Tom Waits - Swordfishtrombones (1983)

Label: Island

1. Underground (1:58)
  2. Shore Leave (4:12)
  3. Dave the Butcher (2:15)
  4. Johnsburg, Illinois (1:30)
  5. 16 Shells from a Thirty-Ought Six (4:30)
  6. Town with No Cheer (4:22)
  7. In the Neighborhood (3:04)
  8. Just Another Sucker on the Vine (1:42)
  9. Frank's Wild Years (1:50)
  10. Swordfishtrombone (3:00)
  11. Down, Down, Down (2:10)
  12. Soldier's Things (3:15)
  13. Gin Soaked Boy (2:20)
  14. Trouble's Braids (1:18)
  15. Rainbirds (3:05)
voltazy
Misterfool schreef:
oja,de Xylophoon heeft natuurlijk ijzeren staven, geeft een heel ander geluid.
De twee zijn makkelijk door elkaar te halen.

en dan heb je ook nog de vibrafoon

Misterfool
of het glöckenspiel

voltazy
Misterfool schreef:
of het glöckenspiel

hou op, hou op

avatar van sovedretep
renske schreef:
Tom Waits is als Amsterdam: er valt altijd weer wat te ontdekken.
Dit is ook een van die albums die ik helemaal zelf heb mogen ontdekken, die niet werd geadviseerd door zus, vriend of kennis. Dit album is van mij, leeft met mij mee en zal dat waarschijnlijk altijd doen.

Renske, je hebt het niet beter kunnen verwoorden! Ook ik beschouw dit album als een persoonlijke ontdekking. Mensen in mijn omgeving vinden het maar zozo, het is echt "mijn" plaat.

avatar van sovedretep
voltazy schreef:

hou op, hou op

"And the train smokes down the xylophone, there be no stopping here"

avatar van Aurum
Je eerste bericht hier op de site is een mooie recensie Shishi Chikara! Dat er nog maar veel mogen volgen.

PS heb ik het goed geraden dat je eerste stem een 5* gaat worden?

Inderdaad; mooie recensie Shishi Chikara!!
Hopelijk volgen er meerdere.

avatar van Aurum
Huh en opeens heeft hij (Shishi Chikara) z'n berichten en user-account weer verwijderd...

YouTube - Tom Waits - Shore leave

fantastische live versie van shore leave

avatar van reptile71
'Dave the Butcher'... zijn er meer mensen die moeten denken aan 'Als de lente komt dan breng ik jou tulpen uit Amsterdam...' als ze dat nummer horen?

avatar van Lexcoaster
reptile71 schreef:

Na een paar luisterbeurten... heel vaag...

avatar van Rudi S
reptile71 schreef:

Niet als ik het gewoon op 33 toeren luister.
Town with no cheer, doet mij dan wel weer denken aan "dat kleine café aan de haven" van P.K.

avatar van Snakeskin
nee, niet echt.

avatar van shimahero
Het begin van de genialiteit van Waits. Waar hij voorheen bewandelde paadjes achterwege laat en echt toont dat hij een heel grote zal worden. Mooie plaat

avatar van Slowgaze
Rudi S schreef:

Niet als ik het gewoon op 33 toeren luister.

Die doet mij wel denken aan Café Zonder Bier.

avatar van kobe bryant fan
Het wordt moeilijk om het op je twee handen te kunnen tellen hoeveel klassiekers Tom Waits wel niet achter zijn naam heeft. Ook deze mag zeker zo genoemd worden vind ik.
Deze plaat is een mooi geheel, met de afwisseling tussen Instrumentals en gezongen songs. Zijn rauwe stem is heerlijk en gaat me denk ik nooit vervelen. Ook instrumentaal zit het weer erg goed in elkaar, een perfecte plaat voor als de zon net verdwijnt. 4* met kans op meer.

avatar van shimahero
Deze is voor mij bijna even goed als Rain Dogs. Een dikke 4,5 sterren.

