt bon. High volage de afsluiter ook al weer prima. Monotoon eentonig eigelijk wel he. Maar sommige bands komen daar mee weg. Plus het feit deze man bon sublieme teksten kon schrijven. Hij klinkt als een oude kraai maar dat maakt het juist zo mooi. Lekker tegenstrijdig he 4.5 pingel

avatar van De buurman
Ik beschouw dit wel degelijk als een "normaal" album en niet als verzamelalbum. Het was volgens mij voor de wereld buiten Australië het debuutalbum van de band, waarop weliswaar nummers van de Australische High Voltage en TNT op samengebracht zijn.

Staan meerdere krakers op, zoals Live Wire, It's A Long Way To The Top en High Voltage. Geen gek album, maar de band had nog niet helemaal hun geluid te pakken. Het is nog wat kinderachtig hier en daar.

Geen echte klassieker in hun ouvre, maar genoeg goede nummers voor een dikke voldoende.

avatar van Boenga
De buurman schreef:

Toch wel een beetje een understatement, vind ik. Stel je nummers als 'Can I Sit Next To You Girl', She' Got Balls', en 'Rock'n'Roll Singer' voor met de opnamekwaliteit van Let There Be Rock, en je hoort absolute klassiekers.

Boenga schreef:
....Enige minpunt voor mij op dit album is 'The Jack' - trouwens ook op de 'If You Want Blood'-live LP het enige nummer dat ik durf overslaan.

The Jack heeft anders wel een van de grappigste teksten ooit geschreven in rock en typisch AC/DC.....

avatar van ricardo
Dit is ook echt een pracht album.

Wat een verschil in sfeer ook tussen deze en b.v Back In Black.

Vind het beiden bijna even goed, maar de pakkende songs op Back In black spreken mij toch nog net iets meer aan.

avatar van Boenga
freakey schreef:

Zeker waar; en ik kan me ook best voorstellen dat het in de tijd van Bon Scott live een fantastisch moment in het optreden moet geweest zijn. Maar puur muzikaal vind ik het een saaie bedoening - 1 van de zeer weinige nummers die ik oversla bij een AC/DC-cd.

Ik zag de groep trouwens nooit met Scott; een paar jaar geleden wel met Johnson, maar vond dat, net als alle cd's met hem, maar niks. Helaas...

avatar van Dibbel
Lekkere strakke bluesy hardrockplaat van deze Australiers.
Ook ik blijk dus deze zgn. verzamel-CD te hebben.
Hierna zouden ze steeds beter worden, in ieder geval tot de dood van Bon Scotch.
Plaat heeft een strak, droog en open geluid, wat deze songs goed recht doet.
Beste nummers vind ik It's A Long Way To The Top (geweldig die doedelzak), het bluesy The Jack, Can I Sit Next To You Girl en High Voltage.
En de rest is niet echt veel minder.
En klinkt niet echt gedateerd moet ik zeggen.
Daarom nog steeds 4*

avatar van Heer Hendrik
Lekker album hoor van Ac/Dc. Niet ver verwijderd van het latere echte hardrock geluid, Wat te horen is op Let there be rock. Dit is lekkere Bleusrock. She's got balls----> het zou zo maar kunnen !!!!

avatar van ricardo
Ben deze nu aan het afspelen, maar wat een heerlijk onderbuik gevoel heb ik nu bij dit album, ogen dicht en luisteren, en je waant je echt weer terug in mid jaren 70. In de tijd dat er nog kroegen waren en geen computers en je nog van het 'echte' leven kon genieten.

avatar van freakey
Was dit nou voor hoes????

avatar van Rockfan
freakey schreef:
Was dit nou voor hoes????

Dat vroeg ik mij ook al af. Ben bekend met de verschillende (lees: Australische) hoes. maar deze heb ik nog nooit eerder gezien.

avatar van Rudi S
Die hoes van Freaky (blogspot.com) was toch gewoon de LP hoes die midden jaren '70 en ook daarna in Nederland in de bakken stond.
Ik heb nooit een andere gezien.

avatar van Sir Spamalot
Ook ik heb nooit een andere hoes gezien dan deze door Freakey opgegeven maar bij nader onderzoek op Discogs zou dit wel kunnen kloppen. Het gaat altijd om de versie 50257, maar…

Volgens Discogs zou dit de eerste (Britse) versie zijn, velen voordien onbekend: AC/DC - High Voltage (Vinyl, LP, Album) at Discogs , dus versie Atlantic K 0-50257. Betere afbeeldingen vind je ook hier: Images for AC/DC - High Voltage - discogs.com.

Volgens Discogs zou dit een ons meer bekendere (Duitse/Europese) versie zijn, dit is ook de versie die ik heb, ATL 50 257 (36142): AC/DC - High Voltage (Vinyl, LP, Album) at Discogs . Wikipedia lijkt dit ook te bevestigen via deze link High Voltage (1976 album) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org.

avatar van Kronos
Voortgaand op de releasedata die worden gegeven was deze eerder, maar wiki geeft deze dan weer wel aan als alternatieve hoes.

avatar van ricardo
Jammer, ben zo gewend geraakt aan de hoes zo hij nu in de winkels ligt.

Jammer dat er van dit soort zinloze correcties worden doorgestuurd.

Ik hoop dat freakey zijn hoes straks weer hierboven staat.

ricardo schreef:
Jammer, ben zo gewend geraakt aan de hoes zo hij nu in de winkels ligt.

Jammer dat er van dit soort zinloze correcties worden doorgestuurd.

Ik hoop dat freakey zijn hoes straks weer hierboven staat.

Ik ook ja, da's de hoes die we met zijn alle kennen en al jaren in de kast hebben staan....

avatar van Kronos
En dat fikkende hoekje links onderaan is zo leuk.

avatar van Edwynn
Bij die vroege AC/DC albums raak ik heet spoor bijster voor wat betreft de Australische en Europese versies. Maar eerst verschenen is eerst verschenen. Zelf heb ik een versie met Angus op de cover. Die met dat stroomkastje heb ik ook wel eens gezien. Deze nog nooit.

The Jack is een favorietje van me. Blues zoals ik het graag heb: stevig en een tikje dronken.

Edwynn schreef:
Maar eerst verschenen is eerst verschenen.

De vraag is hoe betrouwbaar die data zijn. Op wiki staat de hoes die hier nu staat als alternatieve hoes. Maar ja, wiki is ook geen wet.

avatar van Edwynn
Zo staat hij in elk geval wel op discogs. De eerste Uk variant heeft in elk geval deze hoes. Dat is toch weer iets meer betrouwbaar. De Nederlandse persing heeft dan weer de bekende cover met Angus.

avatar van Kronos
Waarschijnlijk zal het dan wel kloppen. Blijft het jammer dat er een plaatje van zo'n slechte kwaliteit werd toegelaten terwijl bij toevoegingen uiterst kritisch gekeken wordt. De witte achtergrond is vaalgrijs en bovenaan zit een witte rand. Op deze foto van een lp is beter te zien hoe de kleuren horen te zijn.

avatar van Lau1986
Heerlijl album van deze band, misschien wel mijn favoriet. Het begint al uitstekend met It's a Long Way to the Top (If You Wanna Rock 'N' Roll) om daarna volop door te gaan. Voor mij staan er eigenlijk geen missers op. Genieten!

De album hoes hier is wel even wennen ja