Tom Waits - Swordfishtrombones (1983)

Rock / Blues
Label: Island

1. Underground (1:58)
  2. Shore Leave (4:12)
  3. Dave the Butcher (2:15)
  4. Johnsburg, Illinois (1:30)
  5. 16 Shells from a Thirty-Ought Six (4:30)
  6. Town with No Cheer (4:22)
  7. In the Neighborhood (3:04)
  8. Just Another Sucker on the Vine (1:42)
  9. Frank's Wild Years (1:50)
  10. Swordfishtrombone (3:00)
  11. Down, Down, Down (2:10)
  12. Soldier's Things (3:15)
  13. Gin Soaked Boy (2:20)
  14. Trouble's Braids (1:18)
  15. Rainbirds (3:05)
avatar van Edjo
Paalhaas schreef:

Even een optelsommetje doen, en je zit zo aan de 4,5/5.

Tsja, daar valt geen speld tussen te krijgen. Stem verhoogd van 4* naar 4,5*

The Light
Paalhaas schreef:
...en de perfecte afsluiter Rain dogs.

Bij mij staat dat nummer op z'n volgende album.

avatar van Paalhaas
Ook nog iets nuttigs te melden, Jochem?

The Light
Tussen 0.00 en 8.00 uur meestal niet, nee, Teun!

avatar van Ruudf
Ik snap hier geen bal van. Waar is de muziek? Ik heb het gevoel dat de band bestaat uit geestelijk gehandicapte chimpansees.

DonDijk

DonDijk
Lukas schreef:

Laat staan gorilla's, zeker

En Ruudf, ja, dit ligt aan jou

Apen zijn apen. Laat ze alsjeblieft in hun waarde en betrek ze niet in discussies over muziek.

DonDijk schreef:

Nee hoor, dit is een schorre aap met een stel josties als begeleidingsband

Yeah! En ze rocken!

EVANSHEWSON
Martin Visser schreef:
Ik ken deze plaat nu nog maar een paar weken, maar ik ben compleet verk(n)ocht. Aanvankelijke waardering van 4* opgehoogd tot 5*. Ik moet meer van dat moois van Waits gaan luisteren. Als dit het mooiste is, moet ik serieus overwegen om 'm in mijn top 10 te zetten.

Ik vind dit ook zo ongeveer één van zijn allerbeste. Er is wel ook nog Closing Time natuurlijk.

****

Feeder
EVANSHEWSON schreef:

En nog zo'n 10 albums die meer dan fantastisch zijn

avatar van keest
Rain dogs, Alice, Valentine, Franks wild years, Closing time,altijd wel een Waits in mijn top 10 (meestal 1) Swordfishtrombones komt wel het meest terug. UNIEK

wcs
Frank's wild years is geweldig en de rest natuurlijk ook, vooral wanneer waits, door de piano begeleidt, zijn tekst zachtjes in bromt( echt zingen doet hij niet echt ) vind ik deze cd erg goed. Het was wel verschieten toen ik voor het 1st underground hoorde : wat een diepe stem. Maar nu ik eraan gewend ben, is het genieten.

avatar van Revolt
Wha, de liedjes die ik heb kunnen beluisteren (Underground,16 Shells from a Thirty-Ought Six, Frank's Wild Years) vind ik echt geweldig, ik kan me voorstellen dat iets zoals Underground heel wat mensen raar deed opkijken in '83.

avatar van Revolt
En de Scarlett Johanson-versie van Town with No Cheer valt bij mij anders ook wel in de smaak.

wcs
Het valt me op dat ik vooral het 2de deel van de plaat echt goed vind. De 1ste 8 nummers zijn verre van slecht maar boeien/raken me niet overdreven hard. Vanaf Frank's Wild Years echter wordt het voor mij enorm sterk en stonden die nummers apart op 1 plaatje dan zou het zeker tot mijn favorieten hebben behoord.