De Big TIme versie van Shore Leave vind ik ook geweldig

YouTube - Tom Waits - Shore leave

avatar van shimahero
de fantastische big time versie van shore leave blijft me achtervolgen. Verder behoren het nummer swordfishtrombone, 16 shells en soldiers things tot mijn favorieten

yorgos.dalman
Elk goed Tom Waits-album heeft ten minste één briljante spoken word--nummer. 'What's he building' op Mule variations, 'The ocean doesn't want me today' op Bone machine, het dromerige 'Ninth & Hennepin' op Rain dogs en het hartverscheurende 'Shore leave' hier op Swordfishtrombones, inderdaad het album waarmee het genie van Waits zich echt openbaarde.

En gelukkig heb ik nog de video-uitgave van die Big time-film, waar hierboven aan gerefereerd wordt, met die waanzinnige vertolking van 'Shore leave'. Die blijft inderdaad als een knikker in je hoofd tollen.

De muziek van Tom Waits is een en al sfeer, met een vleugje duistere romantiek, krankzinnige blues en met het hart op de juiste plek. Dit maakt dat Sir Waits toch wel op eenzame hoogte staat...

avatar van Niek
Potjandikkie. Na Rain Dogs en Blue Valentine gaat deze ook naar het volle pond. Toen Rainbirds startte was de maat voor me vol. Wat een held is die mister Waits toch!

avatar van Ronald5150
Net als de andere albums die ik van Tom Waits ken ervaar ik ”Swordfishtrombones” als een beetje vreemd maar wel lekker. In ieder geval boeiend en intrigerend. Aan de andere kant zijn er ook nummers die ik helemaal niets vind. Tom Waits is voor mij dan ook iemand van uitersten. Zijn albums vind ik dan ook als een achtbaan van geweldige liedjes, maar ook in mijn ogen rammelige en rommelige lo-fi gepiel. ”Shore Leave” vind ik in ieder geval geweldig. Wat een dreiging gaat daarvan uit zeg. Heerlijk gewoon. Tom Waits is niet een artiest waar ik een groot fan van zal worden. Wat dat betreft, en dat geef ik ruiterlijk toe, ben ik meer van de conventionele aanpak. Desalniettemin respecteer ik de eigenzinnige aanpak van Waits, zo ook op ”Swordfishtrombones”.

Ronald5150 schreef:

Ken je zijn debuut Closing time, Ronald? Een van de mooiste debuutalbums ooit en voor mij zijn mooiste album. Het betreft een conventioneel album.

shimahero schreef:
Het begin van de genialiteit van Waits.

Zeker nooit Closing time gehoord?

avatar van Ronald5150
Ik ken "Closing Time" niet. Ik heb wel gehoord dat het een jazzy album is met de sfeer van een nachtclub? Interessant, ik zal het zeker overwegen.

Bedankt voor de tip Lura!

avatar van Rudi S
Closing Time is meer een ballad / singer songwriter album, het zijn liedjes alla "Soldier's Things", wat dus en prachtig nummers is.

Ronald5150 schreef:

Die invloeden zijn er zeker, dat kun je al zien aan de hoes. Het zijn gewoon prachtige, korte luisterliedjes. Dit album ken ik al sinds het uitkwam en komt nog steeds, als enige album van Waits, met enige regelmaat uit de platenkast.

Vroeger had ik een collega die regelmatig Tom Waits draaide in de winkel, en de cd daardoor ook regelmatig Door verkocht. Ik snapte er geen bal van. Dat is toch niet te luisteren voor een heel album lang? Nu ben ik een tiental jaren wijzer en kwam een lp tegen voor weinig en vond dat ik toch eens moest proberen te begrijpen wat men er nou in ziet.
En ik weet niet wat het is, maar ik vind het nu gewoon mooi. Het is uiteraard wel zeer specifiek, maar het wordt muzikaal zo mooi ondersteund dat het echt beluisterbaar is. Zelfs voor mij nu.

Conclusie : Tom Waits is net een spruitje, eerst vind je het niet te vreten, maar als je ouder wordt is het toch lekkerder dan je altijd hebt gedacht

En nu een vraag aan de kenners : wat is het volgende album wat ik kan proberen?

lennon schreef:
En nu een vraag aan de kenners : wat is het volgende album wat ik kan proberen?

Rain Dogs!!!!

Of kijk hier eens rond: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Tom Waits 5 mooiste albums

En met een beetje geluk kan jij de komende tijd je lol op want als Tom echt bevalt dan is er nog heel veel moois te gaan.