Nicci
Mee eens: in het tweede deel van de plaat is boeiender dan het eerste. alleen al het titelnummer! geweldig.

[Roel]
geniale plaat, waar vooral 16 shells (maar ook vele andere)het geniale overstijgt

avatar van sovedretep
Dit was mijn kennismaking met Waits en wat voor een! een plaat die je elke keer weer doet verbazen. De rauwe, ongepolijste en toch perfect klinkende songs. Ontroerend, angstaanjagend, humoristisch. Shore leave, dat me naar de keel grijpt, de wanhoop en heimwee die er vanaf druipt, de blues van Gin Soaked Boy, tekstuele parels als Swordfishtrombones en ga zo maar verder. En als mijn kist in de aarde zakt of de oven in verdwijnt, wat hopelijk nog ver weg is, mag Rainbirds gedraaid worden!

bikkel
Topalbum van Waits. Weirde songs met rauwe begeleiding en wars van alles.
Dit is ongepolijst in de meest ruwe vorm en de nummers blijken verbijsterend goed in deze setting.
Dit is kunst in de brede zin van het woord. Geen album die je opzet met een feestje, maar onder het genot van een goeie Whiskey en de juiste stemming.
Van alles komt er voorbij; nachtclubachtige muziek, rock, blues, en hele blaaskapellen(in The Neighbourhood) en daar die gruizige strot van Waits er overheen.
Hier moet je echt naar leren luisteren, en open staan voor de diversiteit en undergroundachtige sfeer.
Waits is op zijn gebied een hele grote.

avatar van Cor
Cor
Perfect verwoord door Bikkel. Zo'n zeldzaam goed album met een prachtige sfeer. De liedjes ontroeren, jagen angst aan, doen je huiveren. Bijna filmische muziek, die allerlei beelden oproept. Op deze plaat ging Waits helemaal los. En er zou nog veel moois volgen.

modernvideo
ik kan hier niet minder voor geven dan 5*. Dit is echt geweldig.
Ontroerend en zoóó mooi. Wat is de trombone toch een mooi instrument.

Nicci
trombone?

stuart
Ik zat gisteren naar het Gesprek (op TV) te kijken met Rick de Leeuw en dat ging dit keer over Tom Waits. Het ging ook over dit album en ik moet zeggen (ik kon het al) dat dit aan mij niet besteed is, hoewel ik me voor kan stellen dat anderen het interessant vinden. Ik beschouw het meer als 'kunstzinnige' muziek en dat moet je wel liggen. Nee, dan heb ik liever het werk hiervoor en dan met name zijn debuutalbum, Closing Time.

LocoHermano
Ik heb die uitzending ook gezien. Dat wil zeggen, 20 minuten. Toen was ik het vocale gemasturbeer van het drietal zat. Vooral die Van Roozendaal blonk uit in afgrijselijke interessantdoenerij. Afijn, terug naar dit album. Een aardige Waits plaat, maar niet wereldschokkend. Het klinkt goed, maar blijft voor mijn gevoel zo keurig binnen de lijntjes, terwijl je verlangt naar het experiment. Zeker na het lezen van de daverende reviews. 16 Shells from a Thirty-Ought Six rolt bijvoorbeeld lekker weg, maar echt opmerkelijk wordt het nooit. Ik vind het jammer dat Waits oerzwakke ballades als In the Neighborhood niet heeft weggelaten, anders had ik er wel een ster bijgegeven.

avatar van korenbloem
Wat heeft die Leo Blokhuis, toch een voorspelbare mening over muziek. Ik had wel verwacht dat hij liever Waits zijn oude werk heeft. Maar om te zeggen dat dit alleen eeen beetje op potten en pannen slaan is, dat de muziek een act is,.... gewoon op potten en pannen slaan. Die man moet echt eens zijn muziek smaak verbreden.

avatar van Kronos
Of gewoon zijn mond houden.